Gå til innhold

Kiropraktor erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden sommer så har jeg hatt vondt i nedre del av ryggen, mest på venstre siden. Det kommer og går. Men i noen uker så har jeg også hatt kald/varm følelse i kneet. Det også kommer og går. De siste dagene så har jeg også hatt sånn kald/varm, vanskelig å forklare følelse på foten på oversiden.

Jeg tenker at alt dette kommer av ryggen. På fredag hadde jeg første time hos kiropraktor, han tok skjekk på meg og sa at ryggmuskuluturen min er ganske stiv, men at han kan hjelpe meg. Timen varte vel i nesten 40 min, jeg fortalte hvordan jeg følte meg osv.. også tok han noen sånne knekk på ryggen min. 

Jeg har ikke blitt bedre, ryggen er vond fortsatt. Kan heller ikke forvente å bli bra med en gang vel.

Men også er det mest foten som plager meg, blir gal snart. Litt sånn brennende murrende følelse, men mest om kvelden. Tror også psyken gjør sitt også.

Hvordan er deres erfaring med kiropraktor? Hjalp det på dere?

Anonymkode: cc345...650

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei,

Det hjelper på meg! 
følelsen i foten kan være stråling fra foten (men ikke stol på at min diagnose er rett) - du må gå noen ganger før du merker forskjell - derfor får du nok ny time 1-2 ganger i uken den første tiden. Når du blir bedre så får du kanskje time 1 gang per måned osv... 

Anbefaler også å spørre kiro hva slags trening du kan gjøre og høre om han har gode tips til hva du skal gjøre i hverdagen for at du ikke belaster ryggen

Anonymkode: 6fb51...818

Skrevet

Jeg vurderer å ringe kiro på mandag. Jeg kjenner meg igjen i første innlegg, så er og interessert i å høre erfaringer. 

Anonymkode: 5135a...7f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg slet med smerter i rygg, hadde vel 20-25 timer hos kiropraktor.
Hadde stor forbedring i noen dager etter hver behandling, så var det tilbake på start.

Så fikk jeg teste naprapat, hadde 6 timer, og var smertefri i flere år.

Skrevet
Akkurat nå, Taluno skrev:

Jeg slet med smerter i rygg, hadde vel 20-25 timer hos kiropraktor.
Hadde stor forbedring i noen dager etter hver behandling, så var det tilbake på start.

Så fikk jeg teste naprapat, hadde 6 timer, og var smertefri i flere år.

Hva var forskjellen? Var det vondt pga muskler, eller på låsninger i rygg? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva var forskjellen? Var det vondt pga muskler, eller på låsninger i rygg? 

Jeg hadde flere låsninger i ryggen, som igjen ga store muskelsmerter.
Som både fysioterapaut og naprapat sa: låser skjelettet seg, så spenner musklene seg for å kompansere, og når musklene spenner seg så stivner skjeletter for å kompansere. Så har man en ond sirkel.
Min opplevelse var at kiropraktoren gikk hovedsaklig på skjelettet, uten å bruke tid på musklene, mens naprapaten behandlet helhetlig.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Taluno skrev:

Jeg hadde flere låsninger i ryggen, som igjen ga store muskelsmerter.
Som både fysioterapaut og naprapat sa: låser skjelettet seg, så spenner musklene seg for å kompansere, og når musklene spenner seg så stivner skjeletter for å kompansere. Så har man en ond sirkel.
Min opplevelse var at kiropraktoren gikk hovedsaklig på skjelettet, uten å bruke tid på musklene, mens naprapaten behandlet helhetlig.

Aha! Så en naprapat er blanding av kiropraktor og fysio? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aha! Så en naprapat er blanding av kiropraktor og fysio? 

Min opplevelse er at naprapater er mer helhetlig.
Men samtidig er det feil å sammenligne, siden naprapat ikke har autorisasjon har helsedirektoratet, og dermed heller ikke noe leger kan henvise til eller man kan få refusjon fra. Dem har kranglet ganske lenge om å få bli en del av offentlig helseordning.

Naprapaten knekker opp der det er behov for det, masserer der det er behov, og gir "hjemmeoppgaver" i form av øvelser. Noen setter også nåler med og uten strøm for å trigge muskler.
Jeg har vært innom kiropraktor, fysioterapaut, manuellterapaut og naprapat i over 20 år, og naprapaten er definitivt det som har fungert best, men manuellterapautt ligger ganske tett opp mot naprapaten!

Skrevet

Jeg har slitt med isjias og har hatt smertestråling nedover lår, legg og ankel og har gått til kiropraktor og han var nøye på å spørre meg hvordan jeg opplevde smertene, så lenge det var smerter og ikke nedsatt følelse så var det typisk irritasjon/hevelse på nerver pga feilbelastning over tid (isjias). Om det var noe som helst nedsatt følelse så er det vanlig å sende pasienter på MR. Jeg gikk ditt noen ganger før det ble bra, men er viktig å ikke være passiv etter en slik time, gå deg en tur rett etterpå før det stivner igjen for å løse opp.

Anonymkode: 267c9...fa8

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Det hjelper på meg! 
følelsen i foten kan være stråling fra foten (men ikke stol på at min diagnose er rett) - du må gå noen ganger før du merker forskjell - derfor får du nok ny time 1-2 ganger i uken den første tiden. Når du blir bedre så får du kanskje time 1 gang per måned osv... 

Anbefaler også å spørre kiro hva slags trening du kan gjøre og høre om han har gode tips til hva du skal gjøre i hverdagen for at du ikke belaster ryggen

Anonymkode: 6fb51...818

Jeg har gått 3 ganger til kiropraktor og jeg ga opp. Han stilte meg spm alltid og jeg svarer men han ga meg aldri noe svar. Nå har jeg begynt å gå til fysioterapeut, hadde min andre time i førrige uke og skal dit på mandag, håper at dette vil hjelpe.

Skrevet
På 5.1.2020 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Siden sommer så har jeg hatt vondt i nedre del av ryggen, mest på venstre siden. Det kommer og går. Men i noen uker så har jeg også hatt kald/varm følelse i kneet. Det også kommer og går. De siste dagene så har jeg også hatt sånn kald/varm, vanskelig å forklare følelse på foten på oversiden.

Jeg tenker at alt dette kommer av ryggen. På fredag hadde jeg første time hos kiropraktor, han tok skjekk på meg og sa at ryggmuskuluturen min er ganske stiv, men at han kan hjelpe meg. Timen varte vel i nesten 40 min, jeg fortalte hvordan jeg følte meg osv.. også tok han noen sånne knekk på ryggen min. 

Jeg har ikke blitt bedre, ryggen er vond fortsatt. Kan heller ikke forvente å bli bra med en gang vel.

Men også er det mest foten som plager meg, blir gal snart. Litt sånn brennende murrende følelse, men mest om kvelden. Tror også psyken gjør sitt også.

Hvordan er deres erfaring med kiropraktor? Hjalp det på dere?

Har gått til kiropraktor ved behov i 15 år. Hjelper definitivt meg. Også prøvd naprapat og fysio! Har blitt hos kiropraktoren. Før jul fikk jeg kink i ryggen, kunne så vidt gå. Å ringe lege er unødvendig, etter 3-4t på like mange dager var jeg krykkeløs. På den 4t ankom jeg med krykker og gikk ut uten. Så hos meg er kiropraktor gull verdt.

Skrevet
5 minutter siden, Paw Patrol skrev:

Har gått til kiropraktor ved behov i 15 år. Hjelper definitivt meg. Også prøvd naprapat og fysio! Har blitt hos kiropraktoren. Før jul fikk jeg kink i ryggen, kunne så vidt gå. Å ringe lege er unødvendig, etter 3-4t på like mange dager var jeg krykkeløs. På den 4t ankom jeg med krykker og gikk ut uten. Så hos meg er kiropraktor gull verdt.

Kiropraktoren må være flink også. Kanskje han jeg gikk til ikke var så flink. Vet ikke!

Men iallefall fysioterapeuten jeg går til nå har sagt til meg «jeg lover at du skal bli helt bra igjen». I tillegg så har jeg fått 3 øvelser jeg gjør hjemme hver dag. 

Skrevet

Min erfaring er at kiropraktoren løser problemet kortsiktig. Behandlingen hjelper bare en stund, så er det tilbake igjen. 

Min fysioterapeut sa at her må det øvelser til, dette kunne ikke han reparere for meg. Jeg måtte trene meg opp selv, og fikk øvelser som skulle trene opp spesifikke muskler. (når noen muskler er for stramme og noen muskler ikke er stramme nok, fører det til skjevhet og feilbelastning). Parallelt med at jeg gjorde øvelser hver dag hjemme, fulgte fysioterapeuten opp med behandlinger, "knekking" og massering av spesifikke punkt, og korrigeringer av øvelsene underveis. Gradvis ble jeg bedre, fordi jeg fikk rettet opp selve problemet, og ikke bare behandlet symptomene.

Anonymkode: 68a1e...233

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...