Gå til innhold

Du som veier for mye, hva gjør du feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser for mye og beveger meg for lite.

Anonymkode: 4e0c8...e73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser for mye i forhold til det jeg forbrenner. Ikke mer komplisert enn det.

Anonymkode: 3f249...c36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som veier for mye spiser for mye. Så enkelt er det.

Anonymkode: cdea4...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babykiloene mine forsvant først når jeg sluttet å amme. 

Anonymkode: df57e...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig inaktiv hverdag pga utmattelse også trøstespiser jeg godteri (sjokolade og chips) i dårlige perioder. Heldigvis har jeg gått stabilt ned det siste året så på de dårlige periodene står det bare stille på vekta, jeg går ikke opp lengre. 

Anonymkode: a6fc2...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alt feil.

Spiser sjeldent, ofte bare en gang om dagen.

Drikker for lite veske.

Trener ikke.

Ikke aktiv livstil - mye sløving i sofan forran tv'n.

Anonymkode: 613e5...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg småspiser nesten hele tiden, merker knapt at jeg putter noe i munnen. 

Anonymkode: 2ffb5...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser rett og slett for mye sjokolade. 
 

Jeg trener regelmessig og beveger meg generelt mye da jeg har en veldig aktiv jobb og aktiv livsstil. Spiser sunt og variert, fyller alltid halve tallerkenen med grønnsaker. Drikker for det meste bare vann. 
Hvis jeg kutter ut eller begrenser inntaket av sjokolade så går jeg raskt ned i vekt. 
Spiser mellom 30 og 100 g sjokkis om dagen. 🙄 

Skjerpings nå, nå er jeg lei av sjokolade egentlig.... 

Anonymkode: cb246...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser rett og slett for mye sjokolade. 
 

Jeg trener regelmessig og beveger meg generelt mye da jeg har en veldig aktiv jobb og aktiv livsstil. Spiser sunt og variert, fyller alltid halve tallerkenen med grønnsaker. Drikker for det meste bare vann. 
Hvis jeg kutter ut eller begrenser inntaket av sjokolade så går jeg raskt ned i vekt. 
Spiser mellom 30 og 100 g sjokkis om dagen. 🙄 

Skjerpings nå, nå er jeg lei av sjokolade egentlig.... 

Anonymkode: cb246...aaa

Har du allerede spist det i dag kanskje? 😅

Anonymkode: 0837d...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du allerede spist det i dag kanskje? 😅

Anonymkode: 0837d...542

Ja, det har jeg 🙈😂

Anonymkode: cb246...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser for mye. Slik er det for de aller fleste som er overvektige. Slutter jeg å spise for mye så vil jeg gå ned i vekt. Jobber med saken.... 

Anonymkode: bc12b...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser rett og slett for mye sjokolade. 
 

Jeg trener regelmessig og beveger meg generelt mye da jeg har en veldig aktiv jobb og aktiv livsstil. Spiser sunt og variert, fyller alltid halve tallerkenen med grønnsaker. Drikker for det meste bare vann. 
Hvis jeg kutter ut eller begrenser inntaket av sjokolade så går jeg raskt ned i vekt. 
Spiser mellom 30 og 100 g sjokkis om dagen. 🙄 

Skjerpings nå, nå er jeg lei av sjokolade egentlig.... 

Anonymkode: cb246...aaa

30 og 100 g er jo ingenting, prøv å spise 200-300 g daglig du! Haha.... :( 

Anonymkode: bc12b...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som veier for mye spiser for mye. Så enkelt er det.

Anonymkode: cdea4...1a3

Alle alkoholikere drikker for mye. Alle med gamblingproblem gamber for mye. Så enkelt er det.

Anonymkode: 18870...365

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Hva jeg gjør feil :

- spiser for store porsjoner, spesielt til middag og lunsj 

- jeg drikker altfor mange kalorier gjennom iskaffe 

- småspising på kveldene, altfor mye snop og snacks på kveldene. Når jeg skjerper meg erstatter jeg det med ordentlig mat, men mengden blir igjen for stor. Jeg spiser av vane, ikke av sult 

- jeg gir meg altså for fort etter "har lyst på" i stedetfor å vurdere om jeg virkelig er sulten. Spesielt på kvelden kunne jeg greid meg med mindre mat. 

- jeg beveger meg for lite 

- når jeg først tillater meg å slippe meg løs tar jeg helt av, greier ikke å begrense meg i bursdag osv. Smaker på alle kakene, forsyner meg flere ganger osv. 

- finner fort på unnskyldninger. "I dag har jeg hatt en dårlig dag, jeg fortjener dette", "det er jo snart jul (om 3 uker)", "det er jo bursdag", "må spise opp restene", "jeg har vært flink så lenge" osv osv. 

Jeg er også i permisjon, noe som forsterker alt dette. Har 10 kg å gå ned. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
15 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser for mye i forhold til det jeg forbrenner. Ikke mer komplisert enn det.

Anonymkode: 3f249...c36

 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Alle som veier for mye spiser for mye. Så enkelt er det.

Anonymkode: cdea4...1a3

 

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser for mye. Slik er det for de aller fleste som er overvektige. Slutter jeg å spise for mye så vil jeg gå ned i vekt. Jobber med saken.... 

Anonymkode: bc12b...a24

Helt riktig, men det er jo en kjensgjerning at de aller, aller fleste mislykkes med varig vektnedgang. Derfor kan det være lurt å vurdere mer nøye HVORFOR man spiser for mye, hvilke vaner det er man har som skaper problemer. Det er jo mange ulike årsaker til at man spiser for mye på. For noen handler det bare om å gjøre porsjonene mindre, for andre er det mer komplisert. Dere sier ingenting om hva dere gjør feil som gjør at dere spiser for mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles innenfor normal bmi, men har lagt på meg 5 kg det siste året, 10 kg de siste de siste 3 årene. Fikk en alvorlig skade som har tvunget meg til å sitte mer stille, og så har jeg spist mer usunt :) men nå kan jeg endelig ta tak og håper å miste i alle fall 5 kg, var komfortabel da. Stresser ikke med de siste 5 kiloene. Helt ærlig vil jeg helst bare passe inn i alle klærne mine, og føle meg litt mer vel :)

For meg er det altså mine normale vaner og livsstil som har blitt satt på pause, og jeg er på vei tilbake til dem. Derfor tror jeg at jeg vil lykkes, for det er personen jeg egentlig er -en aktiv en :)

Anonymkode: 6fd8c...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg veier ca 10 kg over min trivselsvekt, har BMI som bikker rett over grensa til overvektig. Hadde et usunt forhold til mat og trening som tenåring og ung voksen, trente hver dag og sultet meg og var veldig tynn. På et tidspunkt gikk dette over og jeg fikk et avslappet forhold til mat og var dødslei treningssenter og trening. Det hadde aldri gitt meg noen glede, jeg trente på grunn av tvangstanker rundt vekt, sunnhet osv. Har aldri greid å finne treningsgleden siden, selv om jeg i perioder har trent regelmessig etterpå også. Nå trener jeg så å si ingenting. Jeg har en stressende og krevende jobb med mye nattskift osv. Kan føle meg helt utslitt når jeg kommer hjem og orker ikke lage ordentlig middag fra bunnen av. Så det blir mye ferdigmat, eventuelt bare brødskiver til middag. Spiser mye godteri, potetgull og is også, fordi jeg craver dette så mye og ikke har disiplin til å stå imot.

Nå har jeg begynt på lavkarbo. Det er en super måte å gå ned i vekt på for meg, jeg har knapt sult, ingen cravings og mer overskudd enn før. I tillegg må jeg holde meg helt unna potetgull og slikt, noe som fungerer bedre for meg enn vanlig måtehold med å spise små porsjoner godis i helgene (det sklir bare ut). Tenker å introdusere mer vanlig mat når jeg har nådd den vekten jeg ønsker, etter en lengre "detox" fra godteri. Man kan ikke spise kaker/kjeks og annet snacks man blir tilbudt på jobb eller i familiebursdager ol, og heller ikke drikke alkohol på denne dietten. Syns alle respekterer at jeg takker nei og det er lite "press"/mas om å spise disse matvarene fra familie og venner i slike sammenhenger.

Anonymkode: c9ec2...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to år med veldig mye stress i hverdagen. Det har vært ekstremt mye å gjøre med studier, jobb, brudd, en jeg var med som oppfordret meg til å legge på meg/bli feit (wtf??) og annet jeg har dratt på meg. Har slitt med utbrenthet og at dagene ikke strekker til. Måltidene har ikke faste tider, og det blir ofte til at det går lenge mellom hver gang jeg spiser og at jeg derfor spiser for mye. Ellers så spiser jeg for ofte av redsel for å bli sulten senere da jeg ikke vet når neste gang jeg har mulighet til å spise er. Nå sitter jeg for eksempel og er sulten og har ikke noen planer for mitt neste måltid,

Heldigvis har jeg tatt tak i en del av problemene. Jeg har gitt fra meg mye av ansvaret, skaffet jobb som har faste arbeidstider og lagt en timeplan for studiene. Jeg har fortsatt en vei å gå med å rydde opp i hverdagen min, og da også spisemønstrene mine, men jeg er motivert for å få det bedre med meg selv og kroppen min. Jeg bør også legge inn tid for trening i timeplanen min når jeg tenker meg om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hedda79 skrev:

For å svare på overskriften din:

Det jeg gjør "feil" er at jeg har en spiseforstyrrelse. Går i behandling for dette. Er viktig å huske på at mange som veier for mye  har en form for spiseforrtyrrelse. Just sayin´ 🙂 

 

Enig med deg.

Ting jeg gjør feil:

- Sover dårlig

- Spiser når jeg egentlig er tørst

- Emosjonell spiser. (Trøster meg selv med mat/godsaker)

Det sistnevnte tenker jeg faktisk på som en spiseforstyrrelse. Og jeg jobber mentalt med det, for å endre mønsteret og gjøre ting som er helsebringende for meg selv i stedet for å spise.

Jeg er ikke direkte overvektig, men bruker enormt med ressurser på å holde vekten. 

Anonymkode: 2604f...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 4-5 kilo mer enn jeg foretrekker. Langt i fra overvektig, men likevel altså noe over min egen idealvekt per nå.
 

- Hva jeg gjør feil:

- spiser frokost med barnet mitt flere ganger i uken selv om jeg vet periodisk faste er mye bedre for meg, burde ikke spise før ca 15.00

- spiser innimellom brød, havregryn og omtrent hver dag meieriprodukter. Jeg vet at så snart jeg kutter ut korn og meieriprodukter smelter fettet bort. Jeg finner på unnskyldninger om at det er så vanskelig sosialt etc, men realiteten er at jeg kunne jo da kutte dette ut helt hjemme, og kun spise sånt om jeg får det servert his andre, og dermed kuttet vekk ca 90 % av det, men jeg får lett en svart-hvitt tankegang

-Hvis jeg først spiser potetgull eller iskrem glefser jeg gjerne i meg en halv pose eller boks. Jeg sliter med å redusere, det er lettere for meg å kutte helt

- Jeg sover for lite. Delvis fordi jeg har barn, delvis pga kronisk sykdom, men jeg har også en lei tendens til å surfe på telefonen når jeg strengt tatt kunne prioritert å sove eller meditere

- ikke noe jeg kan noe for, men har lavt stoffskifte

Hva jeg gjør riktig:

- trener hardt 2-5 ganger i uka, i tillegg til å gå turer med hunden, og lettere treningsøkter ala yoga og lett calisthenics 3-7 ganger i uka

- spiser sunnere enn de fleste jeg kjenner - lager alt selv fra bunnen av gode ingredienser, leser meg opp på kosthold og ernæring og følger dette ganske bra

- født med gode gener, jeg blir lettere definert enn de fleste kvinner

 

Anonymkode: ee4ee...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...