Gå til innhold

Behold fyrverkeri! Forbud er ikke veien å gå.


Gjest Giselle

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nei, verken direkte eller indirekte har noen her skrevet det.

Jo, det har folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Et juletre skremme ikke dyr til døde.

Men man dreper treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Plannergirl said:

Ja, og så? Mennesker har faset ut tradisjoner i all tid. Vi hadde sikkert klart det og. 

Det har du faktisk rett i, men det er noen mennesker som liker å ha muligheten til å beholde sine tradisjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
4 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Ja, du klarer deg 364 dager i året uten fyrverkeri, hvorfor må du ha det på den 365?

Hæ? Det er det dummeste jeg har hørt. Det handler ikke om å ikke kunne klare seg uten fyrverkeri. Vi kan da også klare oss uten 17.mai feiring og julegaver under treet også, men vi har det likevel fordi det er hyggelig??

Hva med st.hans feiring med bål? Skal vi slutte med det også fordi brann er dårlig for miljøet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Jo, det har folk. 

Ikke her i tråden i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
1 time siden, Lille-pus skrev:

Jeg er ganske imponert over at du faktisk mener at den ene dagen i året hvor snittpromillen i befolkningen er på sitt høyeste så vil du gi dem fri tilgang til eksplosiver som resten av året er forbudt for lekfolk.

Gi småtassene stjerneskudd og overlat eksplosivene til de proffe pyroteknikerne. Da slipper du uvettig bruk av eksplosiver i dagene før og etter nyttårsaften. Små barn kan du gi stjerneskudd eller faktisk la dem være oppe til over midnatt på nyttårsaften.

Har jeg sagt at jeg vil gi fulle folk med høy promille tilgang til fyrverkeri? Det at noen fulle folk ikke klarer å holde seg unna fyrverkeri skal ikke resten av Norge straffes for. Folk kjører i fylla også. Avskaffer ikke bilen for det. 

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Honey Dew said:

Et juletre skremme ikke dyr til døde.

Hvilke dyr tenker du på, og hvor stort er problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
12 timer siden, Howl skrev:

Jeg har et godt argument til deg; fyrverkeri er eksplosiver, og i år har vi sett hvordan det kan misbrukes. Du fikk med deg ungdommene som skjøt kinaputter i en stall, kastet raketter inn på en buss og skjøt mot mennesker og biler? 

Hvorfor i huleste vanlige folk og ungdommer skal få lov til å kjøpe eksplosiver er forbi min fatteevne, jeg får jo ikke kjøpe dynamitt på butikken? 

I Chile, Australia og veldig mange andre land så er det staten selv som sender opp fyrverkeri i byene. Selv feiret jeg nyttår i Valparaiso, Chile for mange år siden, og der sendte militæret ut flåter på vannet hvor fyrverkeriet ble skutt opp fra. Showet begynte 23:55 og avsluttet 00:10, et fantastisk show som varte akkurat passende kort. 

- - - 

Og dette med at barna må få det med seg... hvis unga er så små at de ikke kan være oppe til tolv/vekkes til tolv så er de for unge til å huske nyttårsaften uansett. Selv ble jeg vekket like før tolv som barn og tok ikke noe skade av det.

Det er dessuten et stort problem at folk ikke holder seg til oppskytningstidene. Hadde folk holdt seg innenfor rammen 18-02 hadde jeg som dyreeier kunnet forberede meg mye mer, men når folk skyter opp kl 16 eller dagen etterpå så ødelegger dette enormt for meg. 

Det er ingen som tillater ungdommer å kjøpe fyrverkeri? Det er 18 års aldersgrense, samme som med alkohol. Det at yngre får tak i fyrverkeri kan man løse ved å høyne aldersgrensen enda mer. Du snakker om dynamitt? Hva med alkohol som selges i dagligvarebutikken, eller snus og røyk? Fyrverkeri er INGENTING mot alkohol, snus og røyk. 

 

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Giselle skrev:

Det er ingen som tillater ungdommer å kjøpe fyrverkeri? Det er 18 års aldersgrense, samme som med alkohol. Det at yngre får tak i fyrverkeri kan man løse ved å høye aldersgrensen enda mer. Du snakker om dynamitt? Hva med alkohol som selges i dagligvarebutikken, eller snus og røyk? Fyrverkeri er INGENTING mot alkohol, snus og røyk. 

 

Snus og røyk oppfattes ikke som truende mot meg, ei heller en normal beruset person. Jeg vil heller at noen røyker på bussen min enn at de kaster fyrverkeri inn.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Giselle skrev:

Har jeg sagt at jeg vil gi fulle folk med høy promille tilgang til fyrverkeri? Det at noen fulle folk ikke klarer å holde seg unna fyrverkeri skal ikke resten av Norge straffes for. Folk kjører i fylla også. Avskaffer ikke bilen for det. 

Hva du vil og hva som er fakta er tydeligvis 2 forskjellige ting. 

Det er en kjensgjerning at majoriteten av de menn som fyrer av batteripakkene har inntatt rusmidler (for det er sjelden kvinnene som er skytebas i familien). 

Du snakker om Stavanger, og der er det vel fyrverkeriforbud i bykjernen (av hensyn til konsekvensene ved brann i gamle Stavanger). Du vil altså ha ufaglærte hobbypyroteknikere (i påvirket tilstand helst uten vernebriller) som skyter opp batteripakkene sine i gamle Stavanger? Javel, da vet vi det, og det samme vet de som bor i trehusene i gamle Stavanger.

 

Det er ikke lovforbud mot å være dum eller korttenkt heller, men det burde kanskje vært det. Lenge leve egoismen, så blåser vi i om det naboens sønn som mister et øye eller brenner ned stallen din. Litt svinn må man jo regne med. Gleden ved fyrverkeriet er jo verd det, ikke sant?

:ironi:

Endret av Lille-pus
manglende bokstaver
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lille-pus skrev:

Hva du vil og hva som er fakta er tydeligvis 2 forskjellige ting. 

Det er en kjensgjerning at majoriteten av de menn som fyrer av batteripakkene har inntatt rusmidler (for det er sjelden kvinnene som er skytebas i familien). 

Du snakker om Stavanger, og der er det vel fyrverkeriforbud i bykjernen (av hensyn til konsekvensene ved brann i gamle Stavanger). Du vil altså ha ufaglærte hobbypyroteknikere (i påvirket tilstand helst uten vernebriller) som skyter opp batteripakkene sine i gamle Stavanger? Javel, da vet vi det, og det samme vet de som bor i trehusene i gamle Stavanger.

 

Det er ikke lovforbud mot å være dum eller korttenkt heller, men det burde kanskje vært det. Lege leve egoismen, så blåser vi i om det naboens sønn som mister et øye eller brenner ned stallen din. Litt svinn må man jo regne med. Gleden ved fyrverkeriet er jo ver det, ikke sant?

:ironi:

Her var det mange stråmenn ute å gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Her var det mange stråmenn ute å gikk.

Uff da! Ble det vanskelig å finne argumenter?

Det er ridderlig av deg å kaste deg frem for å komme din meningfrende i forsvar. Jeg hadde vel antatt hun var i stand til å svare for seg selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille-pus skrev:

Uff da! Ble det vanskelig å finne argumenter?

Det er ridderlig av deg å kaste deg frem for å komme din meningfrende i forsvar. Jeg hadde vel antatt hun var i stand til å svare for seg selv.

Tydeligvis. Det er ofte det som fører til stråmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Howl said:

Snus og røyk oppfattes ikke som truende mot meg, ei heller en normal beruset person. Jeg vil heller at noen røyker på bussen min enn at de kaster fyrverkeri inn.

Normalt berusede personer oppfattes ikke truende for de fleste, det har du rett i. Normal bruk av fyrverkeri er heller ikke truende, selv om noen føler det slik. 

Det å kaste fyrverkeri inn i en buss er en voldshendelse / skadeverk, noe som ikke er lov. Det er truende og ulovlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, exictence skrev:

Jeg får ikke opp linken din.

Jeg er ikke en som absolutt må klage på det, og klager på få ting generelt.

Men fyrverkeri liker jeg ikke, og kan ikke forstå meningen med det, selv om det er en mening at folk synes det er gøy.

Det er så mange ulemper med det, at det burde veie opp for det at noen synes det er gøy.

Det er forferdelig miljøsvineri.

Det er brannfarlig.

Hvert år er det mindre og større skader med det.

De fleste dyr er livredde. Så redde at fugler dør, andre dyr blir syke. Hvert år er det hunder som løper vekk i redsel.

Menesker med krigstraumer får en assosiasjon til krig.

Det koster mye.

Det blir mye søppel.

Nei, jeg forstår det ikke. Men er nå likevel ikke en som klager min nød. Men sier min mening om noen spør.

Er selv hjemme med et livredd dyr.

Helt enig med deg. Jeg kjøper aldri raketter og er ikke med på noen form for fyrverkeri. Jeg greier fint å feire nyttår uten fyrverkerig. For meg er det nok med god selskap og god mat

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er jo veldig begeistret for at vi skal bli en forbud stat og ikke minst en angiver stat. Gjennomregulert, og overvåket. Er det lykken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Giselle skrev:

Og bare sånn for å komme med mine argumenter for å beholde fyrverkeri:

1. De fleste mennesker synes fyrverkeri er flott, spennende og gøy! Fyrverkeri har eksistert som tradisjon i tusenvis av år i verden.

2. Husdyr blir redde. Ja, det gjør mange dyr selv når det er tordenvær. Hvis man har en nervøs hund så må man enten lære hunden å tåle smell og lyder eller skaffe valium denne ene kvelden i året. I og med at tordenvær kan smelle like mye som fyrverkeri så anbefaler jeg førstnevnte. Kan legge til at jeg selv har erfaring ved bruk av valium til hund etter anbefaling fra lege, med kjempe god effekt. Hunden ble ikke sløv, bare mindre nervøs. Nyttårsaften det året var ingen problem. 

3. Øyeskader. Det forekom 11 øyeskader i år, 4 alvorlige. I forhold til antallet som brukte fyrverkeri er antallet ekstremt lavt. Det finnes tusen andre ting som er mye farligere, som vi heller burde hatt fokus på. Vet dere forresten hvor mange som legges inn i Norge med akutt hjerteinfarkt hver jul på grunn av feit julemat? Hundrevis! Skal vi forby ribbe for det? For å begrense øyeskader enda mer kan vi heller f.eks øke aldersgrensen på salg av fyrverkeri fra 18 til 20 år. Det vil nok hjelpe litt også. 

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri? Høre alle de voksne snakke om hvor sinnsykt flott og gøy det var når de var unge og det smalt glitrende farger på himmelen? Når de attpåtil ser på fyrverkeriet som foregår i Sydney, New York, Dubai osv. hvert nyttår. Ja slik var det her også en gang.. Har hørt noen nevne lysshow og bål som alternative måter å feire nyttårsaften på.. har dere hørt noe så kjedelig? 

5. Noen nevner at voksne folk er redde for å gå ut om kvelden på grunn av smell og feiring. Da lurer jeg egentlig på hvor dere bor for her i Stavanger er det rimelig rolig både før og etter nyttårsaften. 

Og en siste ting.. Kommunal oppskytning er flott det, men det varer kun i 5 minutter ved midnatt. Hva med alle de mindre barna som ikke kan være så lenge oppe? Vi skyter opp kl. 19 for de minste og de synes det er kjempe stas å få bli med på. 

 

Liker fyrverkeri, i hvertfall det fine lysshowet de kan lage. Men skjønner godt at det blir problemer når enkelte kaster fyrverkeri mot folkegrupper, inn i stall og andre absolutt idiotiske påfunn.

Om en får kommunale oppskytninger av fyrverkeri så kan kommunen velge å ha en liten feiring for de minste rundt kl.20.00 og så en kl.24.00. De kan også velge å gi mulighet til at lag og foreninger kan lage slike arrangementer.

Da kan de som liker fyrverkeri få gleden av det, samtidig som det blir enklere for de som er redd eller har dyr som er redde å time når en kan være utendørs og når en må være innendørs og skjermet mot støyen og lysglimtene.

Problemet nå er jo ikke nødvendigvis oppskytingene som pågår mellom kl.20.00 og 02.00, men alt som blir fyrt på til feil tid eller på feil sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Giselle skrev:

Og bare sånn for å komme med mine argumenter for å beholde fyrverkeri:

1. De fleste mennesker synes fyrverkeri er flott, spennende og gøy! Fyrverkeri har eksistert som tradisjon i tusenvis av år i verden.

2. Husdyr blir redde. Ja, det gjør mange dyr selv når det er tordenvær. Hvis man har en nervøs hund så må man enten lære hunden å tåle smell og lyder eller skaffe valium denne ene kvelden i året. I og med at tordenvær kan smelle like mye som fyrverkeri så anbefaler jeg førstnevnte. Kan legge til at jeg selv har erfaring ved bruk av valium til hund etter anbefaling fra lege, med kjempe god effekt. Hunden ble ikke sløv, bare mindre nervøs. Nyttårsaften det året var ingen problem. 

3. Øyeskader. Det forekom 11 øyeskader i år, 4 alvorlige. I forhold til antallet som brukte fyrverkeri er antallet ekstremt lavt. Det finnes tusen andre ting som er mye farligere, som vi heller burde hatt fokus på. Vet dere forresten hvor mange som legges inn i Norge med akutt hjerteinfarkt hver jul på grunn av feit julemat? Hundrevis! Skal vi forby ribbe for det? For å begrense øyeskader enda mer kan vi heller f.eks øke aldersgrensen på salg av fyrverkeri fra 18 til 20 år. Det vil nok hjelpe litt også. 

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri? Høre alle de voksne snakke om hvor sinnsykt flott og gøy det var når de var unge og det smalt glitrende farger på himmelen? Når de attpåtil ser på fyrverkeriet som foregår i Sydney, New York, Dubai osv. hvert nyttår. Ja slik var det her også en gang.. Har hørt noen nevne lysshow og bål som alternative måter å feire nyttårsaften på.. har dere hørt noe så kjedelig? 

5. Noen nevner at voksne folk er redde for å gå ut om kvelden på grunn av smell og feiring. Da lurer jeg egentlig på hvor dere bor for her i Stavanger er det rimelig rolig både før og etter nyttårsaften. 

Og en siste ting.. Kommunal oppskytning er flott det, men det varer kun i 5 minutter ved midnatt. Hva med alle de mindre barna som ikke kan være så lenge oppe? Vi skyter opp kl. 19 for de minste og de synes det er kjempe stas å få bli med på. 

 

Fyrverkeri har ikke eksistert i tusenvis av år. Kanskje noen få hundre år. Forøvrig bør de forby fyrverkeridritten. Folk kan jo ikke oppføre seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
11 timer siden, Howl skrev:

Snus og røyk oppfattes ikke som truende mot meg, ei heller en normal beruset person. Jeg vil heller at noen røyker på bussen min enn at de kaster fyrverkeri inn.

Hvor mange ulykker har hendt "sivile mennesker" fordi personer har brukt fyrverkeri uvettig? Om jeg ikke husker feil så var det kun 1 av de 11 tilfellene av øyeskade som hendte en annen personen en den som satte fyr på fyrverkeriet. At noen få rundt om i Norge kaster fyrverkeri inn i busser er synd, men de personene det gjelder kommer garantert til å skaffe fyrverkeri fra Sverige om det skulle blitt et påbud i Norge, og i Sverige selger de fyrverkeri av klasse 4 som er mye kraftigere enn vårt i Norge som er klasse 3. 

 

11 timer siden, Lille-pus skrev:

Hva du vil og hva som er fakta er tydeligvis 2 forskjellige ting. 

Det er en kjensgjerning at majoriteten av de menn som fyrer av batteripakkene har inntatt rusmidler (for det er sjelden kvinnene som er skytebas i familien). 

Du snakker om Stavanger, og der er det vel fyrverkeriforbud i bykjernen (av hensyn til konsekvensene ved brann i gamle Stavanger). Du vil altså ha ufaglærte hobbypyroteknikere (i påvirket tilstand helst uten vernebriller) som skyter opp batteripakkene sine i gamle Stavanger? Javel, da vet vi det, og det samme vet de som bor i trehusene i gamle Stavanger.

 

Det er ikke lovforbud mot å være dum eller korttenkt heller, men det burde kanskje vært det. Lenge leve egoismen, så blåser vi i om det naboens sønn som mister et øye eller brenner ned stallen din. Litt svinn må man jo regne med. Gleden ved fyrverkeriet er jo verd det, ikke sant?

:ironi:

Det er dine ord. Selv om man gir et påbud mot oppskytning nær viltområder og heller tillater oppskytning nær byene så mener jeg ikke at gamle stavangers gater skal åpnes for fyrverkeri. Jeg tror kommunene fint hadde klart å satt opp noen områder i forskjellige bydeler som ikke hadde rammet viltdyr eller fredede bygninger. De fleste oppegående mennesker klarer å ta på seg vernebriller og/eller antenne et fyrverkeri på rett måte selv med litt promille innabords. Det er vel derfor det er så få skader i forhold til antallet som bruker fyrverkeri. 

11 timer siden, MLy92 skrev:

Helt enig med deg. Jeg kjøper aldri raketter og er ikke med på noen form for fyrverkeri. Jeg greier fint å feire nyttår uten fyrverkerig. For meg er det nok med god selskap og god mat

Jeg kjøper heller aldri raketter for de finnes ikke lengre i Norge. Selv om du ikke liker fyrverkeri så er det mange andre som liker det. 

1 time siden, OPIgirl skrev:

Fyrverkeri har ikke eksistert i tusenvis av år. Kanskje noen få hundre år. Forøvrig bør de forby fyrverkeridritten. Folk kan jo ikke oppføre seg. 

Jo det har det. Hvis du leser igjennom denne tråden og ser på linken jeg la ved tidligere, eller googler selv så vil du se at mennesker begynte med fyrverkeri i år 900. Vi trenger ikke å forby fyrverkeri når vi kan løse problemene ved å f.eks høyne aldersgrensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Giselle skrev:

Hvor mange ulykker har hendt "sivile mennesker" fordi personer har brukt fyrverkeri uvettig? Om jeg ikke husker feil så var det kun 1 av de 11 tilfellene av øyeskade som hendte en annen personen en den som satte fyr på fyrverkeriet. At noen få rundt om i Norge kaster fyrverkeri inn i busser er synd, men de personene det gjelder kommer garantert til å skaffe fyrverkeri fra Sverige om det skulle blitt et påbud i Norge, og i Sverige selger de fyrverkeri av klasse 4 som er mye kraftigere enn vårt i Norge som er klasse 3. 

 

Det er dine ord. Selv om man gir et påbud mot oppskytning nær viltområder og heller tillater oppskytning nær byene så mener jeg ikke at gamle stavangers gater skal åpnes for fyrverkeri. Jeg tror kommunene fint hadde klart å satt opp noen områder i forskjellige bydeler som ikke hadde rammet viltdyr eller fredede bygninger. De fleste oppegående mennesker klarer å ta på seg vernebriller og/eller antenne et fyrverkeri på rett måte selv med litt promille innabords. Det er vel derfor det er så få skader i forhold til antallet som bruker fyrverkeri. 

Jeg kjøper heller aldri raketter for de finnes ikke lengre i Norge. Selv om du ikke liker fyrverkeri så er det mange andre som liker det. 

Jo det har det. Hvis du leser igjennom denne tråden og ser på linken jeg la ved tidligere, eller googler selv så vil du se at mennesker begynte med fyrverkeri i år 900. Vi trenger ikke å forby fyrverkeri når vi kan løse problemene ved å f.eks høyne aldersgrensen. 

Og det er 1 for mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...