Gå til innhold

Bare meg, eller er det rart at et passasjerfly går ned i flammer samme natt som Iran angrep militære mål?


ansvarlig_borger

Anbefalte innlegg

Virker som en usannsynlig , om ikke umulig tilfeldighet... Føler saken har blitt hysjet ned så langt i media... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For prestestyret i Iran må det fortone seg som klar tale fra Allah. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Facebook, så jeg vet ikke hva som diskuteres der. Jeg skal aldri ha Facebook. Men siden det diskuteres der, ok, jeg tok feil, det er ikke bare deg som synes det er rart, @ansvarlig_borger

USA har full kontroll på luftrommet over Iran.

Hvis Iran skjøt ned flyet, fordi de trodde det var amerikansk, så ville USA offentliggjort det.

Hvis Iran skjønte at flyet var skutt ned - det var tross alt iranere som kom til flystyrten og så vraket - så ville de ropt ut at USA hadde gjort det.

Hvis en terrorgruppe hadde plantet en bombe, så ville de tatt æren for det.

Alt det over er mulig. At flyet er skutt ned ved en feil, eller en bombe plassert i flyet.

Iranske myndigheter kan ikke ha skutt ned flyet med vilje. Det var 82 iranske statsborgere ombord, og mange av kanadierene var av iransk avstamming som hadde besøkt familie i Iran. Det var ikke mange navn på passasjerlisten som var vestlige. Noen svensker.

Boeing hadde to alvorlige ulykker med sine fly i fjor. Ikke fly av denne typen, men det kan ikke utelukkes at det er en ny feil med Boeing.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde det ikke så og si likt med at Iran skjøt raketter mot den basen i Irak? Som de etterpå påsto drepte en rekke amerikanere? Det kan jo f.eks være at Iran har trodd flyet var et amerikansk fly som skulle gjengjelde rakett angrepene. Så skjøt de det ned.. 

Det siste jeg leste i nyhetene var at de ikke ville levere fra seg "black box". Det høres jo veldig suspekt ut.

Stakkars folk ombord. 😢 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, ops2 said:

Jeg har ikke Facebook, så jeg vet ikke hva som diskuteres der. Jeg skal aldri ha Facebook. Men siden det diskuteres der, ok, jeg tok feil, det er ikke bare deg som synes det er rart, @ansvarlig_borger

USA har full kontroll på luftrommet over Iran.

Hvis Iran skjøt ned flyet, fordi de trodde det var amerikansk, så ville USA offentliggjort det.

USA har ikke full kontroll over luftrommet til Iran, det ville Iran aldri godtatt. USA kan ikke vite om Iran skjøt det ned eller ikke. Det er bare Iran som kan vite og de kommer aldri til å innrømme det.

Det er mye som tyder på at flyet ble skutt ned med et uhell.

1. Flyet mistet signaler øyeblikkelig uten å vise et eneste tegn. Den mest naturlige forklaring til dette er at noe ekploderte ikke et motorproblem.

2. Det er små hull i flyet som ligner på hullene vi så i MH17. Slike hull kommer fra en type bombe som blir sprengt i nærheten av flyet og sender granat mot flyet.

3. Iran sa med engang at det var en motorproblem og trakk det tilslutt tilbake. Det virker som Iran prøver å skjule noe, som f.eks. at de skjøt ned et passasjerfly med et uhell.

4. Flyet var forsinket. Det kan være at militæret ikke trodde at det skulle være noen fly på det tidspunktet.

5. Det finnes ikke et eneste hendelse hvor et moderne boeing fly har plutselig ekplodert på grunn av en teknisk feil, sånn at de ikke kan si ifra. Men det finnes flere eksempler på fly som er skutt ned.

6. Mange flyselskaper, inkludert Ukraina, stoppet å fly over Iran. Det ville vært ingen grunn til å gjøre det om der bare var en teknisk feil, fordi det kunne skjedd hvor som helst.

Endret av Camlon
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Horten Market said:

Newsweek melder nå det mange har tenkt: Iran har ved en feil skutt ned flyet. En missil som skulle nå amerikanske mål i Irak, kan ha truffet flyet.

Alle sier luftvernrakett. At en bakke-til-bakke-rakett på vei til Irak skulle treffe et fly som akkurat har tatt av fra en trafikert flyplass er ufattelig usannsynlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Alle sier luftvernrakett. At en bakke-til-bakke-rakett på vei til Irak skulle treffe et fly som akkurat har tatt av fra en trafikert flyplass er ufattelig usannsynlig.

Jeg finner det også lite sannsynlig at en bakke-til-bakke-rakett kan ha kommet på avveie og truffet et fly. Iran har Russisk-produserte luftvernraketter, og CNN siterer "kilder" i amerikansk etterretning som hevder at det var slike russiske raketter som traff flyet. 

Endret av NordicViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iran nekter for å ha skutt ned flyet, samtidig inviteres internasjonale eksperter til å delta i etterforskningen. De skjønner at sannheten vil bli avdekket og Iran stilt i forlegenhet hvis de lyver, så hvorfor nekte da? Har ikke Iran kontroll med sitt eget forsvar? Eller kan det være andre enn Iran som står bak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Horten Market said:

Newsweek melder nå det mange har tenkt: Iran har ved en feil skutt ned flyet. En missil som skulle nå amerikanske mål i Irak, kan ha truffet flyet.

Det som trolig skjedde er at militærbasen fikk ikke oppdatert informasjon om at passasjerflyet er forsinket og trodde derfor at det ikke skulle være noe passasjerfly på det tidspunktet. 

De forventet et motangrep fra USA og var i full beredskap. De har også gammelt utstyr og det er derfor vanskelig å verifisere hva slags fly det var. Så for sikkerhets skyld så skjøt de flyet ned.

Feilen var ikke at misselet gikk ut av kurs, men at de trodde et passasjerfly var et amerikansk angrep. Det er samme feil som også førte til at MH17 ble skutt ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 1.20, Callisto83 skrev:

Skjedde det ikke så og si likt med at Iran skjøt raketter mot den basen i Irak? Som de etterpå påsto drepte en rekke amerikanere? Det kan jo f.eks være at Iran har trodd flyet var et amerikansk fly som skulle gjengjelde rakett angrepene. Så skjøt de det ned.. 

Det siste jeg leste i nyhetene var at de ikke ville levere fra seg "black box". Det høres jo veldig suspekt ut.

Stakkars folk ombord. 😢 

De vil ikke gi black boxen til USA. Forståelig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2020 den 20.21, Horten Market skrev:

For prestestyret i Iran må det fortone seg som klar tale fra Allah. ;)

Enten så er det menneskelig eller teknisk feil, eller så er det klare tale på bombespråket.  Iran og USA har diskutert på rakett og dronespråk. Iran har fortalt USA at de kan skyte istykker basene deres hvis de vil. USA har sagt at de skal gi dem sanksjoner verre en verden noengang har sett. Dersom USA eller israel har vist Iran at de kan hacke luftvernet deres og dødelig stoppe flytrafikken så ville de aldri innrømmet det offentlig. Det holder for dem at Iran vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sannsynligheten for at Iran har skutt ned et sivilt passasjerfly er stor. 

Slike ting viser på hvilket nivå Iran opererer og hvorfor de er så farlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iranske myndigheter innrømmer nå at flyet med 176 passasjerer ombord ble skutt ned - og kaller det en feil som skyldes "menneskelig svikt". (VG)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2020 at 11:44 AM, Husholdning1 said:

Sannsynligheten for at Iran har skutt ned et sivilt passasjerfly er stor. 

Slike ting viser på hvilket nivå Iran opererer og hvorfor de er så farlige.

2+2 er neppe vanskelig å legge sammen. Det er alltid en risiko å ta fly over land som har en overveldende andel mennesker i stat og militærapparatet som ikke er i stand til å se lenger enn sin egen nese. Da er det kort vei til ulykken skal inntreffe. En slik feil, skjer av en grunn, og er neppe tilfeldig slik som Iran prøver å få alle til å tro. Det er mulig det ikke var meningen, men slikt skjer likevel av en grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irans president Hassan Rouhani og utenriksminister Mohammad Javad Zarif rettet begge en anklagende pekefinger mot USA, som ifølge dem må ta ansvaret for den spente situasjonen de mener medvirket til nedskytingen.

– En trist dag. Menneskelig svikt på krisetidspunktet provosert fram av amerikansk hensynsløshet førte til katastrofe, tvitrer Zarif.

....

Det gikk ikke lang tid før Iran la skylda på USA. "Amerikansk hensynsløshet" er altså grunnen til at en iransk soldat avfyrte missilet som traff flyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...