Gå til innhold

Folk som sier schøtt, schiino sjylling. Skrivde flydde osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Samme her, dette hører man ofte fra de som er opp til rundt 20.

Før i tiden brukte man logoped, aner ikke hva som skjer i dag.

Anonymkode: e3144...4f1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kebabnorsk og høres helt idiotisk ut, spesielt når norske ungdommer begynner å snakke sånn fordi de tror det er kult. Skolene burde sette strengere krav til elevene i språkundervisningen og terpe på dette helt til de klarer å snakke riktig, alle som ikke kan snakke riktig burde fått stryk i muntlig.

Anonymkode: 45268...01f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kebabnorsk og høres helt idiotisk ut, spesielt når norske ungdommer begynner å snakke sånn fordi de tror det er kult. Skolene burde sette strengere krav til elevene i språkundervisningen og terpe på dette helt til de klarer å snakke riktig, alle som ikke kan snakke riktig burde fått stryk i muntlig.

Anonymkode: 45268...01f

Det har ingenting med kebabnorsk å gjøre. 

Anonymkode: d6ecb...fe4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sløvhet fra foreldrene som ikke har plukket dette av barna. Det er ikke søtt og sjarmerende når de er 15...

Anonymkode: b32cd...92a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor mange er det ikke som har konvertert til å skrive "sakt" opp istedenfor "sagt" opp som fremdeles er den korrekte skrivemåten? Sånne slurvefeil ser en oftere og oftere... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mest svett av å lese at noen skriver «skrivde».

Anonymkode: 87f0b...196

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt irriterende er det også med dem som tror at "sch" er korrekt norsk skrivemåte for "sj/skj"-lyden.

Anonymkode: 55a6d...881

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk jeg frysninger av å høre "skjøtt" og "skjylling". Men, dessverre så har jeg hørt det så mye at jeg ikke reagerer noe særlig. Det er visstnok naturlige endringer i språket. 

Men, "skrivde" "flydde" ol er grusomt å lese.

Anonymkode: 6a417...5f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange med slike talefeil ikke er i stand til å lære å snakke riktig. Det er med andre ord ikke deres feil, og en bør vise forståelse/sympati som en gjør ovenfor andre med utfordringer.

Anonymkode: f9b18...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket endrer seg. Det er under utvikling som alt annet. En kar født på 1870-tallet hadde blitt mer enn bare svett over å høre deg snakke, TS:)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At innfødte nordmenn begynner å snake gebrokkent norsk, er et klart tegn på at det er for mange innvandrere i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror mange med slike talefeil ikke er i stand til å lære å snakke riktig. Det er med andre ord ikke deres feil, og en bør vise forståelse/sympati som en gjør ovenfor andre med utfordringer.

Anonymkode: f9b18...613

De klarer nok å uttale disse ordene korrekt om viljen er tilstede.

Anonymkode: eb6b0...d78

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som sier schylling og schøtt og hun hører ikke forskjell på uttalen av kylling og kjøtt vs schylling og schøtt. Hun er 23 år så det er jo hennes generasjon som har begynt å snakke sånn. Hun har ikke snakket sånn hele livet, og denne uttalen har kommet inn i språket hennes de siste årene. 

Anonymkode: 318ba...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
På 8.1.2020 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Før fikk jeg frysninger av å høre "skjøtt" og "skjylling". Men, dessverre så har jeg hørt det så mye at jeg ikke reagerer noe særlig. Det er visstnok naturlige endringer i språket. 

Men, "skrivde" "flydde" ol er grusomt å lese.

Anonymkode: 6a417...5f6

Det har noe med hvor man er fra. Oslo øst og romerrike er mer preget av den feiluttalelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mads Hansen sa i en podkast: sier ungen scheller, kan du låse han ned i kjelleren og si at han slipper ut når han kan fortelle hvor han er 😅

Ikke at jeg ville gjort det, med hysterisk festlig sagt 😅

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke forskjell. Kanskje jeg sier det. Kanskje ikke. Men dere har problemer ass. Lol

Anonymkode: 4df3d...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater den Lottomillionær-reklamen. Kjetil kan holde KJeft!!

Anonymkode: b37fb...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...