Jump to content
AnonymBruker

Klarer ikke lage melkeskum selv med elektrisk melkeskummer

Recommended Posts

AnonymBruker
På 12.1.2020 den 20.02, K.B. skrev:

Melka skal være varm, men under 70c. 68c er perfekt. Når du steamer på en kaffemaskin, så hører du faktisk at lyden endrer seg rett før.
Du vil ikke ha store bobler, men et tett fint skum som er en del av melka og ikke bare ligger på toppen, slik som på en dårlig cappucchino.
sånn
https://imgur.com/YRwpFX0

Takk!

Anonymkode: 21f5f...f52

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobbet i butikk som solgte espressomaskiner, melkeskummere osv. i mange år og var på flere kurs rundt dette. I den perioden tør jeg påstå at jeg var en ganske habil barista som demonstrerte maskiner og laget masse kaffe til kundene mine. 

Min erfaring er at det er enklere å skumme helmelk enn lettmelk. Skummet er umulig å skumme så man får tett, fint, nærmest kremet skum med små bobler. Det er pga fettinnholdet i melka. Det er enklere å få "perfekt" melkeskum med "fet" melk, altså helmelk. Soya-, ris- og havremelk har jeg ingen erfaring med.

Temperatur er også viktig. Du må varme opp melka, du får ikke skikkelig tett, kremet skum med kald melk. Jeg har ikke så mye erfaring med sånn liten, batteridrevet visp, men har steamet mye melk på manuelle espressomaskiner. Nøkkelen er at melka skal bli varm, men ikke så varm at den koker. Som nevnt over er 68 grader perfekt. 

Anonymkode: b6cfc...543

theTitanic
På 12.1.2020 den 15.26, Sjokoladefruen skrev:

Herregud. For et problem du har🤦🏼‍♀️ Les bruksanvisning kvinne, blir flau på dine vegne ass. Enn å bli så sint for noe så smått🤦🏼‍♀️

Forstår ts godt. Bruksanvisninger er deprimerende. Ting bør bare virke straks og ferdig med det. 

AnonymBruker
12 timer siden, theTitanic skrev:

Forstår ts godt. Bruksanvisninger er deprimerende. Ting bør bare virke straks og ferdig med det. 

Til informasjon til dere bedrevitere så fulgte det ikke med bruksanvisning, sto heller ikke bruksanvisning på esken🙂

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet i butikk som solgte espressomaskiner, melkeskummere osv. i mange år og var på flere kurs rundt dette. I den perioden tør jeg påstå at jeg var en ganske habil barista som demonstrerte maskiner og laget masse kaffe til kundene mine. 

Min erfaring er at det er enklere å skumme helmelk enn lettmelk. Skummet er umulig å skumme så man får tett, fint, nærmest kremet skum med små bobler. Det er pga fettinnholdet i melka. Det er enklere å få "perfekt" melkeskum med "fet" melk, altså helmelk. Soya-, ris- og havremelk har jeg ingen erfaring med.

Temperatur er også viktig. Du må varme opp melka, du får ikke skikkelig tett, kremet skum med kald melk. Jeg har ikke så mye erfaring med sånn liten, batteridrevet visp, men har steamet mye melk på manuelle espressomaskiner. Nøkkelen er at melka skal bli varm, men ikke så varm at den koker. Som nevnt over er 68 grader perfekt. 

Anonymkode: b6cfc...543

Ja jeg har skaffet meg sånn havremelk som er til å skumme og jeg varmer det først og det funker helt supert! 

theTitanic
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til informasjon til dere bedrevitere så fulgte det ikke med bruksanvisning, sto heller ikke bruksanvisning på esken🙂

Er JEG bedreviter? Jeg sa jo jeg aldri leser bruksanvisninger men bare vil ting skal virke. 

Annonse

theTitanic

Det var ikke ironisk på noen måte. 

AnonymBruker
17 minutter siden, theTitanic skrev:

Er JEG bedreviter? Jeg sa jo jeg aldri leser bruksanvisninger men bare vil ting skal virke. 

Da beklager jeg, synes det virket ironisk

K.B.
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har skaffet meg sånn havremelk som er til å skumme og jeg varmer det først og det funker helt supert! 

Havredrikk, si havredrikk...

AnonymBruker
11 timer siden, K.B. skrev:

Havredrikk, si havredrikk...

Er det virkelig så nøye.. poenget var at det endelig ble skum