Gå til innhold

Hvorfor lager ikke folk mat fra bunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke kjøpe det heller. Det er et faktum.

Anonymkode: 7cd89...086

Da har du ikke prøvd å lage fra bunnen. 

Anonymkode: 93674...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, men du har ikke barn. 

Anonymkode: 5f23c...424

Eg laga enda meir mat frå botnen da ungane var små, DA er det veldig viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere oppskrifter og jeg synes ærlig talt at de er så tam på smak. Med halvfabrikata så tilsetter jeg veldig mye, på toppen av all smaken som er der fra før. Også redigerer jeg dem veldig og jeg føler ingenting etter boka. 

Spiser aldri hel-fabrikata som frossen pizza, disse fjordland pakkene og slike ting. Det er kun halvfabrikata, spesielt sauser annet enn hvitsaus. Den lager jeg selv. 

Om du kan å lese så har du jo kontroll på næringsinnholdet i maten. 

Anonymkode: bdd45...2d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke akkurat da man burde lage mer selv, da? Så barna får sunnest mulig start på livet, ikke bli proppet full av hel- og halvfabrikata. 

Anonymkode: 6b8ce...6c7

Nei. Man burde lage halvfbrikat når man ikke orker/ gidder lage mat fra bunnen.

Anonymkode: 5f23c...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det når jeg har energi til det. Før var det nesten hver dag, nå er det et par dager i uka pga kroniske smerter.

Man vet aldri hva andre sliter med, så vær forsiktig med å peke finger for hardt :)

Anonymkode: 76933...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det enten eller? Jeg er veldig glad i matlaging, og lager en god del fra grunnen. Jeg kan til og med finne på å koke kraft.  Andre ganger, smeller jeg en frossenpizza i ovnen, med verdens beste samvittighet, og det gjør jeg fordi det krever minimalt med hjernekapasitet, og fordi det er godt :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så lei av de som skylder på at de har små barn, da stopper livet opp. Gidder ikke lage mat lenger.

Er jo da det er viktig å lage gode matvaner for barna, fra starten av. Ikke lær de å spise halvfabrikata og ferdigmat.

Anonymkode: 86770...9e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper faktisk ikke det med tid. Det går an å lage ferdig og ha i kjøleskap eller fryser og bare smokke det inn i ovnen. 

Anonymkode: 93674...ffb

Man må jo fremdeles ha den tiden på et eller annet tidspunkt da.

Jeg lager ikke mat fra bunnen fordi jeg virkelig hater å lage mat. Det er grusomt kjedelig, og det blir aldri godt, og selv med ferdimat i Norge har man et ekstremt mye bedre kosthold enn majoriteten av mennesker i verden, så det går fint. Men mannen min liker å lage mat, så han lager 99% av alle middager her i huset, og da er det fra bunnen. Han får det til, så derfor er det godt.

Anonymkode: c1020...146

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, men du har ikke barn. 

Anonymkode: 5f23c...424

Synes det ble mye viktigere, og ikke minst enklere, enn før. 

Viktigere: gode, rene smaker. Uten for mye salt, sukker og tilsetningsstoffer. Og en utmerket måte å spise mye grønnsaker på. 

Enklere: man er jo mye mer hjemme. Før var det overtid, trening, aktiviteter, middager... Nå er man jo hjemme en del timer hver ettermiddag/kveld. Og har all mulig tid til at brød heves og bakes, supper putrer, gratenger godgjør seg i ovnen, og crockpoten lager gryter som rekker til middag i 2-3 dager. 

Anonymkode: 924a5...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det helt til jeg fikk barn. Nå har jeg verken tid eller krefter til det lenger. 

Anonymkode: c4dfd...eaf

Du er litt motsatt av meg med andre ord, jeg valgte lettvinte løsninger før jeg fikk barn.
Når lager jeg nesten alt fra grunnen av.
Vil vite hva barna får i seg

Anonymkode: 3c887...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mat fra bunnen, men lager ikke pastaen selv og heller ikke tortillas/tacoskjell, lomper og flatbrød. Alle spiser vel halvfabrikat i en eller annen form. 

Endret av kvinneguide
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder faktisk ikke å bruke tid på å lage mat og deretter å vaske opp når resultatet uansett blir det samme; jeg blir mett.

Anonymkode: 35baa...a2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av de som skylder på at de har små barn, da stopper livet opp. Gidder ikke lage mat lenger.

Er jo da det er viktig å lage gode matvaner for barna, fra starten av. Ikke lær de å spise halvfabrikata og ferdigmat.

Anonymkode: 86770...9e1

Joda, mora mi lærte meg å spise halvfabrikat. Vi er oppvokst på Grorud, visste ikke om annet. Hun gadd virkelig ikke å lage mat. På søndager hadde vi pølse og lompe. Jeg er ikke så ille som hun var, men jeg orker virkelig ikke å lage middag fra bunnen ofte som sykepleier i 3-delt turnus 100% stilling. Det er mitt kall i livet. Også har jeg to tette på 7 og 9 år. Er skilt og har barna 50%. Liten avsporing, men.. 

Anonymkode: 5f23c...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen unødvendige tilsetningsstoffer. 

Hahaha. Særlig. Dyrker du selv? 

Anonymkode: df76d...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha. Særlig. Dyrker du selv? 

Anonymkode: df76d...81e

Du fikk med deg ordet unødvendige?

Som at jeg holder det til et absolutt minimum. Gitt at jeg bor i Norge. Med de begrensninger de gir. 

Men mye konserveringsmidler, anti-klumpemidler, god-lukt-tross-på-boks-i-tre-måneder, stabiliseringsmidler, med mer... det kan man enkelt unngå. 

Anonymkode: 924a5...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være slik at vi alle lager fra bunnen? Vi har forskjellige liv, utfordringer og egenskaper/interesser. Det som er enkel for deg  trenger ikke være like enkelt for alle andre. 
 

Jeg lager av og til mat fra bunnen men det tok meg lang tid å komme dit. Bare matlaging i seg gjør meg fort overveldet og gir meg angst. Nå klarer jeg enkle retter som ovnsbakt laks/kyllinger og grønnsaker i form, enkle sauser og diverse. Jeg prøver å bli flinkere for er opptatt av å spise ren mat. Men det varierer hva jeg får til mtp på dagsform, tid, osv 
 

 

Endret av Hedda79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lager mye fra bunnen av, og baker brød 🙂. Gjorde det også med små barn. Har man det travelt, så er en superrask middag stekt laks, kokt brokkoli og ris. Aldri brukt posesuppe til middag (men noen ganger til kvelds). Bruker sauseposer noen ganger, f.eks til pasta. Hjemmelaget mat er best 🙂. Tror jeg må lage kjøttkaker i morgen 😉

Anonymkode: 402d6...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg lurt på ; hvorfor lager ikke alle folk mat fra bunnen? Det er jo så enkelt når man følger ei oppskrift!

Så slipper man alle tilsetningstoffer, salt , sukker osv. Og da vet man hva man spiser. 

Det forbauser meg.

Anonymkode: 93674...ffb

Så du lager mat fra bunnen uten krydder og smakstilsetning? Hørtes kjedelig ut.

Anonymkode: 049a3...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives ikke på kjøkkenet. Bruker nok tid på å psyke meg opp til å lage halvfabrikata. 

Anonymkode: fb033...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...