Gå til innhold

Behold fyrverkeri! Forbud er ikke veien å gå.


Gjest Giselle

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Giselle skrev:

Når du refererer til resten av dyrerike, hvem tenker du på da? De ville hjortene og rådyrene? Fuglene? Kyr? De fleste ville dyr er ute i villmarka og det er jo i byene det smeller mest. Kyr og hester er vel inne på denne årstiden også, spesielt på kveldene.

Merker at jeg lurer litt på hvor langt du tror det er mellom skog og sivilisasjon? Jeg bor rett ved sentrum av en mindre by, jeg kan gå til sentrum på 2-3 minutter, kan stå i stuevinduet og se alt som foregår, men bak huset mitt ligger en skog med mye dyreliv. Visstnok finnes det både elg, hjort, rådyr, gaupe og rev her, sannsynligvis også ulv og jerv. Det er også et aktivt fugleliv her, alt fra de vanlige som skjære, kråke og småfugler til hakkespetter, ugler og ulike typer rovfugl. Litt lenger unna ligger et bjørnetråkk hvor det observeres bjørn noen ganger i året. Det er heller ikke langt til gårdene, mens sentrum ligger nederst i en dal ligger gårder med både sau, ku, gris og hest lenger opp i lia, og naboene i enebolig eller rekkehus kan gjerne finne på å sende opp fyrverkeri. 

Men det er klart, jeg kan jo bare gå ut i skogen med dop og terapi til alle de ville dyrene, og bøndene kan jo bare bruke halve dagen på å dope ned alle sauene sine. Selvsagt skal vi gjøre det så du kan få dine egoistiske behov tilfredsstilt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Giselle
30 minutter siden, Skogkatten skrev:

Merker at jeg lurer litt på hvor langt du tror det er mellom skog og sivilisasjon? Jeg bor rett ved sentrum av en mindre by, jeg kan gå til sentrum på 2-3 minutter, kan stå i stuevinduet og se alt som foregår, men bak huset mitt ligger en skog med mye dyreliv. Visstnok finnes det både elg, hjort, rådyr, gaupe og rev her, sannsynligvis også ulv og jerv. Det er også et aktivt fugleliv her, alt fra de vanlige som skjære, kråke og småfugler til hakkespetter, ugler og ulike typer rovfugl. Litt lenger unna ligger et bjørnetråkk hvor det observeres bjørn noen ganger i året. Det er heller ikke langt til gårdene, mens sentrum ligger nederst i en dal ligger gårder med både sau, ku, gris og hest lenger opp i lia, og naboene i enebolig eller rekkehus kan gjerne finne på å sende opp fyrverkeri. 

Men det er klart, jeg kan jo bare gå ut i skogen med dop og terapi til alle de ville dyrene, og bøndene kan jo bare bruke halve dagen på å dope ned alle sauene sine. Selvsagt skal vi gjøre det så du kan få dine egoistiske behov tilfredsstilt. 

Dette skrev jeg tidligere og passer veldig godt for hysteriske som deg: 

"Jeg regner med at alle dere som er så imot fyrverkeri pga. redde dyr IKKE spiser kjøtt? Ja for jaktmenn SKYTER etter dyra og det smeller enda høyere enn en rakett på himmelen, og det er jammen ikke alltid de treffer dyrene heller. Ofte treffer de kanskje en av fem. Hva med de fire andre?"

Hadde flertallet av verdens befolkning vært så hysterisk som deg så hadde det ikke fantes verken viltjakt, fyrverkeri eller kjøttmiddager. 

Det er snakk om fyrverkeri én gang i året. Nå må dere roe dere ned. 

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
3 minutter siden, Giselle skrev:

Dette skrev jeg tidligere og passer veldig godt for hysteriske som deg: 

"Jeg regner med at alle dere som er så imot fyrverkeri pga. redde dyr IKKE spiser kjøtt? Ja for jaktmenn SKYTER etter dyra og det smeller enda høyere enn en rakett på himmelen, og det er jammen ikke alltid de treffer dyrene heller. Ofte treffer de kanskje en av fem. Hva med de fire andre?"

Hadde flertallet av verdens befolkning vært så hysterisk som deg så hadde det ikke fantes viltjakt, fyrverkeri eller kjøttmiddager. 

Er du tom for argumenter siden du gjentar noe helt irrelevant for hvor samtalen går? Skogkatten beskriver realiteten bra, men det du kommer med er ikke motargumenter. Hvis vi er hysteriske må du da ha et forslag som er bedre? Når det er sagt er jeg vegetarianer da 🤷🏼‍♀️

Endret av Plannergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
4 minutter siden, Plannergirl skrev:

Er du tom for argumenter siden du gjentar noe helt irrelevant for hvor samtalen går? Skogkatten beskriver realiteten bra, men det du kommer med er ikke motargumenter. Hvis vi er hysteriske må du da ha et forslag som er bedre? Når det er sagt er jeg vegetarianer da 🤷🏼‍♀️

Tom for argumenter? det er kun jeg som har ramset opp gode argumenter i denne tråden her. Dere kommer med det samme våset om dyrevelferd gang etter gang uten å lese det jeg skriver. Hvor er kildene om at dyrene lider så innmari denne ene dagen i året? Hvis dyrene lider så voldsomt hvorfor bruker hele verden fyrverkeri? Er alle andre enn dere på KG så kyniske og onde?

 

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å forby fyrverkeri generelt. Håndholdt fyrverkeri, alt små-fyrverkeri kan forbys. Så er det bare de litt større og dyrere typene igjen. 

Det vil redusere den uvettige bruken, samtidig fortsatt la de som vil ha fyrverkeri på nyttårsaften ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
1 minutt siden, Giselle skrev:

Tom for argumenter? det er kun jeg som har ramset opp gode argumenter i denne tråden her. Dere kommer med det samme våset om dyrevelferd gang etter gang uten å lese det jeg skriver. Hvor er kildene om at dyrene lider så innmari denne ene dagen i året? Hvis dyrene lider så voldsomt hvorfor bruker hele verden fyrverkeri? Er alle andre enn dere på KG så kyniske?

For det første har alle dine argumenter blitt motsagt med rasjonelle forklaringer, for det andre svarer du ikke på nye spørsmål og forstår ikke at ikke alle steder er som der du bor. Avisene er fulle av nyheter hvert år ang dyrene så der trenger du ikke lete lenge, og som jeg sa tidligere er jeg for fyrverkeri mellom 18:00-02:00 selve nyttårsaften, men så lenge folk er dårlige på å holde det må det strengere reguleringer til. De fleste dyra klarer en liten kveld, men konstante smell i flere dager kan være belastende for små barn, dyr, traumatiserte mennesker osv. Jeg vil heller ha forbud enn slik det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Giselle skrev:

Dette skrev jeg tidligere og passer veldig godt for hysteriske som deg: 

"Jeg regner med at alle dere som er så imot fyrverkeri pga. redde dyr IKKE spiser kjøtt? Ja for jaktmenn SKYTER etter dyra og det smeller enda høyere enn en rakett på himmelen, og det er jammen ikke alltid de treffer dyrene heller. Ofte treffer de kanskje en av fem. Hva med de fire andre?"

Hadde flertallet av verdens befolkning vært så hysterisk som deg så hadde det ikke fantes viltjakt, fyrverkeri eller kjøttmiddager. 

Siden jeg bor på det du, som kommer fra storbyen Stavanger, sikkert vil kalle svarteste bøgda, så kan det knapt være noen overraskelse at jeg er for både jakt og gårdsdrift med dyr. Det er nemlig stor forskjell på å skremme dyr til døds kun for å forlyste seg og jakt for å skaffe mat samt kontroll av viltbestander. Om bestandene blir for store vil store deler av dem utryddes av sykdom, og det er ikke et ønsket scenario. Det er i tillegg regler for etisk jakt, de reglene er der for å gjøre det så verdig som mulig for dyrene og situasjonen så holdbar som mulig også for de dyrene som ikke blir drept. Disse reglene gjelder ikke ved fyrverkeri.

Endret av Skogkatten
Skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
2 minutter siden, Skogkatten skrev:

Siden jeg bor på det du, som kommer fra storbyen Stavanger, sikkert vil kalle svarteste bøgda, så kan det knapt være noen overraskelse at jeg er for både jakt og gårdsdrift med dyr. Det er nemlig stor forskjell på å skremme dyr til døds kun for å forlyste seg å jakt for å skaffe mat samt kontroll av viltbestander. Om bestandene blir for store vil store deler av dem utryddes av sykdom, og det er ikke et ønsket scenario. Det er i tillegg regler for etisk jakt, de reglene er der for å gjøre det så verdig som mulig for dyrene og situasjonen så holdbar som mulig også for de dyrene som ikke blir drept. Disse reglene gjelder ikke ved fyrverkeri.

Da kan man avskaffe fyrverkeri nær viltområder hvis det er så masse viltdyr der. Problem solved. Trenger ikke å avskaffe fyrverkeri i hele landet. Kommunene kan sette opp kart hvor det er lovlig å bruke privat fyrverkeri. 

Totalforbud er ikke veien å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
8 minutter siden, Plannergirl skrev:

For det første har alle dine argumenter blitt motsagt med rasjonelle forklaringer, for det andre svarer du ikke på nye spørsmål og forstår ikke at ikke alle steder er som der du bor. Avisene er fulle av nyheter hvert år ang dyrene så der trenger du ikke lete lenge, og som jeg sa tidligere er jeg for fyrverkeri mellom 18:00-02:00 selve nyttårsaften, men så lenge folk er dårlige på å holde det må det strengere reguleringer til. De fleste dyra klarer en liten kveld, men konstante smell i flere dager kan være belastende for små barn, dyr, traumatiserte mennesker osv. Jeg vil heller ha forbud enn slik det er nå. 

Jo, jeg har kommet med flere logiske og rasjonelle forklaringer. Alle argumentene dere har kommet med har en enkel løsning. I tillegg har dere kommet med argumenter som ikke holder mål. Som f.eks at bål liksom skulle være bedre enn fyrverkeri mtp. skader, brannfare og miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Giselle skrev:

Og bare sånn for å komme med mine argumenter for å beholde fyrverkeri:

1. De fleste mennesker synes fyrverkeri er flott, spennende og gøy! Fyrverkeri har eksistert som tradisjon i tusenvis av år i verden.

2. Husdyr blir redde. Ja, det gjør mange dyr selv når det er tordenvær. Hvis man har en nervøs hund så må man enten lære hunden å tåle smell og lyder eller skaffe valium denne ene kvelden i året. I og med at tordenvær kan smelle like mye som fyrverkeri så anbefaler jeg førstnevnte. Kan legge til at jeg selv har erfaring ved bruk av valium til hund etter anbefaling fra lege, med kjempe god effekt. Hunden ble ikke sløv, bare mindre nervøs. Nyttårsaften det året var ingen problem. 

3. Øyeskader. Det forekom 11 øyeskader i år, 4 alvorlige. I forhold til antallet som brukte fyrverkeri er antallet ekstremt lavt. Det finnes tusen andre ting som er mye farligere, som vi heller burde hatt fokus på. Vet dere forresten hvor mange som legges inn i Norge med akutt hjerteinfarkt hver jul på grunn av feit julemat? Hundrevis! Skal vi forby ribbe for det? For å begrense øyeskader enda mer kan vi heller f.eks øke aldersgrensen på salg av fyrverkeri fra 18 til 20 år. Det vil nok hjelpe litt også. 

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri? Høre alle de voksne snakke om hvor sinnsykt flott og gøy det var når de var unge og det smalt glitrende farger på himmelen? Når de attpåtil ser på fyrverkeriet som foregår i Sydney, New York, Dubai osv. hvert nyttår. Ja slik var det her også en gang.. Har hørt noen nevne lysshow og bål som alternative måter å feire nyttårsaften på.. har dere hørt noe så kjedelig? 

5. Noen nevner at voksne folk er redde for å gå ut om kvelden på grunn av smell og feiring. Da lurer jeg egentlig på hvor dere bor for her i Stavanger er det rimelig rolig både før og etter nyttårsaften. 

Og en siste ting.. Kommunal oppskytning er flott det, men det varer kun i 5 minutter ved midnatt. Hva med alle de mindre barna som ikke kan være så lenge oppe? Vi skyter opp kl. 19 for de minste og de synes det er kjempe stas å få bli med på. 

 

Jeg er ganske imponert over at du faktisk mener at den ene dagen i året hvor snittpromillen i befolkningen er på sitt høyeste så vil du gi dem fri tilgang til eksplosiver som resten av året er forbudt for lekfolk.

Gi småtassene stjerneskudd og overlat eksplosivene til de proffe pyroteknikerne. Da slipper du uvettig bruk av eksplosiver i dagene før og etter nyttårsaften. Små barn kan du gi stjerneskudd eller faktisk la dem være oppe til over midnatt på nyttårsaften.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, Lille-pus skrev:

Jeg er ganske imponert over at du faktisk mener at den ene dagen i året hvor snittpromillen i befolkningen er på sitt høyeste så vil du gi dem fri tilgang til eksplosiver som resten av året er forbudt for lekfolk.

Gi småtassene stjerneskudd og overlat eksplosivene til de proffe pyroteknikerne. Da slipper du uvettig bruk av eksplosiver i dagene før og etter nyttårsaften. Små barn kan du gi stjerneskudd eller faktisk la dem være oppe til over midnatt på nyttårsaften.

Evt kan barna legge seg 20/21 også vekker man de 23:45 eller noe? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Plannergirl skrev:

Evt kan barna legge seg 20/21 også vekker man de 23:45 eller noe? 😊

Absolutt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, Lille-pus skrev:

Absolutt :) 

Det ble gjort da vi var små i alle fall, selv om vi den gang hadde lov å sende opp selv så ville vi ikke før midnatt. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å være den som tenner på, de kommunale oppskytningene jeg har sett er fantastiske 🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Plannergirl
5 minutter siden, Giselle skrev:

Jo, jeg har kommet med flere logiske og rasjonelle forklaringer. Alle argumentene dere har kommet med har en enkel løsning. I tillegg har dere kommet med argumenter som ikke holder mål. Som f.eks at bål liksom skulle være bedre enn fyrverkeri mtp. skader, brannfare og miljø. 

Jeg blander meg ikke opp i båldebatten, den tenkte jeg ikke over. Tror du virkelig det er så lett å kartlegge alle områder hvor det er vilt? Du løser fortsatt ikke problemet med husdyr og kjæledyr og andre redde. Kan jeg høre et forslag fra deg hvordan man kan kontrollere at folk ikke skyter opp i dagesvis? Er ikke kommunal oppskytning bedre da slik at det er kontrollert, men fortsatt vakkert fyrverkeri ved midnatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Plannergirl skrev:

Jeg blander meg ikke opp i båldebatten, den tenkte jeg ikke over. Tror du virkelig det er så lett å kartlegge alle områder hvor det er vilt? Du løser fortsatt ikke problemet med husdyr og kjæledyr og andre redde. Kan jeg høre et forslag fra deg hvordan man kan kontrollere at folk ikke skyter opp i dagesvis? Er ikke kommunal oppskytning bedre da slik at det er kontrollert, men fortsatt vakkert fyrverkeri ved midnatt?

Kommunalt fyrverkeri er ikke bedre, nei. Det vil bare bli noe kommunene ser på en utgiftspost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Giselle skrev:

Da kan man avskaffe fyrverkeri nær viltområder hvis det er så masse viltdyr der. Problem solved. Trenger ikke å avskaffe fyrverkeri i hele landet. Kommunene kan sette opp kart hvor det er lovlig å bruke privat fyrverkeri. 

Totalforbud er ikke veien å gå. 

Jeg kan i høyden strekke meg til en kommunal oppskyting ved midnatt, gjort av en profesjonell pyrotekniker. det er heller ikke ideelt, men det er det minste ondet, noen minutter utført av fagfolk mot flere dager utført av folk på fylla. Saken er den at det er dyr i byer også, duer, måker, hjemløse katter, småfugler, du kan synes de er en pest og en plage, men det rettferdiggjør knapt å skremme livet av dem. Det er som med mye annet i verden, forskning gjør at vi vet bedre nå enn vi gjorde da. Det er ikke så mange år siden man ble anbefalt å kjøpe dieselbil, fordi man trodde det var mer miljøvennlig, så viste ny forskning at det var feil. Det er drøye 100 år siden kvinner snørte seg inn i korsetter fordi man trodde det var sunt, i dag vet vi at det blant annet forskyver indre organer. Da jeg var barn syntes de fleste at fyrverkeri var bare fest og moro, i dag vet vi hvordan det påvirker natur og miljø. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Plannergirl
4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Kommunalt fyrverkeri er ikke bedre, nei. Det vil bare bli noe kommunene ser på en utgiftspost. 

Har du et bedre forslag? Nå går dette vi diskuterer ut på kontroll og ikke økonomi. Jeg kan akseptere fullt forbud, men prøver å finne en middelvei for de som synes forbud er helt uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Giselle skrev:

Da kan man avskaffe fyrverkeri nær viltområder hvis det er så masse viltdyr der. Problem solved. Trenger ikke å avskaffe fyrverkeri i hele landet. Kommunene kan sette opp kart hvor det er lovlig å bruke privat fyrverkeri. 

Totalforbud er ikke veien å gå. 

Og hva med alle fuglene som skremmes til døde av fyrverkeri? Regner med at du vet det er fugler i Stavanger også-

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Plannergirl skrev:

Har du et bedre forslag? Nå går dette vi diskuterer ut på kontroll og ikke økonomi. Jeg kan akseptere fullt forbud, men prøver å finne en middelvei for de som synes forbud er helt uaktuelt. 

Ja, jeg har et bedre forslag. Fortsett som i dag, evt. tillat også pinneraketter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Ja, jeg har et bedre forslag. Fortsett som i dag, evt. tillat også pinneraketter igjen.

Hvorfor? Hvordan stiller du deg til problemstillingene som er tatt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...