Gå til innhold

En helt fantastisk vond og fin tale av Maud. Men det er ikke sant.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Uten aktivt å gå inn for det? Fyfader. Er det mulig å skrive noe sånt. 

Ja, kan du prøve å skissere et eksempel på en person som overhodet ikke betyr noe for noen? Hvem er dette? Klart man kan spørre seg det, jeg tror det handler like mye om st du ikke anerkjenner at enkelte faktisk bryr seg, eller at det er feil folk, eller på feil måte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først - ja, det er for vanskelig å få profesjonell hjelp når man sliter psykisk og det må vi få gjort noe med.

Men, jeg antar at langt de fleste som tar livet av seg har folk som er glad i dem og har prøvd å hjelpe eller gjerne hadde gått langt for å gjøre det hvis de hadde visst hvordan det var fatt. Mange av dem er menn og mange av dem igjen har dessverre holdt problemene for seg selv og ikke søkt hjelp. Mange har åpnet seg litt men dekket over og sagt at joda, det skal nok gå bra dette.

Problemet er nok også ofte at mange ikke er villige til å ta imot hjelpen de blir tilbudt, og at mange av de som er helt alene er det fordi de gradvis har skjøvet unna alle som har stått dem nær. Folk som er deprimerte har det med å tro at ingen kan forstå eller hjelpe, og så isolerer de seg i stedet for å gjøre det eneste som kan hjelpe, å søke menneskelig kontakt eller hjelpeapparatet. Det er kjempetrist, men hva skal man egentlig gjøre når en som sliter er hellbent på å bli latt i fred? Jeg spør fordi jeg kjenner folk som er der. Det er grenser for hva man kan legge av ansvar på venner og pårørende, som jeg oppfatter at du prøver på her. Hvor mange år skal man bruke på å kjempe for å få en plass i noens liv, for eksempel? Det skal veldig mye til for å få noen lagt inn på tvangsvedtak, så det er dessverre ikke så enkelt som å ta en telefon til fastlegen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, minister-mio skrev:

De få teller absolutt, men de er ikke Maud sitt ansvar.

Nei, selvfølgelig ikke! Jeg sier bare at det hun sa var vakkert. Men naivt. Og husk at det sitter alle slags mennesker og hører på.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke Maud sitt ansvar å legge frem en analyse av det psykiske helsevernet i Norge!!!

Om det finnes hjelp, om det er nok, om det funker. Det skal hun slippe å forholde seg til! Hun var den som satte ord på hva det vil si å være etterlatt. Fra hennes ståsted. Hun uttalte seg som etterlatt. Ikke som politiker, statistikkekspert eller lege.

Du burde skamme deg som trekker hennes navn inn i denne debatten! Hennes navn har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Først - ja, det er for vanskelig å få profesjonell hjelp når man sliter psykisk og det må vi få gjort noe med.

Men, jeg antar at langt de fleste som tar livet av seg har folk som er glad i dem og har prøvd å hjelpe eller gjerne hadde gått langt for å gjøre det hvis de hadde visst hvordan det var fatt. Mange av dem er menn og mange av dem igjen har dessverre holdt problemene for seg selv og ikke søkt hjelp. Mange har åpnet seg litt men dekket over og sagt at joda, det skal nok gå bra dette.

Problemet er nok også ofte at mange ikke er villige til å ta imot hjelpen de blir tilbudt, og at mange av de som er helt alene er det fordi de gradvis har skjøvet unna alle som har stått dem nær. Folk som er deprimerte har det med å tro at ingen kan forstå eller hjelpe, og så isolerer de seg i stedet for å gjøre det eneste som kan hjelpe, å søke menneskelig kontakt eller hjelpeapparatet. Det er kjempetrist, men hva skal man egentlig gjøre når en som sliter er hellbent på å bli latt i fred? Jeg spør fordi jeg kjenner folk som er der. Det er grenser for hva man kan legge av ansvar på venner og pårørende, som jeg oppfatter at du prøver på her. Hvor mange år skal man bruke på å kjempe for å få en plass i noens liv, for eksempel? Det skal veldig mye til for å få noen lagt inn på tvangsvedtak, så det er dessverre ikke så enkelt som å ta en telefon til fastlegen.

Det eneste som kan hjelpe? Det du gjør her er å gi de som sliter ansvar for å komme seg ut av depresjonen! DE kan ikke!! Folk rundt må trå til. Så mye har du forstått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Von Erich

Sant, det er ikke alltid hjelp og få fra helsevesenet. Det er fælt at det er sånn. Folk må ikke gi opp likevel. Prøv igjen og igjen. Tilslutt må helsevesenet hjelpe. I mens kan folk prøve å få hjelp privat. Eller la noen andre hjelpe. Det er viktig å prøve så godt man kan. 

Talen til Maud var kjempefin og sterk. Klarte seriøst ikke holde tårene borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, abella skrev:

Det er faktisk ikke Maud sitt ansvar å legge frem en analyse av det psykiske helsevernet i Norge!!!

Om det finnes hjelp, om det er nok, om det funker. Det skal hun slippe å forholde seg til! Hun var den som satte ord på hva det vil si å være etterlatt. Fra hennes ståsted. Hun uttalte seg som etterlatt. Ikke som politiker, statistikkekspert eller lege.

Du burde skamme deg som trekker hennes navn inn i denne debatten! Hennes navn har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre. 

Les hva jeg skriver og har skrevet. 

Det er voksne og profesjonelle som uttaler seg ETTER hennes tale. Da må hun bli nevnt. Vær redelig her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Von Erich skrev:

Sant, det er ikke alltid hjelp og få fra helsevesenet. Det er fælt at det er sånn. Folk må ikke gi opp likevel. Prøv igjen og igjen. Tilslutt må helsevesenet hjelpe. I mens kan folk prøve å få hjelp privat. Eller la noen andre hjelpe. Det er viktig å prøve så godt man kan. 

Talen til Maud var kjempefin og sterk. Klarte seriøst ikke holde tårene borte. 

"Prøv igjen og igjen"   Det skal ikke være sånn.

Enig i to siste setninger ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Les hva jeg skriver og har skrevet. 

Det er voksne og profesjonelle som uttaler seg ETTER hennes tale. Da må hun bli nevnt. Vær redelig her. 

Nei det må hun slett ikke! Skam deg!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... jeg skulle ønske at alle som ba om hjelp fikk det. For systemet er mangelfullt, det er for få psykologer og psykiatere med driftsavtale, og ventelistene er lange. Men jeg skulle og ønske at flere som sliter psykisk kunne innrømmet det og spurt om hjelp før det er for sent. Og at de ikke jobbet mot behandlingen de mottok, eller at de går inn i det med tanken om at det er psykologen som skal gjøre jobben. Jeg har lest nok debatter her inne opp gjennom årene til å se at dette ikke bare er helsevesenets feil, men også pasientene. 

At Maud som er en ung jente på 16 år, klarer å sette sammen en tale på den måten hun gjorde, viser bare hvor fantastisk god og sterk hun er. At hun valgte å bruke tida der til å snakke til alle de som sliter, er enestående varmt og vakkert av en tenåringsjente. Hun er ikke voksen nok til å skjønne rekkevidden av hverken hvordan helsevesenet eller vi mennesker fungerer til enhver tid. Men jeg synes hun viser en utrolig modenhet i talen sin. La oss nå huske at det er snakk om ei som enda anses som barn. Likevel er hun klokere og smartere enn mange voksne mennesker jeg har møtt på min vei. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Det eneste som kan hjelpe? Det du gjør her er å gi de som sliter ansvar for å komme seg ut av depresjonen! DE kan ikke!! Folk rundt må trå til. Så mye har du forstått. 

Du leser ikke det jeg skriver. Hva når de ikke vil lytte? Hva når de skyver deg bort og du har prøvd i evigheter, prøvd å være der og prøvd å få vedkommende til å ta imot hjelp? Det er vanlig at de gjør nettopp det. Sannheten er dessverre at det ikke er så mye venner og pårørende kan gjøre når personen som trenger hjelp ikke vil ta imot den. Så ja, det er til syvende og sist den sykes ansvar. Er man ikke behandlingsvillig er det ikke stort de profesjonelle heller kan gjøre, og det er derfor mange blir nektet mer hjelp. Mitt inntrykk er de at rundt vanligvis strekker seg veldig langt for å hjelpe. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man si ting på enkleste måte, så er det den som sliter sitt ansvar å få eller ta i mot hjelp/ ville hjelpe seg selv. Så kan man alltids diskutere graden av og nyanser, men uten dette elementet er det game over uansett hvordan man vrir eller vender på det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Von Erich
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

"Prøv igjen og igjen"   Det skal ikke være sånn.

Enig i to siste setninger ❤️

Nei det skulle ikke vært sånn, men det er så mange som sliter. Det er store køer. Mange trenger hjelp. Noe må gjøres i dette landet så ikke så mange sliter. Det blir bare verre og verre og sånn bør det ikke være. Hva kan roten være til at så mange sliter i dag? Det skulle folk brukt mer tid på å finne ut av. Hva kan gjøres for å stoppe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Du leser ikke det jeg skriver. Hva når de ikke vil lytte? Hva når de skyver deg bort og du har prøvd i evigheter, prøvd å være der og prøvd å få vedkommende til å ta imot hjelp? Det er vanlig at de gjør nettopp det. Sannheten er dessverre at det ikke er så mye venner og pårørende kan gjøre når personen som trenger hjelp ikke vil ta imot den. Så ja, det er til syvende og sist den sykes ansvar. Er man ikke behandlingsvillig er det ikke stort de profesjonelle heller kan gjøre, og det er derfor mange blir nektet mer hjelp. Mitt inntrykk er de at rundt vanligvis strekker seg veldig langt for å hjelpe. 

Da blir det de som behandler som må lære en annen strategi. Du har feilen der. Du gir de hjelpeløse ansvar. Det er helt totalt feil.

Jeg føler at du er en i hjelpeapparatet. Jeg kritiserer IKKE deg. Men hva som skjer. Av strategier og hvilke kunnskap dere blir gitt. Og hvem innehar den til å gi dere? Det er problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Von Erich skrev:

Nei det skulle ikke vært sånn, men det er så mange som sliter. Det er store køer. Mange trenger hjelp. Noe må gjøres i dette landet så ikke så mange sliter. Det blir bare verre og verre og sånn bør det ikke være. Hva kan roten være til at så mange sliter i dag? Det skulle folk brukt mer tid på å finne ut av. Hva kan gjøres for å stoppe det?

Enig i det. Det er "for jævli" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
1 time siden, Krampus skrev:

Hun er et barn. I hennes verden så får folk som ber om det hjelp og alle har nære og kjære rundt seg. Det er kjempefint at hun har et liv hvor hun kan tro de tingene, og syns ikke hun skal dras inn i en tråd som dette. Du kunne enkelt startet en "alle får ikke hjelp"-tråd uten å måtte dra fram en jente som nettopp har mistet pappaen sin

 

Nå er talen blitt en del av den offentlige debatten, da må det være lov å kommentere den så lenge det skjer på en respektfull måte. Det kan ikke være slik at man enten må si at alt i talen stemmer eller så må man holde kjeft. Trådstarter hyller Maud og hennes tale samtidig som trådstarter kommenterer at virkeligheten dessverre ikke er slik den burde være. Trådstarter kunne knapt kommentert talen mer respektfullt. 

Så får du heller kritisere de som bestemte at talen skulle kringkastes og omtrent hele Norge som bidro til å gjøre talen til en del av den offentlige debatten. Det er jo disse som  har dratt frem en jente som nettopp har mistet pappaen sin. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Da blir det de som behandler som må lære en annen strategi. Du har feilen der. Du gir de hjelpeløse ansvar. Det er helt totalt feil.

Jeg føler at du er en i hjelpeapparatet. Jeg kritiserer IKKE deg. Men hva som skjer. Av strategier og hvilke kunnskap dere blir gitt. Og hvem innehar den til å gi dere? Det er problemet. 

Nei, der føler du feil. Jeg er ikke en i hjelpeapparatet og jobber ikke med mennesker i det hele tatt, men jeg har vært pårørende til et psykisk sykt menneske i mange år og har derfor mye kjennskap til disse problemstillingene. Ja, de er sårbare, men de har et ansvar selv også. De kan bli lagt inn på tvangsvedtak når det er akutt fare for deres eller andres helse, ellers ikke. Altså hvis de innrømmer at de har alvorlige selvmordstanker eller planer eller hvis man for eksempel finner ting som tyder på at de har tenkt å iverksette selvmordsplaner. Da kan de legges inn og få akutthjelp, men hvis de ikke tar imot den hjelpen er det ikke stort noen kan gjøre. Man kan ikke kreve å få bo i leiligheten deres for å passe på dem. Man kan ikke tvinge dem til å svelge medisiner. Man kan ikke nekte å fjerne seg hvis de vil at man skal gå. Jeg synes det er du som er den naive her, som ikke virker å skjønne hvor viktig det er å få den syke til å ta ansvar for egen helse. Det er helt nødvendig for å kunne hjelpe dem. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Å diskutere hvem som får hjelp og hvem som får nytte av det er meningsløst. For det er mange som er under DPS, kommunen eller annen offentlig hjelp som tar livet sitt. Det er folk som tar livet sitt mens de er på lukket avdeling for svarte! Hjelp er ikke den eneste faktoren. Det er folk som har vært i systemet i 20 år som ender opp med å ta livet sitt. Folk som er ensomme, folk som har mange venner og folk som har ingen, folk med barn og ingen barn. Variablene er mange og det er ikke bare én faktor som spiller inn når det kommer til selvmord. Man kan være i et rom med 20 mennesker og allikevel føle seg ensom.

Det hjelper ikke å skylde på helsevesenet, for de kan ikke fange opp alle og de kan ikke tvinge folk til å ta imot hjelp. De kan heller ikke tvinge foreldre til å være glad i barna sine, også etter å ha mistet dem etter mishandling. Helsevesenet får så mye tyn at det er provoserende. Hvem som får hjelp og hvor nytte man har av det, det består av mange faktorer som vi ikke kan diskutere. Det at du står i sier at du kjenner mange som ikke får hjelp betyr ikke en damn skit for selvmordstatistikken i Norge. Ei eller for grunnen til at folk tar livet sitt, så slutt å gnåle om det. Det er totalt irrelevant for debatten. 

Ang tema så synes jeg det var litt dumt formulert. Ja å oppsøke hjelp er bra. Det hun burde ha sagt er at det er ingen skam i å søke hjelp. Det gir mer nytte for alminneligheten enn "skaff deg hjelp fra profesjonelle". Som om at psykisk syke ikke vet at de bør ha hjelp når de sitter fast i livet. 
 

Hvorfor tar du det personlig  at jeg skrev om helsevesenet?? Jeg har ikke kritisert dem, men de må få mer kunnskap. 

Ja,det har skjedd til alle tider. I alle samfunnslag. Dette er et varsko og kritikk av "ikke tro at det er en utvei"

Til det trengs mer kunnskap og forskning. At du tar det som kritikk av helsevesenet er jo utrolig banalt. Unnskyld meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, youcancallmejune skrev:

Nei, der føler du feil. Jeg er ikke en i hjelpeapparatet og jobber ikke med mennesker i det hele tatt, men jeg har vært pårørende til et psykisk sykt menneske i mange år og har derfor mye kjennskap til disse problemstillingene. Ja, de er sårbare, men de har et ansvar selv også. De kan bli lagt inn på tvangsvedtak når det er akutt fare for deres eller andres helse, ellers ikke. Altså hvis de innrømmer at de har alvorlige selvmordstanker eller planer eller hvis man for eksempel finner ting som tyder på at de har tenkt å iverksette selvmordsplaner. Da kan de legges inn og få akutthjelp, men hvis de ikke tar imot den hjelpen er det ikke stort noen kan gjøre. Man kan ikke kreve å få bo i leiligheten deres for å passe på dem. Man kan ikke tvinge dem til å svelge medisiner. Man kan ikke nekte å fjerne seg hvis de vil at man skal gå. Jeg synes det er du som er den naive her, som ikke virker å skjønne hvor viktig det er å få den syke til å ta ansvar for egen helse. Det er helt nødvendig for å kunne hjelpe dem. 

Unnskyld misforståelsen. Mitt nærmeste familiemedlem tok livet sitt. Så helt naiv er jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...