Gå til innhold

Behold fyrverkeri! Forbud er ikke veien å gå.


Gjest Giselle

Anbefalte innlegg

Gjest Giselle

Jeg kjenner jeg blir så irritert av alle disse hysteriske menneskene som bare må ha noe å klage på fordi de selv ikke liker nyttårsaften.

Les denne artikkelen her: 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g7QORk/fjern-de-fordoemte-rakettene

Det der er overdramatisering på høyeste nivå! Aldri før har det vært så lite skader forbundet med fyrverkeri. 

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke opp linken din.

Jeg er ikke en som absolutt må klage på det, og klager på få ting generelt.

Men fyrverkeri liker jeg ikke, og kan ikke forstå meningen med det, selv om det er en mening at folk synes det er gøy.

Det er så mange ulemper med det, at det burde veie opp for det at noen synes det er gøy.

Det er forferdelig miljøsvineri.

Det er brannfarlig.

Hvert år er det mindre og større skader med det.

De fleste dyr er livredde. Så redde at fugler dør, andre dyr blir syke. Hvert år er det hunder som løper vekk i redsel.

Menesker med krigstraumer får en assosiasjon til krig.

Det koster mye.

Det blir mye søppel.

Nei, jeg forstår det ikke. Men er nå likevel ikke en som klager min nød. Men sier min mening om noen spør.

Er selv hjemme med et livredd dyr.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla

Enig med exictence. Fyrverkeri er bare tull. 

Hvorfor er ikke et forbud veien å gå ts? Noe så unyttig som fyrverkeri og det koster dyreliv hvert år.  Nei det er bare å bli kvitt elendigheta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle

Og bare sånn for å komme med mine argumenter for å beholde fyrverkeri:

1. De fleste mennesker synes fyrverkeri er flott, spennende og gøy! Fyrverkeri har eksistert som tradisjon i tusenvis av år i verden.

2. Husdyr blir redde. Ja, det gjør mange dyr selv når det er tordenvær. Hvis man har en nervøs hund så må man enten lære hunden å tåle smell og lyder eller skaffe valium denne ene kvelden i året. I og med at tordenvær kan smelle like mye som fyrverkeri så anbefaler jeg førstnevnte. Kan legge til at jeg selv har erfaring ved bruk av valium til hund etter anbefaling fra lege, med kjempe god effekt. Hunden ble ikke sløv, bare mindre nervøs. Nyttårsaften det året var ingen problem. 

3. Øyeskader. Det forekom 11 øyeskader i år, 4 alvorlige. I forhold til antallet som brukte fyrverkeri er antallet ekstremt lavt. Det finnes tusen andre ting som er mye farligere, som vi heller burde hatt fokus på. Vet dere forresten hvor mange som legges inn i Norge med akutt hjerteinfarkt hver jul på grunn av feit julemat? Hundrevis! Skal vi forby ribbe for det? For å begrense øyeskader enda mer kan vi heller f.eks øke aldersgrensen på salg av fyrverkeri fra 18 til 20 år. Det vil nok hjelpe litt også. 

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri? Høre alle de voksne snakke om hvor sinnsykt flott og gøy det var når de var unge og det smalt glitrende farger på himmelen? Når de attpåtil ser på fyrverkeriet som foregår i Sydney, New York, Dubai osv. hvert nyttår. Ja slik var det her også en gang.. Har hørt noen nevne lysshow og bål som alternative måter å feire nyttårsaften på.. har dere hørt noe så kjedelig? 

5. Noen nevner at voksne folk er redde for å gå ut om kvelden på grunn av smell og feiring. Da lurer jeg egentlig på hvor dere bor for her i Stavanger er det rimelig rolig både før og etter nyttårsaften. 

Og en siste ting.. Kommunal oppskytning er flott det, men det varer kun i 5 minutter ved midnatt. Hva med alle de mindre barna som ikke kan være så lenge oppe? Vi skyter opp kl. 19 for de minste og de synes det er kjempe stas å få bli med på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle

Jeg kan simpelen ikke forstå dere som synes at fyrverkeri er tull. Det er vakkert, spennende, flott og noe utenom det vanlige. Som det å f.eks se nordlyset i mine øyne :) alle disse flotte fargene som lyser opp himmelen. Synes det er en fin tradisjon å avslutte året med noen flotte smell og ønske det nye året inn 🤩 Jeg synes ikke ulempene er mange i det hele tatt. Det er snakk om én dag i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var sånn at uvettig bruk av fyrverkeri KUN gikk utover personene som sender dem opp, så hadde jeg ikke brydd meg. Men sånn er det jo ikke. Dyra blir vettskremte, ting begynner å brenne, folk mister synet, blir skadet etc.

Det er jo bare noe forbanna tull. Dessuten skal privatpersoner som ruser seg på alkohol leke seg med disse sprengstoffene, det er jo helt sykt. Folk overholder heller ikke tidspunktene for når det er lov, så disse smella kommer i flere dager før og etter nyttårsaften.

 

 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Giselle skrev:

Jeg kan simpelen ikke forstå dere som synes at fyrverkeri er tull. Det er vakkert, spennende, flott og noe utenom det vanlige. Som det å f.eks se nordlyset i mine øyne :) alle disse flotte fargene som lyser opp himmelen. Synes det er en fin tradisjon å avslutte året med noen flotte smell og ønske det nye året inn 🤩 Jeg synes ikke ulempene er mange i det hele tatt. Det er snakk om én dag i året. 

Du er ikke så glad i dyr kanskje? :vetikke:

Endret av Rumle
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
3 minutter siden, Rumle skrev:

Du er ikke så glad i dyr kanskje? :vetikke:

Hvis du leser innleggene en gang til så ser du at jeg har erfaring med nervøs hund på nyttårsaften. Jeg tenker heller at dere som ikke kan kurere en hund som er redd for smell ikke er så glad i dyr. Det bråker like mye når det er tordenvær ute. Kanskje på tide å kurere disse redde hundene i stedet?

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke forstå dem som synes fyrverkeri er tull. Om de synes det er det jo uansett fritt frem for dem å la være å slyte opp eller å være tilstede der det skytes opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Giselle skrev:

Hvis du leser innleggene en gang til så ser du at jeg har erfaring med nervøs hund på nyttårsaften. Jeg tenker heller at dere som ikke kan kurere en hund som er redd for smell ikke er så glad i dyr. Det bråker like mye når det er uvær ute. Kanskje på tide å kurere disse redde hundene? 

Det finnes andre dyr enn hunder vet du, de fleste lever vilt rundt omkring. Men, det er kanskje ikke så nøye med de, eller?

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
Akkurat nå, Rumle skrev:

Det finnes andre dyr enn hunder vet du, de fleste lever vilt rundt omkring. Men, det er kanskje ikke så nøye med de, eller?

Og hvordan overlever disse dyrene tordenvær som bråker og smeller flere ganger i året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Giselle skrev:

Hvis du leser innleggene en gang til så ser du at jeg har erfaring med nervøs hund på nyttårsaften. Jeg tenker heller at dere som ikke kan kurere en hund som er redd for smell ikke er så glad i dyr. Det bråker like mye når det er uvær ute. Kanskje på tide å kurere disse redde hundene? 

Mine hunder kunne jeg gå tur med når det smalt før i tiden. De dreit i det. Så en sommer slo lynet ned i huset og siden da, har de blitt veldig redde for tordenvær og nyttårsraketter. 

Jeg tror ikke helt du skjønner hva du snakker om. Dyrene i skogen blir jo vettskremte også. Eksplosjoner er ikke noe levende vesner gjerne er komfortable med fra naturens side.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Giselle skrev:

Og hvordan overlever disse dyrene tordenvær som bråker og smeller flere ganger i året? 

Så lenge de overlever er det helt greit hvordan de har det?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Giselle
Akkurat nå, Callisto83 skrev:

Mine hunder kunne jeg gå tur med når det smalt før i tiden. De dreit i det. Så en sommer slo lynet ned i huset og siden da, har de blitt veldig redde for tordenvær og nyttårsraketter. 

Jeg tror ikke helt du skjønner hva du snakker om. Dyrene i skogen blir jo vettskremte også. Eksplosjoner er ikke noe levende vesner gjerne er komfortable med fra naturens side.

 

Det er synd når dyr får traumer men det er hjelp for dem å få. Terapi og/eller medisinering. Er hunden krakilsk og umulig å roe ned kan man gi valium som legene anbefaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon

Hvis forbud ikke er veien å gå, hva da med påbud?

Hvis fyrverkeri fremdeles var lovlig, men det ble påbudt med såkalt "stille fyrverkeri" (70 db).  Ville det vært akseptabelt for fyrverkeriforkjempere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
3 minutter siden, Rumle skrev:

Så lenge de overlever er det helt greit hvordan de har det?

Skal vi avskaffe fyrverkeri fordi dyr som ellers er redd for tordenvær og smell, blir redd også den ene dagen i året på nyttårsaften? Dyr er ikke så skjøre som du tror.  Dyr har blitt avlet opp med høye lyder rundt seg i tusenvis av år. Dessuten sover de fleste dyrene på natten eller har i vært fall gått i skjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blue Moon
6 minutter siden, Giselle skrev:

Og hvordan overlever disse dyrene tordenvær som bråker og smeller flere ganger i året? 

Tordenvær er naturlig,  og noe dyrene merker før det braker løs.   De får tid til å forberede seg på uværet. 

Fyrverkeri er ikke noe de kan forberede seg på, og de får sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gøy med fyrverkeri, men i tettbygde strøk er det nok av andre som skyter opp, så der trenger jeg ikke å ha noe eget. Når vi er hos oss eller andre steder vi ikke vil se noe, er det gøy med et par batterier. Den hunden vi var hos i år fikk høre fyrverkeri på youtube da den var valp og var ikke redd smell. I skogen hos oss er det ganske ofte folk som skyter, og politiet har også en skytebane ikke så langt unna, så jeg tror ikke fyrverkeri er så mye verre for ville dyr enn dette. Men det at folk skyter opp utenom lovlig tidspunkt og sprenger postkasser og søppelkasser er en uting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Det er så mange som ikke holder seg innenfor når det er lov å skyte,og gjør mye faenskap . så en felles oppskyting av kommunen, hadde vært det beste.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Giselle skrev:

Det er synd når dyr får traumer men det er hjelp for dem å få. Terapi og/eller medisinering. Er hunden krakilsk og umulig å roe ned kan man gi valium som legene anbefaler. 

Det går helt greit med hundene og meg på nyttårsaften, vi drar et sted hvor det ikke smeller så mye. Men mener du resten av dyreriket skal få valium og terapi da eller?

 

 

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...