Gå til innhold

Barnebidrag når det er uenighet om samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 2/17/2020 at 3:26 PM, AnonymBruker said:

Haha morsom du, er greit hvis de holder avtalen sin. Men det er IKKE greit kreve en 50/50 avtale hvis du ikke skal gjennomføre den i praksis ! Slik som i mitt tilfelle har han barnet 1 uke i mnd og skal i utganspunktet ha 14 dager. Her er det ikke snakk om noe samværssabotasje fra min side !!! 

Anonymkode: 758f1...203

Delt foreldrerett har ingenting å gjøre med om barnet er annen hver uke hos mor eller far eller ikke. Man kan ha delt foreldreansvar som sier noe om myndighet til å bestemme skole, få pass etc. og bo 90% hos den ene i praksis. 

Anonymkode: 9d575...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Delt foreldrerett har ingenting å gjøre med om barnet er annen hver uke hos mor eller far eller ikke. Man kan ha delt foreldreansvar som sier noe om myndighet til å bestemme skole, få pass etc. og bo 90% hos den ene i praksis. 

Anonymkode: 9d575...105

Delt bosted , ikke delt foreldrerett. Har ikke skrevet noe om delt foreldrerett da jeg vet hva forskjellen er. Du kan ikke ha delt bosted og forvente at den andre foreldren skal ha barnet langt mer, bare for at det er greiere for den andre part å ikke betale bidrag i forhold til samvær. 

Anonymkode: 758f1...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vegansucks said:

Syns generelt synd på 50/50 barn, leve i en koffert! Kan ikke tenke meg noe mer slitsomt😢

At barn mister mye kontakt med en av foreldrene er ikke bra for barn. Barna mister som regel ikke bare mye tid med far, men hele familiekapitalen på farssiden. Å bytte bort det for en busstur er ikke så lurt. Er det gutter som mister tid med far, så vit at 90% av menn i fengsel ikke har vokst opp med en farsfigur. Det er ekstremt viktig for guttene. Jentene har tross alt mor hjemme, men de som har god kontakt med begge går det som regel best med i livet. Jeg synes generelt synd på barn som stort sett eller alltid ser kun en forelder.

Anonymkode: 9d575...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vegansucks skrev:

Syns generelt synd på 50/50 barn, leve i en koffert! Kan ikke tenke meg noe mer slitsomt😢

De har vel som regel klær og utstyr i begge hjem, da? Frem og tilbake må de uansett om det er 50/50 eller 30/70. Fordelen med 50/50 er at de får se begge foreldrene like mye ❤️

Anonymkode: 254fc...968

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegansucks
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har vel som regel klær og utstyr i begge hjem, da? Frem og tilbake må de uansett om det er 50/50 eller 30/70. Fordelen med 50/50 er at de får se begge foreldrene like mye ❤️

Anonymkode: 254fc...968

Kofferten er ikke poenget😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.2.2020 den 16.27, AnonymBruker skrev:

Ikke fått noe vedtak enda.. de vurderer saken enda. Ringte nav sist uke.. 

 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

Synes du sa at han har sendt inn klage. For å kunne sende inn klage, må man ha et vedtak. De har vel satt et vedtak, det skal de ha klart på denne tiden.

Anonymkode: 47f01...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vegansucks skrev:

Kofferten er ikke poenget😂

Skjønte det. Men mener du at de bare skulle bodd på ett sted? Aldri sett far? Eller at foreldrene skulle holdt sammen uansett hvor fælt de hadde det?

Anonymkode: 254fc...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du sa at han har sendt inn klage. For å kunne sende inn klage, må man ha et vedtak. De har vel satt et vedtak, det skal de ha klart på denne tiden.

Anonymkode: 47f01...6f8

Han har ikke sendt klage, men skrev en klage i motsvar 😂 

På den delen hvor han skal redegjøre for samvær og slikt. 
 

men fikk vedtak på fredag nå 😊 dette ble ikke far så fornøyd med 😊

 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegansucks
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte det. Men mener du at de bare skulle bodd på ett sted? Aldri sett far? Eller at foreldrene skulle holdt sammen uansett hvor fælt de hadde det?

Anonymkode: 254fc...968

Nei, det har jeg ingen mening om, det virker bare slitsomt for ett barn å leve sånn, det er alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke sendt klage, men skrev en klage i motsvar 😂 

På den delen hvor han skal redegjøre for samvær og slikt. 
 

men fikk vedtak på fredag nå 😊 dette ble ikke far så fornøyd med 😊

 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

Hva står det i vedtaket? Ble det slik du ventet?

Anonymkode: 0c778...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke sendt klage, men skrev en klage i motsvar 😂 

På den delen hvor han skal redegjøre for samvær og slikt. 
 

men fikk vedtak på fredag nå 😊 dette ble ikke far så fornøyd med 😊

 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

Så bra at du har fått vedtak nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det i vedtaket? Ble det slik du ventet?

Anonymkode: 0c778...880

Ja nav tok utgangspunkt i det jeg hadde opplyst siden far ikke hadde opplyst noe rundt samværet. 
Jeg skal få 2400kr i mnd. Ikke største summen så far skal nok få det til. 
Samt gjeld som har løpt siden søknaden ble innsendt. 
Jeg har bidragsforskudd, så er garantert et beløp om far ikke betaler uansett. 
 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja nav tok utgangspunkt i det jeg hadde opplyst siden far ikke hadde opplyst noe rundt samværet. 
Jeg skal få 2400kr i mnd. Ikke største summen så far skal nok få det til. 
Samt gjeld som har løpt siden søknaden ble innsendt. 
Jeg har bidragsforskudd, så er garantert et beløp om far ikke betaler uansett. 
 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

Flott!

Det er det faktiske samværet som skal tas i beregningen og om ikke han kan bevise annet, så blir det det du opplyser.

Bidragsforskudd er alltid smart å ha. Den er litt godt gjemt i skjemaet synes jeg da.

 

Tror du han ikke vil betale? Når Nav står for innkrevingen, er forfall den 25 hver måned. Det er da for den kommende måneden. Om ikke Nav har mottatt pengene innen den 10, sender de purring. Dersom purring nr3 ikke betales, kan de gå til tvangstrekk av lønna (og evt skatt til gode). Pengene kommer kjapt på konto så snart Nav har fått dem. Har gått gjennom samtlige overføringer derfra flere år tilbake (fått utskrift fra nav), og det tar maks en virkedag fra når nav mottar, til pengene er på min konto. Av og til samme dag om nav har mottatt dem på overføringen som er på morgen. Da har jeg dem på ettermiddagen.

Datoer for bidragsforskuddutbetaling ligger på nav sine sider, greit å finne fram til den biten om ikke annet :)

Anonymkode: 47f01...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott!

Det er det faktiske samværet som skal tas i beregningen og om ikke han kan bevise annet, så blir det det du opplyser.

Bidragsforskudd er alltid smart å ha. Den er litt godt gjemt i skjemaet synes jeg da.

 

Tror du han ikke vil betale? Når Nav står for innkrevingen, er forfall den 25 hver måned. Det er da for den kommende måneden. Om ikke Nav har mottatt pengene innen den 10, sender de purring. Dersom purring nr3 ikke betales, kan de gå til tvangstrekk av lønna (og evt skatt til gode). Pengene kommer kjapt på konto så snart Nav har fått dem. Har gått gjennom samtlige overføringer derfra flere år tilbake (fått utskrift fra nav), og det tar maks en virkedag fra når nav mottar, til pengene er på min konto. Av og til samme dag om nav har mottatt dem på overføringen som er på morgen. Da har jeg dem på ettermiddagen.

Datoer for bidragsforskuddutbetaling ligger på nav sine sider, greit å finne fram til den biten om ikke annet :)

Anonymkode: 47f01...6f8

Han var ikke flink med å betale bidraget til andre barnet sitt da vi bodde sammen. Da tok jeg over å betalte det. Ryddet i økonomien hans flere ganger. Da jeg kastet han ut så raste alt sammen igjen og han fikk lønnstrekk. 
Så tviler på at han kommer til å følge betalingene. Kan godt tenkes han bare lar være ut av trass. Han er skyldig meg mye penger også da jeg var dum å låne han for å hjelpe han med gjeld. 
Nå har jeg alltid hatt god styring på min egen økonomi og er blitt gjeldsfri. Skal kjøpe meg leilighet nå. 

Snakket med nav innkreving og de sa at jeg mest sannsynlig fikk pengene innen 5 mnd tid om ikke far betaler. 
Ikke kommet noe penger inn i dag så får bare holde pusten å se 😆 

Glad jeg har søkt om bidragsforskudd så jeg er sikret litt uansett til å forsørge barnet. Ser litt lysere på fremtiden nå når ting løser seg. 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...