Gå til innhold

Familie som legger seg opp i vektnedgang.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

For flere år siden la jeg på meg som følge av depresjon og antidepressiva. Jeg gikk da opp fra en trivselvekt på 54 kg til 65 kg. Jeg er 1.60. Jeg har ikke vært komfortabel i kroppen min på mange år og har nå endelig kommet meg ned på 54 kg igjen. 
 

MEN det er noe som ødelegger gleden min: familien min som legger seg oppi at jeg har blitt altfor tynn! Dette er jo rent tull siden jeg har veid 54 kg før uten at de sa noe, men det er vel det at de nå i mange år har blitt vant til å se meg på 65 kg og da virker jeg selvfølgelig plutselig mye mindre nå. 
 

Jeg føler det blir et stress å være rundt dem når de nå kommenterer kroppen min hver gang vi møtes og prøver å feite meg opp med å tilby meg søtsaker. 
 

Hvordan forholde meg til dette?

Anonymkode: 2ce36...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi de klar beskjed om at du ikke vil ha kommentarer ang. vekten din ? 

Så lenge man ikke ber om det selv bør man ikke kommentere vekten til noen. 

Så må du bare spise det du har lyst til - ikke fordi de synes du må.

Vær kjempefornøyd med deg selv for at du har greid å gå ned i vekt !!😀

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i motsatt ende av deg, men jeg opplever at det er bare familien min som kommenterer min overvekt. Akkurat som om vi ikke er klar over vekten vår selv. Det at man ikke kommenterer andres vekt burde gjelde innad i familier også, men virket som om terskelen for å kommentere det er lavere enn ellers i samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Fikk nettopp tlf av mamma nå om at jeg har blitt altfor tynn og at jeg kanskje burde til psykologen?! 

Anonymkode: 2ce36...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Fikk nettopp tlf av mamma nå om at jeg har blitt altfor tynn og at jeg kanskje burde til psykologen?! 

Anonymkode: 2ce36...7ab

Hvor gammel er du? Hvis du er myndig og bor hjemmefra synes jeg du skal sette ned foten og fortelle moren din at hun ikke skal blande seg i dine saker. 

Anonymkode: 21ed4...1ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du burde prate med foreldrene dine om dette. Fortelle de at du har veid 54 kg tidligere i mange år, og da sa de ikke noe, og at de har blitt vandt til å se deg med noen kg ekstra på kroppen og at det er derfor de reagerer slik. Er foreldrene dine selv overvektige? Det kan være at de er bitre fordi du har klart gå ned i vekt, men de klarer det ikke. 

Overvekt er så normalt i dagens samfunn at man noen ganger blir sett på som syk når man er normalvektig. Jeg er selv sykelig overvektig og får beskjed av min familie at jeg "er ikke så stor", men jeg er faktisk 30-40 kg for tung. Prøv å ikke bry deg så mye om hva de synes, men du bør ta en alvorsprat med de. Det er ikke ok å si at du må gå til psykologen fordi du har blitt normalvektig, det er faktisk helt latterlig. Og de prøver å "feite deg opp" med godteri???? Altså.... Ha litt bein i nesa, si ifra, det der er faen ikke greit. Hadde dette vært mine foreldre så hadde de fått kjeft for lenge siden. 

Anonymkode: a0e89...8cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Hvis du er myndig og bor hjemmefra synes jeg du skal sette ned foten og fortelle moren din at hun ikke skal blande seg i dine saker. 

Anonymkode: 21ed4...1ee

Jeg er 32 år gammel og bor med samboer. 
 

Greia er at moren min i mange år har prøvd å sykelig gjøre meg, derfor har jeg kuttet kontakten betraktelig. Hun har klart å skjerpe seg en stund nå, men idag fikk jeg denne telefonsamtalen.

Ts

Anonymkode: 2ce36...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du burde prate med foreldrene dine om dette. Fortelle de at du har veid 54 kg tidligere i mange år, og da sa de ikke noe, og at de har blitt vandt til å se deg med noen kg ekstra på kroppen og at det er derfor de reagerer slik. Er foreldrene dine selv overvektige? Det kan være at de er bitre fordi du har klart gå ned i vekt, men de klarer det ikke. 

Overvekt er så normalt i dagens samfunn at man noen ganger blir sett på som syk når man er normalvektig. Jeg er selv sykelig overvektig og får beskjed av min familie at jeg "er ikke så stor", men jeg er faktisk 30-40 kg for tung. Prøv å ikke bry deg så mye om hva de synes, men du bør ta en alvorsprat med de. Det er ikke ok å si at du må gå til psykologen fordi du har blitt normalvektig, det er faktisk helt latterlig. Og de prøver å "feite deg opp" med godteri???? Altså.... Ha litt bein i nesa, si ifra, det der er faen ikke greit. Hadde dette vært mine foreldre så hadde de fått kjeft for lenge siden. 

Anonymkode: a0e89...8cc

Moren min er overvektig. Det ironiske er at i tenårene da jeg veide det samme som nå så sa hun at jeg så gravid ut, tok tak i magen min og sa «se på alt dette fettet? Syntes du selv det er fint?» Da veide jeg det samme som nå..

Ts

Anonymkode: 2ce36...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Fikk nettopp tlf av mamma nå om at jeg har blitt altfor tynn og at jeg kanskje burde til psykologen?! 

Anonymkode: 2ce36...7ab

Sett opp en time til henne til psykolog, høres ut som hun trenger det.

men en ting jeg har lagt merke til: damer som er 50+ er VELDIG opptatt av vekt, kan være noe som har skjedd under dems oppvekstvillkår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er overvektig. Det ironiske er at i tenårene da jeg veide det samme som nå så sa hun at jeg så gravid ut, tok tak i magen min og sa «se på alt dette fettet? Syntes du selv det er fint?» Da veide jeg det samme som nå..

Ts

Anonymkode: 2ce36...7ab

Fy faen jeg har ikke ord. Sender deg en klem, ikke hør på hva moren din sier! ❤️ 

Anonymkode: a0e89...8cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 32 år gammel og bor med samboer. 
 

Greia er at moren min i mange år har prøvd å sykelig gjøre meg, derfor har jeg kuttet kontakten betraktelig. Hun har klart å skjerpe seg en stund nå, men idag fikk jeg denne telefonsamtalen.

Ts

Anonymkode: 2ce36...7ab

Da er det tydelig moren din det er noe med. Hvis dette går veldig inn på deg ville jeg enten tatt det opp skikkelig, eller kuttet kontakten enda mer. Kanskje hun da får en oppvekker. Du må omgi deg med mennesker som vil deg vel, og å bli sykeliggjort hele tiden er slitsomt. 

Anonymkode: 21ed4...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med noe av det samme, ikke i like stor grad, men stadige kommentarer fra spesielt mor og samboer. Jeg har sagt ganske tydelig at det er forskjell på å være slank og å være FOR tynn, og har lagt inn en liten innsats på å bli litt ekstra sur hvis de kommenterer det. Håper at det vil gjøre det mindre fristende for dem å slengbemerke kroppen min eller spisemønsteret mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...