Gå til innhold

Valp sint når vi tar ting fra den


Gjest Fallabella

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella

Som feks gammel tyggis funnet ute.. Den må jeg jo ta ut av valpens munn... det samme med sneiper.. Eller annet spiselig hun finner på bakken. Det resulterer i snerring og glefsing.. Jeg forstår jo at hun gjerne vil beholde skattene sine selv men ønsker å avlære henne dette. Hun er minste valp i kullet og har nok måttet kjempe for å beholde sine skatter. Hun bor sammen med to katter og er nok litt i forsvarsmodus ovenfor dem.. Kjefter når de feks drikker vann, da dette vannet er hennes. Dette med kattene tror jeg roer seg etterhvert som de blir kjent. Kattene innbyr til oppdragelse og vekselvis nærhet.

Hvordan jobber jeg vekk dette best mulig? Ønsker å starte inne. 

Jeg tenker jeg må gi henne en bedre «skatt i innbytte men der og da når hunden har en sneip i kjeften haster det med å få den ut av munnen hennes. Prøver å unngå dette men vi må jo følge veikanten.. å der er det snus, sneiper og tyggis, godispapir osv. Hilsen nybakt valpeeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øv mye på dette inne med ufarlige ting, så lærer hunden det uten at det er fare for liv og helse. Øv inn kommando «slipp», og hunden lærer at slipper jeg, så får jeg godis. Dette vil nok gå seg til. 
 

Vi har to hunder. Minste kom hit med ressursforsvar i matskåla og ved tyggebein, hun tålte ikke at den andre hunden var i nærheten. Vi tok bort alle tyggebein, lot hundene spise adskilt - og 4 måneder senere er forsvaret dempet betraktelig. Hun vil neppe akseptere at den andre hunden spiser av samme skål som henne, men dette er jo helt naturlig. La hunden slippe å bekymre seg for at noen skal ta hennes mat/vann, så forsterkes ikke forsvaret. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt med noe bedre :) mange tror de da lærer hunden å ta opp ting for å få godbit, men de får ingen godbit i det øyeblikket de plukker opp, så de forstår at de blir belønnet for å slippe den. 
 

øv med leker/baller, at hun får leke med de, pg så «slipp» (husk å si slipp i det hun slipper, sier du slipp mens hun holder leken bom fast er det dette som blir kommandoen) og bytte mot godbit/annen leke. Gi leken du tar fra hene tilbake til henne så ofte som mulig, da blir det lettere for henne å slippe, når hun etterhvert skjønner at du ikke tar de. Skumle ting hun finner må du såklart ta, men dette vil da være færrest av tilfellene :)
 

vær rolig når hun plukker opp noe, og tilby henne en godbit i bytte :) 

Anonymkode: 75c5c...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund fikk godbit for å slippe. 

Det tok ikke mange minuttene før han lærte, og han lærte det godt.  Han fant ting han visste han ikke fikk ta, la seg ned med tingen, og ventet på godbiten sin 😂

Spesielt steiner er populært å ta i munnen for å få godbit for å slippe.  De er det mange av over alt, og han slipper å gjøre store anstrengelser for belønning.

Anonymkode: ff8a7...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Takk dere 😊 Byttet ut en Q-tips som hun fant på badet nå med godbit, det fungerte veldig bra. Så stjal hun en kattebæsj når jeg renset kattekassen 😅 Byttet også den med godbit å det gikk fint. 

Skal lese det dere skriver nøye å øve. Dette med at kattene tar vannet hennes er vanskelig å unngå så det må hun tåle. Kattene har eget vann men de skal jo så klart bort å drikke av begge vannskålene 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår hund fikk godbit for å slippe. 

Det tok ikke mange minuttene før han lærte, og han lærte det godt.  Han fant ting han visste han ikke fikk ta, la seg ned med tingen, og ventet på godbiten sin 😂

Spesielt steiner er populært å ta i munnen for å få godbit for å slippe.  De er det mange av over alt, og han slipper å gjøre store anstrengelser for belønning.

Anonymkode: ff8a7...35b

Kult 😂😂😂🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
8 timer siden, Pinkpashion skrev:

Øv mye på dette inne med ufarlige ting, så lærer hunden det uten at det er fare for liv og helse. Øv inn kommando «slipp», og hunden lærer at slipper jeg, så får jeg godis. Dette vil nok gå seg til. 
 

Vi har to hunder. Minste kom hit med ressursforsvar i matskåla og ved tyggebein, hun tålte ikke at den andre hunden var i nærheten. Vi tok bort alle tyggebein, lot hundene spise adskilt - og 4 måneder senere er forsvaret dempet betraktelig. Hun vil neppe akseptere at den andre hunden spiser av samme skål som henne, men dette er jo helt naturlig. La hunden slippe å bekymre seg for at noen skal ta hennes mat/vann, så forsterkes ikke forsvaret. 

Enig i at hun bør får ha mat og vann i fred, men hvordan løser jeg det? Kommer ikke på noen løsning.. Nå har valpen mat og vann på en plass mens kattene har mat og vann oppe på benken så de kan forsyne seg uten å bli bøllet med. Maten til valpen rekker ikke kattene å røre men vannet til valpen står jo fremme hele tiden. Jeg kan fjerne kattene derfra de gangene de går dit men det blir vanskelig å ha full kontroll på det...?? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fallabella said:

Enig i at hun bør får ha mat og vann i fred, men hvordan løser jeg det? Kommer ikke på noen løsning.. Nå har valpen mat og vann på en plass mens kattene har mat og vann oppe på benken så de kan forsyne seg uten å bli bøllet med. Maten til valpen rekker ikke kattene å røre men vannet til valpen står jo fremme hele tiden. Jeg kan fjerne kattene derfra de gangene de går dit men det blir vanskelig å ha full kontroll på det...?? 😊

Hvis kattene har eget vann utenfor valpens rekkevidde, så vil jeg tro at de fort lærer å holde seg til det vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tabris skrev:

Hvis kattene har eget vann utenfor valpens rekkevidde, så vil jeg tro at de fort lærer å holde seg til det vannet.

Katter er opprinnelig ørkendyr og smaker derfor instinktivt på alle vannkilder.

Anonymkode: 378c9...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Katter er opprinnelig ørkendyr og smaker derfor instinktivt på alle vannkilder.

Anonymkode: 378c9...994

Ja, men de lærer også fort om noen vannkilder fører til en sint hund eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
16 minutter siden, Tabris skrev:

Hvis kattene har eget vann utenfor valpens rekkevidde, så vil jeg tro at de fort lærer å holde seg til det vannet.

Vel... den eldste hunkatten er nok ikke den enkleste å oppdra.. Men jeg kan prøve 😊 Hun sitter helt kald å drikker av vannet til valpen, valpen bjeffer for å få katten vekk men katter ignorerer den helt. Her må jo jeg inn å hjelpe til. Fint at dere svarer, jeg tenker og lærer underveis 👍

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Fallabella said:

Vel... den eldste huskatten er nok ikke den enkleste å oppdra.. Men jeg kan prøve 😊 Hun sitter helt kald å drikker av vannet til valpen, valpen bjeffer for å få katten vekk men katter ignorerer den helt. Her må jo jeg inn å hjelpe til. Fint at dere svarer, jeg tenker og lærer underveis 👍

Det blir ikke du som oppdrar katten, men valpen. ;) Du kan jo også forsøke å gi valpen positive assosiasjoner til at kattene drikker av den skålen. Hver gang en katt nærmer seg skålen og valpen ser det, si "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit til valpen har glemt katten og bare fokuserer på deg.Gjør det hver gang kattene drikker av vannskåla. Det kan gjøre at valpen slapper av og får mer positive assosiasjoner til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 minutt siden, Tabris skrev:

Det blir ikke du som oppdrar katten, men valpen. ;) Du kan jo også forsøke å gi valpen positive assosiasjoner til at kattene drikker av den skålen. Hver gang en katt nærmer seg skålen og valpen ser det, si "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit til valpen har glemt katten og bare fokuserer på deg.Gjør det hver gang kattene drikker av vannskåla. Det kan gjøre at valpen slapper av og får mer positive assosiasjoner til det.

Jo det høres egentlig bedre ut å knytte dyrene sammen istedenfor å forsøke å lage et slags skille 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare åpnet munnen (tommel og langfinger på hver sin side av munnviken, da åpner de munnen fort) og tok ut det den hadde tatt. Du må nok bare være litt mer selvsikker i kroppsspråket ditt og lat som at du ikke legger merke til at valpen blir sur og snerrer 🙂👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, FlikkFlakk said:

Jeg bare åpnet munnen (tommel og langfinger på hver sin side av munnviken, da åpner de munnen fort) og tok ut det den hadde tatt. Du må nok bare være litt mer selvsikker i kroppsspråket ditt og lat som at du ikke legger merke til at valpen blir sur og snerrer 🙂👍

Dette vil jeg på det sterkeste fraråde. Sjansen er stor for at hunden da utvikler enda sterkere ressursforsvar - nettopp fordi den erfarer at ting blir tatt fra den så den har en grunn til å forsvare det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tabris skrev:

Dette vil jeg på det sterkeste fraråde. Sjansen er stor for at hunden da utvikler enda sterkere ressursforsvar - nettopp fordi den erfarer at ting blir tatt fra den så den har en grunn til å forsvare det.

Jeg har gjort dette i alle år og har enda ikke fått en hund med ressursforsvar. Har trent hund i militæret og trener nå for poilitiet (og trener brukshunder, IPO på fritiden) så jeg er ikke ny i hund. Jeg trener positivt, men akkurat det når de tar noe fra bakken så vil jeg ta det ut fort igjen, belønner med stemmen når jeg tar ut og når jeg har tatt ut så belønner jeg med leke. 

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, FlikkFlakk said:

Jeg har gjort dette i alle år og har enda ikke fått en hund med ressursforsvar. Har trent hund i militæret og trener nå for poilitiet (og trener brukshunder, IPO på fritiden) så jeg er ikke ny i hund. Jeg trener positivt, men akkurat det når de tar noe fra bakken så vil jeg ta det ut fort igjen, belønner med stemmen når jeg tar ut og når jeg har tatt ut så belønner jeg med leke. 

Den type hunder du snakker om er hunder som ofte har svært høyt driv for leke. Det er ikke umulig at deres forventning om leken etterpå er så stor at det er verdt ubehaget med å få noe tatt ut av munnen. 

For hvermansen med en vanlig familiehund ville jeg aldri anbefalt dem å gjøre noe slikt. Jeg har sett altfor mange tilfeller med hunder med kraftig ressursforsvar som følge av dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tabris skrev:

Den type hunder du snakker om er hunder som ofte har svært høyt driv for leke. Det er ikke umulig at deres forventning om leken etterpå er så stor at det er verdt ubehaget med å få noe tatt ut av munnen. 

For hvermansen med en vanlig familiehund ville jeg aldri anbefalt dem å gjøre noe slikt. Jeg har sett altfor mange tilfeller med hunder med kraftig ressursforsvar som følge av dette. 

Vi kommer nok aldri til å bli enige om dette, jeg har jo erfaring med vanlige familiehunder også. Å få ressursforsvar fordi man tar ut en stein av munnen på hunden høres ganske søkt ut for meg, men vi har alle rett til vår mening 🙂 Jeg sier meg ferdig her, ikke vits i å diskutere flere sider om noe vi er så uenige om 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FlikkFlakk said:

Vi kommer nok aldri til å bli enige om dette, jeg har jo erfaring med vanlige familiehunder også. Å få ressursforsvar fordi man tar ut en stein av munnen på hunden høres ganske søkt ut for meg, men vi har alle rett til vår mening 🙂 Jeg sier meg ferdig her, ikke vits i å diskutere flere sider om noe vi er så uenige om 🙂

For meg er det veldig logisk - jeg tror ikke jeg skal gå i lommen din og ta mobilen din mange ganger før du begynner å bli anspent og går i forsvarsmodus om jeg nærmer meg. :)

Litt forskning om emnet:

"...
 removal of the food dish during mealtime was associated with an increased likelihood of expressing more severe or frequent RG behaviours"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28268035
Hele PhDen: https://atrium.lib.uoguelph.ca/xmlui/bitstream/handle/10214/9642/Jacobs_Jacquelyn_201605_PhD.pdf?sequence=1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
3 timer siden, FlikkFlakk skrev:

Jeg bare åpnet munnen (tommel og langfinger på hver sin side av munnviken, da åpner de munnen fort) og tok ut det den hadde tatt. Du må nok bare være litt mer selvsikker i kroppsspråket ditt og lat som at du ikke legger merke til at valpen blir sur og snerrer 🙂👍

Jeg testet ut det å bytte det valpen tok med en annen ting som forklart her i dag å det fungerte utmerket med en gang. Dette er en liten valp, jeg mener den trenger hjelp til å regulere seg. Valpen fikk ikke hjelp til å regulere seg når jeg bare tok ut ting fra munnen, den var intenst sint og vi kom i konflikt. Jeg ønsker ikke at valpen skal ha med seg denne erfaringen videre å er glad for at adferden raskt kan endres med smarte tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...