Gå til innhold

''Tine'' kvitter seg med 430 ansatte i Norge, investerer tungt i Irland


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://e24.no/naeringsliv/i/GG2LKx/tine-investerer-800-millioner-i-irland-430-ansatte-maa-gaa-i-norge

Jeg har boikottet ''Tine'' for noen år siden av forskjellige grunner, men dette her traff veldig. 430 ansatte må gå i Norge? 

Kan noen forklare meg hva ''Tine'' driver med sånn egentlig? Jeg spør helt seriøst. 

''Tine'' skal åpne ny fabrikk i Irland for å produsere Jarlsberg til USA med irsk melk, men skal samtidig kvitte seg med 430 ansatte i Norge? Samtidig som nordmenn drikker mye mindre melk fra ''Tine'' i dag enn før. Jeg som mange andre har gått over til Q sine produkter og er kjempefornøyd. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Drizzt skrev:

https://e24.no/naeringsliv/i/GG2LKx/tine-investerer-800-millioner-i-irland-430-ansatte-maa-gaa-i-norge

Jeg har boikottet ''Tine'' for noen år siden av forskjellige grunner, men dette her traff veldig. 430 ansatte må gå i Norge? 

Kan noen forklare meg hva ''Tine'' driver med sånn egentlig? Jeg spør helt seriøst. 

''Tine'' skal åpne ny fabrikk i Irland for å produsere Jarlsberg til USA med irsk melk, men skal samtidig kvitte seg med 430 ansatte i Norge? Samtidig som nordmenn drikker mye mindre melk fra ''Tine'' i dag enn før. Jeg som mange andre har gått over til Q sine produkter og er kjempefornøyd. 

Vis flere som deg fortsetter med å boikotte Tine, vil det ikke være ansatte igjen der tilslutt... de forklare det med kutt i eksportstøtte og at konsumet har gått ned med 300 mill liter siden 1994. Så det er nok økonomi som gjør at de må å gjøre disse kuttene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Apis skrev:

Vis flere som deg fortsetter med å boikotte Tine, vil det ikke være ansatte igjen der tilslutt... de forklare det med kutt i eksportstøtte og at konsumet har gått ned med 300 mill liter siden 1994. Så det er nok økonomi som gjør at de må å gjøre disse kuttene. 

Det som ikke henger på greip er at det brukes så vanvittig mye penger på investering i utlandet for å lage ost med irsk melk til USA istedet for å bruke pengene i Norge og holde i jobb flest mulig. Jeg hadde et nokså romantisert syn på ''Tine'' da jeg først flyttet hit, men fikk åpnet øynene mine mer og mer med tiden og til slutt sluttet å støtte dem ved å kjøpe deres produkter og velger heller andre merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke noe i mot Tine, men kjøper Q-meieriene siden overskuddet der går til veldedighet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS svarer seg selv i HI.

Om du og mange andre boikotter Tine og går over til andre merker, er vel nedbemanning for det boikottede selskapet uunngåelig i det lange løp....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Drizzt skrev:

Det som ikke henger på greip er at det brukes så vanvittig mye penger på investering i utlandet for å lage ost med irsk melk til USA istedet for å bruke pengene i Norge og holde i jobb flest mulig. Jeg hadde et nokså romantisert syn på ''Tine'' da jeg først flyttet hit, men fikk åpnet øynene mine mer og mer med tiden og til slutt sluttet å støtte dem ved å kjøpe deres produkter og velger heller andre merker.

Tine er ikke en veldedig organisatjon, det er ett forbrukersamvirke som skal profittmaksimere for sine eiere, nemlig bøndene.

De nye eksport reglene fjerner grunnlaget for Jarlsbergproduksjon i Norge for Eksport. Det er leit, men ingen er egentlig tjent med prisdumping i markeder. Så tapene av stillinger i  Norge er uungåelig. 

Investeringen i Irland har en inntjening. Dette kommer Norske bønder til gode. Jarlsberg eksporten har så langt ikke vært lønnsom for NOEN, det har vært en produksjonsom har vært finansiert over statsbudsjettet. Håpet er at dette endrer dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.1.2020 den 15.48, Druid skrev:

Tine er ikke en veldedig organisatjon, det er ett forbrukersamvirke som skal profittmaksimere for sine eiere, nemlig bøndene.

De nye eksport reglene fjerner grunnlaget for Jarlsbergproduksjon i Norge for Eksport. Det er leit, men ingen er egentlig tjent med prisdumping i markeder. Så tapene av stillinger i  Norge er uungåelig. 

Investeringen i Irland har en inntjening. Dette kommer Norske bønder til gode. Jarlsberg eksporten har så langt ikke vært lønnsom for NOEN, det har vært en produksjonsom har vært finansiert over statsbudsjettet. Håpet er at dette endrer dette. 

Vi bør verne om og satse på landbruket selv om det koster. Vi var i skikkelig trøbbel og mange sultet ihjel når England blokkerte oss på begynnelsen av 1800-tallet og vi ikke fikk importert korn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Morsomt fenomen. En statstung bedrift som Tine må ut av Norge for å finne billig arbeidskraft. I tillegg har vi LO-ledere som drar til utlandet for å fikse tennene, og statsministerkandidater fra AP som bruker polsk arbeidskraft. Skjønner de ikke ironien i, og konsekvensene av, det de selv har vedtatt for at norske arbeidsplasser skal være så trygge som banken? Skjønner de ikke hvor virkelighetsfjern og kostnadsdrivende deres egen politikk er i praksis?
På toppen av det hele skal systemet beskyttes av fantasiavgifter fra tollvesenet, for at noen få nordmenn skal holde liv i enda færre nordmenn, i en økonomisk kuvøse, hvor vi later som at alt fungerer fint. Så lenge oljepenger kan kamuflere hva alt sammen egentlig koster.
På tide å åpne grensene for mangfold i butikkhyllene, ikke bare bak kasseapparatene.

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Vi bør verne om og satse på landbruket selv om det koster. Vi var i skikkelig trøbbel og mange sultet ihjel når England blokkerte oss på begynnelsen av 1800-tallet og vi ikke fikk importert korn. 

Det er korrekt, og det er ikke i samsvar med å overstimulere bønder til å satse på en melkeproduksjon til en osteproduksjon som ikke er lønnsom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2020 at 3:48 PM, Druid said:

Tine er ikke en veldedig organisatjon, det er ett forbrukersamvirke som skal profittmaksimere for sine eiere, nemlig bøndene.

De nye eksport reglene fjerner grunnlaget for Jarlsbergproduksjon i Norge for Eksport. Det er leit, men ingen er egentlig tjent med prisdumping i markeder. Så tapene av stillinger i  Norge er uungåelig. 

Investeringen i Irland har en inntjening. Dette kommer Norske bønder til gode. Jarlsberg eksporten har så langt ikke vært lønnsom for NOEN, det har vært en produksjonsom har vært finansiert over statsbudsjettet. Håpet er at dette endrer dette. 

Hjelp en dumming...
Hvor kan man se at bøndene eier Tine.
Eller Tine SA som det heter.
https://www.proff.no/roller/tine-sa/oslo/produsenter/IFODP7Y016D/

Det står bl.a.
- Tine Sa inngår i et konsern med totalt 19 selskaper.
- Tine Sa har 10 datterselskaper.
...men hvor ser man at bøndene er eiere.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎01‎.‎2020 den 15.48, Druid skrev:

Tine er ikke en veldedig organisatjon, det er ett forbrukersamvirke som skal profittmaksimere for sine eiere, nemlig bøndene.

De nye eksport reglene fjerner grunnlaget for Jarlsbergproduksjon i Norge for Eksport. Det er leit, men ingen er egentlig tjent med prisdumping i markeder. Så tapene av stillinger i  Norge er uungåelig. 

Investeringen i Irland har en inntjening. Dette kommer Norske bønder til gode. Jarlsberg eksporten har så langt ikke vært lønnsom for NOEN, det har vært en produksjonsom har vært finansiert over statsbudsjettet. Håpet er at dette endrer dette. 

The irony. Norske bønder og SP har jobb som nr 1 og holde Norge utenfor EU. Selvbestemmelse, bevare norsk landbruk osv.

Så legger de ned 430 arbeidsplasser (minst) og flytter produksjonen til EU for å produsere landbruksprodukter innenfor EU grensene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, slask skrev:

Hjelp en dumming...
Hvor kan man se at bøndene eier Tine.
Eller Tine SA som det heter.
https://www.proff.no/roller/tine-sa/oslo/produsenter/IFODP7Y016D/

Det står bl.a.
- Tine Sa inngår i et konsern med totalt 19 selskaper.
- Tine Sa har 10 datterselskaper.
...men hvor ser man at bøndene er eiere.

I praksis i betegnelsen SA ; det betyr at selskapet er ett samvirke og har denne typen eierform. https://no.wikipedia.org/wiki/Samvirke

Ellers står  det litt her:

https://www.tine.no/om-tine/organisasjonen/samvirket-tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Commander skrev:

The irony. Norske bønder og SP har jobb som nr 1 og holde Norge utenfor EU. Selvbestemmelse, bevare norsk landbruk osv.

Så legger de ned 430 arbeidsplasser (minst) og flytter produksjonen til EU for å produsere landbruksprodukter innenfor EU grensene.

Vel, hadde SP vært styrende for Norsk utenrikspolitikk og handelsbalanse, ville de ikke vært tvunget  dette. Det er de slemme globalistene i WTO som tvinger fram dette, og Tine er bare løsningorientert overfor en feil måte å forvalte verdenshandel på... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Commander skrev:

The irony. Norske bønder og SP har jobb som nr 1 og holde Norge utenfor EU. Selvbestemmelse, bevare norsk landbruk osv.

Så legger de ned 430 arbeidsplasser (minst) og flytter produksjonen til EU for å produsere landbruksprodukter innenfor EU grensene.

 

Er nok ikke SP som kuttet i eksportstøtten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 9.32, Drizzt skrev:

https://e24.no/naeringsliv/i/GG2LKx/tine-investerer-800-millioner-i-irland-430-ansatte-maa-gaa-i-norge

Jeg har boikottet ''Tine'' for noen år siden av forskjellige grunner, men dette her traff veldig. 430 ansatte må gå i Norge? 

Kan noen forklare meg hva ''Tine'' driver med sånn egentlig? Jeg spør helt seriøst. 

''Tine'' skal åpne ny fabrikk i Irland for å produsere Jarlsberg til USA med irsk melk, men skal samtidig kvitte seg med 430 ansatte i Norge? Samtidig som nordmenn drikker mye mindre melk fra ''Tine'' i dag enn før. Jeg som mange andre har gått over til Q sine produkter og er kjempefornøyd. 

Jeg kjøper også Q meierine innimellom. Ingenting galt med de. Men de produserer endel utenlands også. Norsk melk sendes til baltikum og blir til produkter og sendes tilbake til Norge, og selges som norsk meieri. Det som skjer i Irland er at det vil være lønnsomt å lage ost i irland og selge dette i USA. Det de drev med før ble ulovlig. Men nå er markedet bygget opp, så hvorfor gi det opp hvis de kan tjene på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...