Gå til innhold

Behold fyrverkeri! Forbud er ikke veien å gå.


Gjest Giselle

Anbefalte innlegg

Ja, det handler ikke bare om fyrverkeri når det smeller rundt oss. Tordenværet får vi ikke avskaffet, men dyrene klarer seg.De er redde der  og da selv om det er fyrverkeri eller skikkelig uvær- Og da kommer tanken inn på hvordan  det er rundt om i verden, skyting, etc. Rakettoppskyting er ikke det verste synes jeg, det er uværet en aldri, aldri kommer bort i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Senest i går kveld, var det noen som smelte av en ladning her. Jævlig ubehagelig. 

Og man får kjøpt batterier uten de høye smellene. 

Selv er jeg for offentlig oppskyting. Barn kan være lenge oppe en kveld i året. Hvis ikke må de vente til de blir gamle nok. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
55 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det går helt greit med hundene og meg på nyttårsaften, vi drar et sted hvor det ikke smeller så mye. Men mener du resten av dyreriket skal få valium og terapi da eller?

 

Når du refererer til resten av dyrerike, hvem tenker du på da? De ville hjortene og rådyrene? Fuglene? Kyr? De fleste ville dyr er ute i villmarka og det er jo i byene det smeller mest. Kyr og hester er vel inne på denne årstiden også, spesielt på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
50 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Senest i går kveld, var det noen som smelte av en ladning her. Jævlig ubehagelig. 

Og man får kjøpt batterier uten de høye smellene. 

Selv er jeg for offentlig oppskyting. Barn kan være lenge oppe en kveld i året. Hvis ikke må de vente til de blir gamle nok. 

Bare fyrverkeri ved midnatt er jo kjedelig. Det finnes masse av fyrverkeri som ikke er til plage for andre. Fine fontener ol. som er kjekke for barn å se på. Jeg og samboeren min satt faktisk å diskuterte dette en kveld, hvor gøy det var når vi var barn og fikk være med de voksne ut å leke med små kinaputter, tankser som kunne skyte små stjerneskudd ol. (tanks ol. ble forøvrig også avskaffet fordi det lignet for mye på vanlig leketøy🤔 Var det egentlig noen som ble skadet av de?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle

Jeg kan virkelig ikke se noen gode og sterke argumenter for å avskaffe fyrverkeri. Det virker som at mange bare er i mot for å være vanskelig. 

Spare miljøet? Miljøet blir tusen ganger om ikke millioner ganger mer skadet av at mennesker flyr, kjører bil eller drar på cruise. Det bålet du lager på sommeren sammen med familien er mer miljøskadelig enn det batteriet du setter fyr på.

Brannfarlig? Det er ikke mange branner som starter på grunn av fyrverkeri. Se heller på statistikken når det gjelder te-lys branner i hjemmet, eller for å ikke snakke om bål som starter skogbranner rundt om. 

Folk med krigsassosiasjoner? Hjelpes.. skal vi avskaffe fyrverkeri fordi noen få mennesker i Norge kan bli redde som følge av traumer? Noen av dere snakker som at nyttårsaften er tredje verdenskrig! Jeg er sikker på at de få menneskene med krigstraumer i den grad unner oss millioner av mennesker å oppleve en flott nyttårsaften med fyrverkeri. Mennesker er i full stand til å trekke seg unna de verste smellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Giselle skrev:

Og bare sånn for å komme med mine argumenter for å beholde fyrverkeri:

1. De fleste mennesker synes fyrverkeri er flott, spennende og gøy! Fyrverkeri har eksistert som tradisjon i tusenvis av år i verden.

2. Husdyr blir redde. Ja, det gjør mange dyr selv når det er tordenvær. Hvis man har en nervøs hund så må man enten lære hunden å tåle smell og lyder eller skaffe valium denne ene kvelden i året. I og med at tordenvær kan smelle like mye som fyrverkeri så anbefaler jeg førstnevnte. Kan legge til at jeg selv har erfaring ved bruk av valium til hund etter anbefaling fra lege, med kjempe god effekt. Hunden ble ikke sløv, bare mindre nervøs. Nyttårsaften det året var ingen problem. 

3. Øyeskader. Det forekom 11 øyeskader i år, 4 alvorlige. I forhold til antallet som brukte fyrverkeri er antallet ekstremt lavt. Det finnes tusen andre ting som er mye farligere, som vi heller burde hatt fokus på. Vet dere forresten hvor mange som legges inn i Norge med akutt hjerteinfarkt hver jul på grunn av feit julemat? Hundrevis! Skal vi forby ribbe for det? For å begrense øyeskader enda mer kan vi heller f.eks øke aldersgrensen på salg av fyrverkeri fra 18 til 20 år. Det vil nok hjelpe litt også. 

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri? Høre alle de voksne snakke om hvor sinnsykt flott og gøy det var når de var unge og det smalt glitrende farger på himmelen? Når de attpåtil ser på fyrverkeriet som foregår i Sydney, New York, Dubai osv. hvert nyttår. Ja slik var det her også en gang.. Har hørt noen nevne lysshow og bål som alternative måter å feire nyttårsaften på.. har dere hørt noe så kjedelig? 

5. Noen nevner at voksne folk er redde for å gå ut om kvelden på grunn av smell og feiring. Da lurer jeg egentlig på hvor dere bor for her i Stavanger er det rimelig rolig både før og etter nyttårsaften. 

Og en siste ting.. Kommunal oppskytning er flott det, men det varer kun i 5 minutter ved midnatt. Hva med alle de mindre barna som ikke kan være så lenge oppe? Vi skyter opp kl. 19 for de minste og de synes det er kjempe stas å få bli med på. 

 

Hva med ville dyr da? Skal en gå rundt og levere ut valium til de også?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Plannergirl

Hvis folk kunne holdt seg til de få timene på nyttårsaften (18:00-02:00) så kunne det vært greit. Men her i byen holdt de på hver dag i timesvis fra 23.12 til 5.01 og det er ikke spesielt gøy for dyra. De tåler noen timer sammenhengene av og til, men smell her og der hele dagen i nesten to uker er uholdbart. Spesielt for hunden som vil vokte hjemmet sitt (vi prøver å lære henne av, men helt bort får vi det ikke da det er en vokter rase). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag leste jeg om en liten valp som ble så skremt at den fikk hjertestans og døde 😢

Hvert eneste år kan man lese om hunder som i redsel har stukket hjemmefra...

Nyttårsaften er et mareritt for dyra, både ville dyr og husdyr.

Jeg er glad for å se at mange ønsker et forbud mot privat oppskyting.

Jeg håper og tror vi får et forbud etterhvert.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
1 minutt siden, Diamant skrev:

Senest i dag leste jeg om en liten valp som ble så skremt at den fikk hjertestans og døde 😢

Hvert eneste år kan man lese om hunder som i redsel har stukket hjemmefra...

Nyttårsaften er et mareritt for dyra, både ville dyr og husdyr.

Jeg er glad for å se at mange ønsker et forbud mot privat oppskyting.

Jeg håper og tror vi får et forbud etterhvert.

Det er ingen dyr eller mennesker som dør av hjertestans som følge av et høyt smell såfremt den ikke har en eller annen hjertesykdom fra før. Det er lett å skylde på fyrverkeriet for de som ikke er spesialister.

Hvordan kan hunder stikke hjemmefra om hundene er trygge innendørs? Da er det faktisk eierne som må passe bedre på hunden sin. Stikker de av når det er uvær også?

22 minutter siden, Plannergirl skrev:

Hvis folk kunne holdt seg til de få timene på nyttårsaften (18:00-02:00) så kunne det vært greit. Men her i byen holdt de på hver dag i timesvis fra 23.12 til 5.01 og det er ikke spesielt gøy for dyra. De tåler noen timer sammenhengene av og til, men smell her og der hele dagen i nesten to uker er uholdbart. Spesielt for hunden som vil vokte hjemmet sitt (vi prøver å lære henne av, men helt bort får vi det ikke da det er en vokter rase). 

Dette må være en sterk overdrivelse fordi det foregår ikke salg av fyrverkeri før 27. desember, så hvis du ikke bor nær svenskegrensa så forstår jeg ikke hvordan naboene dine har fått tak i fyrverkeri? Jeg har personlig ikke hørt et eneste smell etter nyttårsaften og jeg bor sentralt i byen.

27 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hva med ville dyr da? Skal en gå rundt og levere ut valium til de også?

Hvilke vil dyr? Fortell meg om alle de ville dyrene i byene som blir redde? Er det ville hjort og dådyr du prater om som lever i villmarka? De hører ikke særlig mye så langt unna. Kyr og hester er innendørs i staller og langt unna fyrverkeriet. 

 

Jeg regner med at alle dere som er så imot fyrverkeri pga. redde dyr IKKE spiser kjøtt? Ja for jaktmenn SKYTER etter dyra og det smeller enda høyere enn en rakett på himmelen, og det er jammen ikke alltid de treffer dyrene heller. Ofte treffer de kanskje en av fem. Hva med de fire andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Giselle skrev:

Og bare sånn for å komme med mine argumenter for å beholde fyrverkeri:

1. De fleste mennesker synes fyrverkeri er flott, spennende og gøy! Fyrverkeri har eksistert som tradisjon i tusenvis av år i verden.

 

Noen tradisjoner er det greit å avskaffe.  

2. Husdyr blir redde. Ja, det gjør mange dyr selv når det er tordenvær. Hvis man har en nervøs hund så må man enten lære hunden å tåle smell og lyder eller skaffe valium denne ene kvelden i året. I og med at tordenvær kan smelle like mye som fyrverkeri så anbefaler jeg førstnevnte. Kan legge til at jeg selv har erfaring ved bruk av valium til hund etter anbefaling fra lege, med kjempe god effekt. Hunden ble ikke sløv, bare mindre nervøs. Nyttårsaften det året var ingen problem. 

Hvordan vil du få i ville dyr og fugler valium? 

Sitat

3. Øyeskader. Det forekom 11 øyeskader i år, 4 alvorlige. I forhold til antallet som brukte fyrverkeri er antallet ekstremt lavt. Det finnes tusen andre ting som er mye farligere, som vi heller burde hatt fokus på. Vet dere forresten hvor mange som legges inn i Norge med akutt hjerteinfarkt hver jul på grunn av feit julemat? Hundrevis! Skal vi forby ribbe for det? For å begrense øyeskader enda mer kan vi heller f.eks øke aldersgrensen på salg av fyrverkeri fra 18 til 20 år. Det vil nok hjelpe litt også. 

Si det til de 11 som hadde fått øyeskader, det er 11 for mange. 

Sitat

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri? Høre alle de voksne snakke om hvor sinnsykt flott og gøy det var når de var unge og det smalt glitrende farger på himmelen? Når de attpåtil ser på fyrverkeriet som foregår i Sydney, New York, Dubai osv. hvert nyttår. Ja slik var det her også en gang.. Har hørt noen nevne lysshow og bål som alternative måter å feire nyttårsaften på.. har dere hørt noe så kjedelig? 

Tider forandrer seg. Unger i dag vokser opp uten at det er lov å røyke inne, de går glipp av svart/hvitt -tv, de får ikke med seg hva en musikkassett er osv... Men de overlever fint og får lite traumer. 

Lysshow og bål er vel bra det, ting er hva man gjør det til. Slutt å vær så storforlangende, det er helt urimelig at du skal ha det gøy på andres bekostning. 

Sitat

5. Noen nevner at voksne folk er redde for å gå ut om kvelden på grunn av smell og feiring. Da lurer jeg egentlig på hvor dere bor for her i Stavanger er det rimelig rolig både før og etter nyttårsaften. 

Og en siste ting.. Kommunal oppskytning er flott det, men det varer kun i 5 minutter ved midnatt. Hva med alle de mindre barna som ikke kan være så lenge oppe? Vi skyter opp kl. 19 for de minste og de synes det er kjempe stas å få bli med på. 

Så går ungene glipp av fyrverkeriet da, hva så? Stjerneskudd er like fint og de må bare forstå at enkelte ting er for voksne og ikke for barn. Det er slik livet er. 

Du glemmer å nevne branntilløp i forbindelse med branner og du glemmer å nevne pengesluket det er. 

Sitat

 

 

Endret av Gagaen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Giselle skrev:

Jeg kan virkelig ikke se noen gode og sterke argumenter for å avskaffe fyrverkeri. Det virker som at mange bare er i mot for å være vanskelig. 

At du synes synd på barna dine fordi de kanskje ikke får leke med fyrverkeri i fremtiden, er ikke akkurat et godt eller sterkt argument i denne saken.

(Jeg tror personlig pipa ville fått en helt annen lyd, om barnet f.eks kom hjem med øyeskader fordi noen andre hadde vært uansvarlige. Tenk så unødvendig det hele er...)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Helt for forbud jeg. Av flere grunner. Unødvendig bråk. Alle holdes våkne, enten de feirer eller ikke. Skremmer den stakkars hunden. Folk skyter opp flere dager i året. Hadde salget stoppet. Hadde ikke privatpersoner hatt tilgang på det. 
Hvert år skades også mange, fordi idioter leker med fyrverkeriet, og noen også i beruset tilstand. Vil gjerne ha lemmer, øyne, og ansikt helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
8 minutter siden, Gagaen skrev:

Hvordan vil du få i ville dyr og fugler valium? 

Si det til de 11 som hadde fått øyeskader, det er 11 for mange. 

Tider forandrer seg. Unger i dag vokser opp uten at det er lov å røyke inne, de går glipp av svart/hvitt -tv, de får ikke med seg hva en musikkassett er osv... Men de overlever fint og får lite traumer. 

Lysshow og bål er vel bra det, ting er hva man gjør det til. Slutt å vær så storforlangende, det er helt urimelig at du skal ha det gøy på andres bekostning. 

Så går ungene glipp av fyrverkeriet da, hva så? Stjerneskudd er like fint og de må bare forstå at enkelte ting er for voksne og ikke for barn. Det er slik livet er. 

Du glemmer å nevne branntilløp i forbindelse med branner og du glemmer å nevne pengesluket det er. 

 

Angående ville dyr så har jeg skrevet om det flere ganger. Det er fåtalls ville dyr i byene som blir plaget av dette. Ville dyr lever i villmarka og andre kyr og hester er innendørs i staller langt i fra oppskytning.

Bål er en bra ting? Der er beviset om at all motstand mot fyrverkeri bare er for å være vanskelig. Tenk hvor utrolig mange flere ulykker det hadde vært om alle skulle ha tent bål ved midnatt i stedet? For å ikke snakke om brannfare og miljøskader? 

Og angående øyeskader. Igjen, man kan f.eks øke aldersgrensen for kjøp av fyrverkeri. Hvis man skal begynne å avskaffe alt som kan forårsaker skader så kan vi like så godt pakke oss inn i bobleplast. Det er snakk om 11 skader.. man avskaffer ikke en hel tradisjon for at noen få ikke klarer å overholde bruk av vernebriller som er påbudt.

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Giselle skrev:

Angående ville dyr så har jeg skrevet om det flere ganger. Det er fåtalls ville dyr i byene som blir plaget av dette. Ville dyr lever i villmarka og andre kyr og hester er innendørs i staller langt i fra oppskytning. 

Bål er en bra ting? Der er beviset om at all motstand mot fyrverkeri bare er for å være vanskelig. Tenk hvor utrolig mange flere ulykker det hadde vært om alle fulle ungdommene skulle ha tent bål ved midnatt i stedet? For å ikke snakke om brannfare og miljøskader?

Det sendes faktisk opp fyrverkeri på bygda og, og der er det mye ville dyr. Og bål hadde heller samler flere samtidig, det hadde jo ikke vært slik at hver person ordna sitt lille bål. Det enkle er ofte det beste, og jeg kjenner veldig få som er FOR fyrverkeri heldigvis. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Giselle said:

Og bare sånn for å komme med mine argumenter for å beholde fyrverkeri:

1. De fleste mennesker synes fyrverkeri er flott, spennende og gøy! Fyrverkeri har eksistert som tradisjon i tusenvis av år i verden.

2. Husdyr blir redde. Ja, det gjør mange dyr selv når det er tordenvær. Hvis man har en nervøs hund så må man enten lære hunden å tåle smell og lyder eller skaffe valium denne ene kvelden i året. I og med at tordenvær kan smelle like mye som fyrverkeri så anbefaler jeg førstnevnte. Kan legge til at jeg selv har erfaring ved bruk av valium til hund etter anbefaling fra lege, med kjempe god effekt. Hunden ble ikke sløv, bare mindre nervøs. Nyttårsaften det året var ingen problem. 

3. Øyeskader. Det forekom 11 øyeskader i år, 4 alvorlige. I forhold til antallet som brukte fyrverkeri er antallet ekstremt lavt. Det finnes tusen andre ting som er mye farligere, som vi heller burde hatt fokus på. Vet dere forresten hvor mange som legges inn i Norge med akutt hjerteinfarkt hver jul på grunn av feit julemat? Hundrevis! Skal vi forby ribbe for det? For å begrense øyeskader enda mer kan vi heller f.eks øke aldersgrensen på salg av fyrverkeri fra 18 til 20 år. Det vil nok hjelpe litt også. 

4. Hvordan vil det bli for barn å vokse opp i et land uten fyrverkeri? Høre alle de voksne snakke om hvor sinnsykt flott og gøy det var når de var unge og det smalt glitrende farger på himmelen? Når de attpåtil ser på fyrverkeriet som foregår i Sydney, New York, Dubai osv. hvert nyttår. Ja slik var det her også en gang.. Har hørt noen nevne lysshow og bål som alternative måter å feire nyttårsaften på.. har dere hørt noe så kjedelig? 

5. Noen nevner at voksne folk er redde for å gå ut om kvelden på grunn av smell og feiring. Da lurer jeg egentlig på hvor dere bor for her i Stavanger er det rimelig rolig både før og etter nyttårsaften. 

Og en siste ting.. Kommunal oppskytning er flott det, men det varer kun i 5 minutter ved midnatt. Hva med alle de mindre barna som ikke kan være så lenge oppe? Vi skyter opp kl. 19 for de minste og de synes det er kjempe stas å få bli med på. 

 

Så du påstår virkelig at fyrverkeri har funnet i tusenvis av år? Kan du linke til dokumentasjon på at folk i middelalderen skjøt opp fyrverkeri?

Når det kommer til å gi hunden beroligende midler er det mange dyrleger som absolutt ikke anbefaler det. Ja fra eieren sin side kan det se ut som at hunden er rolig ettersom den blir tregere og reagerer saktere, men hunden er like redd som uten å bli dopet ned. Mao når du gav det til hunden din var den sannsynligvis fortsatt vettskremt, men du så ikke redselen du så bare at hunden var fysisk roligere. Men selvfølgelig så lenge du får se fyrverkeri så er det jo bare å dope husdyr og late som at det er en god løsning så lenge ditt egoistiske behov blir fylt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gagaen skrev:

Det sendes faktisk opp fyrverkeri på bygda og, og der er det mye ville dyr. Og bål hadde heller samler flere samtidig, det hadde jo ikke vært slik at hver person ordna sitt lille bål. Det enkle er ofte det beste, og jeg kjenner veldig få som er FOR fyrverkeri heldigvis. 

Store bål er jo kjempelette å holde under komtroll i motsetning til mange små bål. Helt klart (i en annen alternativ verden vel å merke).

Jeg kjenner heldigvis ikke noen som gir uttrykk for at de er imot fyrverkeri.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Giselle skrev:

Det er ingen dyr eller mennesker som dør av hjertestans som følge av et høyt smell såfremt den ikke har en eller annen hjertesykdom fra før. Det er lett å skylde på fyrverkeriet for de som ikke er spesialister.

Hvordan kan hunder stikke hjemmefra om hundene er trygge innendørs? Da er det faktisk eierne som må passe bedre på hunden sin. Stikker de av når det er uvær også?

Dette må være en sterk overdrivelse fordi det foregår ikke salg av fyrverkeri før 27. desember, så hvis du ikke bor nær svenskegrensa så forstår jeg ikke hvordan naboene dine har fått tak i fyrverkeri? Jeg har personlig ikke hørt et eneste smell etter nyttårsaften og jeg bor sentralt i byen.

Hvilke vil dyr? Fortell meg om alle de ville dyrene i byene som blir redde? Er det ville hjort og dådyr du prater om som lever i villmarka? De hører ikke særlig mye så langt unna. Kyr og hester er innendørs i staller og langt unna fyrverkeriet. 

 

Jeg regner med at alle dere som er så imot fyrverkeri pga. redde dyr IKKE spiser kjøtt? Ja for jaktmenn SKYTER etter dyra og det smeller enda høyere enn en rakett på himmelen, og det er jammen ikke alltid de treffer dyrene heller. Ofte treffer de kanskje en av fem. Hva med de fire andre? 

Du har aldri sett en fugl innenfor bygrensen?

Norge består ikke bare av byer. Det er også bygder og små tettsteder, der det er ville dyr (hjort/rådyr/rev/ulv/villsvin m.m.).

Det finnes også ville dyr i Nordmarka.

Endret av Honey Dew
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
33 minutter siden, Giselle skrev:

Det er ingen dyr eller mennesker som dør av hjertestans som følge av et høyt smell såfremt den ikke har en eller annen hjertesykdom fra før. Det er lett å skylde på fyrverkeriet for de som ikke er spesialister.

Hvordan kan hunder stikke hjemmefra om hundene er trygge innendørs? Da er det faktisk eierne som må passe bedre på hunden sin. Stikker de av når det er uvær også?

Dette må være en sterk overdrivelse fordi det foregår ikke salg av fyrverkeri før 27. desember, så hvis du ikke bor nær svenskegrensa så forstår jeg ikke hvordan naboene dine har fått tak i fyrverkeri? Jeg har personlig ikke hørt et eneste smell etter nyttårsaften og jeg bor sentralt i byen.

Hvilke vil dyr? Fortell meg om alle de ville dyrene i byene som blir redde? Er det ville hjort og dådyr du prater om som lever i villmarka? De hører ikke særlig mye så langt unna. Kyr og hester er innendørs i staller og langt unna fyrverkeriet. 

 

Jeg regner med at alle dere som er så imot fyrverkeri pga. redde dyr IKKE spiser kjøtt? Ja for jaktmenn SKYTER etter dyra og det smeller enda høyere enn en rakett på himmelen, og det er jammen ikke alltid de treffer dyrene heller. Ofte treffer de kanskje en av fem. Hva med de fire andre? 

Da bor vi ikke i samme by (Det finnes flere i Norge) for jeg er langt unna svenskegrensa og dette var tilfellet i år og i fjor. Bare etter jeg skrev posten har det smelt minst 10 ganger i dag også. Det er helt sykt hvordan de holder på her i byen, var ikke slik der vi bodde før. Forresten, salget her i byen er STORT og mange av de som selger starter mye tidligere enn de skal. Både med å selge og å sende opp. 

Endret av Plannergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
44 minutter siden, Gagaen skrev:

Det sendes faktisk opp fyrverkeri på bygda og, og der er det mye ville dyr. Og bål hadde heller samler flere samtidig, det hadde jo ikke vært slik at hver person ordna sitt lille bål. Det enkle er ofte det beste, og jeg kjenner veldig få som er FOR fyrverkeri heldigvis. 

Folk som eier gårder må faktisk isolere stallene sine hvis det bråker for mye, ikke bare for å skåne mot nyttårsaften men uvær generelt som dyr blir vel så redde av. Skal befolkningen i lille Norge heller gå ut ved midnatt og lage bål, slik som på sankt hans aften i stedet? Hvor patetisk hadde ikke det vært? Folk i verden hadde ledd. 

41 minutter siden, Jada! skrev:

Så du påstår virkelig at fyrverkeri har funnet i tusenvis av år? Kan du linke til dokumentasjon på at folk i middelalderen skjøt opp fyrverkeri?

Når det kommer til å gi hunden beroligende midler er det mange dyrleger som absolutt ikke anbefaler det. Ja fra eieren sin side kan det se ut som at hunden er rolig ettersom den blir tregere og reagerer saktere, men hunden er like redd som uten å bli dopet ned. Mao når du gav det til hunden din var den sannsynligvis fortsatt vettskremt, men du så ikke redselen du så bare at hunden var fysisk roligere. Men selvfølgelig så lenge du får se fyrverkeri så er det jo bare å dope husdyr og late som at det er en god løsning så lenge ditt egoistiske behov blir fylt.

Kina har blant annet brukt fyrverkeri i tusenvis av år. https://en.wikipedia.org/wiki/Fireworks#History

Det du skriver om beroligende er helt feil. Da har du fått feil legemiddel. Valium fungerer ved å roe ned nervene. Det er det samme mennesker får før en operasjon eller under et angstanfall, og JA valium demper nervene. Det virker ikke bare slik for oss eier, men det er virkemåten til legemiddelet. Det du har fått må være sovemedisin, for det gjør bare hunden trøtt uten å dempe nervøsiteten. Ikke uttal deg spydig om noe du ikke kan noe om.

29 minutter siden, Plannergirl skrev:

Da bor vi ikke i samme by (Det finnes flere i Norge) for jeg er langt unna svenskegrensa og dette var tilfellet i år og i fjor. Bare etter jeg skrev posten har det smelt minst 10 ganger i dag også. Det er helt sykt hvordan de holder på her i byen, var ikke slik der vi bodde før. Forresten, salget her i byen er STORT og mange av de som selger starter mye tidligere enn de skal. Både med å selge og å sende opp. 

Nei, vi skulle tydeligvis bodd i hverandres by for her er det stille som dagen er lang. Har ikke hørt en fjert siden nyttårsaften og dette i Stavanger som er en av Norges største byer. Kan ikke si at folk går av skaftet her i vært fall. 

Endret av Giselle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, Giselle skrev:

Folk som eier gårder må faktisk isolere stallene sine hvis det bråker for mye, ikke bare for å skåne mot nyttårsaften men uvær generelt som dyr blir vel så redde av. 

Kina har blant annet brukt fyrverkeri i tusenvis av år. https://en.wikipedia.org/wiki/Fireworks#History

Det du skriver om beroligende er helt feil. Da har du fått feil legemiddel. Valium fungerer ved å roe ned nervene. Det er det samme mennesker får før en operasjon eller under et angstanfall, og JA valium demper nervene. Det virker ikke bare slik for oss eier, men det er virkemåten til legemiddelet. Det du har fått må være sovemedisin, for det gjør bare hunden trøtt uten å dempe nervøsiteten. Ikke uttal deg spydig om noe du ikke kan noe om.

Nei, vi skulle tydelig bodd i hverandres by for her er det stille som dagen er lang. Har ikke hørt en fjert siden nyttårsaften og dette i Stavanger som er en av Norges største byer. Kan ikke si at folk går av skaftet her i vært fall. 

Så fint for deg som bor i Stavanger, men det er ikke slik alle steder. Er like stort her jeg bor, men ønsker selvfølgelig ikke å navngi by på forum. Jeg har bodd mange steder både her i landet og i utlandet, bygd og by. Her jeg bor nå er det verst, men på bygda holder de på i mange dager der også (spesielt i nabolag med barn som er rett ved hestesentre og gårder). De største storbyene i utlandet er det lite utenom kvelden nyttårsaften i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...