Gå til innhold

Bør jeg gå til ernæringsfysiolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med jojo-slanking i ca 10 år. Dette bunner i en spiseforstyrrelse som jeg har gått i behandling for i 6 mnd, var ferdig før jul (kognitiv terapi). Jeg har hatt en stabil vekt siden sommer, men ønsker å gå opp noen kg. Problemet er at jeg finner det svært vanskelig, da jeg er redd for å gå for mye opp, samt at jeg er usikker på hva og hvor mye jeg bør spise når ønsket vekt er nådd. Jeg vurderer derfor nå å gå til en ernæringsfysiolog for å få råd. Behandleren min har hele veien sagt at jeg må spise mer for vektøkning (selvsagt), men har ikke fått noen konkrete råd for dette. Samtidig har jeg god greie på kosthold, og er derfor usikker på om det er bortkastede penger å bruke.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 45601...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bra for kroppen å drive på med jojo slanking. Ja du burde gå til en ernæringsfysilog for å få veiledning om et godt og balansert kosthold.

Forruten det så jeg noe på tv her forleden om fasting som gir svære helsefordeler. 14 timer fasting mellom hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ernæringsfysiolog kan hjelpe deg å se fordelene med mat, i stedet for ulempene. Mat inneholder næringsstoffer (byggeklosser) som kroppen trenger. Anbefaler deg absolutt å bestille time. 

Anonymkode: 68194...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sf og gikk en stund til ernæringsfysiolog. Hun var en veldig god støtte. Vi tok utgangspunkt i hva jeg "kunne" spise,  og lagde konkrete matplaner som vi bygget på litt etter litt. Hun viste stor forståelse for at jeg syntes det var skummelt.Hun var også flink til å forklare hvorfor kroppen trenger de forskjellige næringsstoffene, og det var betryggende. 

Det vanskeligste med dette var at jeg ble veldig opphengt i disse planene, og sleit veldig med å gå vekk fra dem. Nå følger jeg ikke en matplan, men har en slags mal jeg følger, i hodet mitt, og klarer ikke la lyst, sult eller metthet styre. Og jeg sliter i situasjoner der jeg ikke kan følge min plan. 

Anonymkode: f09b7...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar :-) 

Jeg må presisere at jeg har hatt godt utbytte av den kognitive terapien for endring av tankesettet vedr mat. Samtidig føler jeg at det har "manglet" noe, for meg hjelper det ikke å si at "du må bare spise mer, så går du opp i vekt." Jeg trenger konkrete råd og veiledning ift hvordan jeg kan gjøre dette på en sunn og trygg måte, uten å bikke for høyt på vekta. Så tror jeg bestiller en time hos ernæringsfysiolog, så får vi se om det er verdt pengene, ikke billig akkurat😯

Anonymkode: 45601...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør fastlege om du har rett på henvisning til klinisk ernæringsfysiolog. Det burde du hvis det ligger en spiseforstyrrelse til grunne 😊 da får du det dekket. 

Anonymkode: f0018...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...