Gå til innhold

Hvis man dør i en flyulykke, mister man bevisstheten raskt da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om man mister bevisstheten fort slik at man ikke opplever det skrekkelige i mange sekunder/ minutter? 

Anonymkode: f511c...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det skjer noe høyt oppe og flyet begynner å miste høyde fort, vil trykket i kabinen bli så sterkt at du besvimer ganske fort. 
Men hvis flyet styrter rett etter avgang/ før landing, vil du mast sannsynlig være våken så lenge det ikke skjer noe utenforstående som gjør at du svimer av. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva ulykken skyldes. Er det trykkfall kan man miste bevisstheten raskt uten maske, men hvis det ikke er noe sånt kan man være våken helt til man treffer bakken. Det er mange eksempler på folk som har sendt sms eller ringt sine kjære på vei ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, tenkte på det flyet som ble skutt ned i Iran. Det må ha vært så grusomt for de menneskene at ingen noensinne vil forstå det. 

Anonymkode: f511c...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, tenkte på det flyet som ble skutt ned i Iran. Det må ha vært så grusomt for de menneskene at ingen noensinne vil forstå det. 

Anonymkode: f511c...219

I det tilfellet ble nok trykket såpass stort at de besvimte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på hvorfor og hvordan flyet styrter. For de i flyet som ble skutt ned over Iran, så vil jeg tro de besvimte. For noen år siden var det jo en andrepilot som låste døren til cockpiten når han var helt alene og styrtet flyet med vilje. Jeg vil tro at de siste minuttene til de menneskene var veldig traumatisk, da piloten forsøkte å bryte seg inn i kabinen og folk ble redd. Andrepilot var psykisk syk og isteden for å bare ta sitt eget liv, tok han med seg 155 passasjerer, pilot, og kabinansatte. :( 

Endret av Chiyo
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Chiyo skrev:

Det spørs på hvorfor og hvordan flyet styrter. For de i flyet som ble skutt ned over Iran, så vil jeg tro de besvimte. For noen år siden var det jo en andrepilot som låste døren til kabinen når han var helt alene og styrtet flyet med vilje. Jeg vil tro at de siste minuttene til de menneskene var veldig traumatisk, da piloten forsøkte å bryte seg inn i kabinen og folk ble redd. Andrepilot var psykisk syk og isteden for å bare ta sitt eget liv, tok han med seg 155 passasjerer, pilot, og kabinansatte. :( 

Helt forferdelig.....

Som andre skriver: Det kommer vel helt ann på årsaken til ulykken. Jeg leste/så en plass at veldig mange overlever selve krasjet, men ofte dør av at flyet tar fyr eller lignende etter det har truffet bakken. Om det stemmer skal jeg ikke påstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, EvaLena skrev:

I det tilfellet ble nok trykket såpass stort at de besvimte.

De siste dataene fra flyet viser at de var i snaut åtte tusen fot.  Altså omtrent like høyt som Galdhøgpiggen.  Ingen besvimelse på grunn av trykkfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sirah skrev:

Helt forferdelig.....

Som andre skriver: Det kommer vel helt ann på årsaken til ulykken. Jeg leste/så en plass at veldig mange overlever selve krasjet, men ofte dør av at flyet tar fyr eller lignende etter det har truffet bakken. Om det stemmer skal jeg ikke påstå.

Jeg vil tro de færreste overlever flystyrt. Det er snakk om store krefter når noe så stort treffer bakken i stor fart. Det har jo skjedd at noen har overlevd, men det er jo et mirakel. Jeg tenker ofte at instruksjonene man får om hvordan man skal sitte hvis noe er galt er ganske poengløst hvis man er i et skikkelig styrt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo aldri noe hyggelig å dø. De fleste er ikke så heldige at de får en så rask og smertefri død som å bli most i bakken i mange hundre kilometer i timen mens man drikker rødvin og ser Netflix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Whistler skrev:

De siste dataene fra flyet viser at de var i snaut åtte tusen fot.  Altså omtrent like høyt som Galdhøgpiggen.  Ingen besvimelse på grunn av trykkfall.

Ok, det har jeg ikke fått med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Hvis et fly styrter, dvs at det går RASKT ned og nesten "nosedives", så tror jeg G-kreftene som vanlige mennesker aldri opplever annet enn på tivoli, blir å besvime ganske raskt.  vi får håpe at folk besvimer før de dør....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg vil tro de færreste overlever flystyrt. Det er snakk om store krefter når noe så stort treffer bakken i stor fart. Det har jo skjedd at noen har overlevd, men det er jo et mirakel. Jeg tenker ofte at instruksjonene man får om hvordan man skal sitte hvis noe er galt er ganske poengløst hvis man er i et skikkelig styrt. 

Ja helt enig med deg. Mener jeg så det i et program om flyulykker på TV eller noe, men har som sagt ikke noen kilder på at det stemmer - eller ikke stemmer. Syntes bare det virker skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lily_88
6 hours ago, Chiyo said:

Jeg vil tro de færreste overlever flystyrt. Det er snakk om store krefter når noe så stort treffer bakken i stor fart. Det har jo skjedd at noen har overlevd, men det er jo et mirakel. Jeg tenker ofte at instruksjonene man får om hvordan man skal sitte hvis noe er galt er ganske poengløst hvis man er i et skikkelig styrt. 

Pilotene vil jo leve selv, så de er jo trent til å gjøre alt man kan for å nødlande på vann og land på minst mulig farlig måte. Og når man sitter fastspent og faktisk gjør de sittemanøvrene som står i arket foran deg i stolen når det blir ropt "brace brace", så kan man være heldig å komme ut levende fra det. 

Problemet er den naturlige panikken i kaoset, og det faktum at man brekker ett bein eller fire, og man ikke klarer å finne en nødutgang i kaoset. 

 

(Ja, jeg har sett mye flyhavarikommisjonen og flytårn-kommunikasjon på YouTube i romjula 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare referere til togulykken i Setesdalen hvor mange brant i hjel. Hjelpemannskapene fikk de ikke løs før flammene tok de. Da ble det besluttet å gi de narkose ved injeksjon slik de slapp smerten med å brennes levende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Seastar skrev:

Kan bare referere til togulykken i Setesdalen hvor mange brant i hjel. Hjelpemannskapene fikk de ikke løs før flammene tok de. Da ble det besluttet å gi de narkose ved injeksjon slik de slapp smerten med å brennes levende.

Setesdalen?.

Anonymkode: a2c05...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Seastar skrev:

Kan bare referere til togulykken i Setesdalen hvor mange brant i hjel. Hjelpemannskapene fikk de ikke løs før flammene tok de. Da ble det besluttet å gi de narkose ved injeksjon slik de slapp smerten med å brennes levende.

Media har det med å overdramatisere voldsomt. Ja, noen døde i den ulykken. Ja, noen overlevde ulykken men døde i brannen. Men det er viktig å huske at i sum døde kun 19 mennesker i hele ulykken. Det må altså være snakk om et meget begrenset antall.

ts: som flere påpeker over her så finnes det verre måter å dø enn i en flyulykke. Et fly rekker bakken rimelig raskt.

Den absolutt verste måten å dø på er nok krig. En ting mennesker i vesten i 2020 later til å ikke i det hele forstå at de bør være skit-redde for. Det verste som kan hende en i krig er ikke engang at en dør. Men at en overlever.

Anonymkode: 3d8b6...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste som kan hende en i krig er ikke engang at en dør. Men at en overlever

Nei, det er det ikke.

Kommer vel an hva man ble utsatt for. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Seastar skrev:

Kan bare referere til togulykken i Setesdalen hvor mange brant i hjel. Hjelpemannskapene fikk de ikke løs før flammene tok de. Da ble det besluttet å gi de narkose ved injeksjon slik de slapp smerten med å brennes levende.

Det går ikke tog gjennom Setesdalen. Ikke nå lengre i hvertfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg ikke flyr. Det gjør meg ingenting å dø i en flyulykke. Det er de siste 15 minuttene av mitt liv jeg ikke vil oppleve.

Anonymkode: c29f6...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...