Gå til innhold

Familien kommer til å reagere på konfirmasjons gave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerte jeg på også. Hva skal de med bil? Bor dere langt ut på landet? Bør de ikke da heller få sponsa hybel i byen når de skal studere? (Håper barna mine verken trenger bil eller ønsker seg det når de er 18. Førerkort er bra å ha.).

Anonymkode: 146fd...0ee

Klarer de å skaffe seg bil selv og holde alle utgiftene med den selv, så ser jeg ikke problemet, men å gi en 18 åring som kanskje ikke har mer enn lommepengene sine en bil, det blir mye godt det samme som nederlag for den poden. De må jo mase om penger både til bensin, forsikring og veiavgift. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS.. du lager ett problem for deg selv ut av ingenting. Hvem er det som har problemer med hvor mye penger du overfører/gir dine barn? Ikke du... så hva er greia?

Om andre har noe meninger rundt dette, så er det deres problem.

Ditt enste problem er at du er svak for andres synspunkter.. For all del, man SKAL ta hensyn til hva andre synnes. Men i dette tilfeller er det kun dere som bestemmer...

Anonymkode: 05d65...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere fortelle resten av slekten hvor mye dere gir?

Anonymkode: 317ac...2c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gi noe nå, og resten til 18-års dag eller 25-års dag? Hvis tanken er å gi det til husetablering etc??? Å gi det til en 15-16-åring nå og si at de må gjemme pengene til de skal kjøpe hus er meningsløst. Mine foreldre gav våre barn 10000,- hver til konfirmasjon, men vet de har nesten 100.000,- på sparekonto til dem, som de disponerer. Mine foreldre ønsket ikke å gi dem i konfirmajson bare for at det skal se ut som de har motratt mye penger.... Disse pengene får de litt av til sertifikat og resten når de skal etablere seg. 

Anonymkode: 90ecc...83b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 10.19, O.G. skrev:

Dere gir ungene bil?

Hvorfor det egentlig?

Betaler dere veiavgiften og bensinen de bruker også`?

Fordi vi har muligheten. Det er mange unger rundt her vi bor som får bil når de blir 18.  Den eldste som er 18 har El-bil så da lades den hjemme, ellers har hun en liten jobb så hun tjener noen kroner fast i måneden 

Anonymkode: ecf98...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi har muligheten. Det er mange unger rundt her vi bor som får bil når de blir 18.  Den eldste som er 18 har El-bil så da lades den hjemme, ellers har hun en liten jobb så hun tjener noen kroner fast i måneden 

Anonymkode: ecf98...104

Ja, ja. Dere gjør ungene godt vant fra dag en rundt der du bor altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerte jeg på også. Hva skal de med bil? Bor dere langt ut på landet? Bør de ikke da heller få sponsa hybel i byen når de skal studere? (Håper barna mine verken trenger bil eller ønsker seg det når de er 18. Førerkort er bra å ha.).

Anonymkode: 146fd...0ee

Vi har kjøpt leiligheter til ungene i Oslo som leies ut til når de flytter ut, så får vi se om det er ønskelig for dem å studere og bo i Oslo. Så lenge en har økonomi til det så ser jeg ikke problemet . Ingen på 18 trenger vel bil sånn i utgangspunktet, men det er da veldig mange som har det , eller låner forldrene sin. Da er det bedre at de får sin egen, så vet vi også at de har en god trygg bil å kjøre, 

Anonymkode: ecf98...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 1.11, AnonymBruker skrev:

Som skrevet blir disse 50.000 øremerket sparing til bolig eller lappen etc. Ikke fritt spillerom nei. 

Vi har også sparefond som de har hatt siden de var små.. er vel over 100.000 på den nå.. 

poenget er at jeg eller ungdommen skal måtte skjule en glede på en slik dag.. 

hvordan møte den negativiteten som evt kommer? 

 

Anonymkode: c09b8...524

Dere kan ikke kreve slik øremerking. 

Svært dumt å gi større summer før de er modne nok til å bruke klokt. Jeg er inderlig glad for at jeg ventet, da min svært fornuftige gutt viste seg å bli en akkurat like ufornuftig ung mann når det gjelder penger. 

Alt hadde vært borte nå, "øremerket" eller ikke. 

Nå er han snart 25 år, og ennå ikke moden til å motta større sum. 

Anonymkode: eb977...f1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med å gi masse penger til en konfirmant? Hva skal de bruke så mye penger på liksom? Tyggis? 

Anonymkode: 10ac7...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 7.02, AnonymBruker skrev:

Min konfirmant fikk beskjed om å hverken spørre om eller svare på spørsmål om «hvor  mye fikk du» osv. Det er bare blodharry å annonsere slikt.

Anonymkode: b8c49...d49

Dette har jeg sagt til barna mine også, selv om de ikke er konfirmert ennå. Som voksne ville det vært helt uhørt å spørre noen om hvor mye pengegaver de fikk til runddagen sin, og det hadde blitt ansett som kvalmt hvis man hadde lagt ut om det selv.

Vi bruker anledningen konfirmasjon til å snakke om hva som er god takt og tone, og at det er greit å ikke svare når folk kommer med utidige spørsmål. Og at den type spørsmål dessverre like gjerne kan komme fra voksne som ikke eier sperrer på hva de graver i, fordi det liksom ikke er så farlig når det er ungdommer de spør.

TS, jeg synes det er på høy tid at du setter ned foten for familien din. Det vil barnet ditt lære mye mer av enn at du hiver han inn i konkurransen om hva som kan fortelle at de fikk mest.

Anonymkode: 9026b...703

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 1.18, SupaWoman skrev:

Ok.  Hva skal en skoleunge med 50 000 kr?

Du har enda ikke skjønt det? De er til etablering og bolig, ikke noe ungdommen skal bruke nå. 

Til Ts. Vær ærlig med gjestene om hva pengene er til og at ungdommen ikke bare kan ta dr ut nå for å bruke. Noe annet om ungdommen fikk tilgang på pengene nå og fikk muligheten til å sløse dem bort 

Anonymkode: 1e404...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget med å gi masse penger til en konfirmant? Hva skal de bruke så mye penger på liksom? Tyggis? 

Anonymkode: 10ac7...5b7

Du leser tydeligvis ikke. Som Ts sier, ungdommen får ikke fritt spillerom med pengene. De øremerkes bolig/etablering. Blir lite tyggis 

Anonymkode: 1e404...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget med å gi masse penger til en konfirmant? Hva skal de bruke så mye penger på liksom? Tyggis? 

Anonymkode: 10ac7...5b7

Jeg kjøpte kano og trekkutstyr inkludert pulk til hunden. Ikke undervurder alle fjortenåringer. 

Anonymkode: 73f00...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med livrentekonto? Jeg fikk dette av en slektning. Fikk utbetalt ca. 1000 kr. i mnd. da jeg var student, og får utbetalt 1500 kr. i mnd. nå. Kommer veldig godt med!

Anonymkode: b1ac6...682

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du gi barnet ditt 50.000 foran hele familien? :huh: Jeg fikk pengene fra mine foreldre direkte inn på konto. Jeg respekterer summen, det er jo noe som kommer godt med, men man må jo ikke lage show av det. Hvis du vil kan du gjøre det, men jeg ser ikke helt poenget med å fortelle barnet ditt "Gratulerer, vennen, du får 50.000 fra mamma og pappa!" foran alle gjestene. Det er litt rart. 
Det er veldig rart hvis noen spør dere hvor mye dere har gitt barnet deres. Det er å grave for mye. 
 

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da min sønn ble konfirmert var det da ingen som fikk vite hva han fikk av oss foreldre, eller hvor mye penger han fikk til sammen. Merkelig greie å skulle utbasunere dette i et selskap. Er det pengene eller konfirmanten som er i fokus den dagen? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ren skrytepost.

For jeg nekter å tru at dere ikke har tenkt på muligheten om å holde summen hemmelig, evnt juge og si den er lavere.

Anonymkode: a1148...fcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en ren skrytepost.

For jeg nekter å tru at dere ikke har tenkt på muligheten om å holde summen hemmelig, evnt juge og si den er lavere.

Anonymkode: a1148...fcb

Skrytepost?? Misunnelsen lever i beste velgående ser jeg.. hvorfor skal jeg imponere her ? Jeg er jo anonym?? 
 

vi ønsker ikke at folk skal vite hva konf får fra oss.. derfor jeg tar opp dette her. Probl er at det er familien som kommer til å spørre om hva han fikk av oss.. pengene er satt inn på konto. 
når jeg ikke vil at folk skal vite det, så lager vi self ikke noe oppstyr på dagen ang gaven. 
vurderer å gi han gaven før vi drar i kirka før selskapet.. 

Anonymkode: c09b8...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 1.13, AnonymBruker skrev:

Vi har allerede satt inn de 50.000 på konto.. så fra oss får han et kort der det står at han har fått 50.000 inn på konto. 

Anonymkode: c09b8...524

Når pengene er satt inn på konto, så disponerer jo barnet dette som de vil etter fylte 18 år. Ikke så lett for foreldre å styre hva de skal brukes til da. Man kan reise som backpacker i noen måneder for den summen:)) 

Men selvfølgelig deres penger, barn og valg. Og ungdommen blir garantert glad:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...