Gå til innhold

Barnebidrag når det er uenighet om samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sendt inn krav på barnebidrag til nav.

Far har ikke bidratt økonomisk siden han flyttet ut for 7 mnd siden. 
 

Han svarte på søknaden at han ønsker at nav utsetter søknaden om bidrag til samværsavtale er fastsatt. Han sier at vi ikke har en muntlig avtale og der han skulle krysse av på hvor mange netter han har barnet så har han bare skrevet «ikke bestemt» når han faktisk har 4 netter hver mnd. Han la også ved et brev fra advokaten hans for å vise til at han er i kontakt med en advokat. 
 

Far følger ikke opp samværet som vi har avtalt muntlig. Han påstår at vi ikke har en muntlig avtale. Dette har jeg flere meldinger på og vi har pratet på familievernkontoret flere ganger. Jeg ønsket 8 netter mens far ønsket 50/50. Han klarer ikke å følge opp de 8 nettene jeg foreslo engang. Kun 4 netter mot at jeg henter og leverer barnet selv. Sier at det er vanskelig for han ikke har bil og pga jobben starter tidlig på dagen (før barnehagen åpner). Jeg prøver så godt jeg kan å være behjelpelig, men det går en grense. 
Han bor et stykke unna meg, med morgentrafikken så bruker jeg opptil 1 time. Det fungerer ikke når jeg selv skal på arbeid. 
 

Skal ringe nav i morgen å høre hva jeg skal gjøre. Om de ikke bryr seg om hva han sier eller om jeg må bevise ovenfor de at det er jeg som har barnet mest og hvor mange netter barnet er hos far. Barnet er bare 2 år så 50/50 fungerer ikke da vi samarbeider dårlig og barnet trenger stabilitet. 
 

Jeg tror han gjør dette kun for å slippe å betale noe for ungen. Har prøvd flere ganger å få til en privat avtale, men forgjeves. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan tilføye at jeg har prøvd flere ganger å få til en samværskontrakt, men alle forslagene mine blir bare kastet bort. 

er i prat med en advokat nå, men ser ikke til at vi blir noe mer enige. Ender sikkert med en rettsak snart.

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 50/50.  Det er best for barna. 

Svikter far da, og det ikke fungerer, så må samværsavtale endres til hva som er reelt samvær. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zienna skrev:

Gå for 50/50.  Det er best for barna. 

Svikter far da, og det ikke fungerer, så må samværsavtale endres til hva som er reelt samvær. 

Det er absolutt ikke best for barna, det er bare best for foreldrene. For de fleste barna er det best å få ha et fast hjem. Hadde du selv likt å bo i bag og måtte flytte hver uke? Mareritt...

Anonymkode: d89b3...984

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zienna skrev:

Gå for 50/50.  Det er best for barna. 

Svikter far da, og det ikke fungerer, så må samværsavtale endres til hva som er reelt samvær. 

Barnet er kun 2 år og trenger et fast bosted. Ikke flytte hver uke. Noe far ikke forstår. 
Jeg har foreslått at han kan besøke barnet og ta barnet med på aktiviteter på ettermiddagen hvis han ønsket mer tid sammen. 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke best for barna, det er bare best for foreldrene. For de fleste barna er det best å få ha et fast hjem. Hadde du selv likt å bo i bag og måtte flytte hver uke? Mareritt...

Anonymkode: d89b3...984

Har du dokumentasjon for påstanden om at de fleste barn har best av å bo hos bare èn forelder? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Josefine5

Det anbefales ikke delt bosted for barn under 3 år. Dette klarer du sikkert å finne forskning på selv, hvis du bare googler litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Josefine5 skrev:

Det anbefales ikke delt bosted for barn under 3 år. Dette klarer du sikkert å finne forskning på selv, hvis du bare googler litt. 

Dette er ikke riktig i dag..  Fagfolk har gått bort fra dette for lenge siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Dette er ikke riktig i dag..  Fagfolk har gått bort fra dette for lenge siden. 

50/50 er anbefalt kun hvis foreldrene bor i nærheten av hverandre, begge har vært like tilstedeværende med barnet fra fødsel, barnet har god tilknytning til begge og de samarbeider svært godt. 
Dog det varier på modenhet og alder til barnet.
 

Noe som ikke er tilfellet her. 
 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zienna skrev:

Dette er ikke riktig i dag..  Fagfolk har gått bort fra dette for lenge siden. 

Jeg ser stadig at denne påstanden om 3 år sammen med mor framsettes her på KG.  Kan noen vise meg hvor dette står skrevet og hvilke studier det blir henvist til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke best for barna, det er bare best for foreldrene. For de fleste barna er det best å få ha et fast hjem. Hadde du selv likt å bo i bag og måtte flytte hver uke? Mareritt...

Anonymkode: d89b3...984

Jeg selv er skilsmissebarn. Kunne aldri tenke meg noe annet enn 50/50. Jeg ville helst se foreldrene mine like mye! 

Man må faktisk gjøre det som er best for barnet sitt. Om det er 50/50 eller 2 ganger i mnd. Det vet kun foreldrene. Viktig at man ikke prøver å straffe hverandre. Jeg kunne aldri latt sønnen min bo hos sin far mindre enn 50% av tiden. 

Anonymkode: a3759...75c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fremdeles sånn at Nav krever en skriftlig samværsavtale som Familievernkontoret fastsetter i samarbeid med mor og far for å kunne fastsette bidrag? Et muntlig avtale er vel ikke gyldig ? 

Anonymkode: 993fc...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må understreke at 50/50 er jeg åpen for den dagen far har ryddet opp i livet sitt, prioriterer bedre og ønsker et godt samarbeid. 
Selvsagt at barnet er moden og klar for det. 
 

Nå er det snakk om et lite barn på 2 år. Vi sluttet å amme for 6 mnd siden. Han er veldig tilknyttet meg. Far har jobbet offshore ca 7 mnd i året og knapt vært hjemme med barnet. Da ser jeg ikke at det er til beste for barnet at han skal bo 50/50 nå. Far har akkurat fått seg jobb på land fordi han har mistet jobben sin offshore. Han ønsket 50/50 selv da han jobbet offshore. Så ikke problemet med at barnet bodde hos han 1-2 mnd når han hadde friturer. Dette er en mann som ikke ser barnets beste. Jeg foreslo den gang annenhver uke eller halve uken hver når han var hjemme. Slik at det ikke gikk for lang tid mellom hver gang barnet så meg. Dette ønsket han ikke. 
Det er jeg som har stått for alt med barnet fra fødsel av. Var hjemme, stod opp med barnet, fulgte i barnehagen, hentet, laget middag og puttet i seng på kvelden. Far var mer opptatt av å sove og spille på PCn når han var hjemme. Knapt at han lekte med barnet. 

Det finnes mange gode og engasjerte fedre som stiller opp for barna sine. Mange blir urettferdig behandlet. Men i mitt tilfelle så har jeg vært alenemor fra dag 1 føles det som. 
 

ts

Anonymkode: 8a9a7...f85

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke fremdeles sånn at Nav krever en skriftlig samværsavtale som Familievernkontoret fastsetter i samarbeid med mor og far for å kunne fastsette bidrag? Et muntlig avtale er vel ikke gyldig ? 

Anonymkode: 993fc...f73

Nav sier at det er mulig med muntlig avtale. Ikke alle har skriftlige. Da fastsetter de bidrag ut ifra hva som blir opplyst. Blir det motsigelser så blir det bidragsmottaker som har bevisbyrden. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Josefine5 skrev:

Det anbefales ikke delt bosted for barn under 3 år. Dette klarer du sikkert å finne forskning på selv, hvis du bare googler litt. 

Er vel ikke noe bedre å plutselig starte med 50/50’når barnet blir tre år heller?

Anonymkode: 47098...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Zienna skrev:

Dette er ikke riktig i dag..  Fagfolk har gått bort fra dette for lenge siden. 

Har du link?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke fremdeles sånn at Nav krever en skriftlig samværsavtale som Familievernkontoret fastsetter i samarbeid med mor og far for å kunne fastsette bidrag? Et muntlig avtale er vel ikke gyldig ? 

Anonymkode: 993fc...f73

De krevde skriftlig av oss. Selv om vi hadde oppgitt nøyaktig det samme samværet ble det satt til 0 siden vi ikke hadde skriftlig avtale.  Da fikk far fart på seg for å ordne den avtalen...

ts, hør med nav. Og ellers, gjør det du vet er best. Ingen her kjenner din situasjon bedre enn deg og vet bedre enn deg hva det er. Synes det er ganske utrolig at noen her bastant påstår at 50/50 er best uansett.  Dette høres ikke ut som en far som klarer annnehver helg engang. Jeg ville sluttet å stå for kjøring. Og rettssak trenger dere ikke når barnet allerede bor hos deg. Tilby samvær så har du ditt på det tørre. Rettssak gir deg ikke noe mer.

Anonymkode: 7d8bf...498

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Zienna skrev:

Gå for 50/50.  Det er best for barna. 

Svikter far da, og det ikke fungerer, så må samværsavtale endres til hva som er reelt samvær. 

Det er jo å eksperimentere.  Og har far først fått 50/50 kan det være vanskelig med noe annet uansett hvor dårlig det fungerer. Her ser vi at selv dagens begrensede samvær fungerer dårlig, med far som ikke gidder å hente til de fire samværene  han har i måneden, og så skal han plutselig gidde halvparten av alt?

Anonymkode: 7d8bf...498

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Zienna said:

Dette er ikke riktig i dag..  Fagfolk har gått bort fra dette for lenge siden. 

https://familiejuss.no/samvaer-sma-barn/

Denne artikkelen gjengir fagfolk som sier akkurat det du nekter på at fast bosted er anbefalt for barn under 3 år.

Anonymkode: 9f63c...5d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...