Gå til innhold

Familien kommer til å reagere på konfirmasjons gave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel. Dere vil gi ungen 50 000, som han ikke skal få bruke. Så det er vel ingen annen grunn til å gi det enn for å se trynene til folk da, vil jeg anta? Da foreslår jeg at du lener deg tilbake og nyter showet.

Anonymkode: 2b328...58b

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke problemet her. 
50.000 kroner er ikke en uvanlig sum selv om mange får større eller mindre summer. 
Ingen har noe mer hvor mye dere gir heller. Her lager du problemer av ingenting. 
 

Får dere reaksjoner på det er det bare å overse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Dere vil gi ungen 50 000, som han ikke skal få bruke. Så det er vel ingen annen grunn til å gi det enn for å se trynene til folk da, vil jeg anta? Da foreslår jeg at du lener deg tilbake og nyter showet.

Anonymkode: 2b328...58b

Da antar du feil.. 

Anonymkode: c09b8...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da antar du feil.. 

Anonymkode: c09b8...524

Hva er tanken bak pengegaven da? Haha. Hvis dette er penger som dere skal fortsette å oppbevare for ungen og som han ikke får bruke når han blir 18, så er det i praksis det samme som at dere fortsetter å spare for ham - bare at dere vil gjøre en offentlig greie ut av beløpet dere fortsetter å spare. Jeg ser ingen annen grunn til å gjøre det slikt enn for å nettopp å oppnå reaksjoner.

Anonymkode: 2b328...58b

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Dere vil gi ungen 50 000, som han ikke skal få bruke. Så det er vel ingen annen grunn til å gi det enn for å se trynene til folk da, vil jeg anta? Da foreslår jeg at du lener deg tilbake og nyter showet.

Anonymkode: 2b328...58b

Her jeg bor og i vår sønns klasse er det mange som kommer til å få store summer av foreldrene. Mange rike her.. vi er midt på treet. Jeg vil ikke at han skal komme på skolen og har fått lite fordi vi heller skal spare de i fondet.. 

dette er en gutt som har hatt/ har adhd utfordringer, og som har jobbet hardt for å henge med såpass som han gjør på skolen.. han har aldri fått noe gratis, han har alltid måtte kjempe dobbelt så hardt som andre for å holde seg på samme nivå. 

Vi har lyst å gi han en dag der han kan oppleve å få noe stort, noe han kan kjenne på ❤️ Han trenger ikke være den som får minst av alle på den dagen også 

Anonymkode: c09b8...524

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er tanken bak pengegaven da? Haha. Hvis dette er penger som dere skal fortsette å oppbevare for ungen og som han ikke får bruke når han blir 18, så er det i praksis det samme som at dere fortsetter å spare for ham - bare at dere vil gjøre en offentlig greie ut av beløpet dere fortsetter å spare. Jeg ser ingen annen grunn til å gjøre det slikt enn for å nettopp å oppnå reaksjoner.

Anonymkode: 2b328...58b

Som skrevet - vi får se når den tid kommer.. kommer an på hvor moden han er når han er 18.. mulig de går til lappen, bil etc. Mulig til bsu eller andre ting. Men de skal ikke gå til tull 

Anonymkode: c09b8...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor og i vår sønns klasse er det mange som kommer til å få store summer av foreldrene. Mange rike her.. vi er midt på treet. Jeg vil ikke at han skal komme på skolen og har fått lite fordi vi heller skal spare de i fondet.. 

dette er en gutt som har hatt/ har adhd utfordringer, og som har jobbet hardt for å henge med såpass som han gjør på skolen.. han har aldri fått noe gratis, han har alltid måtte kjempe dobbelt så hardt som andre for å holde seg på samme nivå. 

Vi har lyst å gi han en dag der han kan oppleve å få noe stort, noe han kan kjenne på ❤️ Han trenger ikke være den som får minst av alle på den dagen også 

Anonymkode: c09b8...524

Vel, da får du si dette da, hvis folk reagerer.

Anonymkode: 2b328...58b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da får du si dette da, hvis folk reagerer.

Anonymkode: 2b328...58b

Han er jobekstremt fornuftig med penger nå.. spart til nesten alt han har kjøpt.. hatt sommerjobb, klipper plener og freser snø for naboer.. så vil ikke si han er bortskjemt.. vel, litt er han jo. Men han ser verdien av penger. 

Anonymkode: c09b8...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 000 er ikke akkurat en stor sum da. Vår får bunad og 120 000. 

Anonymkode: 0980e...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

50 000 er ikke akkurat en stor sum da. Vår får bunad og 120 000. 

Anonymkode: 0980e...76c

Ja det er nettopp det.. han er gutt, skal ikke ha bunad.. så da er det jo litt innafor med en større pengegave. Jentene får jo bunad 

Anonymkode: c09b8...524

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planen vår er å gi konfirmanten i huset 50.000 kr i konfirmasjonen. Dette er vårt valg og vi har satt av penger siden barna var små til dette formålet. Dette er penger som skal settes på konto og som de trenger når de skal etablere seg og til sparing av bolig. Tenkte det er en god start. Uansett er det slik vi kommer til å gjøre det. 

Problemet er... i vår familie vet jeg at det blir reaksjoner. De kommer til å synes det er alt for mye og mange vil ha en mening om det, da de andre har lagt seg på rundt 10.000 for sine barn. 

Vil at dette skal være en fin dag, uten at jeg skal få alle disse komentarerene.. men de kommer- jeg vet. 

Alternativ er å gi pengene før osv. Men de er opptatt av penger og de kommer til å spørre.. vi kan sundet er privat.. samtidig så blir det feil å skjule en fin gave kun fordi de andre vil reagere negativt.. 

hvordan skal jeg forberede meg på dette? 

Anonymkode: c09b8...524

Ganske ufint dersom du planlegger dette på familiefest foran familiene som ikke har den mulighet. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker dette. Når du vet det blir reaksjon grunnet denne sårbarhet.

Jeg gav ca samme sum til mine barn. Men mine barn åpnet ikke noen av pengegavene foran gjestene.

Overraskelsen med den store summen på gaven min, ble også gitt på kvelden etter gjestene hadde dratt da jeg ikke ønsket oppmerksomhet vedrørende min handling. Det her var konfirmasjonsdagen til mine barn. Gjestene med storfamilie på begge sider koset seg skikkelig på dagen, og alle har fortalt hvilken god, minnerik og svært koselig dag det ble. Jeg ville følt meg uvel dersom jeg skulle stjålet oppmerksomheten på mine barns dag med en slik handling. Av alle gjestene, så har kun et sett med besteforeldre i ettertid fått vite om gaven min. Jeg har ikke ønsket å fortelle det til de i familien min som ville blitt støtt på ulike måter, og jeg vil heller på ingen måte at dette skal stå igjen som det mest minnerike fra barnas dag. 

Barna mine ble svært glade og satte stor pris på kjærligheten jeg gav ved å prioritere denne store summen på de. Men de ville elsket meg like mye om jeg ikke gav de gave også. De satte pris på selskapene jeg ordnet for de.

Men jeg selv følte gaven var riktig og viktig for meg selv å gi de. Disse midlene hadde jeg tilgjengelig, og var veldig godt å gi slik at de vet hvor hjertet mitt er og har vært, til tross for alle daglige økonomiske valg de er oppvokst med. Jeg ville så veldig, at de til tross for en sparsommelig oppvekst til en alenemor, og en far som ikke gav gave, så skulle de få gleden på å kjenne på at de fikk en høy samlet sum når de sammenlignet seg med venner. Litt teit kanskje for noen. Men for meg var det viktig og et riktig valg. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ann Mo skrev:

Ganske ufint dersom du planlegger dette på familiefest foran familiene som ikke har den mulighet. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker dette. Når du vet det blir reaksjon grunnet denne sårbarhet.

Jeg gav ca samme sum til mine barn. Men mine barn åpnet ikke noen av pengegavene foran gjestene.

Overraskelsen med den store summen på gaven min, ble også gitt på kvelden etter gjestene hadde dratt da jeg ikke ønsket oppmerksomhet vedrørende min handling. Det her var konfirmasjonsdagen til mine barn. Gjestene med storfamilie på begge sider koset seg skikkelig på dagen, og alle har fortalt hvilken god, minnerik og svært koselig dag det ble. Jeg ville følt meg uvel dersom jeg skulle stjålet oppmerksomheten på mine barns dag med en slik handling. Av alle gjestene, så har kun et sett med besteforeldre i ettertid fått vite om gaven min. Jeg har ikke ønsket å fortelle det til de i familien min som ville blitt støtt på ulike måter, og jeg vil heller på ingen måte at dette skal stå igjen som det mest minnerike fra barnas dag. 

Barna mine ble svært glade og satte stor pris på kjærligheten jeg gav ved å prioritere denne store summen på de. Men de ville elsket meg like mye om jeg ikke gav de gave også. De satte pris på selskapene jeg ordnet for de.

Men jeg selv følte gaven var riktig og viktig for meg selv å gi de. Disse midlene hadde jeg tilgjengelig, og var veldig godt å gi slik at de vet hvor hjertet mitt er og har vært, til tross for alle daglige økonomiske valg de er oppvokst med. Jeg ville så veldig, at de til tross for en sparsommelig oppvekst til en alenemor, og en far som ikke gav gave, så skulle de få gleden på å kjenne på at de fikk en høy samlet sum når de sammenlignet seg med venner. Litt teit kanskje for noen. Men for meg var det viktig og et riktig valg. 

Skjønner veldig godt valget ditt ❤️ Det må ha vært en stor glede for deg å endelig kunne gi de noe stort for engangs skyld. Slik at de ble likestilt med venner den dagen. 

Spurte familien din hva de fikk av deg? Min familie er litt slik skjønner du at de liker p vite hva de får av foreldrene. 

Kanskje jeg skal gjøre det på samme måte som deg? Gi han gaven etter selskapet, så slipper de andre å kjenne på dette, og de slipper å føle st de har gitt lite etc. 

Vet mamma gir 20.000 til alle barnebarna.. så han får jo 70 bare av oss og mamma. 

Takk for tips! Den tar jeg med meg. Hørtes veldig fornuftig og lurt ut 

Anonymkode: c09b8...524

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv at dere har satt 220 000 inn på kontoen hans. Når alle blir sinte og sure, så sier dere at dere bare tulla, dere har bare satt inn 50 tusen 👌

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner veldig godt valget ditt ❤️ Det må ha vært en stor glede for deg å endelig kunne gi de noe stort for engangs skyld. Slik at de ble likestilt med venner den dagen. 

Spurte familien din hva de fikk av deg? Min familie er litt slik skjønner du at de liker p vite hva de får av foreldrene. 

Kanskje jeg skal gjøre det på samme måte som deg? Gi han gaven etter selskapet, så slipper de andre å kjenne på dette, og de slipper å føle st de har gitt lite etc. 

Vet mamma gir 20.000 til alle barnebarna.. så han får jo 70 bare av oss og mamma. 

Takk for tips! Den tar jeg med meg. Hørtes veldig fornuftig og lurt ut 

Anonymkode: c09b8...524

Ja, det føltes veldig godt. Her går også pengene til fremtidig boligsparing. (God kommunikasjon med barna som har resultert i slike verdier i de.) 

Tenker dette er en god løsning for deg også, nå når du forteller du ser positivt på løsninga. Det var kun glede forbundet med alt ved dagen. Og resultatene fra den. 

Ingen spurte, eller snakket om gavesummer  under selskapet. Ikke i ettertid heller. Men om de hadde spurt under selskapet ville jeg sagt: «Jeg gir en sum privat til de etter selskapet.» 

Hyggelig at det hjalp ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

50 000 er ikke akkurat en stor sum da. Vår får bunad og 120 000. 

Anonymkode: 0980e...76c

Det er bare harry. De fleste som har råd til å gi så mye GJØR DET IKKE.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Brunello skrev:

Det er bare harry. De fleste som har råd til å gi så mye GJØR DET IKKE.

Hang ikke helt med her.. skjønte ikke hva du mente her 

Anonymkode: c09b8...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor og i vår sønns klasse er det mange som kommer til å få store summer av foreldrene. Mange rike her.. vi er midt på treet. Jeg vil ikke at han skal komme på skolen og har fått lite fordi vi heller skal spare de i fondet.. 

dette er en gutt som har hatt/ har adhd utfordringer, og som har jobbet hardt for å henge med såpass som han gjør på skolen.. han har aldri fått noe gratis, han har alltid måtte kjempe dobbelt så hardt som andre for å holde seg på samme nivå. 

Vi har lyst å gi han en dag der han kan oppleve å få noe stort, noe han kan kjenne på ❤️ Han trenger ikke være den som får minst av alle på den dagen også 

Anonymkode: c09b8...524

Det her blir for dumt!!! Det konfirmasjons- show off greiene... sammen med mye annet vi foreldre er med å lager en urealistisk verden for barna våre. Gud forby at man innimellom blir lei seg, det må man beskyttes for for alt i verden!!
Hva med å lære barna at noen må få minst, og heller si noe om hvorfor det er sånn. Det kan ikke være slik at liten omgangskrets og liten familie skal kompenseres av foreldrene. 
I vår var jeg i en konfirmasjon der det ble skrevet opp hvem konfirmanten fikk gaver fra men ikke hvor mye hun fikk fra den enkelte og ingen samlet sum. Syntes det var helt fantastisk og ingen spurte og gravde om hvor mye hun fikk heller. Det skal jeg ta med meg videre til sønnen min skal konfirmeres 🙌🏼

Anonymkode: a77bc...f00

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hang ikke helt med her.. skjønte ikke hva du mente her 

Anonymkode: c09b8...524

At det er Harry å gi kjempestore beløp til barn. De fleste som har god råd, gir ganske normale konfirmasjonsgaver.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her vi bor blir alle gavene og summene skrevet opp, og alle leser hvem som gir hva. Helt vanlig her vi bor og det forventes 

Anonymkode: c09b8...524

Whaaaaat? 😐

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...