Gå til innhold

Mulig å reagere med avhengighet på sjokolade?


Jytte

Anbefalte innlegg

Har alltid spist lite eller ingenting av sjokolade, men i desember tok det av. Nå føler jeg lyst på sjokolade hver dag og nøyer meg ikke bare med en bit. Løsningen er jo å ikke ha det i hus, men kan man bli avhengig som man kan av kaffe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/Op1Obw/dagfin-41-er-sukkeravhengig-slik-fikk-han-et-nytt-liv

"– Sukkeravhengighet er en fysisk sykdom som sitter i hjernens belønningssenter på lik linje med andre avhengigheter, sier Bente Josefsen, gründer og daglig leder av «Frisk uten sukker». Hun har selv en sukkeravhengighet som hun jobber med å bli frisk fra."

Anonymkode: 5f2cc...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/Op1Obw/dagfin-41-er-sukkeravhengig-slik-fikk-han-et-nytt-liv

"– Sukkeravhengighet er en fysisk sykdom som sitter i hjernens belønningssenter på lik linje med andre avhengigheter, sier Bente Josefsen, gründer og daglig leder av «Frisk uten sukker». Hun har selv en sukkeravhengighet som hun jobber med å bli frisk fra."

Anonymkode: 5f2cc...63d

Synd, for det er jo så j.... godt. Fikk en del deilig sjokolade i julegave. Mørk sjokolade med lite karbo, men likevel fristende god. Jeg prøvde å kjøpe en sjokolade som ikke er favoritten, men det hjalp ikke. 

Har merket at cola også gir sug hvis jeg har drukket det mer enn par dager på rad. Det er lenge siden sist, dumt at også sjokolade er en slik synder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jytte skrev:

Synd, for det er jo så j.... godt. Fikk en del deilig sjokolade i julegave. Mørk sjokolade med lite karbo, men likevel fristende god. Jeg prøvde å kjøpe en sjokolade som ikke er favoritten, men det hjalp ikke. 

Har merket at cola også gir sug hvis jeg har drukket det mer enn par dager på rad. Det er lenge siden sist, dumt at også sjokolade er en slik synder. 

Hei, du kan fint spise i riktig dose. Sjolokade med minst 75% kakao, 20gram om dagen.

Men hvordan skal du klare det? Sjansen for å at du ryker på hele sjojoladeplata er stor.

 

Selv spiser jeg kun vanlig mat, ikke godteri. Men i juleuka spiser jeg alt mulig, merker at jeg måtte jobbe litt ekstra for å avvenne meg første uka i januar. Nå er suget borte.

Å drikke brus er jo helt idiotisk, bortkasta penger også.

Bør inngås forbud mot sukkerdrikker/energidrikker.

Anonymkode: 5f2cc...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, du kan fint spise i riktig dose. Sjolokade med minst 75% kakao, 20gram om dagen.

Men hvordan skal du klare det? Sjansen for å at du ryker på hele sjojoladeplata er stor.

 

Selv spiser jeg kun vanlig mat, ikke godteri. Men i juleuka spiser jeg alt mulig, merker at jeg måtte jobbe litt ekstra for å avvenne meg første uka i januar. Nå er suget borte.

Å drikke brus er jo helt idiotisk, bortkasta penger også.

Bør inngås forbud mot sukkerdrikker/energidrikker.

Anonymkode: 5f2cc...63d

Det var en vane å spise mørk sjokolade, en liten bit nesten daglig før jul. Brus drikker jeg ikke mer, er mange år siden. Men denne jula vente jeg meg til sjokolade, marsipan, name it. Så må avvennes fra sukkersuget, går bedre nå. Holder sjokolade utenfor huset inntil videre. For som du sier, sjansen for at jeg ryker på hele sjokoladen er stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hadde jeg hat sjokolade i hus hele tiden,hadde jeg garantert spist det hver dag. 😀

Fasiten er og ikke kjøpe det så ofte tror jeg, og ikke handle på tom mage.

jeg tror absolut man kan bli avhengig av sjokolade, jeg føler meg bedre av og spise det allefall.

Sukkeret har vell en djevelsk effekt på oss hehe

Selv om jeg bør ta det med ro i perioder.

Jeg føler for mye sukker tuller med blodsukkeret, det går raskere ned og opp, en når jeg spiser sunt ellers da har jeg mindre søtsug.

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 15.20, Jytte skrev:

Har alltid spist lite eller ingenting av sjokolade, men i desember tok det av. Nå føler jeg lyst på sjokolade hver dag og nøyer meg ikke bare med en bit. Løsningen er jo å ikke ha det i hus, men kan man bli avhengig som man kan av kaffe? 

Drit i all "Psykobabbel" om dette !

Om du digger Løk, -gnafs Løk i stede for, -E.T.C.

Blir ikke  A V H E N G I G  av sjokolade, Kaffe, e.l. 

-Man blir avhengig av Heroin, Nikotin, Piller. Alkohol. E.T.C. ..!

Gå i "Kjelleren", -og bestem deg, -bli litt "sjef" over dette ..!  Les: "Programmer det  I P a n n a  ..! )

( Hadde jeg vært Diplomat ... O.M.G. ... -Og jeg er Ateist. ... )

Men: Mener  D E T ..!

a.

 

 

 

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro. I løpet av mitt liv så har jeg spist hinsides mye sjokolade. Jeg elsker virkelig sjokolade, det er noe av det beste jeg vet! Det trumfer alt av smaker, så og si. Jeg klarer å gå uten sjokolade i perioder, ender ofte opp med slike "smeller" hvor jeg kjøper mye sjokolade og spiser alt på kort tid. Dette kan kalles overspising, men jeg lider ikke av spiseforstyrrelse, jeg klarer bare ikke begrense meg når det kommer til sjokolade. Nå for tiden er jeg på vei ned i vekt og kan da selvfølgelig ikke ha sjokolade i kostholdet mitt. Men, siden jeg har et kaloribudsjett å forholde meg til, så har jeg planer om å sakte men sikkert introdusere sjokolade i kostholdet mitt igjen - men i små mengder. Og jeg tenker at jeg skal spise det kun når jeg har VELDIG lyst. Å ha litt lyst er ikke god nok grunn til å spise sjokolade, jeg må ha kjempe super lyst, og det har jeg faktisk ikke hele tiden. Det kommer og går. 

Jeg ønsker å mestre det å ha sjokolade liggende i kjøleskapet og bare spise noen biter når jeg har lyst på, og si meg fornøyd med det. Å spise en hel plate på rappen har jeg som mål å IKKE gjøre igjen. Jeg må regne med at det skjer igjen, men jeg ønsker ikke det. Jeg sier ikke til meg selv at jeg er sååå avhengig av sjokolade at jeg ikke eier selvdisiplin rundt det, jeg tenker at jeg absolutt kan klare å begrense meg, men jeg må øve meg og det kommer til å være jævlig. Men det kan gå, absolutt. Nå har jeg ikke spist sjokolade på tre dager (sett bort ifra to kjeks på jobb, men kaller ikke det sjokolade selv om det var sjokolade i kjeksene). Og tenker jeg skal holde meg unna sjokolade i et par uker og så kjøpe meg en liten en, kanskje. Men kan hende det blir tidligere. 

Kjærligheten for sjokolade er ikke enkel altså.... Eller, avhengigheten som noen vil kalle det. Ja, jeg merker veldig godt at jeg ikke har spist sjokolade på noen dager.. Heldigvis kommer og går den voldsomme lysten, men har litt lyst hele tiden, på en måte. 

Anonymkode: 88caf...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...