Gå til innhold

Hvorfor lager ikke folk mat fra bunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jeg lurt på ; hvorfor lager ikke alle folk mat fra bunnen? Det er jo så enkelt når man følger ei oppskrift!

Så slipper man alle tilsetningstoffer, salt , sukker osv. Og da vet man hva man spiser. 

Det forbauser meg.

Anonymkode: 93674...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det helt til jeg fikk barn. Nå har jeg verken tid eller krefter til det lenger. 

Anonymkode: c4dfd...eaf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimensjonen tid kan spille en rolle her.

Anonymkode: 7cd89...086

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 

Smaker bedre. Rimeligere. Like enkelt. Bærekraftig. Miljøvennlig. Ingen unødvendige tilsetningsstoffer. 

Tar marginalt med tid, om planleggingen er på plass. En suppe tar 5 min lengre enn en ferdigsuppe i forberedelser. En crockpot tar jo bare 3-4 minutter, og lager seg selv. Brødbakst - 2 minutter å røre sammen ingrediensene. 2 minutter å velte deien over i formene dagen etter (eltefritt). 

Eneste jeg kjøper er farseprodukter da det tar lang tid med kverning og så videre. Og fond. 

Anonymkode: 924a5...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er talentløs når det gjelder matlaging.

Anonymkode: 7ea12...bf0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg bor i en bitteliten leilighet, og kjøkkenet er upraktisk og har nesten ikke benkeplass. Prøvde å kokkelere litt i starten, men det ble bare et ork. Bare det å kutte grønnsaker var et helvete. Derfor gidder jeg ikke 

Anonymkode: 8a5c3...b75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper faktisk ikke det med tid. Det går an å lage ferdig og ha i kjøleskap eller fryser og bare smokke det inn i ovnen. 

Anonymkode: 93674...ffb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg hater å vaske opp, og ikke gidder å kutte grønnsaker. Da tar jeg noen snarveier. Lite givende å bare lage mat til meg selv.

Anonymkode: 6c2de...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg bor i en bitteliten leilighet, og kjøkkenet er upraktisk og har nesten ikke benkeplass. Prøvde å kokkelere litt i starten, men det ble bare et ork. Bare det å kutte grønnsaker var et helvete. Derfor gidder jeg ikke 

Anonymkode: 8a5c3...b75

Det er forresten tilfellet her også, så legger til dette.

Anonymkode: 6c2de...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid. Om man skulle gjort alt man "burde" på en uke som mat fra bunnen, vasking, støvsuging, trening itillegg til jobb er det faen ikke mye tid til meg-tid.  Jeg koser meg mer med meg-tid enn ett strøkent hus og mat laget fra bunnen.

Anonymkode: 12c1d...4a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater å vaske opp. Og jeg hater fisk, derfor har vi ræva kosthold ofte. Hater matlagning. Har aldri lært meg det. Gidder ikke. 

Anonymkode: 5f23c...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Luna Llena skrev:

Lager ofte mat fra bunnen, jeg.

Jaja, men du har ikke barn. 

Anonymkode: 5f23c...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke synes det er morsomt eller interessant å lage mat og man ikke synes at man får det til og at ferdigmat eller halvfabrikata smaker like godt så skjønne jeg veldig godt at man ikke gidder. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper faktisk ikke det med tid. Det går an å lage ferdig og ha i kjøleskap eller fryser og bare smokke det inn i ovnen. 

Anonymkode: 93674...ffb

Du trenger ikke kjøpe det heller. Det er et faktum.

Anonymkode: 7cd89...086

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det ofte, men tyr like ofte til lettvinte løsninger. Hvis jeg må lage alt fra bunnen hele tiden blir mat litt for tidkrevende (ikke at det alltid tar så mye tid, men er litt tanken på det). Så nå ligger det feks pose tai-suppe i kjøleskapet klar til bruk, som kan pimpes eller spises sånn, alt ettersom hva jeg rekker/orker den dagen. Synes slike løsninger er geniale og mange av de er ganske sunne. 

Anonymkode: 5871d...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg gjør det av og til, men når man er syk og har betennelse i albue og skuldre er det ikke så godt å stå å kutte grønnsaker og kokkelere hele tiden

Anonymkode: ca972...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, men du har ikke barn. 

Anonymkode: 5f23c...424

Er det ikke akkurat da man burde lage mer selv, da? Så barna får sunnest mulig start på livet, ikke bli proppet full av hel- og halvfabrikata. 

Anonymkode: 6b8ce...6c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...