Gå til innhold

Barnebidrag når det er uenighet om samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her 

 

Den siste mnd har ikke far fulgt opp det samværet jeg gikk med på. Som jeg trodde. Så nå er det tilbake til ordinært. Han har klart å hentet og levert selv ved helgesamvær. Så jeg fant ut at fredag-mandag annahver uke er nok best inntil videre. Han har hentet barnet nå og da midt i uken for å finne på noe. 
 

Fortsatt ingen signert samværsavtale, men jeg er tålmodig. Venter enda på at søknaden om barnebidrag skal komme gjennom. Det tar lang tid fordi far har motsagt seg samværet og skapt mer arbeid for nav og meg ikke minst. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.1.2020 den 23.27, Zienna skrev:

Gå for 50/50.  Det er best for barna. 

Svikter far da, og det ikke fungerer, så må samværsavtale endres til hva som er reelt samvær. 

Dokumentasjon på at fagfolk har gått fra det? Jeg ser du ber og ber og ber om dokumentasjon i tråden, men samtidig så legger du ikke ved noe selv. 

Jeg tenker at du er naiv. Å gi et menneske, som ikke klarer å følge opp 4 netter per måned, 50/50 er dumskap. Å gå ned på en samværsavtale er kjempevanskelig. Ingen ønsker å innrømme at ting ikke går. :) 

Anonymkode: 95e2e...20f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentasjon på at fagfolk har gått fra det? Jeg ser du ber og ber og ber om dokumentasjon i tråden, men samtidig så legger du ikke ved noe selv. 

Jeg tenker at du er naiv. Å gi et menneske, som ikke klarer å følge opp 4 netter per måned, 50/50 er dumskap. Å gå ned på en samværsavtale er kjempevanskelig. Ingen ønsker å innrømme at ting ikke går. :) 

Anonymkode: 95e2e...20f


Hadde jeg vært dum nok nå og signert på den avtalen vi hadde gått med på nå så hadde det vært vanskelig å fått endret på den. 
 

Glad jeg ikke signerte før jeg var sikker på at han fulgte opp, noe han ikke gjorde. 
 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Ironisk at det er de man ikke kan stole på som roper høyest om at de ikke kan stole på andre når det er noe faenskap de skal få igjennom.

Godt du stod på ditt! Får du tilbakebetalt for de månedene han har sneket seg unna?

Anonymkode: 254fc...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huff... Ironisk at det er de man ikke kan stole på som roper høyest om at de ikke kan stole på andre når det er noe faenskap de skal få igjennom.

Godt du stod på ditt! Får du tilbakebetalt for de månedene han har sneket seg unna?

Anonymkode: 254fc...968

Jeg vet ikke. Nav er ikke ferdig med å vurdere saken min. Men har fått bidragsforskudd for fra juli i sommer som er mnd etter bruddet. Så kanskje nav krever av far fra da, man får bare håpe. 
Sitter å betaler på gjelden som han har sneket seg unna fra da vi var sammen. Faen ikke lett å sitte alene med barn. Deltidsjobb og student. Så kan far gjøre hva han vil. Han dro på 3 utlandsturer i sommer, mens jeg satt igjen med barnet og knapt penger til mat. Husker jeg var så sint og lei meg. 
Kommet mye sterkere ut av det. Gjeldsfri snart og fått meg større stilling. Kjøpt meg leilighet. Måtte gi opp studiene en periode for jeg klarte ikke mer. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Nav er ikke ferdig med å vurdere saken min. Men har fått bidragsforskudd for fra juli i sommer som er mnd etter bruddet. Så kanskje nav krever av far fra da, man får bare håpe. 
Sitter å betaler på gjelden som han har sneket seg unna fra da vi var sammen. Faen ikke lett å sitte alene med barn. Deltidsjobb og student. Så kan far gjøre hva han vil. Han dro på 3 utlandsturer i sommer, mens jeg satt igjen med barnet og knapt penger til mat. Husker jeg var så sint og lei meg. 
Kommet mye sterkere ut av det. Gjeldsfri snart og fått meg større stilling. Kjøpt meg leilighet. Måtte gi opp studiene en periode for jeg klarte ikke mer. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

Føler med deg, kjære! Been there, done that. Er så lei av å krangle med shitstøvelen som mener at han har rett til å gjøre hva han vil døgnet rundt :) 

Anonymkode: 95e2e...20f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg, kjære! Been there, done that. Er så lei av å krangle med shitstøvelen som mener at han har rett til å gjøre hva han vil døgnet rundt :) 

Anonymkode: 95e2e...20f

Takk, ikke lett nei 🙄😖 

utrolig hvor enkelt det er å bare skrive «hei beklager kan ikke hente junior i dag.»  hvem må ordne ut da ? Jo mor selvsagt. 
så klikker han hvis han ikke får ha ungen når det passer HAN 🙄

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han få 50/50. Der er hans barn også. 

Anonymkode: ec5fb...355

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

La han få 50/50. Der er hans barn også.

Anonymkode: ec5fb...355

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Hvorfor det når han ikke klarer 40/60 som vi har prøvd 1 hel mnd ? 
 

Anonymkode: 8a9a7...f85

Ryddet for svar til slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

La han få 50/50. Der er hans barn også. 

Anonymkode: ec5fb...355

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Det er far som ikke vil ha barnet mer enn 4 dager i måneden. Han ønsker ikke å ha barnet 50%. Men han vil at de skal lyge på samværskontrakten så han slipper bidrag.

Anonymkode: 254fc...968

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2020 den 15.06, Peter007 skrev:

He he morsom du. Både barn og foreldre har krav til samvær når egnethet er tilstede og ikke annet bestemt barnelova. Barna har her bosted og dermed samvær med mor allerede så det punktet er oppfylt. 

Hvor i loven står dette? 

Her er kilde til min påstand om at det er barnet som har rett til samvær med sine foreldre, men du har kanskje en annen kilde tilgjengelig? 

https://lovdata.no/lov/1981-04-08-7/§42

Anonymkode: 0f61e...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i loven står dette? 

Her er kilde til min påstand om at det er barnet som har rett til samvær med sine foreldre, men du har kanskje en annen kilde tilgjengelig? 

https://lovdata.no/lov/1981-04-08-7/§42

Anonymkode: 0f61e...1cc

§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Er ikkje foreldra samde om flytting, må den av foreldra som vil flytte med barnet krevje mekling etter § 51.

Første ledd: § 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.2.2020 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Nav er ikke ferdig med å vurdere saken min. Men har fått bidragsforskudd for fra juli i sommer som er mnd etter bruddet. Så kanskje nav krever av far fra da, man får bare håpe. 
Sitter å betaler på gjelden som han har sneket seg unna fra da vi var sammen. Faen ikke lett å sitte alene med barn. Deltidsjobb og student. Så kan far gjøre hva han vil. Han dro på 3 utlandsturer i sommer, mens jeg satt igjen med barnet og knapt penger til mat. Husker jeg var så sint og lei meg. 
Kommet mye sterkere ut av det. Gjeldsfri snart og fått meg større stilling. Kjøpt meg leilighet. Måtte gi opp studiene en periode for jeg klarte ikke mer. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

Dere har et vedtak. Ring nav innkreving og få satt i gang tvangstrekk. Det kan gjøres når purring nr 3 ikke er betalt. Siden juni har det blitt sendt ut nok

Anonymkode: 47f01...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Peter007 skrev:

§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Er ikkje foreldra samde om flytting, må den av foreldra som vil flytte med barnet krevje mekling etter § 51.

Første ledd: § 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Kapittel 6. Samværsrett m.m.

§ 42.Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld

Anonymkode: 47f01...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Har sendt inn krav på barnebidrag til nav.

Far har ikke bidratt økonomisk siden han flyttet ut for 7 mnd siden. 
 

Han svarte på søknaden at han ønsker at nav utsetter søknaden om bidrag til samværsavtale er fastsatt. Han sier at vi ikke har en muntlig avtale og der han skulle krysse av på hvor mange netter han har barnet så har han bare skrevet «ikke bestemt» når han faktisk har 4 netter hver mnd. Han la også ved et brev fra advokaten hans for å vise til at han er i kontakt med en advokat. 
 

Far følger ikke opp samværet som vi har avtalt muntlig. Han påstår at vi ikke har en muntlig avtale. Dette har jeg flere meldinger på og vi har pratet på familievernkontoret flere ganger. Jeg ønsket 8 netter mens far ønsket 50/50. Han klarer ikke å følge opp de 8 nettene jeg foreslo engang. Kun 4 netter mot at jeg henter og leverer barnet selv. Sier at det er vanskelig for han ikke har bil og pga jobben starter tidlig på dagen (før barnehagen åpner). Jeg prøver så godt jeg kan å være behjelpelig, men det går en grense. 
Han bor et stykke unna meg, med morgentrafikken så bruker jeg opptil 1 time. Det fungerer ikke når jeg selv skal på arbeid. 
 

Skal ringe nav i morgen å høre hva jeg skal gjøre. Om de ikke bryr seg om hva han sier eller om jeg må bevise ovenfor de at det er jeg som har barnet mest og hvor mange netter barnet er hos far. Barnet er bare 2 år så 50/50 fungerer ikke da vi samarbeider dårlig og barnet trenger stabilitet. 
 

Jeg tror han gjør dette kun for å slippe å betale noe for ungen. Har prøvd flere ganger å få til en privat avtale, men forgjeves. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

ALDRI skriv under på 50/50 avtale , da kan han flakse så mye han vil uten at det gjør noe (som min eks gjør). Og betaler hele 950 kr mnd for at jeg har barnet 3 uker og han 1 uke. 
Men nå er advokat kontaktet så håper på å få slutt på at han skal gjøre som han vil. Barnet kommer ikke først , først han selv og så selv selv igjen. 
Ring og fortell nav at han har barnet så så mye og at den muntlige avtalen deres ikke gjennomføres. Og at de må beregne bidrag ut i fra det. Har du mulighet å få advokat selv ? Fri rettshjelp hvis du tjener under 246000 i året. Få barnehagen til å dokumentere hvem som henter og bringer. Eller en nøytral 3 part. Ta bilder hver dag du har barnet.  Lykke til :) 

Anonymkode: 758f1...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

ALDRI skriv under på 50/50 avtale , da kan han flakse så mye han vil uten at det gjør noe (som min eks gjør). Og betaler hele 950 kr mnd for at jeg har barnet 3 uker og han 1 uke. 
Men nå er advokat kontaktet så håper på å få slutt på at han skal gjøre som han vil. Barnet kommer ikke først , først han selv og så selv selv igjen. 
Ring og fortell nav at han har barnet så så mye og at den muntlige avtalen deres ikke gjennomføres. Og at de må beregne bidrag ut i fra det. Har du mulighet å få advokat selv ? Fri rettshjelp hvis du tjener under 246000 i året. Få barnehagen til å dokumentere hvem som henter og bringer. Eller en nøytral 3 part. Ta bilder hver dag du har barnet.  Lykke til :) 

Anonymkode: 758f1...203

Ikke så rart at fedre blir anbefalt å ALDRI akseptere noe annet enn 50/50

Anonymkode: 9d575...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kapittel 6. Samværsrett m.m.

§ 42.Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld

Anonymkode: 47f01...6f8

Skjønte du sammenhengen med mitt innlegg? Påstanden fra den AN var at det var barnet som har krav på samvær. Altså iķke forelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så rart at fedre blir anbefalt å ALDRI akseptere noe annet enn 50/50

Anonymkode: 9d575...105

Haha morsom du, er greit hvis de holder avtalen sin. Men det er IKKE greit kreve en 50/50 avtale hvis du ikke skal gjennomføre den i praksis ! Slik som i mitt tilfelle har han barnet 1 uke i mnd og skal i utganspunktet ha 14 dager. Her er det ikke snakk om noe samværssabotasje fra min side !!! 

Anonymkode: 758f1...203

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere har et vedtak. Ring nav innkreving og få satt i gang tvangstrekk. Det kan gjøres når purring nr 3 ikke er betalt. Siden juni har det blitt sendt ut nok

Anonymkode: 47f01...6f8

Ikke fått noe vedtak enda.. de vurderer saken enda. Ringte nav sist uke.. 

 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...