Gå til innhold

Jeg blir kalt sklie, foreldrene mine er sinte på MEG!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja og forresten ang helsesøsteren. Ring inn til kommuna og legg inn en klage på helsesøster. Hun har ikke lov til å fortelle din mor at dere skal ha en samtale. Hun har brutt taushetsplikten sin. 
Så spør du om å få bytte helsesøster, legg fram at hun og din mor er venninner. Blir konfliktsak dette. 
 

Anonymkode: 6a1f0...480

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender deg en stor klem ❤️
Det finnes voksne som er bra og forstår rollen sin. Har du en god lærer du kan snakke med? Noen kommuner /fylker har også mobbeombud eller ungdomshelsetjeneste. Det er hjelp å få, og det er ikke deg det er noe galt med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke klar over det.

De er norske. 
 

Pappa har tatt meg til side og sagt han ikke tror på rykte, men med mamma er det isfront. Har gått rett inn på rommet mitt og blitt der uten å spise mat etter at de konfronterte meg. Blir der til jeg legger meg.

Ts

Anonymkode: 04b30...736

Gjør din far noe for å beskytte deg når din mor setter opp en isfront, eller ofrer han deg for husfredens skyld? Din far tar deg til side for å gi deg støtte, men hva gjorde han under konfrontasjonen? Deltok i den på din side, på din mors side, eller holdt seg på sidelinjen?

Anonymkode: 1af07...101

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si fra med en gang når det gjelder mobbing/nettmobbing. Foreldrene dine må ta tak og ha møte med foreldrene til de det gjelder, viktig å ta tak i slikt raskt så det ikke tar helt av.

Gjerne også anmeldes, da pleier det å bli fart i sakene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og forresten ang helsesøsteren. Ring inn til kommuna og legg inn en klage på helsesøster. Hun har ikke lov til å fortelle din mor at dere skal ha en samtale. Hun har brutt taushetsplikten sin. 
Så spør du om å få bytte helsesøster, legg fram at hun og din mor er venninner. Blir konfliktsak dette. 
 

Anonymkode: 6a1f0...480

Antagelig ikke av at hun sa at de hadde en avtale. Det er hva som sies der som er fortrolig, og hvorfor datteren har bedt om avtalen, om TS har nevnt noe om det. 

Å bare si at de har en time er ikke brudd på taushetsplikt. Det får jeg som regel beskjed om når mine barn skal ha timer hos helsesøster også, så jeg kan minne dem på det og har mulighet til å komme med innspill i forhold til ting jeg bekymrer meg over. 

HVA barna deler det får jeg ikke vite, med mindre barna ønsker det. 

Mitt ene barn ba helsesøster om å kalle meg også inn til møte en gang, så vi sammen kunne snakke om noe de hadde diskutert. Det var absolutt ikke noe alvorlig heldigvis, men noe barnet synes var litt vanskelig å forklare for meg og far, og som vi hadde litt ulikt syn på, i forhold til barnets syn. Det var veldig ok møte, og helsesøster fikk meg til å forstå barnets syn bedre. At vi hadde hatt litt snevre regler på noe som ikke er så negativt som vi anså det, men også har en del positive elementer som vi hadde oversett. 

Det var veldig fint at barnet tok initiativ til dette og at helsesøster fikk oss til å forstå bedre, for det er ikke alltid enkelt å vite hvor man skal sette grenser og hva man skal vektlegge. Selv om man ønsker å gjøre det rette er det ikke alltid enkelt å vite hva som er rett, spesielt siden mye har endret seg siden vi selv var unge. 

Vi har ikke hatt en eneste diskusjon angående dette etter møtet med helsesøster. Jeg føler meg tryggere på noe jeg var usikker på, og barnet føler at vi forstår bedre. 

Vinn vinn. 

Utover dette vet jeg ikke hva det snakkes om, men jeg vet altså om at de skal til helsesøster. 

Så TS, selv om din mor kjenner helsesøster har ikke helsesøster lov til å dele annet enn det du godkjenner at hun deler videre. Hun har taushetsplikt, og den er streng. At du skal møte på møte med henne derimot er nok ikke berørt av dette. Det kan være at hun nevnte det for din mor for at hun skulle kunne minne deg på det, og kanskje også ha mulighet til å nevne det, dersom hun bekymret seg for noe. Uansett vil ikke helsesøster ha mulighet til å gå videre til din mor med det dere snakker om, uten din aksept. Da mister hun jobben sin. Så selv om din mor hadde sagt "Jeg er bekymret for ryktet min datter har fått, og håper at du snakker med henne om det." så kunne ikke helsesøster uten din aksept gått tilbake til din mor og sagt "Angående..., det har seg slik at..." Det kan hun bare dersom du ber henne gjøre det. 

Jeg ville anbefale deg å ta et møte med henne, og gjerne si at du er bekymret over at hun kjenner din mor før du deler annet. Da vil du nok få bekreftet det jeg skriver angående taushetsplikt. Å bryte taushetsplikt er alvorlig, så det er ikke noe du skal være redd for. 

At din mor kjenner helsesøster noe trenger altså ikke være noe problem, og kanskje til og med gjøre det å få din mor til å lytte, når du ønsker å ha henne med på møte, enklere. 

Er dette likevel noe som plager deg for mye til at du ikke klarer å snakke med helsesøster, så må du oppsøke noen andre. Det du utsettes for er alvorlig, og noe du ikke kan eller skal bære alene. 

Ikke slett noe som skrives til deg eller om deg. Ta skjermbilder av ting som kan forsvinne, og ha en mappe du lagrer det i. Er dette grovt krenkende, og jeg forstår det slik, så er det en politisak også. 

Angående boken jeg nevnte i et tidligere innlegg, som jeg har brukt som utgangspunkt for å diskutere med mine barn, "En sånn jente" av Monica Flatabø, så vil jeg gjerne anbefale deg, og alle tenåringer og tenåringsforeldre, å lese den, selv om krenkelsene du opplever ikke er fysiske, men "kun" noe som florerer på nett og muntlig. Det er en veldig tankevekkende bok, og akkurat det med rykter, baksnakking og hvordan slikt oppleves, og ikke minst hvordan slikt får lov til å eksistere, uten at noen våger å si ifra om hvor galt det er, men normaliseres, er et tema. 

I ditt tilfelle tror jeg at å lese boken ville gjøre deg tryggere på at dette ikke er ok, du vil forstå bedre at du ikke er alene om å oppleve slikt, og hvorfor folk er for feige til å stå opp mot det, selv om de føler på at dette ikke er greit. 

For tenåringersforeldre burde boken bare være obligatorisk pensum. Dette er boken de vil angre på at de ikke leste, med temaene de vil angre på at de ikke tok opp, om de en dag får dette ubehagelig tett på seg. Det er det for mange som får, akkurat fordi dette er temaer for mange foreldre er for naive til å ta alvorlig. "Det angår ikke meg og mine barn!", til det gjør det. 

Det gjør det antagelig uten at vi får vite om det noensinne også. Som det du opplever TS. Det er dessverre ikke uvanlig, og ikke er det noe nytt heller, selv om hvordan slikt spres er annerledes enn da vi vokste opp. Dette at det spres fortere og lengre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør din far noe for å beskytte deg når din mor setter opp en isfront, eller ofrer han deg for husfredens skyld? Din far tar deg til side for å gi deg støtte, men hva gjorde han under konfrontasjonen? Deltok i den på din side, på din mors side, eller holdt seg på sidelinjen?

Anonymkode: 1af07...101

Han og mamma var mot meg under konfrontasjon. Han sa han skammet seg over meg.

Ts

Anonymkode: 04b30...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han og mamma var mot meg under konfrontasjon. Han sa han skammet seg over meg.

Ts

Anonymkode: 04b30...736

Hvis dere er 17 år, så kan du politianmelde de som startet ryktet. ;) Det er lov. 

Anonymkode: c8925...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han og mamma var mot meg under konfrontasjon. Han sa han skammet seg over meg.

Ts

Anonymkode: 04b30...736

Si til dem at du vil ha en samtale med dem der de ikke har lov til å bryte inn.

Du forklarer din side av saken. Alt. Og sier du ble svært skuffet og såret over at de tok siden til en fremmed fremfor din. (Hvis du har tid kan du lage en powerpoint eller noe som viser mobbingen til foreldrene dine. Slik at de får føle hvordan du har det)

Hvis de oppfører seg like dritt etterpå, så fortell dem at dette kommer du ikke til å glemme. 

Men om foreldrene dine ikke er typen til å høre på andre, og om de har satt seg en mening så endrer de den ikke, så vet jeg ikke om det kan fungere.

Anonymkode: f9c3c...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av om disse ryktene om deg hadde vært sanne eller ikke syns jeg det er utrolig dårlig av dine foreldre å bry seg så mye om dem. Høres fryktelig konservativt ut at din mor ikke vil bli sett sammen med deg fordi du har hatt mye sex? Og at din far trekker deg til siden og sier at han ikke tror på ryktene..syns ikke det relevante er om ryktene er sanne eller ikke, men at foreldrene dine burde støtte deg uansett hva. 

Syns du burde prøve å snakke med dem TS og fortelle dem hvordan du har hatt/har det. Lykke til. Sender deg en klem ❤️

Anonymkode: d263e...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2020 at 6:42 PM, Trolltunge said:

Så TS, selv om din mor kjenner helsesøster har ikke helsesøster lov til å dele annet enn det du godkjenner at hun deler videre.

Hun har allerede fortalt det til moren, så moren kan antakelig gjette hva samtalen skulle handle om. Når de i tillegg er venner så gir det absolutt TS grunn til å se på det som et tillitsbrudd.

Anonymkode: 0f735...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 19.56, Trolltunge skrev:

Veldig enig i det siste her, men det er jo dessverre ikke slik at alle foreldre helt naturlig forstår at deres ansvar, nærmest uansett, er å være trygge i å favne om barna sine, og vise ønske om å forstå og støtte, selv i det som er vanskelig. Spesielt i det som er vanskelig faktisk. Foreldre kommer i alle versjoner, og de kan ha egne utfordringer i redsel, skam, begrensninger og andre utfordringer. 

Likevel, det er viktig at dine foreldre får vite om hva som foregår TS, så ikke hjemme også blir en arena der du skal leve med utrygghet og skam. Derfor er det så viktig at du henvender deg til en voksen tillitsperson, og da tenker jeg at helsesøster er en god mulighet, selv om du kanskje ikke kjenner henne så godt nå. Helsesøstre har ofte erfaring med slike problemer, og kan hjelpe deg med situasjonen i seg selv, samt hjelpe deg med å få dine foreldre til å forstå hva som pågår. 

At du forsøkte å fortelle, men ble møtt med dette er sikkert ekstra fælt, men jeg ber deg om å ikke leve med det i skjul videre. Vi voksne TRENGER å vite, og du TRENGER å slippe det å bære det alene. At din mor feilet i å forstå i første omgang betyr ikke at hun ikke kan klare å forstå, men det er tydelig at hun trenger hjelp til å forstå og gjøre det rette. 

Vi foreldre feiler dessverre innimellom, fordi vi bare er mennesker vi også. Vi kan være for brå, konkludere for fort, og la våre egne redsler og begrensninger stå i veien for å være det vi burde være. Eller vi er for naive og blinde. 

Din mor feilet her, men ikke la det bli værende slik. Ikke la dette bli liggende feil. Det er antagelig noe i din mor som fikk redsel hun bærer til å slå fornuft og omsorg litt ut av spill, og hun konkluderte fort og galt. Dette betyr ikke nødvendigvis at hun ikke kan forstå og gjøre rett, men hun trenger kanskje litt hjelp til å forstå hvor feil dette ble, og hva du virkelig trenger av henne. 

Det er muligheter for å ikke bære dette alene. Det finnes mennesker rundt deg du kan gå til. Om ikke helsesøster, så en lærer, eller legen din. Det finnes også hjepelinjer å ringe til, som kanskje kan bidra til å tipse deg om hvem du bør kontakte, dersom du står fast i hvem du kan henvende deg til. 

Når man har båret ting alene lenge er ofte det å sette ord på det vanskelig, men det er mest vanskelig første gang. For hver gang du setter ord på det vil det bli enklere. 

Jeg forstår at du har opplevd mye som gjør at tillit kan være vanskelig, og at du kan være redd for alt fra at det blir verre om du deler til at du ikke blir trodd. 

Det er mye godt i mennesker også. De fleste ønsker faktisk å være gode mennesker, men man må gi mennesker en sjanse til å forstå og gi støtte. 

Jeg håper at du gir din mor muligheten til å gjøre det rette, selv om hun feilet nå, og mest av alt håper jeg at du gir deg selv mulighet til å ikke bære dette alene lenger. 

Å bli mobbet er ikke din skam, og ikke fordi det er noe galt med deg. Mobbing rammer tilfeldig og urettferdig. Det får lov til å eksistere fordi det skjules. Ikke skjul det, men la noen få lov til å hjelpe deg. ♥ 

PS! Du hadde ikke vært en sklie om du hadde hatt sex med kjærestene dine heller, men det å få et slikt stempel er faktisk verre og farligere enn at det er sårende. Kvinner som kalles sklie, hore og lignende er mye mer utsatt for overgrep enn andre. Jeg mener ikke å skremme deg, men det er dessverre slik. Derfor er det utrolig viktig at du ikke aksepterer dette, men ber om hjelp. Krever hjelp. Alderen din er sårbar i seg selv, men slike rykter er farlige. Det fører fort til at gutter som ennå ikke er modne nok til å ha gode sperrer får enda dårligere sperrer. Det er jo ikke så viktig å ha respekt for en det er tillatt å ikke ha respekt for i miljøet de vanker i.

Dette ryktet, det er mer enn sårende, det er farlig. 

Til alle foreldre som måtte lese dette, godta ALDRI at dine barn kaller noen noe slikt. Du vet aldri hvem sin sønn eller datter som enten gjør noe dumt eller blir utsatt for noe, fordi du bidro til aksept for å kalle noen noe slikt ved å ikke slå hardt ned på det. 

Min sønn kalte en jente en hore en gang. Som tenåring, om en jevngammel jente. Fordi det hadde en kul kompis sagt, så da var det nok slik. Han lar ikke meg høre det ordet igjen for å si det slik, for så rasende og skuffet har han ikke sett meg før. Da jeg hadde roet meg bestilte jeg boken "En sånn jente.", og vi- jeg, han og søsteren - har hatt gode og alvorlige samtaler rundt dette. 

Vi voksne er vesentlig i hva barna våre forstår som ok og ikke.  

Takk for to kloke innlegg som jeg lærte masse av.

Anonymkode: 9f3d0...9cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...