Gå til innhold

Litt eller ikke noe godteri i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en skikkelig godtemums, vi snakker flere kilo i uka. Jeg har nå tatt grep og har begynt å spise mat i steden for godteri.

Men så lurer jeg på, er det best å bare holde seg helt unna godteri, eller ta litt i helgene? Hva foretrekker dere? 

Problemet er jo at jeg ikke blir fornøyd med bare litt, så i mitt hode er litt godteri nesten verre enn ikke noe godteri. Fordi med litt får jeg smaken på det og det er jo så godt og da vil jeg bare ha mer. Nå har jeg vært uten godteri siden lørdag, og det er jo tungt😅 Og med litt godteri i helgen vil jeg da måtte gå gjennom samme prosess igjen hver uke. Men samtidig blir det kanskje lettere for hver gang? Alternativet er jo da ikke noe godteri i det hele tatt, og jeg som elsker godteri😭 Begge deler er tortur! Men jeg kan ikke fortsette slik jeg har gjort hittil med mye godteri hver eneste dag. 

Dere godteelskere, hvordan gjør dere det?😊🍭

Anonymkode: 5a4d1...551

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser bitte litt hver dag selv om jeg skal ned i vekt. Det kan være to twist feks. Veier eventuelt det jeg spiser i helgen. Det beste for meg er å kunne spise litt av alt. Jeg kan ikke kutte ut sukker eller bestemte matvarer. 

Anonymkode: 68f8e...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller kalorier for å gå ned i vekt og spiser godteri om det passer innenfor kaloribudsjettet. Det er ikke så ofte det gjør det, for jeg vil som oftest heller spise meg mett på mat. 

Greit at du elsker godteri men for mye godteri er virkelig ikke bra for deg eller kroppen din. Kanskje lese deg opp på konsekvensene av å spise ekstreme mengder sukker hver uke, samt mettet fett....? Kroppen din kommer til å takke deg i fremtiden om du slutter å fylle den til randen med søppel. Litt godteri i blant er null stress, men da mener jeg litt og ikke flere plater sjokolade og flere poser potetgull i uka..... 

Anonymkode: 3a4d4...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kutter helt ut en periode bryter du vanen. Jeg spiste mye før, men nå synes jeg det er ekkelt søtt og syntetisk og spiser det ikke lenger. Kuttet bevisst for en lengre periode og styrte unna sukker.

Anonymkode: b2a1f...5e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeeelsker surt smågodt og kunne lett spist noen hundre gram hver dag. Jeg har kjøpt noe godteri som minner om surt smågodt, men som kommer innpakket og som ikke er helt det samme. I mitt tilfelle ble det Fox. Jeg spiser da to Fox hver dag. Og to ruter 70% sjokolade. Passer på å ikke ha vanlig smågodt i hus. Teller kaloriene. I helgen trener jeg litt ekstra lenge og spiser vanlig smågodt for alle de ekstra kaloriene. 100 gram vanlig smågodt er utrolig lite, og jeg må trene en time løping for å forbrenne det. Dette har fungert for meg i mange år nå, men hvis jeg slutter å «telle» kaloriene så spiser jeg plutselig en halv kilo smågodt. Jeg prøvde å slutte helt med smågodt, men det gikk ikke. Da gikk jeg på en smell hver eneste uke med en gigantisk pose smågodt som jeg spiste så fort at jeg ikke rakk å angre. 

Anonymkode: 51abf...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser bitte litt hver dag selv om jeg skal ned i vekt. Det kan være to twist feks. Veier eventuelt det jeg spiser i helgen. Det beste for meg er å kunne spise litt av alt. Jeg kan ikke kutte ut sukker eller bestemte matvarer. 

Anonymkode: 68f8e...e6a

To twist ville vært tortur for meg😅 men så langt har jeg troa på å holde meg unna godteri i hverdagene, så blir spørsmålet om jeg bare skal fortsette med «godtestopp». 

Anonymkode: 5a4d1...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg teller kalorier for å gå ned i vekt og spiser godteri om det passer innenfor kaloribudsjettet. Det er ikke så ofte det gjør det, for jeg vil som oftest heller spise meg mett på mat. 

Greit at du elsker godteri men for mye godteri er virkelig ikke bra for deg eller kroppen din. Kanskje lese deg opp på konsekvensene av å spise ekstreme mengder sukker hver uke, samt mettet fett....? Kroppen din kommer til å takke deg i fremtiden om du slutter å fylle den til randen med søppel. Litt godteri i blant er null stress, men da mener jeg litt og ikke flere plater sjokolade og flere poser potetgull i uka..... 

Anonymkode: 3a4d4...6d0

Jeg vet jo selvsagt dette😅 Men det er ikke alltid at man bryr seg om konsekvensene når man er helt på sukkerkjøret. Jeg er også slank/tynn, så har ikke hatt vektmotivasjonen og da blir det ekstra vanskelig for meg. Innsiden ser jeg jo ikke. 

Men nå har jeg jo tatt grep! Og har ikke spist godteri på nesten en uke. Så da lurer jeg på hva som gjør det enklest for meg selv, helt avholds eller «unne» meg litt. 

Anonymkode: 5a4d1...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kutter helt ut en periode bryter du vanen. Jeg spiste mye før, men nå synes jeg det er ekkelt søtt og syntetisk og spiser det ikke lenger. Kuttet bevisst for en lengre periode og styrte unna sukker.

Anonymkode: b2a1f...5e8

Jeg har vanskelig for å tro at godteri noen gang vil smake for søtt og syntetisk for meg altså, du aner ikke hvor mye jeg elsker godteri😂 Jeg er ikke så glad i potetgull, kaker, is eller andre ting, men godteri! 

Men kanskje jeg skal holde meg helt unna i noen uker/måneder og se hva som skjer. Viljestyrke💪

Anonymkode: 5a4d1...551

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor alene så kan du gjerne fortsette godtestopp i hvertfall noen måneder til, slik at smaksløkene dine "glemmer" hvor godt de synes det er. Da vil det bli enklere å holde seg til bare litt godteri på lørdager senere om du stifter familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du har tatt grep om godterispisingen. For mye av den slag er virkelig så usunt for kroppen. 

I lang tid syntes jeg det var vanskeligst å bare spise litt, og fremdeles er det det noen ganger.

Så i lang tid kuttet jeg helt ut i perioder, men gikk da på en smell innimellom og kunne ikke nøye meg med lite.

Jeg klarte etter en tid å kutte det helt ut et helt år. Da var smaksløkene mine forandret, og jeg hadde vennet meg til andre vaner. Det er lenge siden nå, men smågodt, vingummi, melkesjokolade og andre sukkerbomben spiser jeg nå veldig sjelden/nesten aldri, og synes egentlig ikke det er noe godt lenger.

Derimot mørk sjokolade, dadler og sunt snop, unner jeg meg litt av innimellom. Av og til blir det for mye. Det smaker såååå godt siden jeg nå er vant med det. 

Siden du liker smågodt så godt, tror jeg du må unne deg litt en sjelden gang. Kanskje først lørdager, så blir det til en gang i måneden. Og så må du stå gjennom torturen av å bare spise litt. Pakk sammen godteposen etter at du har forsynt deg litt, eller enda bedre, bare kjøp bitte litt. Pass på å aldri ha mye tilgjengelig. Men ha epler eller annet som er litt godt. Jeg pusser noen ganger tenner som å fortelle meg at nå er det slutt. Det hjelper.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kutte helt. "Bare litt" gjorde suget enda større. Og gjorde også at jeg stadig glei tilbake i gamle vaner. 

Etter noen uker var suget helt borte. Fortsatte fullstendig stopp 1-2 år. 

Følte som deg før jeg tok dette valget at jeg ikke ville venne meg av med dette. For kosen ga meg så mye. Så tanken på å ikke spise noe i det hele tatt ga meg nesten en sorgreaksjon. (den tanken er helt ufattelig og fjern i dag)

Dette er noen år siden nå. Jeg kjøper aldri inn snop lenger, jeg føler ikke for det. I jula har vi hatt sjokoladeskåler fremme. Det frister ikke. Jeg har tatt 1-3 biter sjokolade 3-4 ganger. Nå tror jeg vi må kaste resten, det har nok stått i sola nå og da mens vi har vært travelt opptatt med hverdag. 

Anonymkode: 2c6eb...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser godteri når jeg har lyst på, og i den mengden jeg vil ha. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ til surt snop: Del fire kiwi i fire båter hver. Da får du 16 surgodter. Det er NYDELIG!! :sikle: Akkurat passe mengde.

Hilsen forhenværende godterislave som måtte ta krom for å hoppe av sukkervogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Zenobia skrev:

Alternativ til surt snop: Del fire kiwi i fire båter hver. Da får du 16 surgodter. Det er NYDELIG!! :sikle: Akkurat passe mengde.

Hilsen forhenværende godterislave som måtte ta krom for å hoppe av sukkervogna.

funket det? isåfall hvordan merket du det og hvor fort merkete du det?

Anonymkode: 51b9e...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Zenobia skrev:

Alternativ til surt snop: Del fire kiwi i fire båter hver. Da får du 16 surgodter. Det er NYDELIG!! :sikle: Akkurat passe mengde.

Hilsen forhenværende godterislave som måtte ta krom for å hoppe av sukkervogna.

Krom hjalp ikke på meg. Har også prøvd å gå flere måneder uten å spise godteri, jeg ble bare sur og irritert. Har derimot kuttet ned veldig mye på mengdene jeg spiser, prøver å holde meg til lørdager. 

Frukt er virkelig ikke det samme som godteri, selv om det smaker godt det også. Kunne aldri gitt opp godteri dsv. Heldigvis trener jeg mye, og spiser sunt i ukedagene så har ikke dårlig samvittighet. Før kjøpte jeg ofte en stor pose med smågodt etter jobb og sånn, det var en veldig dårlig uvane. Dyrt var det også. 

Anonymkode: f63e3...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

funket det? isåfall hvordan merket du det og hvor fort merkete du det?

Anonymkode: 51b9e...b37

Var tydeligvis det som måtte til i mitt tilfelle. Klarte ikke å gå forbi smågodt-selvplukk tidligere. Etter ca. 10 dager på krom var jeg på butikken igjen. Og hadde ikke handlet snop. Tenkte først over det etterpå.

Hva skjedde, liksom? Fristelsen/dragningen mot smågodtet var borte.

Sluttet på krom etter hvert, og det gikk bra lenge. Et år eller lenger? Så begynte jeg å falle utpå igjen - ikke med smågodt, for den vanen er jeg kvitt, men søthungeren kom gradvis tilbake igjen. Nå har jeg krom i huset, og tar litt sånn dann og vann, hvis jeg merker at jeg begynner å snike i skapene etter 'noe godt' uten å være sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krom hjalp ikke på meg. Har også prøvd å gå flere måneder uten å spise godteri, jeg ble bare sur og irritert. Har derimot kuttet ned veldig mye på mengdene jeg spiser, prøver å holde meg til lørdager. 

Frukt er virkelig ikke det samme som godteri, selv om det smaker godt det også. Kunne aldri gitt opp godteri dsv. Heldigvis trener jeg mye, og spiser sunt i ukedagene så har ikke dårlig samvittighet. Før kjøpte jeg ofte en stor pose med smågodt etter jobb og sånn, det var en veldig dårlig uvane. Dyrt var det også. 

Anonymkode: f63e3...7bd

Frukt generelt!! er virkelig ikke det samme som godteri! Helt enig. Men KIWI :hjerte: !! For meg, som aldri var sjokoman, men derimot med en kraftig hang til det virkelig SURE godteriet, er kiwi rett og slett den smaken jeg var på utkikk etter da jeg plukket smågodt.

Krom fikk bukt med min generelle søthunger – den som fikk meg til å spise selv om jeg var mett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å bryte ut av uvanen selv da jeg ELSKER sjokolade. Mange ganger sleit jeg skikkelig i butikken og bare MÅTTE kjøpe, fikk dårlig samvittighet etterpå og spiste den :skratte:

Så jeg kan ikke ha sånt i hus i det hele tatt. Det ender fort med at jeg spiser opp alt med èn gang og som regel alt for mye.. Men det er meg :)

Anonymkode: 950be...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er avhengighetsskapende. Det er best å slutte helt. Til slutt forsvinner søtsuget. Og etter veldig lang tid vil du syntes godteri bare er noe klissete søtt som bare smaker kvalmendes sukker.

Er man alkoholiker, så går man ikke ned til å bare drikke litt i helgene, man slutter helt. Det er ikke anbefalt for noen som sliter med avhengighet å fremdeles holde på med det de er avhengige av.

Anonymkode: 2601c...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det enklere å kutte ut enn å redusere. Så jeg spiser ikke godteri i helgene eller i julen eller noe sånt nei.

Anonymkode: 0b4c2...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...