Gå til innhold

Hvorfor lager ikke folk mat fra bunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har laget mat fra bunnen i flere dager nå men bruker da både salt og sukker i maten.  Brukte tom 2 ts sukker i den pastagryten jeg lagde idag.  Gidder ikke lage smakløs mat. 

Jeg skjønner godt at folk med mange barn ikke kan stå og lage mat fra bunnen av hver eneste dag, det sier seg selv at det ikke går om begge foreldrene er i 100 % jobb.  Men en posefiskesuppe som man hiver en pose frossengrønnsaker i og noen laksebiter i er god og sunn nok middag i massevis.  Ha gjerne grovt brød med godt smør til.  Ro ned.  Ingen dør av litt suppepulver!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gidder ikke. Har en simpel gane så "fancy" smak er bortkasta. Jeg slenger ting på panna og hvis det ermer å gjøre enn å kutte noe så orker jeg ikke. Gidder ikke stå og røre i tre kaseroller. Noe av maten min er jo "fra bunnen" kanskje. Grønnsaker, potet og enten kjøtt, fisk eller no veggisgreier rett i panna. Krydrer litt. En dæsj rømme eller ketchup osv. Ferdig.

Gidder ikke sånne fancy supper osv.

 

Anonymkode: ec6da...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petra35
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder ikke. Har en simpel gane så "fancy" smak er bortkasta. Jeg slenger ting på panna og hvis det ermer å gjøre enn å kutte noe så orker jeg ikke. Gidder ikke stå og røre i tre kaseroller. Noe av maten min er jo "fra bunnen" kanskje. Grønnsaker, potet og enten kjøtt, fisk eller no veggisgreier rett i panna. Krydrer litt. En dæsj rømme eller ketchup osv. Ferdig.

Gidder ikke sånne fancy supper osv.

 

Anonymkode: ec6da...249

Jeg er også sånn 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke lage mat, tørr ikke lage mat, har ikke lyst til å lage mat.

Har angst og en snev av ocd og sf. Maten må smake det samme, fra gang til gang til gang Jeg får diller, og mat som er trygg og jeg må kunne telle kaloriene lett uten mye styr. 

 

Sikkert uvanlig. Men du spurte og det var min grunn

Anonymkode: 41b89...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke lage mat, tørr ikke lage mat, har ikke lyst til å lage mat.

Har angst og en snev av ocd og sf. Maten må smake det samme, fra gang til gang til gang Jeg får diller, og mat som er trygg og jeg må kunne telle kaloriene lett uten mye styr. 

 

Sikkert uvanlig. Men du spurte og det var min grunn

Anonymkode: 41b89...13b

Så du spiser bare fordi det er fòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke lage mat, tørr ikke lage mat, har ikke lyst til å lage mat.

Har angst og en snev av ocd og sf. Maten må smake det samme, fra gang til gang til gang Jeg får diller, og mat som er trygg og jeg må kunne telle kaloriene lett uten mye styr. 

 

Sikkert uvanlig. Men du spurte og det var min grunn

Anonymkode: 41b89...13b

Jeg skjønner deg veldig godt. Tror jeg vasker og spriter hendene mine minst 300 ganger i døgnet. Yrkesskadet sykepleier med manisk kjøkkenhygiene, har totalt noia for å få spysjuke 😂

Anonymkode: 5f23c...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, men du har ikke barn. 

Anonymkode: 5f23c...424

Så det er kun de med barn som har dårlig tid? 

Jeg jobber, studerer, har hund, og en annen hobby som krever at jeg er ute av hjemmet i rundt 3 timer om dagen. Og jeg har ofte mye knappere tid enn mange av de jeg kjenner, med barn! 

Men jeg lager hjemmelaget mat og, når jeg har tid til det. 

Anonymkode: 03f66...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av de som skylder på at de har små barn, da stopper livet opp. Gidder ikke lage mat lenger.

Er jo da det er viktig å lage gode matvaner for barna, fra starten av. Ikke lær de å spise halvfabrikata og ferdigmat.

Anonymkode: 86770...9e1

Ja, jøss. Er du gira på å stå på kjøkkenet 16:30 å lage mat fra bunnen av mens 2 åringen river deg i buksa å roper «rosiner!!!»  og 4 åringen roper «ferdiiiiiig» fra toalettet. Neppe. Da handler det faktisk om å få mat på bordet. 
 

I helgen lager vi middag sammen. De overlever sikkert denne perioden.

Anonymkode: 466d7...6d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jøss. Er du gira på å stå på kjøkkenet 16:30 å lage mat fra bunnen av mens 2 åringen river deg i buksa å roper «rosiner!!!»  og 4 åringen roper «ferdiiiiiig» fra toalettet. Neppe. Da handler det faktisk om å få mat på bordet. 
 

I helgen lager vi middag sammen. De overlever sikkert denne perioden.

Anonymkode: 466d7...6d1

Veldig enig. De overlever på langt verre ernæring i fattige land. Selv om det ikke er en unnskyldning for oss «rike». Vi har alle våre utfordringer i hverdagen og livet ellers. 

Anonymkode: 5f23c...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er mye fisk og grønnsaker i kostholdet. At sausen kommer fra Toro og at pastaen ikke er laget fra bunn  er virkelig helt ok 

Anonymkode: b7f27...acb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger fra bunn andre ganger ikke, spørst va jeg vil. Voksen folk bestemer sånt selv. 

Anonymkode: 55462...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager sunne middager fra bunn av de dagene jeg har fri, men tiden strekker ikke til når jeg har dagvakt og ungene skal på fritidsaktivitet. Da blir det speilegg, pølser med salat til, spagetthi eller noe annet lettvint. Hjemmelaget er ofte mer tidskrevende 

Anonymkode: 6557b...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du lager mat fra bunnen uten krydder og smakstilsetning? Hørtes kjedelig ut.

Anonymkode: 049a3...b8e

Vedkommende skrev «uten tilsetningsstoffer,  salt, sukker osv.» 

Jeg antar at vanlige, rene krydder blir brukt😊

 

Dere som tror det er veldig tidkrevende å lage mat fra bunnen, har åpenbart forsøkt for få, eller for krevende oppskrifter. Eller for dårlig kjøkkenutstyr.

Jeg har flere barn som jeg er alene med, og vi spiser middager fra bunnen fem-seks dager i uken. De travleste dagene lager vi hjemmelagede supper, eller ovnsbakt fisk. Det krever svært lite på kjøkkenet. 

Anonymkode: f229a...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser sånne tråder skjønner jeg hvorfor gjennomsnittsbefolkningen er så usunn og kvapsete - helt tragisk.

Har barn, har lite tid og energi. Lager stort sett mat fra bunnen likevel. Dvs jeg koker kraft, baker brød, lager pasta, lager pølser, lager ghee av smør, og lager alle sauser og sånn selv, men jeg yster ikke osten eller kjerner smøret, liksom. Kan hive en kjøpepizza i ovnen ca en gang i året, men halvfabrikata bruker jeg aldri. Det smaker vondt, er fullt av dritt (er jammen ikke mange toro-poser som ikke inneholder maisstivelse, rapsolje, eller maltodekstrin for eksempel), og tar ikke engang kortere tid enn å lage ordentlig mat.

Anonymkode: 9a955...1c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lager sunne middager fra bunn av de dagene jeg har fri, men tiden strekker ikke til når jeg har dagvakt og ungene skal på fritidsaktivitet. Da blir det speilegg, pølser med salat til, spagetthi eller noe annet lettvint. Hjemmelaget er ofte mer tidskrevende 

Anonymkode: 6557b...f2f

speilegg er da hjemmelaget mat, så lenge du ikke spruter på ketchup eller kjøpedressing. Salat er også hjemmelaget mat. Spaghetti er veldig lettvint, og jeg vil kalle det hjemmelaget selv om du bruker ferdig tørket pasta, så lenge du lager sausen.

Anonymkode: 9a955...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser sånne tråder skjønner jeg hvorfor gjennomsnittsbefolkningen er så usunn og kvapsete - helt tragisk.

Har barn, har lite tid og energi. Lager stort sett mat fra bunnen likevel. Dvs jeg koker kraft, baker brød, lager pasta, lager pølser, lager ghee av smør, og lager alle sauser og sånn selv, men jeg yster ikke osten eller kjerner smøret, liksom. Kan hive en kjøpepizza i ovnen ca en gang i året, men halvfabrikata bruker jeg aldri. Det smaker vondt, er fullt av dritt (er jammen ikke mange toro-poser som ikke inneholder maisstivelse, rapsolje, eller maltodekstrin for eksempel), og tar ikke engang kortere tid enn å lage ordentlig mat.

Anonymkode: 9a955...1c3

Trodde maisstivelse og rapsolje var naturlige ingredienser jeg men.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Keikolina

Hvorfor skal man gjøre ting mer tungvindt?:vetikke: Elsker Toro och fjordland

Toro er da lagd hjemme hos meg.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme grunn som at du har vaskemaskin, oppvaskmaskin, komfyr, støvsuger, varmepumpe og alt annet av elektriske hjelpemidler. 

Det er lettere og du sparer mye tid.

Kan fint vaske opp (blir ikke enklere), men det tar tid og arbeid, tid jeg vil bruke på andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Trodde maisstivelse og rapsolje var naturlige ingredienser jeg men.  

rapsolje er naturlig. Maisstivelse heter stort sett «modifisert maisstivelse», så nei. Men at noe er naturlige ingredienser gjør det ikke til sunn mat. 

Anonymkode: 9a955...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke akkurat da man burde lage mer selv, da? Så barna får sunnest mulig start på livet, ikke bli proppet full av hel- og halvfabrikata. 

Anonymkode: 6b8ce...6c7

Joda, men så er det også slik at mange av oss som har små barn bare prøver å overleve hverdagen. 

Anonymkode: c4dfd...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...