Jump to content
Jytte

Mulig å reagere med avhengighet på sjokolade?

Recommended Posts

Jytte

Har alltid spist lite eller ingenting av sjokolade, men i desember tok det av. Nå føler jeg lyst på sjokolade hver dag og nøyer meg ikke bare med en bit. Løsningen er jo å ikke ha det i hus, men kan man bli avhengig som man kan av kaffe? 

Fortsetter under...

AnonymBruker

ja: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/Op1Obw/dagfin-41-er-sukkeravhengig-slik-fikk-han-et-nytt-liv

"– Sukkeravhengighet er en fysisk sykdom som sitter i hjernens belønningssenter på lik linje med andre avhengigheter, sier Bente Josefsen, gründer og daglig leder av «Frisk uten sukker». Hun har selv en sukkeravhengighet som hun jobber med å bli frisk fra."

Anonymkode: 5f2cc...63d

Jytte
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/Op1Obw/dagfin-41-er-sukkeravhengig-slik-fikk-han-et-nytt-liv

"– Sukkeravhengighet er en fysisk sykdom som sitter i hjernens belønningssenter på lik linje med andre avhengigheter, sier Bente Josefsen, gründer og daglig leder av «Frisk uten sukker». Hun har selv en sukkeravhengighet som hun jobber med å bli frisk fra."

Synd, for det er jo så j.... godt. Fikk en del deilig sjokolade i julegave. Mørk sjokolade med lite karbo, men likevel fristende god. Jeg prøvde å kjøpe en sjokolade som ikke er favoritten, men det hjalp ikke. 

Har merket at cola også gir sug hvis jeg har drukket det mer enn par dager på rad. Det er lenge siden sist, dumt at også sjokolade er en slik synder. 

AnonymBruker
5 timer siden, Jytte skrev:

Synd, for det er jo så j.... godt. Fikk en del deilig sjokolade i julegave. Mørk sjokolade med lite karbo, men likevel fristende god. Jeg prøvde å kjøpe en sjokolade som ikke er favoritten, men det hjalp ikke. 

Har merket at cola også gir sug hvis jeg har drukket det mer enn par dager på rad. Det er lenge siden sist, dumt at også sjokolade er en slik synder. 

Hei, du kan fint spise i riktig dose. Sjolokade med minst 75% kakao, 20gram om dagen.

Men hvordan skal du klare det? Sjansen for å at du ryker på hele sjojoladeplata er stor.

Selv spiser jeg kun vanlig mat, ikke godteri. Men i juleuka spiser jeg alt mulig, merker at jeg måtte jobbe litt ekstra for å avvenne meg første uka i januar. Nå er suget borte.

Å drikke brus er jo helt idiotisk, bortkasta penger også.

Bør inngås forbud mot sukkerdrikker/energidrikker.

Jytte
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, du kan fint spise i riktig dose. Sjolokade med minst 75% kakao, 20gram om dagen.

Men hvordan skal du klare det? Sjansen for å at du ryker på hele sjojoladeplata er stor.

Selv spiser jeg kun vanlig mat, ikke godteri. Men i juleuka spiser jeg alt mulig, merker at jeg måtte jobbe litt ekstra for å avvenne meg første uka i januar. Nå er suget borte.

Å drikke brus er jo helt idiotisk, bortkasta penger også.

Bør inngås forbud mot sukkerdrikker/energidrikker.

Det var en vane å spise mørk sjokolade, en liten bit nesten daglig før jul. Brus drikker jeg ikke mer, er mange år siden. Men denne jula vente jeg meg til sjokolade, marsipan, name it. Så må avvennes fra sukkersuget, går bedre nå. Holder sjokolade utenfor huset inntil videre. For som du sier, sjansen for at jeg ryker på hele sjokoladen er stor. 

Annonse