Gå til innhold

Mugg på soverommet! Hvem skal jeg kontakte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei vi eier 4 roms leilighet. Oppdaget nylig at vi har fått mugg på taket til soverommet. Dette soverommet brukes bare som gjesterom. Lufter den regelmessig og støvsuger og sånt utenom det er vi aldri i det rommet. Fikk ikke øye på den muggsoppen før nå. Rett over rommet er det terrassen til hun som bor over oss.  Kan det være årsaken til mugg? 

Spm:
Hva skal jeg gjøre nå? Hvem skal jeg kontakte? Sryret? Forsikring? Vi har innbo forsikring hos Gjensidige. 

20200113_153006.jpg

Anonymkode: 3f4e2...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du i Borettslag ville jeg kontaktet styret, NÅ

Anonymkode: 1d9a8...cf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt styret. Sjekk også hva forsikringen din eventuelt dekker. Det er ikke alle forsikringer som dekker muggskader. 

Anonymkode: 351b0...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert vannlekkasje. Bor du i borettslag eller eierleilighet? Varsle styre/sameie ASAP. Dette går antakelig på husforsikringen vil jeg tro. Innbo er for det som er løsøre i leiligheten, husforsikring dekker selve bygget.
 

Anonymkode: 1fdce...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe det er lekkasje ja. Normalt faller dette på sameiet, så det er bare å melde inn til styret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikkeno farlig det der, du har for lite lufting på rommet, borr på ventil i hjørnet der,så er du kvitt problemet.

Anonymkode: b19dc...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket i leiligheten din er ikke innbo,det der tilhører bygning,så innboforsikringa treng du ikke ringe til.

Anonymkode: b19dc...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikkeno farlig det der, du har for lite lufting på rommet, borr på ventil i hjørnet der,så er du kvitt problemet.

Anonymkode: b19dc...847

Man borrer da ikke ventiler i en bygård/leilighetskompleks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikkeno farlig det der, du har for lite lufting på rommet, borr på ventil i hjørnet der,så er du kvitt problemet.

Anonymkode: b19dc...847

Svart mugg er farlig og når det er så konsentrert i hjørnet så kommer det inn vann et sted.

Anonymkode: d1378...553

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kontakter du styret slik at de kan gå videre med sin bygningsforsikring (som dekker bygget/byggene i laget), dette også slik at styret kan få sjekket omfang av vannlekkasjen/fuktskaden. Ikke sikkert det bare er du som har opplevd det, så det er lurt å få begrenset skaden så snart som mulig.

Deretter sjekker du dekning i din egen forsikring, og ringer ditt eget forsikringsselskap. Noen innboforsikringer kan ha mer eller mindre dekning for mugg, men da primært bare det som er i din leilighet. Man får da ikke behandlet det bakenforliggende problemet (som mest sannsynlig er hos naboen over eller noen andre, evt. som skyldes inntrengning av vann fra vegger/tak utenfra), men det kan være verdt å sjekke ut. Men styret kontaktes først. 

Anonymkode: 174ef...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...