Gå til innhold

Pulsklokke - nøyaktighet på måling av kaloriforbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor mye kan man stole på pulsklokken sin når det gjelder kaloriforbruk?

Jeg er ei dame som trene styrke (noen ganger med elementer av pulstrening) tre til fire ganger i uka (i snitt ca. 60 min. pr. økt), og jeg jogger 2 mil hver uke. I tillegg til dette går jeg minst 10 000 skritt hver dag - ofte litt mer. På jobb står jeg mye, går litt, og sitter litt. Ifølge pulsklokken min bruker jeg i snitt rett over 1500 kcal hver dag.

I går gikk jeg 10 000 skritt og løp i tillegg 1 mil. Ifølge klokka brukte jeg da 1900 kcal. 

Nå lurer jeg på om dette stemmer? Er det ikke litt lite?

Jeg er 157 cm. høy og veier 41 kg, så det er klart at forbruket mitt ikke er veldig høyt.

 

Anonymkode: d4b11...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres litt høyt ut. Man forbrenner omtrent 30 kcal per kilo kroppsvekt i døgnet inkludert normal hverdagsaktivitet altså 1230 for deg, pluss eventuell trening. Å løpe en mil forbrenner nok rundt 450-550 for en med din vekt. 

Anonymkode: cc737...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokkene er ikke veldig nøyaktige, men langt mer nøyaktige enn diverse apprater (tredemøller feks) som viser kaloriforbruk.

Du er liten og du er lett, det tilsier at det ikke skal så mye energi til for å løpe den mila. Dersom den sier omtrent 1500 kcal til vanlig, så er ikke 1900 ikke det verste estimatet om det legges til en mil  løping.

Min erfaring er at klokkene viser mer enn faktisk forbruk.

Anonymkode: 9164f...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke nøyaktig, så ikke tenk på dette. Samme gjelder alle apparater du bruker.

Anonymkode: 66e0a...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har foretatt en nøyaktig måling av forbruket sitt, og så sammenlignet med klokka?

Anonymkode: d4b11...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres altfor høyt og unøyaktig ut. Er du sikker på at du har lagt inn rette verdier? Jeg er 10 cm høyere enn deg, og veier 17 kg mer, og den eneste gangen jeg har kommet opp i 2000 kcal forbrent er da jeg løp halvmaraton. 21 km, pluss 3 km gåing til og fra startstreken. 

Anonymkode: 26620...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest justloseit

De vil aldri være helt nøyaktige. Da jeg hadde Fitbit brente jeg i snitt (målt over lang periode) omtrent 2200 kcal daglig på den. Apple watchen min nå viser omtrent 1900 kcal daglig i gjennomsnitt. Da jeg fylte inn et excelskjema over en lang periode regnet det ut at mitt kaloriforbruk daglig (basert på kcal spist + vektutvikling) var omtrent 2300 kcal daglig (det mest nøyaktige målet). Pulsklokkene er basert på algoritmer for kroppsvekt, aktivitet, puls, etc. De vil aldri kunne ta høyde for de individuelle variasjonene som finns utover dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...