Gå til innhold

Behold fyrverkeri! Forbud er ikke veien å gå.


Gjest Giselle

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Giselle skrev:

Jeg kan virkelig ikke se noen gode og sterke argumenter for å avskaffe fyrverkeri. Det virker som at mange bare er i mot for å være vanskelig. 

Jeg har et godt argument til deg; fyrverkeri er eksplosiver, og i år har vi sett hvordan det kan misbrukes. Du fikk med deg ungdommene som skjøt kinaputter i en stall, kastet raketter inn på en buss og skjøt mot mennesker og biler? 

Hvorfor i huleste vanlige folk og ungdommer skal få lov til å kjøpe eksplosiver er forbi min fatteevne, jeg får jo ikke kjøpe dynamitt på butikken? 

I Chile, Australia og veldig mange andre land så er det staten selv som sender opp fyrverkeri i byene. Selv feiret jeg nyttår i Valparaiso, Chile for mange år siden, og der sendte militæret ut flåter på vannet hvor fyrverkeriet ble skutt opp fra. Showet begynte 23:55 og avsluttet 00:10, et fantastisk show som varte akkurat passende kort. 

- - - 

Og dette med at barna må få det med seg... hvis unga er så små at de ikke kan være oppe til tolv/vekkes til tolv så er de for unge til å huske nyttårsaften uansett. Selv ble jeg vekket like før tolv som barn og tok ikke noe skade av det.

Det er dessuten et stort problem at folk ikke holder seg til oppskytningstidene. Hadde folk holdt seg innenfor rammen 18-02 hadde jeg som dyreeier kunnet forberede meg mye mer, men når folk skyter opp kl 16 eller dagen etterpå så ødelegger dette enormt for meg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Plannergirl skrev:

Hvorfor? Hvordan stiller du deg til problemstillingene som er tatt opp?

Jeg synes fordelen overgår ulempene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Jeg synes fordelen overgår ulempene. 

Det er ikke et argument. Utdyp da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Plannergirl skrev:

Det er ikke et argument. Utdyp da. 

Det har jeg gjort i en annen tråd om temaet. Ser ingen grunn til å gjenta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problemer å finne argumenter for forbud, men dersom det er problemet man vil løse så er det bedre å finne rett løsning. Jeg tillater meg faktisk å bli en smule forbasket på folk som fronter forbud av alt det ikke liker. 

1: Skader på mennesker: Se på skadetall for Alpint/bading/fritidsbåt/ridning, andre unødvendige aktiviteter som koster mye penger, og fortell meg hva som er mest farlig. I år var det en nedgang i øyeskader fra 16 til 11, media beskrev det som en liten nedgang. 

2: Husbranner: ifølge de tallene jeg kan finne står levende lys for ca6% av husbrannene, omtrent det samme som påsatte branner, og tørrkoking ca 15%.Fyrverkeri under 0.5%.

3: Miljø: Er utslipp fra fyrverkeri målbart, og hvordan stiller det seg i forhold til levende lys?

4: Småfuglene: Det er uten tvil ganske mange dyr som blir skremt ut av natteleiet nyttårsaften, og dette er skadelig. Er det noen som har tall på hvor mange fugler som dør som følge av dette, gjerne sammenlignet med hvor mye småfugl kattene tar (katten er en innført art som ikke passer i den norske fauna.).

 

Eneste argumentet jeg finner for et forbud er at enkelte "ungdoms gjenger" (jeg kan forklare hvilke om det er behov) bruker fyrverkeri til å gjøre enda med faenskap. Men det burde allerede være ulovlig, så da trenger vi ikke fyrverkeriforbud.... 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Det har jeg gjort i en annen tråd om temaet. Ser ingen grunn til å gjenta det.

Så hvorfor deltar du i denne tråden da? Og er det ikke bare én fordel med fyrverkeri? Hvordan kan det overgå alle de ulempene som er nevnt? Og hvorfor er det så uakseptabelt for dere å holde oppskytningen innenfor en tidsperiode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Giselle skrev:

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri?

Det vil gå helt fint...

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Plannergirl skrev:

Så hvorfor deltar du i denne tråden da? Og er det ikke bare én fordel med fyrverkeri? Hvordan kan det overgå alle de ulempene som er nevnt? Og hvorfor er det så uakseptabelt for dere å holde oppskytningen innenfor en tidsperiode?

For å si hva jeg mener om et forbud.

Jeg har som sagt kommet med min argumentasjon i en annen tråd, og har ingen interesse av å ta diskuskonen igjen en uke senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Giselle skrev:

Jeg kan virkelig ikke se noen gode og sterke argumenter for å avskaffe fyrverkeri. Det virker som at mange bare er i mot for å være vanskelig. 

 

Jeg kan faktisk ikke se at du har kommet med ett eneste godt argument for. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg synes fordelen overgår ulempene. 

Litt farger på «himmelen» som lager litt bråk.

Oiii, så gøy!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Litt farger på «himmelen» som lager litt bråk.

Oiii, så gøy!

Ja, ganske så gøy. Burde vært aktuelt hele vinterhalvåret spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thildamor skrev:

Jeg kan faktisk ikke se at du har kommet med ett eneste godt argument for. 

Jeg kan se at brukeren har kommet med flere gode argument for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man forby noe som virkelig koster samfunnet, som skaper problemer for barn og dyr, så forby alkohol. 

Da vil jo de som skyter opp fyrverkeriet være edru og, så enda fler kommer uskadd fra det.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyrverkeri kan man ha men det burde bli gjort av kommunen og ikke av privatpersoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg kan se at brukeren har kommet med flere gode argument for.

deg om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Fyrverkeri kan man ha men det burde bli gjort av kommunen og ikke av privatpersoner.

Enig, for da er det lettere å kontrollere. Både for skader og for tidsperioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Aragorn ll Elessar said:

Fyrverkeri kan man ha men det burde bli gjort av kommunen og ikke av privatpersoner.

Jeg ser for meg den kommunebudsjettet debatten: "skal bestemor få ny bleie på sykehjemmet hver dag, eller skal vi bevilge penger til fyrverkeri".... 😄 Mulig det fungerer i en by, men ikke ute i distriktene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiuren skrev:

Skal man forby noe som virkelig koster samfunnet, som skaper problemer for barn og dyr, så forby alkohol. 

Da vil jo de som skyter opp fyrverkeriet være edru og, så enda fler kommer uskadd fra det.... 

Det er jo egentlig sant.

Men jeg tror folk gir opp fyrverkeri før de gir opp alkohol. Og var det en ting brennevinsforbudet viste så var det at forbudt av alkohol ikke fungerte.

Og sannsynligvis ville ikke forbudt mot fyrverkeri fungert heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tiuren skrev:

Jeg ser for meg den kommunebudsjettet debatten: "skal bestemor få ny bleie på sykehjemmet hver dag, eller skal vi bevilge penger til fyrverkeri".... 😄 Mulig det fungerer i en by, men ikke ute i distriktene!

Vel da kan bygde folke avgjøre hva som er viktigst sykehjem til eldre eller og se på raketter.

Men ja du har nok rett det vil nok være lettere å en by enn ute i distriktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tiuren skrev:

Jeg ser for meg den kommunebudsjettet debatten: "skal bestemor få ny bleie på sykehjemmet hver dag, eller skal vi bevilge penger til fyrverkeri".... 😄 Mulig det fungerer i en by, men ikke ute i distriktene!

Budsjettet blir enda verre hvis vi forbyr alkohol og tobakk. Alkohol- og tobakksavgiften gir staten en inntekt på 21 milliarder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...