Gå til innhold

Førstegangsprøvere


Noldi

Anbefalte innlegg

Ja, skal man prøve seg på en slik dagbok da? Vi er et par i midten og slutten av 20-årene. Vært kjærester i 4 år og samboere i 2.  Selv har jeg alltid visst at jeg har lyst på barn, men har ikke lagt så mye i det da jeg har vært av oppfatningen av at han ønsket å vente. Da det viste seg å ikke stemme ble vi enige om å slutte på prevensjon. Det er nå 1 måned siden vi sluttet på prevensjon. Jeg har ikke hatt mensen på 3 år, men den dukket opp i dag. Så nå begynner det for alvor. Grunnen til at jeg ønsker å starte denne dagboken er fordi de fleste av mine nærmeste venner ikke er i nærheten av å ønske seg barn nå, og det kan bli litt kjedelig og rart å snakke om mensen og eggløsning med samboeren i lengen. Har vært litt inne på denne siden og fulgt med på et par andre dagbøker, noe jeg synes er veldig morsomt! Det blir vel kanskje litt stille i starten, iallfall til tr er over. Håper likevel noen vil følge meg og denne nye tilværelsen! Kanskje jeg også lærer noe😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettersom det er så lenge siden sist jeg hadde noen form for syklus har jeg kjøpt et par el-tester. Har tatt noen litt sånn i hytt og pine frem til i dag, men nå som en syklus begynner å forme seg tenkte jeg å teste mer regelmessig. Er det noen tips om når jeg bør begynne å bruke el-tester etter endt mensen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen🤗

Så spennende! Jeg pleier å starte med eggløsningstester rundt CD9. Men for meg er det ganske lett å vite, for jeg får økt utflod noen dager før el, så jeg pleier å starte da. Så tar jeg en test hver ettermiddag frem til positiv test, og dagen etter for å se at den er negativ igjen. Jeg liker babyplan sine strimler😊 Lykke til🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pillowtalk skrev:

Velkommen🤗

Så spennende! Jeg pleier å starte med eggløsningstester rundt CD9. Men for meg er det ganske lett å vite, for jeg får økt utflod noen dager før el, så jeg pleier å starte da. Så tar jeg en test hver ettermiddag frem til positiv test, og dagen etter for å se at den er negativ igjen. Jeg liker babyplan sine strimler😊 Lykke til🌸

Tusen takk for svar! Men må si jeg er rimelig grønn når det kommer til disse forkortelsene😅 hva betyr CD9?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pillowtalk skrev:

Cyclus day (CD1=første dag av mensen)😊

Okei, Tusen takk😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, her kan det virke som at kroppen ikke har kommet helt i gang likevel. Trodde jeg fikk min første mensen på 3 år i går, men nå er jeg usikker. Det har ikke kommet noe mer blod etter den ene gangen det var blod på papiret i går rundt kl.15. Jeg har alltid hatt veldig lette blødninger før jeg begynte på p-piller, men dette virker mer som spotting?🤔 De siste ukene har jeg tenkt at det skjer noe snart, da jeg har hatt ekstremt sensitive og ømme bryster, og de siste dagene har jeg hatt mensenmurringer, samtidig som brystene har blitt mindre ømme og sensitive. Etter 3 år uten noen tegn til slike symptomer på mensen/eggløsning etc. kjenner jeg at det er rart og morsomt å tolke kroppens signaler på nytt😁 det betyr vel at noe er i gang, jeg er bare ikke helt sikker på hva enda😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare å forvente at kroppen kan være ganske på bærtur etter prevensjonslutt 🤭 Både ift at syklusen kan bli ganske uregelmessig og at du kan kjenne på både det ene og det andre - blir litt som at kroppen skal våkne til liv igjen 🙊 Noen kommer heldigvis raskere inn i rytme igjen enn andre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Patriotpaula skrev:

Det er nok bare å forvente at kroppen kan være ganske på bærtur etter prevensjonslutt 🤭 Både ift at syklusen kan bli ganske uregelmessig og at du kan kjenne på både det ene og det andre - blir litt som at kroppen skal våkne til liv igjen 🙊 Noen kommer heldigvis raskere inn i rytme igjen enn andre. Lykke til!

Det er akkurat sånn det føles ut også😁 at kroppen våkner til liv etter laaaang dvale, så er spent på hvor mye rart jeg kommer til å kjenne på de neste månedene 🙈 heldigvis har vi ingen hastverk eller masse prøvinger bak oss, nå bare føler vi oss litt frem og ser om denne kroppen er klar for å komme tilbake til vanlig rytme igjen😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har det vært stille fra meg her en liten stund, så her kommer en liten oppdatering☺️
Jeg måtte plutselig og uventet legges inn på sykehus og opereres for antatt alvorlig sykdom. Det ble lange dager med undersøkelser og behandling i 2-3 uker. En uke etter operasjon viste labresultater at behandling ble satt i gang akkurat tidsnok, og jeg er nå friskmeldt, fjoh! Dermed ble det en hel del surr i både hode og kropp, men nå begynner jeg å komme meg til hektene igjen.

Siden sist har jeg hatt en ny småblødning, men ingen mensen. Kroppen gir meg mange tegn på at den begynner å «fungere» uten prevensjon igjen, og jeg har titt og ofte vonde pupper, «smerter»/ubehag/murringer i livmor og en utflod som varierer mer enn den har gjort tidligere. Akkurat hva disse tegnene gjelder er jeg ikke helt sikker på, men noe er endret, og det tolker jeg i positiv retning.

Mannen og meg har ikke pratet så mye om dette siden sist, men det føler jeg heller ikke behov for egentlig. Han og jeg vet begge hva som skjer, og det kan virke som at det har gitt mannen nytt liv🙈 «Aksjene» er ingen problem for noen av oss om dagen, og ingen klager på det🙈

Da gjenstår det bare å se hva fremtiden bringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg la meg i går kveld var det rosa på papiret når jeg jeg var do. Fortsatt rosa i dag tidlig, men ikke ordentlig blodfarge som det pleier å være når jeg har mensen. Jeg håper jo det er mensen som er på vei, og at jeg kanskje endelig får tilbake syklus😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende jeg er litt rask i avtrekkeren, men tror endelig mensen har kommet! Nå er det ikke bare rosa lenger. Hadde aldri trodd det skulle være så gøyalt å få mensen igjen! Har også bestilt nye eggløsningstester så jeg kan følge litt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sikker, mensen er på plass etter flere år uten! Det negative er jo at jeg nå blir ekstremt utålmodig, og helst vil begynne å teste etter EL med en gang😂 det har jo selvfølgelig ikke noe for seg, men gleder meg likevel. Jeg har, som sikkert mange andre her inne, lastet ned apper for å følge med på syklus. Siden jeg ikke har hatt syklus på evigheter kommer jeg nok til å heller begynne å teste etter el for tidlig enn for sent, siden jeg akkurat nå ikke kjenner denne siden av kroppen min. Har lastet ned premom appen som man kan scanne el-testene med også, så det blir moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD 5. 
TR er fortsatt på besøk, og gir ingen tegn til å dra med det første heller. Som sagt tidligere er det flere år siden jeg har hatt blødninger eller mensen, og jeg må ærlig innrømme at jeg har glemt hvor slitsomt det er😅 jeg har masse mensensmerter og er dårlig i magen.. forskjellen fra før jeg begynte på prevensjon er at jeg tidligere hadde mensen i 2-4 dager, og veldig lette blødninger. Nå har det gått 5 dager med kraftig blødning, så jeg gleder meg til det er ferdig.

Ellers har jeg bestilt både det ene og det andre fra babyplan etter at mensen var et faktum. Har bestilt en hel haug av eggløsningstester, folsyre, 4 ‘test tidlig’ graviditetstester fra babyplan, 2 clearblue med ukeindikator, også har jeg noen vanlige graviditetstester fra babyplan liggende som jeg har brukt litt her og der før mensen kom i helgen.

Planen er å ikke teste med graviditetstester før mensen er en eller to dager forsinket. Litt fordi jeg merker på meg selv hvor fort jeg blir oppslukt i dette og ikke vil påføre kroppen unødvendig stress, men også litt fordi jeg ønsker å se en klar strek uten å lire på svaret når jeg tester. Så får vi se da, om jeg klarer å vente til uteblitt menstruasjon, hehe, skal ikke love noe som helst! Men, det er jo fortsatt lenge til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 8

TR gjør litt mindre ut av seg i dag, men har ikke bestemt seg for å pakke kofferten og reise av gårde helt enda. Jeg begynner å bli veldig klar for å rydde vekk bind og bestemortrusene nå. Jeg satser på at mensen er ferdig i morgen siden det har avtatt en god del i dag😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Noldi skrev:

CD 8

TR gjør litt mindre ut av seg i dag, men har ikke bestemt seg for å pakke kofferten og reise av gårde helt enda. Jeg begynner å bli veldig klar for å rydde vekk bind og bestemortrusene nå. Jeg satser på at mensen er ferdig i morgen siden det har avtatt en god del i dag😁

Så deilig å være i gang da 😁 For min del så har syklusene variert alt fra 28 til 45 dager etter pilleslutt i august, så vær forberedt på at det kan være uregelmessig en stund. Håper din stabiliserer seg fortere enn min har gjort 🙈 

Og jeg tror jeg ville begynt med eggløsningstester allerede i morgen ettermiddag/kveld hvis TR er ferdig på besøk da, jeg angrer hvertfall på at jeg ikke begynte å teste etter det de første syklusene. 😊 Man kommer liksom litt mer ordentlig i gang når man har kontroll på EL føler jeg 😊 

 

Følger med i spenning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, vegasus skrev:

Så deilig å være i gang da 😁 For min del så har syklusene variert alt fra 28 til 45 dager etter pilleslutt i august, så vær forberedt på at det kan være uregelmessig en stund. Håper din stabiliserer seg fortere enn min har gjort 🙈 

Og jeg tror jeg ville begynt med eggløsningstester allerede i morgen ettermiddag/kveld hvis TR er ferdig på besøk da, jeg angrer hvertfall på at jeg ikke begynte å teste etter det de første syklusene. 😊 Man kommer liksom litt mer ordentlig i gang når man har kontroll på EL føler jeg 😊 

 

Følger med i spenning! 

Tusen takk for innspill ang EL-tester! Har vært mye frem og tilbake på når jeg skal begynne å teste, om jeg skal vente et par dager eller ikke. Men lot meg fort overtale så da begynner jeg med det med en gang mensen er ferdig nå. Har 50 tester i skapet så det holder en stund iallfall😁 

Må innrømme at jeg ser på denne første syklusen som en liten «prøverunde», siden jeg ikke aner noe om min egen syklus😅 Det skal vel litt til for at det sitter med én gang, så satser i første omgang på at jeg kanskje blir litt kjent med min egen kropp igjen😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Noldi skrev:

Tusen takk for innspill ang EL-tester! Har vært mye frem og tilbake på når jeg skal begynne å teste, om jeg skal vente et par dager eller ikke. Men lot meg fort overtale så da begynner jeg med det med en gang mensen er ferdig nå. Har 50 tester i skapet så det holder en stund iallfall😁 

Må innrømme at jeg ser på denne første syklusen som en liten «prøverunde», siden jeg ikke aner noe om min egen syklus😅 Det skal vel litt til for at det sitter med én gang, så satser i første omgang på at jeg kanskje blir litt kjent med min egen kropp igjen😁

Viktig å lære seg å kjenne kroppen ja 😊 Kan jo være du er skikkelig heldig og det sitter med en gang, men det kan jo ta tid også, og nettopp derfor jeg angrer på at jeg ikke begynte å teste fra første stund. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt sikker på at det var siste mens-dag på søndag ettersom det avtok veldig den dagen. Men her sitter jeg da, på CD 10 og har fortsatt mensen😅 igjen tenker jeg som jeg har gjort de siste to dagene; dette må da være siste dag. Jeg er ikke så veldig glad i å ha TR på besøk heller, så gleder meg voldsomt til jeg kan logge inn her igjen og fortelle at mensen (endelig) er over😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 12

Må fortsatt bruke innlegg for å holde trusa ren, men det er svært lite blødning nå. Det er så minimalt at jeg på en måte føler mensen er over. Ettersom jeg er så langt ute i syklusen allerede og føler jeg kun har det jeg vil kalle som «resteblødning» har jeg i dag begynt med EL tester. Ønsker å være litt ekstra nøye nå i starten for å være sikker og for å lære meg alt dette. Har lastet ned appen premom for å få litt hjelp til å tolke EL testene fremover. Der kan man scanne testene og de blir ført inn i et system så er det litt enklere å holde styr på.

Det jeg begynner å bli mer og mer spent på nå er hvor lang syklus jeg kommer til å ha. Håper at jeg kommer fort inn i en stabil syklus!😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...