AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Skrevet 11. januar 2020 Og i brevet stod det at man som hovedregel ikke får stønad i mer enn år. Unntak gjøres kun i helt spesielle situasjoner. Jeg er ikke ferdig utredet, og vi har fortsatt ikke kommet frem til den rette behandlingen for at jeg skal bli bedre. De to årene jeg har gått på AAP nå har bestått av utredning og forsøk på behandling. Jeg har ikke testet eventuell restarbeidsevne enda. Nå ble jeg jo stressa over hvor liten tid som er igjen. Mirakler må jo skje for at jeg skal være klar for å klare meg selv i jobb på denne tiden neste år! Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 89e53...888 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #2 Skrevet 11. januar 2020 Du må henge på Nav nå, mase på de for å få gjort det som skal til i løpet ditt. Er en måned unna før år 2 er fullført. Men får ikke kontakt med veileder!! Anonymkode: 4c15f...b13 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 For å få rett til unntak, som man kan få i maks to år, så skal man ha vært så syk at man ikke kan ha hatt arbeidsutprøving, utredning eller behandling. Eller man må ta utdanning. Sommel i helsevesenet eller at ting tar mye tid telles ikke. Så be veilederen din om å få startet arbeidsutprøvingen nå. Anonymkode: ddd3d...36c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 Men samarbeider du med behandler om å finne riktig behandling eller venter du bare på at et mirakel skal skje..? Er du genuint interessert i å komme deg opp på bena igjen? Anonymkode: 455a7...4be 2
Gjest Witch24 Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 Hvorfor har du ikke blitt utredet ennå? Selv var jeg på aap i 2år før jeg ble ufør, og selv om det var en arbeidskonflikt som utløste langt sykefravær skjønte jeg innerst inne at det var noe mer som gjorde hverdagen min mer krevende enn det er for andre...sliter med depresjoner, angst og kroppslige plager samt tretthet. Leste meg opp litt da arbeidskonflikten kom litt på avstand og kjente meg igjen i to diagnoser, fibromyalgi og Asperger. Fikk utredning, og jeg hadde rett. Fikk tilrettelagt arbeid 40% og resten ufør. Er sykepleier, så ble kanskje hørt litt, da jeg sa jeg ville til spesialister og få utredning:)
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men samarbeider du med behandler om å finne riktig behandling eller venter du bare på at et mirakel skal skje..? Er du genuint interessert i å komme deg opp på bena igjen? Anonymkode: 455a7...4be Hvordan tenker du at pasienter som står i kø skal samarbeide med behandler? Jeg måtte ringe ukentlig til sykehuset for å mase om operasjon i et halvt år, var det godt samarbeid? Operasjonen gikk ikke bra, og jeg endte til slutt opp med livstruende sykdom pga. all neglisjering og drittbehandling i helsevesenet. Et mirakel hadde vært om systemet faktisk fungerte for pasientene. Anonymkode: f11be...3a4 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 Jeg er på mitt 8. år med AAP. I løpet av disse årene har jeg hatt ett år med omskolering. Jeg har en kronisk fysisk sykdom. Anonymkode: 08ece...85d 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du at pasienter som står i kø skal samarbeide med behandler? Jeg måtte ringe ukentlig til sykehuset for å mase om operasjon i et halvt år, var det godt samarbeid? Operasjonen gikk ikke bra, og jeg endte til slutt opp med livstruende sykdom pga. all neglisjering og drittbehandling i helsevesenet. Et mirakel hadde vært om systemet faktisk fungerte for pasientene. Anonymkode: f11be...3a4 Yep. Klassisk dette her. Jeg ventet i gjennomsnitt over ett år bare på å få komme inn på en ny psykiatrisk institusjon ( ringte ukentlig og tryglet og ba ) hvert eneste år jeg var kasteball i navsystemet . Anonymkode: 638b1...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #9 Skrevet 12. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på mitt 8. år med AAP. I løpet av disse årene har jeg hatt ett år med omskolering. Jeg har en kronisk fysisk sykdom. Anonymkode: 08ece...85d Men du går etter de gamle reglene. De nye reglene er sinnssykt strenge, har en mor som jobber i nav. Hun sa at jeg var heldig som fikk AAP før de nye reglene, for etter de nye så ble det et mareritt å få utvidelser. Anonymkode: e9eab...d3a 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #10 Skrevet 12. januar 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Yep. Klassisk dette her. Jeg ventet i gjennomsnitt over ett år bare på å få komme inn på en ny psykiatrisk institusjon ( ringte ukentlig og tryglet og ba ) hvert eneste år jeg var kasteball i navsystemet . Anonymkode: 638b1...e8e Jeg får plass på ny psykiatrisk institusjon omtrent på timen bare jeg nevner ordet Angst. Har ikke inntrykk av at døgnpasientene har alvorlige diagnoser, derfor burde ressursene vært brukt på poliklinisk behandling. Anonymkode: d3127...99b
Gjest Fallabella Skrevet 12. januar 2020 #11 Skrevet 12. januar 2020 Du må rett og slett stå på selv for å komme i behandling meget raskt og parallelt be om å bli satt ut i arbeidsevnevurdering. Tiden går ifra syke folk og de ender på sosialstønad... Ring nav flere ganger i uka for å få igang tiltak, du må være pågående for å ikke havne nederst i bunken.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #12 Skrevet 12. januar 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Og i brevet stod det at man som hovedregel ikke får stønad i mer enn år. Unntak gjøres kun i helt spesielle situasjoner. Jeg er ikke ferdig utredet, og vi har fortsatt ikke kommet frem til den rette behandlingen for at jeg skal bli bedre. De to årene jeg har gått på AAP nå har bestått av utredning og forsøk på behandling. Jeg har ikke testet eventuell restarbeidsevne enda. Nå ble jeg jo stressa over hvor liten tid som er igjen. Mirakler må jo skje for at jeg skal være klar for å klare meg selv i jobb på denne tiden neste år! Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 89e53...888 Er i samme situasjon, har PTSD, i gang med siste året! Har ikke fått noen avklaring eller arbeids utprøving så langt. Går til behandling ukentlig. Er drit redd pga det, for tiden går så fort. Og jeg ser at jeg neppe blir istand til å jobbe mer enn 50 prosent i beste fall sånn formen er med fysiske helseutfordringer i tillegg.. Vet huset og alt av verdier må selges for å få stønad til livsopphold når det er slutt på AAP. Da ryker livet til mitt barn også! Hvordan gå frem?! Si til legen/NAV at jeg ønsker å søke 50 prosent uføretrygd? Hvor lenge må man holde på med arbeidsutprøving først?! Anonymkode: b553e...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #13 Skrevet 12. januar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på mitt 8. år med AAP. I løpet av disse årene har jeg hatt ett år med omskolering. Jeg har en kronisk fysisk sykdom. Anonymkode: 08ece...85d Ser det ut som deg går bra? Altså har disse 8 årene hjulpet deg mot frisk? Eller burde du vært avklart mot ufør tidligere? Anonymkode: 101eb...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #14 Skrevet 12. januar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i samme situasjon, har PTSD, i gang med siste året! Har ikke fått noen avklaring eller arbeids utprøving så langt. Går til behandling ukentlig. Er drit redd pga det, for tiden går så fort. Og jeg ser at jeg neppe blir istand til å jobbe mer enn 50 prosent i beste fall sånn formen er med fysiske helseutfordringer i tillegg.. Vet huset og alt av verdier må selges for å få stønad til livsopphold når det er slutt på AAP. Da ryker livet til mitt barn også! Hvordan gå frem?! Si til legen/NAV at jeg ønsker å søke 50 prosent uføretrygd? Hvor lenge må man holde på med arbeidsutprøving først?! Anonymkode: b553e...8c9 Du må ta kontakt med saksbehandleren din på nav, be om et møte og si rett ut hva du tenker. Tenker du at du vil søke om uføretrygd så sier du det. Det er en lang prosess derfra og til faktisk kunne sende søknad. Det tok meg et år fra jeg kontaktet nav og sa at jeg tenkte uføretrygd muligens var veien å gå til jeg fikk innvilget uføretrygd.(kun et par av disse mnd var saksbehandlingstid etter at søknaden var sendt) Ikke sitt og vent og tenk at noen husker på deg i systemet. Du må være forut og passe på at du gjør det du kan for å ikke stå uten inntekt når aap er ferdig. Anonymkode: 94116...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #15 Skrevet 12. januar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ta kontakt med saksbehandleren din på nav, be om et møte og si rett ut hva du tenker. Tenker du at du vil søke om uføretrygd så sier du det. Det er en lang prosess derfra og til faktisk kunne sende søknad. Det tok meg et år fra jeg kontaktet nav og sa at jeg tenkte uføretrygd muligens var veien å gå til jeg fikk innvilget uføretrygd.(kun et par av disse mnd var saksbehandlingstid etter at søknaden var sendt) Ikke sitt og vent og tenk at noen husker på deg i systemet. Du må være forut og passe på at du gjør det du kan for å ikke stå uten inntekt når aap er ferdig. Anonymkode: 94116...1c7 Hva skjedde etter du sa at du tenkte ufør var veien å gå da? Hvilke tiltak ble gjort etter det? Ble du møtt med forståelse hos saksbehandler? Anonymkode: 89e53...888 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #16 Skrevet 12. januar 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjedde etter du sa at du tenkte ufør var veien å gå da? Hvilke tiltak ble gjort etter det? Ble du møtt med forståelse hos saksbehandler? Anonymkode: 89e53...888 Ble møtt med forståelse og enighet hos nav. Måtte gjennom arbeidsevnekartlegging, men trengte ikke ut i arbeidsutprøving da helsa mi var for dårlig. Dette varte et par mnd. Og så måtte uttalelser hentes inn fra diverse behandlende instanser. Ikke så mange tingene som ble gjort, men det tok lang tid. Anonymkode: 94116...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #17 Skrevet 12. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble møtt med forståelse og enighet hos nav. Måtte gjennom arbeidsevnekartlegging, men trengte ikke ut i arbeidsutprøving da helsa mi var for dårlig. Dette varte et par mnd. Og så måtte uttalelser hentes inn fra diverse behandlende instanser. Ikke så mange tingene som ble gjort, men det tok lang tid. Anonymkode: 94116...1c7 Hvordan ble det gjort arbeidskartlegging uten arbeidsutprøving? Er det psykisk eller fysisk diagnose(r) du har, eventuelt begge? Jeg har begge, men er som nevnt ikke ferdig utredet enda. Føler selv at jeg har mer enn nok med alt som har med utredning og behandling å gjøre. Anonymkode: 89e53...888
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #18 Skrevet 12. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ble det gjort arbeidskartlegging uten arbeidsutprøving? Er det psykisk eller fysisk diagnose(r) du har, eventuelt begge? Jeg har begge, men er som nevnt ikke ferdig utredet enda. Føler selv at jeg har mer enn nok med alt som har med utredning og behandling å gjøre. Anonymkode: 89e53...888 Arbeidsevnekartleggingen bestod av samtaler, tester, egenvurderinger osv. hos tredjepart innleid fra nav. Psykiske diagnoser. Behandler ga beskjed om at arbeidsutprøving ville være uforsvarlig og risikabelt og nav var enige i dette. Anonymkode: 94116...1c7
Gjest Fallabella Skrevet 12. januar 2020 #19 Skrevet 12. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er i samme situasjon, har PTSD, i gang med siste året! Har ikke fått noen avklaring eller arbeids utprøving så langt. Går til behandling ukentlig. Er drit redd pga det, for tiden går så fort. Og jeg ser at jeg neppe blir istand til å jobbe mer enn 50 prosent i beste fall sånn formen er med fysiske helseutfordringer i tillegg.. Vet huset og alt av verdier må selges for å få stønad til livsopphold når det er slutt på AAP. Da ryker livet til mitt barn også! Hvordan gå frem?! Si til legen/NAV at jeg ønsker å søke 50 prosent uføretrygd? Hvor lenge må man holde på med arbeidsutprøving først?! Anonymkode: b553e...8c9 Du må be om å få ulike tiltak fra nav selv, de gir deg det ikke automatisk. Be om utprøving og jevnlige tilbakemeldinger fra navlegen om hva du må gjøre
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #20 Skrevet 12. januar 2020 Kan og bør man ha med seg legen sin på møter med Nav? Anonymkode: f3d38...d45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå