Gå til innhold

En helt fantastisk vond og fin tale av Maud. Men det er ikke sant.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Jeg er nær pårørende til en som har vert inne og ute av psyk i flere år. Nå sier legene selv at de ikke kan gjøre mer, og at det som skjer det skjer. 

Når tunge psyk. Pasienter har prøvd alle medisiner, ikke responderer på terapi eller elektrosjokk. Da er de ikke lenger velkommen på en psyk. Avd. For da må de holde av plassene til andre som trenger hjelp. Og det skjønner jeg.

Nå går man bare å venter på at slutten skal komme for denne personen som vi er så glade i.

 

Det er ikke alltid hjelp å få, og hjelpen virker ikke alltid. Og det er kjipt. Depresjon er like dødelig som kreft, og ikke alle pasientene kan reddes på samme måte som at ikke alle kreftpasienter kan reddes. 

Sykdomen kan være for langtkommen. Vær vennelig å be om hjelp så tidlig som mulig.

Maud sin tale var nydelig ❤

Endret av K_vinne27
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Sunnys skrev:

Enig med Maud. Alle MÅ søke hjelp om de har store psykiske vansker. Hva er alternativet? Lide i stillhet og ende opp med selvmord? Klart alle som sliter må søke hjelp!!! 

Alle kan søke hjelp, men ikke alle får det. Jeg har selv bedt om hjelp utallige ganger og fått avslag. Det har også mange andre jeg kjenner også. Sånn skal og bør det ikke være i et såkalt velferdssamfunn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg er full av beundring for Mauds tale til pappaen. 

Men hun vet ikke at nei, det er ikke alltid hjelp å få. Det er i beste fall brannslokking. Liv går tapt fordi helsevesen ikke har kapasitet/ressurser/økonomi. 

Liv går tapt fordi...nei, det er ikke mange som elsker deg. Eller bryr seg. Kanskje ikke en eneste en engang

 Hva følte DE som hørte talen? Jeg vet det var godt ment. Men sant var det ikke. 

Nå mente ikke Maud spesielt at det var helesevesenet man kunne søke hjelp fra? Man må se på hjelp i en videre forstand 

Å åpne opp for en god venn er veldig god hjelp. Om man ikke får tak i psykolog så kan man prate med fastlegen. Kurs i depresjonsmestring er gratis og krever ingen henvisning.  Det er krisetelefoner man kan bruke. 

Vi må gå bort i fra at det bare er psykologene som kan hjelpe en. Hvor mye kan de hjelpe? Og hvis det hjelper, er det fordi de er faglig flinke? Eller spesielt sympatiske? Jeg er ikke så imponert. Så hvis ingen fagfolk er å opprette så trenger ikke verden å gå under. Bruk andre mennesker også. Men er du helt suicidial så ringer du 113. Det krever ingen henvisning 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
5 timer siden, bodyhack_petter skrev:

Ja, kan du prøve å skissere et eksempel på en person som overhodet ikke betyr noe for noen? Hvem er dette? Klart man kan spørre seg det, jeg tror det handler like mye om st du ikke anerkjenner at enkelte faktisk bryr seg, eller at det er feil folk, eller på feil måte.

Om man har jobbet noen år på psykiatrisk akuttpost så ser man at det finnes mange av de som ikke har noen igjen som bryr seg. Ikke fordi de har gått inn for det, men fordi de aldri har vært friske nok til å nære gode relasjoner. 

Det er sjelden folk får besøk på psykiatriske akuttposter, det sier noe. Mange kan være innlagt lenge uten å få besøk. Det er få som er så privilegerte mtp omgangskrets, venner og beundrere som Ari Behn. 

TS, jeg har tenkt på det samme som du beskriver. Talen var viktig og har nok hjulpet mange. Men det som gjør vondt når man leser den enorme hyllesten talen har fått, så er det ikke det at en 16 år gammel jente sier dette, men det er hvis alle de voksne som hyller henne virkelig tror at det er så lett som å bare "be om hjelp". 

Dybdesaker i media de siste årene peker på en overdreven tvangsbruk. De peker på lovbrudd begått mot de svakeste. Beltelegginger uten vedtak til grunn. Tvang uten vedtak til grunn. Fylkesleger foretar undersøkelser fordi akuttposter er blitt klaget inn, fylkeslegen kan skrive at x og y har fått uforsvarlig og utilstrekkelig helsehjelp, og konsekvensen? Ingenting. 

Mennesker blir fratatt sin frihet, ulovlig, kan noen som ikke har opplevd det vite hvilken enorm krenkelse og overgrep det er? Og når det blir slått fast svart på hvitt av fylkeslegen eller i media så får det ingen konsekvenser. Og de det gjelder er ofte ikke en del av offentligheten. De er syke. Og den dagen de ikke er syke lenger så vil man helst glemme og begrave hvordan det offentlige helsevesenet såret og skadet. I alle fall ikke bli en "posterchild" for å stå opp mot majoriteten. Mot makten. 

Talen er viktig, og talen er bra. Og jeg håper de som har mennesker rundt det tar den til seg og ber om hjelp. Jeg håper de oppsøker helsehjelp også. Men jeg håper også voksne kvinner og menn også forstår at det ikke alltid er så mange å åpne seg for. Og noen ganger er også de som skal hjelpe direkte skadelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Von Erich
14 minutter siden, Malum skrev:

Ja, det høres fint ut, men det er viktig å huske på at ikke alle har et ok nettverk, og da er de prisgitt egen mobiliseringsevne. Det er ikke greit at det er sånn, og det må det gjøres noe med.

Flott at du ikke gir opp, og at du har folk som støtter deg.

Absolutt. Noe må gjøres. Norge må skjerpe seg kraftig der så alle som trenger hjelp får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2 timer siden, RoseFox skrev:

Jeg ble rørt av talen, fikk noen tårer... men følte det litt vemodig eller hva jeg skal kalle det da hun sa at alle har noen som er glad i en osv... jeg har sikkert noen som er glad i meg, men ingen som ville falt i dyp sorg om jeg tok livet mitt. Så den kjente jeg litt på. Jeg tror ikke det ville påvirket noen i min krets så veldig mye om jeg hadde dødd. De hadde nok grått noen tårer muligens de første 3 dagene også hadde jeg vært glemt desverre. Nå er ikke jeg suicidal da, men allikevel så tenkte jeg jo over det. 

Men for all del, en kjempe fin tale, og den hjalp nok et par stk for en stund, men nå var ikke talen hennes for å hjelpe andre i utgangspunktet, den var jo for å få ut det hun vil si til sin avdøde far💔 

Vondt å lese at du har det sånn, at du (føler du) ikke har noen så nære i livet ditt. Men jeg vil minne deg på en ting. Om du tok livet ditt så ville det betydd ALT for DEG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg er full av beundring for Mauds tale til pappaen. 

Men hun vet ikke at nei, det er ikke alltid hjelp å få. Det er i beste fall brannslokking. Liv går tapt fordi helsevesen ikke har kapasitet/ressurser/økonomi. 

Liv går tapt fordi...nei, det er ikke mange som elsker deg. Eller bryr seg. Kanskje ikke en eneste en engang

 Hva følte DE som hørte talen? Jeg vet det var godt ment. Men sant var det ikke. 

Alle blir helgener når de dør, det vet alle. Om jeg skulle dø nå, så ville de nok sagt mye pent om meg også.  Hvorvidt det gjelder utenom døden vet jeg ikke.  Om noen virkelig er glad i meg, har jeg tenkt mye på, spesielt i periodene med mye tenketid og ensomhet

Det er lett å gruble seg syk av sånt. 
 

Vi må godta at vi i det store og det hele bare er et lite snøfnugg i universet. Med mindre du er kjendis så blir det ingen landesorg.  Det er ingen sak å dø. Verden legger nesten ikke merke til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Vondt å lese at du har det sånn, at du (føler du) ikke har noen så nære i livet ditt. Men jeg vil minne deg på en ting. Om du tok livet ditt så ville det betydd ALT for DEG. 

Har ingen planer om å ta livet mitt. Er glad i livet mitt jeg selvom jeg ikke tror jeg har noen som hadde fått traumer av å miste meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre veldig vanskelig å få hjelp. Fastlegen skriver ut resepter på antidepressiva og så er det bare å klare seg selv. Vet ikke helt hvor ille det skal være før man kvalifiserer for psykolog uten å måtte betale 1000 kroner timen. Det er ikke bare å be profesjonelle om hjelp men det forstår nok ikke en 16 åring. De profesjonelle er ikke der. Det finnes ikke ressurser. Det er heller ikke alle som kan belaste familie med egne problemer fordi det blir for vanskelig for de nærmeste å takle. Det er ikke alle som er like ressurssterke som kongefamilien. Vi får håpe at det først og fremst vil bli lavere terskel til å få hjelp av profesjonelle for slik er det ikke i dag, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, spekulasjoner, og svar til dette.

Søgni, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 18.14, minister-mio skrev:

Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg tror Maud hjalp flere enn hun fikk til å føle seg utenfor.

Ikke for å høres negativ ut, men jeg tror ikke at Mauds tale hjelper noen med heftig depresjon og selvmordstanker. Talen hennes var fin, men det ligger ikke akkurat noe "hjelp" i den, annet enn å nevne det vanlige som man får høre hele tiden, som f.eks. "folk rundt deg er glad i deg" og "gå til profesjonell". Jeg ville blitt overrasket om selvmordstatistikken gikk ned på grunn av en tale.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, simsmachop skrev:

Ikke for å høres negativ ut, men jeg tror ikke at Mauds tale hjelper noen med heftig depresjon og selvmordstanker. Talen hennes var fin, men det ligger ikke akkurat noe "hjelp" i den, annet enn å nevne det vanlige som man får høre hele tiden, som f.eks. "folk rundt deg er glad i deg" og "gå til profesjonell". Jeg ville blitt overrasket om selvmordstatistikken gikk ned på grunn av en tale.

Det kan være hun hjalp andre enn de med heftige selvmordstanker da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Proximus

Det jeg synes er noe betenkelig er at det «først nå» etter at Ari Behn forlot livet, er fokus på psykisk helse. 

Leste om en som ringte Mental Helses hjelpetelefon fordi vedkommende tenkte å ta livet sitt og fikk som svar «nei man kan jo ikke drive å ta sitt eget liv hver gang livet blir bittelitt vanskelig, kan man?»
Noen bare egner seg ikke til å jobbe med mental helse. Også av den grunn at jeg ikke vil ringe/ chatte med noe som helst. Skal komme ut av mørket igjen med egen viljestyrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.1.2020 den 19.50, SoWhat? skrev:

Noen må ta ansvar for en noen ganger. Fordi man ikke kan selv rett og slett.

Så er pårørende en nødvendighet. Og alle har ikke det. Som bryr seg eller ser alvoret. Sånn er det. Aldri den sykes skyld. Du vet mest sannsynlig ikke hvordan depresjon utarter seg. Kanskje ikke pårørende heller. Men de som vet må ringe nødnr. Gud vet hvor mange ganger jeg gjorde. Men h*n ble bare kjørt hjem dagen etter å ha blitt pumpet. Flott behandling gitt

Det skal mye til for å holde noen på tvang. De skriver seg selv ut, når de er våkne/edru/pumpet etc. Det er fortvilende. Fordi vi som pårørende kan se at de ikke er i stand til å ta slike avgjørelser, men Helsevesenet har strenge regler de må følge når det gjelder tvang. For strenge regler i mange tilfeller, etter min mening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo helsevesenet sprengt når det gjelder kapasitet på psykisk helse. Derfor mange ender opp med pilleboksen fra fastlegen, å redde noen fra psykiske problemer er jo ikke lett heller. Ikke ar evne og vilje til å komme videre i livet.

Så klisjen med at det er hjelp å få er en klisje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carolus
På 4.1.2020 den 18.29, SoWhat? skrev:

Hun nevnte " be profesjonelle om hjelp" 

Jeg vil ikke gå inn på hvorfor han gjorde det. Jeg vet bare at mennesker gjør det fordi de føler seg betydningsløse. Med all grunn. Fordi ingen bryr seg. Tro meg. 

Viktig rettelse: NOEN gjør det fordi  de føler seg betydningsløse ❤️

Veldig godt og betimelig sagt. Og etter en periode med masseføleri og romantisering, er det ekstra viktig at noen påpeker det. Så snart kameralysene slås av, er vi dessverre tilbake akkurat der vi var. «Rosetog» har vist seg å være et lite hensiktsmessig middel til holdningsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.1.2020 den 23.47, Pipaluk skrev:

Nå mente ikke Maud spesielt at det var helesevesenet man kunne søke hjelp fra? Man må se på hjelp i en videre forstand 

Å åpne opp for en god venn er veldig god hjelp. Om man ikke får tak i psykolog så kan man prate med fastlegen. Kurs i depresjonsmestring er gratis og krever ingen henvisning.  Det er krisetelefoner man kan bruke. 

Vi må gå bort i fra at det bare er psykologene som kan hjelpe en. Hvor mye kan de hjelpe? Og hvis det hjelper, er det fordi de er faglig flinke? Eller spesielt sympatiske? Jeg er ikke så imponert. Så hvis ingen fagfolk er å opprette så trenger ikke verden å gå under. Bruk andre mennesker også. Men er du helt suicidial så ringer du 113. Det krever ingen henvisning 

Så enkelt er det ikke hvis du er alvorlig deprimert. Fastlegen har ikke tid til å sitte og prate lenge med deprimerte pasienter, og har heller ikke allverdens kompetanse på depresjon som regel. Kurs i depresjonsmestring passer ikke for alvorlig deprimerte pasienter, det er for krevende. Og krisetelefoner er en veldig begrenset hjelp der og da, men ikke noe som kan hjelpe over tid. En alvorlig depresjon er en sykdom som krever profesjonell behandling i form av terapi og medisinger, eventuelt også innleggelse. Og de som er suicidale er som regel alvorlig deprimerte, og ikke bare milde eller moderate tilfeller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talen var veldig, veldig fin ❤️ For en velartikulert, modig og flott jente. 

Dessverre er nok ikke hjelpeapparatet nødvendigvis der når du trenger det. Har selv et par eksempler fra langt tilbake der en i nær familie våknet på sykehuset etter overlevd forsøk, ble kjørt til psyk og skrevet ut ETT døgn etter selvmordsforsøk - med en poliklinisk avtale på DPS en mnd etterpå. Flere ganger på rad 😔

Hvis du svareR «nei» på om du har selvmordstanker så burde de likevel kunne bruke tvang på psyk når du kommer rett fra sykehus.

Mange får nok hjelp, mange får ikke hjelp, enkelte er det umulig å hjelpe fordi de later som alt er bra. Uansett tror og håper jeg talen vil hjelpe til å rette et høyst nødvendig fokus på psykisk helse og ta bort stigmaet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 17.51, Krampus skrev:

Hun er et barn. I hennes verden så får folk som ber om det hjelp og alle har nære og kjære rundt seg. Det er kjempefint at hun har et liv hvor hun kan tro de tingene, og syns ikke hun skal dras inn i en tråd som dette. Du kunne enkelt startet en "alle får ikke hjelp"-tråd uten å måtte dra fram en jente som nettopp har mistet pappaen sin

 

Det er godt å se at flere har stått fram og sier det samme som meg her. Mm. Det er ikke Mais flotte tale. Det er at voksne og fagfolk sier hun sa det rette. Mens mange faktisk ikke får hjelp. Så det er ikke bare meg som har tenkt i de baner. Bare godt å se at flere tør si noe nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...