Gå til innhold

Dere som har familie. Hvor lang tid tar det å kjøre til dine nærmeste venninner?


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat fått familie og er på jakt etter drømmeboligen med hage. Noe som ikke er så lett her i sentrum med mine venninner som ikke ennå har barn. Nå tar det meg seks minutter å kjøre til venninnene mine og alle bor på samme plass. Drømmehuset derimot er 20 minutters kjøretur unna, så jeg lurer på å ikke kjøpe huset.

Hvor langt unna bor du dine nærmeste venninner? Hvor langt hadde vært "for langt" i dine øyne i forhold til det sosiale livet du har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestevenninne 1 bor 30 min unna med bil / 1 1/2 time med kollektivtransport

Bestevenninne 2 bor ca 3 timer unna med bil / 4-5 timer med kollektivtransport

Bestevennine 3 bor 25 min unna med bil / 1 time unna med kollektivtransport

Bestevenninne 4 bor 20 min unna med bil / 35 min unna med kollektivtransport

Jeg har ikke bil/lappen, så jeg tar altså kollektivtransport hvis jeg skal reise hjem til dem. Men med unntak av bestevenninne 1, møtes vi stort sett i byen (Oslo) og spiser et eller annet sted når vi først møtes. 

Verken jeg eller mine venninner har et veldig stort behov for å være veldig sosiale (introverte og relativt innadvendte alle sammen), altså fysisk møtes, så derfor har ikke hvor lang unna man bor hverandre så veldig mye å si. Vi har mye kontakt via Facebook og snap omtrent daglig, men treffes ikke så ofte rent fysisk. Jeg treffer mine venninner alt fra hver måned til hver andre- tredje eller fjerde måned. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den næreste er 25 minutter unna i bil, ikke mulig å sykle eller ta kollektivt. De andre er minimum 2 timer unna.

Anonymkode: 2222e...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærhet til venninner har ikke falt meg inn å tenke på når vi har kjøpt hus/leilighet. Hehe.

Det er vel mellom 5 minutter og 8 timer i bil til de nærmeste venninnene mine.

De jeg møter jevnlig er 5 min til 30 min, sånn ca. 

Anonymkode: c434f...570

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 15 min unna sentrum(butikker og alt annet). Det gjør mange av mine venner også, og ikke i samme retning. Jeg synes 20 min er ingenting, men dine venninner vil ikke synes det, og kanskje du vil få mindre besøk. Eller kanskje du får så god plass at de vil komme likevel? Vi som bor i samme bygd er inneforstått med at det er greit å kjøre litt, og ingen nøler med det. Men jeg jobber i en by der folk ikke er vant med å reise langt, så selv om jeg pendler nesten hver dag, var det en dagstur for dem å reise 5 mil for å besøke meg en gang (bare kolleger og ikke gode venner). Når jeg likevel har satt meg i bilen synes jeg ikke 20 min er så mye mer enn 6, men når det blir over 30, begynner det å være en lengre biltur. 

Anonymkode: d6ced...d4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville aldri lagt vekt på dette ved huskjøp!

Venninner vil bli mindre viktig og mer vanskelig å prioritere like høyt som tidligere. Sånn er det når livet går inn i en ny fase. 

Anonymkode: 0c010...0cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å ikke kjøpe drømmehuset fordi det er hele tyve minutters kjøring unna vennene?

Man skal høre mye før ørene faller av, men tror pinade de datt ned et par hakk nå.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei nærmeste venninnene mine bor 1 time, 3,5 tima og 6 tima kjøring unna, hun som bur nærmest ser eg 1-2 ganger i uken, hun andre en gang i mnd ca og hun siste veldig sjelden men det er av andre grunner :)

Anonymkode: c0eaa...6a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to veldig nære venninner. Ene bor 20 minutter unna, andre 7 timer unna. Ellers er jeg sånn 20-30 minutter unna de fleste vennene vi omgås. 

Anonymkode: 653ab...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Energi-jenta skrev:

Vi har akkurat fått familie og er på jakt etter drømmeboligen med hage. Noe som ikke er så lett her i sentrum med mine venninner som ikke ennå har barn. Nå tar det meg seks minutter å kjøre til venninnene mine og alle bor på samme plass. Drømmehuset derimot er 20 minutters kjøretur unna, så jeg lurer på å ikke kjøpe huset.

Hvor langt unna bor du dine nærmeste venninner? Hvor langt hadde vært "for langt" i dine øyne i forhold til det sosiale livet du har nå?

Akkurat fått familie...? Er ikke sønnen din 18-19 måneder nå da og du er gravid med nr to.

Og du kan ikke ta hensyn til hvor langt unna venninnene dine bor, når du er voksen og har funnet drømmehuset. Hva gjør du hvis venninnene flytter på seg da? Flytter etter? Og tenk om de flytter til hver sin kant... Voks opp! Og kjøp det huset som passer dere og lommeboka deres best.

Anonymkode: bb053...1a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time til venneparet vi liker best å være med. I samme området bor samboers familie så vi er jo ofte i de kanter. Med tiden kommer vi til å flytte dit også. Men ca 2-3 ganger i mnd kjører jeg en time for å besøke henne. Hun har flere barn enn meg så da er det best sånn. 

Anonymkode: 81e11...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Vurderer å ikke kjøpe drømmehuset fordi det er hele tyve minutters kjøring unna vennene?

Man skal høre mye før ørene faller av, men tror pinade de datt ned et par hakk nå.

Enig i at dette høres merkelig ut.

Man velger selvfølgelig det som gir en mest for pengene. Selv valgte jeg det som var best økonomisk for meg, og mest praktisk. At slekt bor lenger unna, var ikke tatt hensyn til i det hele tatt.
Venninner hadde heller ikke vært viktige i den beslutningen. Ville heller mistet kontakt, enn å få et mye dyrere lån f.eks.

Anonymkode: 5df97...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min beste venninne 1 bor 14 timer med fly fra her jeg bor, og bestvenninne 2 bor 12 timer med fly fra meg. Vi møtes derfor omtrent annethvert til tredjehvert år nå som alle har barn. Har en del omgangsvenner med barn i samme alder som mine innen 15-20 min avstand. Bor 25 min med bil fra mine foreldre og ett av mine søsken, 8 timer med bil til det andre søskenet. Ville aldri tenkt på vennene når jeg kjøpte bolig. Du får nok nye venner der du flytter til, og så har du ingen garanti for at ikke vennene dine plutselig flytter. 

Anonymkode: 1f692...6cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke fortelle andre at de ikke skal bry seg om reisevei til venner.. for mange er venninner/venner veldig viktig selv om man har fått barn. Jeg kan nesten tenke at nærhet er viktigere da siden det er vanskeligere å dra ut fra hjemmet spontant så man er mer avhengig av å enten få besøk hjemme eller ta med barna ut. 

Jeg personlig føler jeg lett mister kontakten med folk om det tar mer enn 45-60 min å reise til dem. Jeg foretrekker å ha venner som kan møte meg i byen der jeg bor. Vi har et vennepar vi ofte drar hjem til fordi de har barn så det er mest praktisk for dem at vi er hos dem, det tar 30 min med kollektivt og det føles litt langt men går greit og vi treffer dem ofte. Vi kjøpte akkurat bil så da er ting litt lettere, har feks fått oftere besøkt et par venninner som bor 30 min unna med bil men litt mer med kollektivt, samme med familie som bor 1 time unna med kollektivt men ganske greit med bil (under 30 min). Ellers møter jeg som regel venner ute i byen her, på cafe/pub/restaurant/kino/teater/park.. Jeg er da en av de som blir igjen i byen mens venner får barn og flytter ut og jeg synes det er trist og håper alltid at folk ikke flytter for langt unna.

I yngre dager kunne jeg kjøre 2-3 timer for å treffe venner (lånte bil) men nå som jeg har full jobb osv er ikke det like lett å få til og jeg gidder nok heller ikke legge inn like mye insats fordi jeg er mer sliten av alt som må gjøres i livet nå pga mer ansvar, jobb og slike ting.

Anonymkode: f49f0...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke lagt så stor vekt på avstand til venninner i forbindelse med huskjøp. Når man blir etablert med familie, jobb osv., blir det gjerne ikke like viktig å treffe venninnene like ofte som før.

Og hva gjør du når venninnene dine flytter? Hvis alle er barnløse, men i "rette" alderen, er det vel uansett bare et spørsmål om tid før de flytter på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis avstand er avgjørende for kjøp ville jeg heller sett på hvor langt det er til jobb en venner. Men det er meg... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, kaleidoskop said:

Hvis avstand er avgjørende for kjøp ville jeg heller sett på hvor langt det er til jobb en venner. Men det er meg... 

Tenker på det også :) Hvor langt er ok å kjøre til jobb synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ti10 said:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke lagt så stor vekt på avstand til venninner i forbindelse med huskjøp. Når man blir etablert med familie, jobb osv., blir det gjerne ikke like viktig å treffe venninnene like ofte som før.

Og hva gjør du når venninnene dine flytter? Hvis alle er barnløse, men i "rette" alderen, er det vel uansett bare et spørsmål om tid før de flytter på seg.

Det er noe med det. De sier de aldri kommer til å flytte derfra, men vi så selv huset vårt med nytt syn etter vi fikk barn. Der vi bor nå fungerer ikke så bra med små i huset. Tipper resten av gjengen kommer til å få barn om 1-2 år. Da vil det jo og være litt aldersforskjell mellom barna våre, så jeg tenker det også kan være en grunn til å prøve en ny plass. Satse på at jeg blir kjent med andre i samme situasjon der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan jo ikke fortelle andre at de ikke skal bry seg om reisevei til venner.. for mange er venninner/venner veldig viktig selv om man har fått barn. Jeg kan nesten tenke at nærhet er viktigere da siden det er vanskeligere å dra ut fra hjemmet spontant så man er mer avhengig av å enten få besøk hjemme eller ta med barna ut. 

Jeg personlig føler jeg lett mister kontakten med folk om det tar mer enn 45-60 min å reise til dem. Jeg foretrekker å ha venner som kan møte meg i byen der jeg bor. Vi har et vennepar vi ofte drar hjem til fordi de har barn så det er mest praktisk for dem at vi er hos dem, det tar 30 min med kollektivt og det føles litt langt men går greit og vi treffer dem ofte. Vi kjøpte akkurat bil så da er ting litt lettere, har feks fått oftere besøkt et par venninner som bor 30 min unna med bil men litt mer med kollektivt, samme med familie som bor 1 time unna med kollektivt men ganske greit med bil (under 30 min). Ellers møter jeg som regel venner ute i byen her, på cafe/pub/restaurant/kino/teater/park.. Jeg er da en av de som blir igjen i byen mens venner får barn og flytter ut og jeg synes det er trist og håper alltid at folk ikke flytter for langt unna.

I yngre dager kunne jeg kjøre 2-3 timer for å treffe venner (lånte bil) men nå som jeg har full jobb osv er ikke det like lett å få til og jeg gidder nok heller ikke legge inn like mye insats fordi jeg er mer sliten av alt som må gjøres i livet nå pga mer ansvar, jobb og slike ting.

Anonymkode: f49f0...0fd

Takk for støtten!

Føler du har mange gode poeng, spesielt med det at det ikke er så lett å dra langt ut når man har barn.

Fin løsning å møte venninner i sentrum på cafe osv. Da føles det kanskje ikke ut som at de er så langt unna likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...