Gå til innhold

Familien kommer til å reagere på konfirmasjons gave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si 10tusen. 

Jeg fikk vite om et høyt beløp mine foreldre hadde spart og gud hvor mye bråk jeg lagde om de pengene gjennom åra. De var jo mine så de var verdens slemmeste foreldre som ikke lot meg bruke dem på "ting jeg trengte" (venneferie, ny mobil, kul dyr veske, depositum til første leie leilighet, operasjon til hunden min osv). Et år snakket jeg ikke engang med foreldrene mine for jeg hatet de så mye over at de kunne sitte å ruge på disse pengene når jeg virkelig trengte dem. 

Over ti år senere tenkte jeg mere voksent og forstod hvorfor de hadde spart dem. For jeg hadde brukt opp litt etter litt etter litt om jeg først fikk begynne å ta av dem. Men om jeg ville hadde visst om det før jeg skulle ut på eiemarkedet så hadde vi ikke hatt alle de stygge kranglene. 

Anonymkode: d7d20...e25

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si 10tusen. 

Jeg fikk vite om et høyt beløp mine foreldre hadde spart og gud hvor mye bråk jeg lagde om de pengene gjennom åra. De var jo mine så de var verdens slemmeste foreldre som ikke lot meg bruke dem på "ting jeg trengte" (venneferie, ny mobil, kul dyr veske, depositum til første leie leilighet, operasjon til hunden min osv). Et år snakket jeg ikke engang med foreldrene mine for jeg hatet de så mye over at de kunne sitte å ruge på disse pengene når jeg virkelig trengte dem. 

Over ti år senere tenkte jeg mere voksent og forstod hvorfor de hadde spart dem. For jeg hadde brukt opp litt etter litt etter litt om jeg først fikk begynne å ta av dem. Men om jeg ville hadde visst om det før jeg skulle ut på eiemarkedet så hadde vi ikke hatt alle de stygge kranglene. 

Anonymkode: d7d20...e25

Det var jobben del læring i det? Noe du har lært i ettertid vil jeg tro. Å komme inn på boligmarkedet i dag er jo helt latterlig vanskelig om en ikke har nok egenkapital og har spart eller har foreldre som stiller opp som kausjonist. 

Jeg synes det er viktig at ungdommen skjønner den, og ser verdien på å spare til bolig. Tenk hvor stolt de blir når de får lån i banken til egen bolig når den tid kommer. Mange må bare leie, og det koster like mye som om en betaler i lån. 

Vi var griseheldig som kjøpte oss stor enebolig på 150 kvm for 900.000 - men det er nå 16 år siden, rett før boligprisene bynte å stige. 

Min sønn vet at han har 30.000 stående på konto, og han maser hele tiden om både firhjuling og andre ting han vil ha, men spør aldri etter de pengene, for den samtalen har vi hatt.. vi sa at han kan vente til konfirmasjon og bruke noe av pengene han får der til firhjuling.. men det vil han ikke. Konf pengene skal spares.. han er et penge geni.. snur på krona

Anonymkode: c09b8...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kommer med fine poenger som du helt fint kan si til familien, jeg, TS!

- X har jobbet så hardt på skolen på tross av de utfordringene han har og da synes vi det har vært veldig godt å kunne gi han denne gaven. 
- Vi har spart til denne dagen over mange år og synes det er fint å gi barnet vært en god start på voksenlivet.

- Hadde han vært jente hadde han fått bunad, men nå velger vi heller å gi samme sum.

Ville bare bestemt meg for noe å svare, jeg og bare svart det til alle med et smil. Du vet det kan komme reaksjoner, bare forbered deg og prøv å ignorere. Kanskje det går bedre enn du tror :) 

Anonymkode: 4427b...8fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes du kommer med fine poenger som du helt fint kan si til familien, jeg, TS!

- X har jobbet så hardt på skolen på tross av de utfordringene han har og da synes vi det har vært veldig godt å kunne gi han denne gaven. 
- Vi har spart til denne dagen over mange år og synes det er fint å gi barnet vært en god start på voksenlivet.

- Hadde han vært jente hadde han fått bunad, men nå velger vi heller å gi samme sum.

Ville bare bestemt meg for noe å svare, jeg og bare svart det til alle med et smil. Du vet det kan komme reaksjoner, bare forbered deg og prøv å ignorere. Kanskje det går bedre enn du tror :) 

Anonymkode: 4427b...8fc

 

Takk ❤️ Det er jo forventet at foreldre gir mest, og så kommer besteforeldre og nedover.. alt ettersom. Vi har ingen vi «konkurrerer» med. Tenker det hadde vært annerledes om det var mine og dine barn, steforeldre i bildet der det ene paret gir mer enn andre osv. 

Han har hatt det såpass trasig på skolen til tider og strevd mye på skolen.. lærere som ikke har lagt til rette osv. Så vi har hatt våre kamper på barneskolen. Nå er det heldigvis bedre på ungd skolen. Synes han fortjener å bli litt bortskjemt den dagen, og få noe større. Det fortjener han. 

 

Anonymkode: c09b8...524

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad mine foreldre ga meg penger jeg faktisk fikk lov til å bruke, og ikke bare et kort med et beløp på som jeg får en eller annen gang i fremtiden dersom jeg er seriøs nok. Jeg forstår heller ikke sammenhengen med at han fortjener det fordi han har hatt en tøff tid på skolen? "Vi synes synd på deg gutten vår, så du får masse penger"? Det er egentlig ikke en gave, det er sympati? Det er jo slik det fremstår i tråden her. 

I forhold til familien så ville jeg bare sagt at dere ga han 50 000, ferdig snakka. La de bli sure, dere er jo voksne og det er deres penger, så det er jo opp til dere hva dere ønsker å bruke dem på. 

Anonymkode: d42e4...88c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig glad mine foreldre ga meg penger jeg faktisk fikk lov til å bruke, og ikke bare et kort med et beløp på som jeg får en eller annen gang i fremtiden dersom jeg er seriøs nok. Jeg forstår heller ikke sammenhengen med at han fortjener det fordi han har hatt en tøff tid på skolen? "Vi synes synd på deg gutten vår, så du får masse penger"? Det er egentlig ikke en gave, det er sympati? Det er jo slik det fremstår i tråden her. 

I forhold til familien så ville jeg bare sagt at dere ga han 50 000, ferdig snakka. La de bli sure, dere er jo voksne og det er deres penger, så det er jo opp til dere hva dere ønsker å bruke dem på. 

Anonymkode: d42e4...88c

Ingen konfirmanter får lov å bruke opp hele potten de får på sus og dus.. han kommer til å få 20.000 av mine foreldre, pluss han får fra de andre besteforeldrene og alle tanter og onkler osv. Så han får absolutt penger nok han kan bruke på en moped eller noe han ønsker seg. 

Vi synes ikke synd på han i den forstand, vi vil bare gi litt ekstra den dagen. Mange i hans klasse kommer til å få noe tilsvarende fra sine foreldre.. 

 

Anonymkode: c09b8...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen konfirmanter får lov å bruke opp hele potten de får på sus og dus.. han kommer til å få 20.000 av mine foreldre, pluss han får fra de andre besteforeldrene og alle tanter og onkler osv. Så han får absolutt penger nok han kan bruke på en moped eller noe han ønsker seg. 

Vi synes ikke synd på han i den forstand, vi vil bare gi litt ekstra den dagen. Mange i hans klasse kommer til å få noe tilsvarende fra sine foreldre.. 

 

Anonymkode: c09b8...524

Nå har ikke jeg eller mine søsken veldig stor slekt, og ikke rike besteforeldre eller slekt forsåvidt, men alle vi barna, 4 stykker har fått bruke konfirmasjonspengene slik vi ville. Fordi det var våre penger👍 Det fikk mange av ungdommen jeg gikk i klasse med lov til, så den første setningen din stemmer ikke helt. Det er nok muligens noe annet i disse sparetidene, men at ingen konfirmanter får lov til å bruke hele potten sin på sus og dus, det tror jeg ikke du bastant kan bekrefte dersom du ikke kjenner til hver eneste familie i hele Norge. 

Det høres sånn ut utifra det du skriver, eller så bruker du det som en unnskyldning for å gi han et større beløp i forhold til at du skal få bedre samvittighet ovenfor resten av familen, begge deler blir uansett feil. Det blir også unnskyldningen med at "mange i klassen hans får tilsvarende beløp", det har jo ingenting å si, de er jo ikke dine barn? 

Anonymkode: d42e4...88c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg eller mine søsken veldig stor slekt, og ikke rike besteforeldre eller slekt forsåvidt, men alle vi barna, 4 stykker har fått bruke konfirmasjonspengene slik vi ville. Fordi det var våre penger👍 Det fikk mange av ungdommen jeg gikk i klasse med lov til, så den første setningen din stemmer ikke helt. Det er nok muligens noe annet i disse sparetidene, men at ingen konfirmanter får lov til å bruke hele potten sin på sus og dus, det tror jeg ikke du bastant kan bekrefte dersom du ikke kjenner til hver eneste familie i hele Norge. 

Det høres sånn ut utifra det du skriver, eller så bruker du det som en unnskyldning for å gi han et større beløp i forhold til at du skal få bedre samvittighet ovenfor resten av familen, begge deler blir uansett feil. Det blir også unnskyldningen med at "mange i klassen hans får tilsvarende beløp", det har jo ingenting å si, de er jo ikke dine barn? 

Anonymkode: d42e4...88c

Selv om du fikk bruke alle pengene dine den gangen så var det nok ikke alle andre som fikk det.. den gangen fikk vi mye mindre, og det var ikke snakk om store summer slik som i dag. De fleste konfirmasjoner jeg har vært i de siste årene har konfirmanten fått mellom 50- 90.000 

og klart- med den summen sier det seg selv at en ikke sender 15 åringen ut på shopping for hele beløpet. Det vanligste er å bruke 10% av summen på det en vil.. i følge det jeg har lest av forbrukerøkonomene. 

Det er knallhardt når de skal over på å studere, skaffe seg bolig, ta lappen osv. Da er det fint å ha konf pengene i bakhånd til å finansiere større prosjekter de ønsker deg. 

Hva andre gjør driter jeg i, men vi har midler til å gi han det. Og ja, det betyr mye for ungdommen sosialt sett hva de får. 

Bedre samvittighet? Grunnen til at jeg tar det opp her er heller motsatt ?!! Jeg er redd det kan bli stress for de andre, noe jeg absolutt ikke vil de skal kjenne på. 

Helt normalt at foreldre gir mer enn tanter og onkler. 

Han håper selv han vil få 20.000 totalt sett. Da hadde han hoppet i taket sa han.. 

Anonymkode: c09b8...524

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Proximus
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

50 000 er ikke akkurat en stor sum da. Vår får bunad og 120 000. 

Anonymkode: 0980e...76c

Igjen, alt er relativt  :3 

Jeg fikk selv ikke særlig store summer da, men det har jeg fått senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare skrive «Pengegave» i kortet fra dere ? 
Problem løst.

 

Fokuser heller på hva ellers som står i kortet, fine ord på dagen.?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste konfirmasjonene jeg har vært i, så har konfirmanten skrevet opp beløpene på ett ark. Beløpet står ikke i kortet. De fleste gavene har de fått på vipps. 
Gjestene får ikke vite hvor mye konfirmanten har fått, og det synes jeg er helt greit. Vi har ingenting med det heller.

Anonymkode: 3afc6...6fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konfirmant fikk beskjed om å hverken spørre om eller svare på spørsmål om «hvor  mye fikk du» osv. Det er bare blodharry å annonsere slikt.

Anonymkode: b8c49...d49

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt dårlig mot andre ungdommer i familien. Barn og ungdommer er sårbare, sammenligner seg med andre, og de har oftest en mer konkret tankegang. Jeg hadde blitt skikkelig lei meg om kusina mi fikk 50.000 i gave og jeg fikk 10.000. 

Anonymkode: 54de1...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser tilbake på de som fikk mest på konfirmasjonen når jeg konfirmerte meg, så var det gjerne ikke de med foreldre med mest penger.

Virker som disse familiene skulle det være en liten måte å vise seg litt frem på.

Selv fikk jeg kanskje 10 000, og folk spurte meg og syntes det var rart da jeg hadde litt bemidlede foreldre satt i målestokk i ei lita bygd.

Nå i ettertid virker det litt harry å gi mye på konfirmasjon i mine øyne.

Anonymkode: 18dab...fee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke annonsere hvilken sum dere gir til konfirmanten deres. Som noen over skriver, skriv pengegave på den listen. Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan holde den listen privat heller. 

Anonymkode: 4275e...aeb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært i en konfirmasjon hvor noen spurte hva andre ga i gave. Heller aldri vært i en eneste en Hvor det har blitt annonsert hva noen har gitt. Det er da virkelig ikke det som skal være fokus den dagen.

I de 4-5 konfirmasjonen jeg har vært de siste årene har konfirmanten gjerne åpnet gavene på tampen av dagen - uten å lage noe stort nummer av det. Så har det som har vært gaver ligget framme så folk kan se- men penger har vært «tatt vekk». 

Veldig merkelig at voksne folk i en familie er opptatt av hva andre gir? Det har de ikke noe med. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du fikk bruke alle pengene dine den gangen så var det nok ikke alle andre som fikk det.. den gangen fikk vi mye mindre, og det var ikke snakk om store summer slik som i dag. De fleste konfirmasjoner jeg har vært i de siste årene har konfirmanten fått mellom 50- 90.000 

og klart- med den summen sier det seg selv at en ikke sender 15 åringen ut på shopping for hele beløpet. Det vanligste er å bruke 10% av summen på det en vil.. i følge det jeg har lest av forbrukerøkonomene. 

Det er knallhardt når de skal over på å studere, skaffe seg bolig, ta lappen osv. Da er det fint å ha konf pengene i bakhånd til å finansiere større prosjekter de ønsker deg. 

Hva andre gjør driter jeg i, men vi har midler til å gi han det. Og ja, det betyr mye for ungdommen sosialt sett hva de får. 

Bedre samvittighet? Grunnen til at jeg tar det opp her er heller motsatt ?!! Jeg er redd det kan bli stress for de andre, noe jeg absolutt ikke vil de skal kjenne på. 

Helt normalt at foreldre gir mer enn tanter og onkler. 

Han håper selv han vil få 20.000 totalt sett. Da hadde han hoppet i taket sa han.. 

Anonymkode: c09b8...524

Jeg sa heller aldri at alle fikk bruke alle pengene sine. "Den gangen fikk vi mye mindre, og det var ikke snakk om store summer slik som idag". Du aner ikke hvor gammel jeg er engang? En del av de på ungdomsskolen min fikk faktisk større summer også, jeg skrev aldri hvor mye folk fikk når jeg ble konfirmert, da det ikke var poenget mitt. Poenget mitt var at de pengene man fikk til konfirmasjon fikk man bruke på eget initiativ, en del valgte å spare penger, andre ikke. 

Du driter jo ikke hva andre gjør når det er viktig for det at han får minst like mye som de fleste andre i klassen av dere foreldre? Glemmer du det du skriver selv? 

Hvorfor skal det du gir til din sønn stresse andre mennesker? Jeg vet det er normalt at foreldre gir mest, det har det alltid vært. 

 

Anonymkode: d42e4...88c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg spør om her er hvordan møte negativiteten som evt kommer? 

Anonymkode: c09b8...524

Møte? Du har ingenting å forsvare, og behøver ikke komme noen i møte med noe som helst. Nyt dagen, og overhør sure kjerringer og gubber. Og god bedring med den smålige omgangskretsen/familien din siden du tydeligvis forventer slike sure oppgulp.

Anonymkode: fc233...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet - vi får se når den tid kommer.. kommer an på hvor moden han er når han er 18.. mulig de går til lappen, bil etc. Mulig til bsu eller andre ting. Men de skal ikke gå til tull 

Anonymkode: c09b8...524

BSU er veldig ufornuftig. Da tar du jo fra gutten muligheten til skattefradraget.

Anonymkode: 0dc49...dbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer ikke sånn, hvis dere gir barnet en pengegave. Straks de er 18 kan de gjøre hva de vil med de kronene. Dere kan "øremerke" så mye dere vil, så lenge det står på barnets konto kan de være så dumme som de vil når de blir 18.

Anonymkode: 2b328...58b

Hvis man oppretter kontoen på barnet, ja. Her sparer jeg til barnet på en av mine egne konti, men har navngitt den med barnets navn og rører den aldri. Det er også pga at overformynderiet overtar når man når en viss sum.

 

Anonymkode: 797a1...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...