Gå til innhold

Utsatt for overgrep - leve normalt i ettertid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rådføre deg med eks smiso og der kan du også bearbeide traumene hvis du trenger det ❤️

Jeg har blitt seksuelt misbrukt hver dag i mange år som barn. Han var voksen og jeg barn. Jeg anmeldte og overgriperen ble dømt. Jeg har aldri hatt kontakt med han i ettertid, det ville vært for vondt for meg. Jeg har heller ingen kontakt med familien min. 

Anonymkode: 71a23...731

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare så at det er sagt (til dere andre,) at selvom han forgrep seg på ts, så betyr ikke det at han vil forgripe seg på barna sine.

Kjære ts! Så utrolig leit å høre om det du har opplevd! Om jeg var deg ville jeg sagt det til kjæresten. Så ville jeg fortsatt å holdt øye med tantebarna. Jeg hadde kontaktet hjelpeapparatet og fått bearbeidet litt av det. Så sammen med hjelpen vurdert om du vil anmelde eller snakket med broren om dette. Jeg ville gjort dette før du evt snakker med bror. Det finnes flere ressurssentere mot incest i landet som vil ta deg i mot, tilby samtale/behandling og hjelpe deg i veien videre. De har også kontakt med advokater som har bred erfaring i incestsaker. ❤️ Jeg har ikke vært utsatt for det samme, men ble gruppevoldtatt som 15 åring. Jeg holdt det skjult store deler av livet men det rant etterhvert over. Det krevde enormt mye med mot for meg å oppsøke hjelp 10 år etter men jeg er så glad jeg gjorde det. For meg startet det med samtaler hos Dixi, og jeg fikk en samtale med advokat gjennom Dixi for råd (uten å ha tanker om anmeldelse...) helt gratis. De hjalp meg enormt mye. Det kan hende at de kan tilby en felles samtale med deg og broren din med behandler tilstede om du ønsker det (om de tenker at det kan være fornuftig.) Jeg klarte meg ganske greit i flere år men siden det var ubearbeidet ga det meg etterhvert større plager. Og jeg er veldig glad jeg klarte å ta tak i det. Håper du klarer det også❤️

Masse varme tanker ❤️

Anonymkode: 5e9f8...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meg over igjen. Jeg skjønner godt at du synes det er lettere å skrive. Jeg klarte ikke å si mye når jeg ringte Dixi, bare at det har skjedd meg noe for mange år siden men at jeg ikke klarer å snakke om det  ... ) Hun var fantastisk, støttende og forståelsesfull. Bekreftet at det er vanskelig å snakke om men ville gi meg en time for å bli kjent. Når jeg kom dit hadde jeg skrevet ned hva som hadde skjedd så det hjalp meg og det ga en åpning for samtalen. De ville heller at jeg skulle starte rolig og være trygg, enn at jeg skulle tømme meg helt 1. timen og så angre og aldri tørre å gå igjen❤️ Bare mener at de har så mye erfaring disse stedene, og vil ta godt hånd om deg og dine grenser🥰 

Anonymkode: 5e9f8...aba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare så at det er sagt (til dere andre,) at selvom han forgrep seg på ts, så betyr ikke det at han vil forgripe seg på barna sine.

Kjære ts! Så utrolig leit å høre om det du har opplevd! Om jeg var deg ville jeg sagt det til kjæresten. Så ville jeg fortsatt å holdt øye med tantebarna. Jeg hadde kontaktet hjelpeapparatet og fått bearbeidet litt av det. Så sammen med hjelpen vurdert om du vil anmelde eller snakket med broren om dette. Jeg ville gjort dette før du evt snakker med bror. Det finnes flere ressurssentere mot incest i landet som vil ta deg i mot, tilby samtale/behandling og hjelpe deg i veien videre. De har også kontakt med advokater som har bred erfaring i incestsaker. ❤️ Jeg har ikke vært utsatt for det samme, men ble gruppevoldtatt som 15 åring. Jeg holdt det skjult store deler av livet men det rant etterhvert over. Det krevde enormt mye med mot for meg å oppsøke hjelp 10 år etter men jeg er så glad jeg gjorde det. For meg startet det med samtaler hos Dixi, og jeg fikk en samtale med advokat gjennom Dixi for råd (uten å ha tanker om anmeldelse...) helt gratis. De hjalp meg enormt mye. Det kan hende at de kan tilby en felles samtale med deg og broren din med behandler tilstede om du ønsker det (om de tenker at det kan være fornuftig.) Jeg klarte meg ganske greit i flere år men siden det var ubearbeidet ga det meg etterhvert større plager. Og jeg er veldig glad jeg klarte å ta tak i det. Håper du klarer det også❤️

Masse varme tanker ❤️

Anonymkode: 5e9f8...aba

Men sjansen er stor!

Anonymkode: 9df0f...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men sjansen er stor!

Anonymkode: 9df0f...f2e

Enig. Dette ville jeg ikke tatt sjansen på så hadde meldt han til BV

Anonymkode: 1bc42...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare så at det er sagt (til dere andre,) at selvom han forgrep seg på ts, så betyr ikke det at han vil forgripe seg på barna sine.

Kjære ts! Så utrolig leit å høre om det du har opplevd! Om jeg var deg ville jeg sagt det til kjæresten. Så ville jeg fortsatt å holdt øye med tantebarna. Jeg hadde kontaktet hjelpeapparatet og fått bearbeidet litt av det. Så sammen med hjelpen vurdert om du vil anmelde eller snakket med broren om dette. Jeg ville gjort dette før du evt snakker med bror. Det finnes flere ressurssentere mot incest i landet som vil ta deg i mot, tilby samtale/behandling og hjelpe deg i veien videre. De har også kontakt med advokater som har bred erfaring i incestsaker. ❤️ Jeg har ikke vært utsatt for det samme, men ble gruppevoldtatt som 15 åring. Jeg holdt det skjult store deler av livet men det rant etterhvert over. Det krevde enormt mye med mot for meg å oppsøke hjelp 10 år etter men jeg er så glad jeg gjorde det. For meg startet det med samtaler hos Dixi, og jeg fikk en samtale med advokat gjennom Dixi for råd (uten å ha tanker om anmeldelse...) helt gratis. De hjalp meg enormt mye. Det kan hende at de kan tilby en felles samtale med deg og broren din med behandler tilstede om du ønsker det (om de tenker at det kan være fornuftig.) Jeg klarte meg ganske greit i flere år men siden det var ubearbeidet ga det meg etterhvert større plager. Og jeg er veldig glad jeg klarte å ta tak i det. Håper du klarer det også❤️

Masse varme tanker ❤️

Anonymkode: 5e9f8...aba

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er meg over igjen. Jeg skjønner godt at du synes det er lettere å skrive. Jeg klarte ikke å si mye når jeg ringte Dixi, bare at det har skjedd meg noe for mange år siden men at jeg ikke klarer å snakke om det  ... ) Hun var fantastisk, støttende og forståelsesfull. Bekreftet at det er vanskelig å snakke om men ville gi meg en time for å bli kjent. Når jeg kom dit hadde jeg skrevet ned hva som hadde skjedd så det hjalp meg og det ga en åpning for samtalen. De ville heller at jeg skulle starte rolig og være trygg, enn at jeg skulle tømme meg helt 1. timen og så angre og aldri tørre å gå igjen❤️ Bare mener at de har så mye erfaring disse stedene, og vil ta godt hånd om deg og dine grenser🥰 

Anonymkode: 5e9f8...aba

Tusen takk for støtte og at du deler din erfaring. Bra å høre hvor hjelpsom støttesenteret var! Håper du har det bedre nå. Er det mange rundt deg som vet om voldtekten og på en måte kun tenker på det når de treffer deg? 

Ts.

Anonymkode: 380bd...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk for støtte og at du deler din erfaring. Bra å høre hvor hjelpsom støttesenteret var! Håper du har det bedre nå. Er det mange rundt deg som vet om voldtekten og på en måte kun tenker på det når de treffer deg? 

Ts.

Anonymkode: 380bd...c3a

Jeg tror ikke de tenker på det når de ser meg lenger. De tenkte nok på meg og lurte på hvordan det gikk mens saken ble etterforsket, og en stund etter jeg fortalte det, men nå er jeg bare «Lise.» Den samme gamle 😊 Folk er som regel opptatt med sitt og sin egen hverdag.  Jeg anmeldte men den ble henlagt. Jeg var redd for «voldtatt-stempelet» i panna i flere år og at det var mye derfor jeg unnlot å si noe. Fryktet også at folk ikke ville tro meg, tro jeg var overdramatisk, ville snakke om meg og diskutere saken bak min rygg. Eller ikke ville «tåle» historien min. Det jeg fikk da jeg fortalte til familie og venner var enormt med støtte og varme. Og jeg ble overrasket over at min familie tålte historien og alle følelsene mine. Mamma gikk også et par ganger til Dixi for å få veiledning og hjelp med å bearbeide det. Hun følte nok litt skyld i å ikke ha «merket det.» For hun skjønte det på et vis men valgte de trygge skylappene.

Det er jo litt annerledes med incest. Det er noe som rammer hele familien i større grad og bærer mye skam med seg. I tillegg var broren din en tillitsperson for deg og en du nok har/hadde varme følelser for (søskenkjærlighet.) Så derfor blir det veldig komplisert og vanskelig å håndtere følelsesmessig. De på støttesenteret vil nok komme med mange gode råd rundt dette. Også vil jo dette skje i ditt tempo. Det jeg tror kan skje er at du får sett på overgrepene med litt nye øyne. Jeg tror at man har lett for å bagatellisere alvoret for å beskytte seg selv og sitt sinn. Det var veldig vondt å stå i men er glad jeg gjorde det. Jeg føler meg mye sterkere og tørr å stå opp for meg selv i større grad.

Selv om saken min ble henlagt grunnet bevisets stilling vet jeg at den ligger i systemet. Om det er noen som anmelder i ettertid, så vil det styrke saken til fornærmede. Hvis du en dag skulle føle styrke nok til å anmelde vil det kunne hindre at broren din gjør noe lignende igjen (siden han har en sak på seg uansett om den blir henlagt eller ikke... ) Har også lest at de fleste voldtektsmenn debuterer som mindreårige. Så er jo en større sannsynlighet for at han har eller vil forgripe seg på noen andre enn andre som aldri har gjort noe sånt før. Det viktigste er at du tar vare på deg selv, tar tak i traumene i ditt tempo og finner veien videre sammen med med et støttesenter. De kommer ikke til å presse deg til noe. Jeg vil virkelig anbefale deg å starte å få bearbeidet det og ta deg tid. Kjæresten fikk også tilbud om samtale med Dixi, så det vil nok din kjæreste også få. 😊 

 

Anonymkode: 5e9f8...aba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Ønsker deg alt godt TS! ❤️
 

Jeg synes det er veldig bekymringsverdig at han har ansvar for små barn etter å ha misbrukt deg. Jeg ville faktisk vurdert å melde til BV. Overgripere skal ikke være i nærheten av barn.

Anonymkode: 1bc42...2e3

Ikke for å på nooooen som helst måte forsvare ham, så var han barn/ungdom da dette skjedde, nå er han voksen. Folk kan forandre seg. 

Jeg tror ikke det er de samme menneskene som utfører grusomme ting slik han gjorde, som nødvendigvis misbruker egne barn. 

Anonymkode: 11307...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å på nooooen som helst måte forsvare ham, så var han barn/ungdom da dette skjedde, nå er han voksen. Folk kan forandre seg. 

Jeg tror ikke det er de samme menneskene som utfører grusomme ting slik han gjorde, som nødvendigvis misbruker egne barn. 

Anonymkode: 11307...b60

Det skal man ikke ta sjansen på. Hadde meldt.

Anonymkode: 1bc42...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal man ikke ta sjansen på. Hadde meldt.

Anonymkode: 1bc42...2e3

Kan man melde selv når det ikke foreligger en dom eller at saken er anmeldt? uten at barna viser tegn på overgep/omsorgssvikt? De som voldtok meg har også flere barn, er gifte og har gode jobber! Det er sikkert mange av dem. Kan ikke sende bekymringsmelding på noen som aldri har blitt siktet vel? 

Anonymkode: 5e9f8...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man melde selv når det ikke foreligger en dom eller at saken er anmeldt? uten at barna viser tegn på overgep/omsorgssvikt? De som voldtok meg har også flere barn, er gifte og har gode jobber! Det er sikkert mange av dem. Kan ikke sende bekymringsmelding på noen som aldri har blitt siktet vel? 

Anonymkode: 5e9f8...aba

Ville hvertfall ringt barnevernet og hørt hva de tenker. 
 

Anonymkode: 1bc42...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...