Jump to content
ansvarlig_borger

Anbefaler alle å se denne videoen. For å lære om hva narissisme faktisk er, og for å kunne identifisere deg og beskytte deg i fremtiden.

Recommended Posts

AnonymBruker

Alt er ikke svart hvitt. Det er forskjellige grader av narsissisme også. 

Søk på «the hypersensitive narcissism scale». 

Tror mange vil kjenne seg igjen i flere punkter på listen uten å betegne seg som narsissist.

Jeg Synes man skal være litt forsiktig med å hive diagnoser etter folk.

det viktigste er vel å være flink til å sette grenser. Vanskelig men det kan øves opp. Husk at du fortjener å ha det bra og vær glad i deg selv ❤️

Anonymkode: cabcd...048

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan vet man at man IKKE er narsissist ?

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange vil kjenne seg igjen i flere punkter på listen uten å betegne seg som narsissist.

det viktigste er vel å være flink til å sette grenser. Vanskelig men det kan øves opp. Husk at du fortjener å ha det bra og vær glad i deg selv ❤️

Alle har narsissisme i seg. Når narsissismen ikke modnes er den ikke sunn. Vi snakker ikke om den sunne narsissismen her

Anonymkode: 83d5e...bc4

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at man IKKE er narsissist ?

Når du stiller deg selv det spørsmålet

AnonymBruker

Det er sant, men veldige mange som blir beskrevet her inne har tendenser til det. Man trenger ikke være en såkalt 'fullverdig' narsissist, men å ha flere av egenskapene helt klart ja. Vi alle er giftige av oss til tider, men det er som regel ubevisst, mange av de som blir beskrevet her inne utfører handlinger og sier ting for å psyke ned en annen person helt bevisst. 

Anonymkode: f4525...1db

AnonymBruker

Nei du har nok rett.... Hadde jeg vært lykkelig hadde jeg ikke skrevet her... I helgen har vi vært sammen hele tiden... I det ene øyeblikket er han verdens beste kjæreste... Full av kjærlighet og omsorg... Så plutselig snur det... Han blir iskald, avvisende og irritert... Jeg spør om jeg har gjort noe galt å han blir sur fordi han mener jeg er alt for sensitiv... 
så kommer det jo frem når vi skal legge oss at han så jeg hadde fått snap av en kollega... 

Med andre ord, det var noe galt... Jeg blir så uendelig sliten av humørsvigningene hans :( Tror hele tiden jeg har gjort noe galt... 

Anonymkode: e9305...40a

Sånn der holdt eksen min også på. Det evige kaoset og dramaet han lagde for absolutt ingen grunn, men alt går utover deg. Neste dag er alt fint igjen (lovebombing - han må tross alt få deg glad igjen), helt til 'du' ødelegger energien, eller du får en uskyldig snap av en venn, eller du rydder feil, eller ikke steker maten riktig.... det er et evig helvete som aldri vil slutte før du går. Det er taktikken (manipuleringen) de bruker. Du er for sensitiv, du er dramaqueen, du er for emosjonell, du gråter hele tiden, alt for å manipulere deg til å tro at du overreagerer - når du i realiteten reagerer helt normalt! Ingen normal oppegående person kritiserer kjæresten sin for alt, endrer humør hvert 2 sekund, eller lager et helvete over en snap fra kollega. Oppegående mennesker kommuniserer, de kritiserer ikke og manipulerer deg til å tro at følelsene dine er overdrevne eller ikke verdt noe. Han får deg til å føle deg dum, mindreverdig, han får deg til å tro at du for emosjonell, du fortjener å få kjeft, du fortjener å gå ned i det mørket med han fordi det er din feil at du fikk en uskyldig snap. 

Du vet så godt selv at dette ikke er greit, han behandler deg absolutt IKKE som du vil bli behandlet. Dette er ikke et sunt forhold, dette er et giftig et. 

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei du har nok rett.... Hadde jeg vært lykkelig hadde jeg ikke skrevet her... I helgen har vi vært sammen hele tiden... I det ene øyeblikket er han verdens beste kjæreste... Full av kjærlighet og omsorg... Så plutselig snur det... Han blir iskald, avvisende og irritert... Jeg spør om jeg har gjort noe galt å han blir sur fordi han mener jeg er alt for sensitiv... 
så kommer det jo frem når vi skal legge oss at han så jeg hadde fått snap av en kollega... 

Med andre ord, det var noe galt... Jeg blir så uendelig sliten av humørsvigningene hans :( Tror hele tiden jeg har gjort noe galt... 

Du blir ødelagt av disse svingningene! Vær så snill å ikke utsette deg for dette mer! Jeg var også sammen med en hvor "det ikke var noe galt". Timer senere, ja, kanskje dager, og et par ganger faktisk måneder, så viste det seg at det var noe likevel. Og det var ting som normale folk ikke ville synes var galt, og det kan være det ikke var sant en gang. Jeg har blitt vekket midt på natten "fordi jeg ikke har sagt god natt", jeg har gått igjennom en hel dag i trykkende stillhet, fordi det viste seg at i går hadde jeg sagt et eller annet i "feil tone". Og jeg har gått igjennom måneder med H3#%&#  to ganger fordi han ville presse MEG til å slå opp.

De som hadde kvalifisert til en diagnose tror jeg uansett ville klart å manipulere utrederen. Mulig det er "offeret" som hadde endt opp med diagnose 😛
Uansett grad. Vi må lære oss at de trenger ikke diagnose for at vi skal sette foten ned. Vi skal IKKE GODTA løgner og manipuleringer! Selv om de selv sier at det er OSS det er noe galt med, så vet vi at hvis forholdet gjør oss vondt etter forgjeves å ha prøvd å gjøre noe med det, så bør en avslutte. Er det vår skyld, sier de? Ja, greit. Men vi kan likevel bryte ut! Jeg tar gladelig på meg skylda, så lenge jeg får være fri til å leve livet mitt LYKKELIG uten å konstant bli kritisert og kjeftet på og løyet for!

Anonymkode: 189c5...562

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn der holdt eksen min også på. Det evige kaoset og dramaet han lagde for absolutt ingen grunn, men alt går utover deg. Neste dag er alt fint igjen (lovebombing - han må tross alt få deg glad igjen), helt til 'du' ødelegger energien, eller du får en uskyldig snap av en venn, eller du rydder feil, eller ikke steker maten riktig.... det er et evig helvete som aldri vil slutte før du går. Det er taktikken (manipuleringen) de bruker. Du er for sensitiv, du er dramaqueen, du er for emosjonell, du gråter hele tiden, alt for å manipulere deg til å tro at du overreagerer - når du i realiteten reagerer helt normalt! Ingen normal oppegående person kritiserer kjæresten sin for alt, endrer humør hvert 2 sekund, eller lager et helvete over en snap fra kollega. Oppegående mennesker kommuniserer, de kritiserer ikke og manipulerer deg til å tro at følelsene dine er overdrevne eller ikke verdt noe. Han får deg til å føle deg dum, mindreverdig, han får deg til å tro at du for emosjonell, du fortjener å få kjeft, du fortjener å gå ned i det mørket med han fordi det er din feil at du fikk en uskyldig snap. 

Du vet så godt selv at dette ikke er greit, han behandler deg absolutt IKKE som du vil bli behandlet. Dette er ikke et sunt forhold, dette er et giftig et. 

Dette treffer meg midt i hjertet... Fordi jeg vet det er så sant! :( Litt redd for å avsløre for mye her inne i frykt for å bli gjenkjent, men i går dro jeg på kurs. Da sitter jeg på med en annen som kjører samme vei. En mann. Kjæresten ble så sint på meg pga dette. Han mente at det var sånn det starta med utroskap, at vi fikk en god kjemi og endte opp til senga.... Har ikke snakket til meg siden i går, ikke sendt meg nattamelding eller noe... 

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ødelagt av disse svingningene! Vær så snill å ikke utsette deg for dette mer! Jeg var også sammen med en hvor "det ikke var noe galt". Timer senere, ja, kanskje dager, og et par ganger faktisk måneder, så viste det seg at det var noe likevel. Og det var ting som normale folk ikke ville synes var galt, og det kan være det ikke var sant en gang. Jeg har blitt vekket midt på natten "fordi jeg ikke har sagt god natt", jeg har gått igjennom en hel dag i trykkende stillhet, fordi det viste seg at i går hadde jeg sagt et eller annet i "feil tone". Og jeg har gått igjennom måneder med H3#%&#  to ganger fordi han ville presse MEG til å slå opp.

Anonymkode: 189c5...562

Kjenner igjen dette ja... Han har vært sur på meg en hel dag fordi jeg ikke kom innom å sa hadet en morgen før jeg dro på jobb.... Jeg hadde vært der men han husket tydeligvis ikke det... Om jeg sier noe, uansett hva, setter han alltid spørsmålstegn ved det jeg sier... Han tror aldri på meg :(

AnonymBruker

Denne tråden handler om hvordan vi fort kan gjennomskue narsissister for å beskytte  oss selv, slike inlegg som over her kan få objekter til å tvile,det er også mange som er traumebundet og har derfor problemer med virkelighetsoppfatning.

I tillegg er det mange som opplever ekstrem ensomhet og ofte er de alene om opplevelsen og tanker. Mange blir ikke trodd hvis de i det hele tatt tør å dele det de har vært utsatt for, og mange lider i det stille.

Jeg ber derfor folk være varsom i slike tråder,et fristed skal vi oevrlevere ha. Klart n/p er et spekter, men alle som er objekter blir likevel berørt, noen mer enn andre..

SAY NO TO ABUSE!

Anonymkode: 6c946...ab4

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner igjen dette ja... Han har vært sur på meg en hel dag fordi jeg ikke kom innom å sa hadet en morgen før jeg dro på jobb.... Jeg hadde vært der men han husket tydeligvis ikke det... Om jeg sier noe, uansett hva, setter han alltid spørsmålstegn ved det jeg sier... Han tror aldri på meg :(

Det er på tide å planlegge exit.

Det er et manipulerende spill designet for å få deg til å tvile på deg selv.

Anonymkode: 6c946...ab4

AnonymBruker
På 19.1.2020 den 15.40, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen.. Jeg har skrevet her en god del de 2 siste ukene er det vel. 

Skrev om meg og min eks, og siste var jo dette med blokkering, NK og at jeg ble invitert på besøk. 

Jeg møtte min eks, og merket egentlig at jeg ikke savner han noe serlig, og nå i ettertid så merker jeg også at jeg ikke har noe serlig med savn. 

Det var hyggelig, men jeg merket også at det ikke var mye som skulle til for at han ble irritabel av en eller annen grunn, så blid igjen. Nå har vi ikke snakket noe serlig sammen etter møte og jeg har egentlig ikke noe stort behov for og ta kontakt🤔. Det var nesten som en åpenbaring og faktisk møte han, og kjenne litt på følelser. Jeg husker uansett hvem han er, hva han har gjort og sagt, og det kan aldri bli ugjort og han vil heler aldri endre seg. 

Og jeg merket også at mye av skrytet han har drevet med i ukene etter bruddet, var løgn, pga ting han sa, også bilder han viste. - er det ikke "dumt" av en sånn person og bli tatt i løgn? Jeg gadd ikke lage noe oppstyr eller konfrontere han med det, for det gir meg bare et syn av at han er veldig patetisk. 

Møtet med han hadde heler ingen hva skal man si, seriøst formål. 

Nå går det faktisk ganske fint med meg, mulig jeg opplever noe om noen dager, 1-2 uker at, jeg gikk på en smell🤷🏼‍♀️

Han er i mine øyne smålig, løgner, ikke snill, respektløs, med mer som jeg ikke kommer på for øyeblikket 

Anonymkode: 44b79...c57

Og hvordan er det nå?

AnonymBruker

Vi tenker kanskje at det vondeste vi kan oppleve er å miste en vi elsker.
Sannheten er, at det vondeste du kan oppleve er å "miste deg selv"
Fordi du elsker en annen så høyt, at du glemmer hvor viktig du også er.
Ta vare på hjertet ditt ♥️

Annonse

AnonymBruker

Hei, velger som min debut her inne å komme med noen tanker rundt temaet og da blandingsdiagnoser.

Borderline/covert narcissism er en klassiker og vel utbredt, spesielt blant kvinner. En komplisert tilstand med tåkelegging tjukk som graut, uhyre vrien å øyne og holder derfor offeret desto lenger i relasjonen med alt det innebærer.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor bloggere og fagpersoner som omtaler psykopati/narsissisme vier overlappinger såpass liten plass. De er minst like giftige som de klassisk renskårne.

Anonymkode: 9a657...41a

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, velger som min debut her inne å komme med noen tanker rundt temaet og da blandingsdiagnoser.

Borderline/covert narcissism er en klassiker og vel utbredt, spesielt blant kvinner. En komplisert tilstand med tåkelegging tjukk som graut, uhyre vrien å øyne og holder derfor offeret desto lenger i relasjonen med alt det innebærer.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor bloggere og fagpersoner som omtaler psykopati/narsissisme vier overlappinger såpass liten plass. De er minst like giftige som de klassisk renskårne.

Anonymkode: 9a657...41a

Enig med deg og tenker det er uheldig ift alle de som utsettes for dette, som da kanskje aldri klarer å identifisere og forstå sin egen historie med vedkommende

AnonymBruker

I dag gjorde jeg det! I dag satt jeg ned foten. Har skrevet noen innlegg her om mannen min... Han som er så sjalu... Jeg har grublet og grublet de siste dagene... På hvorfor han er som han er... Jeg tror faktisk at han er bipolar.... Har sagt han må få hjelp å han innser det selv... OM det viser seg at han er syk så er det jo faktisk synd på han.... :( Men jeg håper virkelig han får det bedre...

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag gjorde jeg det! I dag satt jeg ned foten. Har skrevet noen innlegg her om mannen min... Han som er så sjalu... Jeg har grublet og grublet de siste dagene... På hvorfor han er som han er... Jeg tror faktisk at han er bipolar.... Har sagt han må få hjelp å han innser det selv... OM det viser seg at han er syk så er det jo faktisk synd på han.... :( Men jeg håper virkelig han får det bedre...

Så bra du satte ned foten. Og fint at du støtter han og er der for han. Er han bipolar har han det vanskelig, men han kan jobbe med det. Er han sosiopat el. Er det ikke noe å gjøre, og da må du ikke utslette deg selv for å hjelpe, for der går det ikke an å hjelpe.

Håper dere finner ut av det og får bedre dager❤️

Anonymkode: b9e94...11a

AnonymBruker

13978BA2-BBE3-4C6F-809D-6FD9639E0982.jpeg

Anonymkode: b9e94...11a

AnonymBruker

Jeg har skrevet her et par ganger om at jeg valgte å gå fra eksen min og så meg aldri tilbake. Har vært sterk å hatt null kontakt i 3 måneder. Ville egentlig bare si at til alle dere der ute som kanskje har hatt nullkontakt i 1 uke, 3 uker eller 6 uker, jeg er straks i uke 13, litt over 3 måneder og det går bra. Jeg har innsett at jeg klarer meg uten han, jeg er verdt noe, jeg holder på å bygge meg opp igjen sakte, men sikkert og jeg er fri fra å leve i et forhold med en forferdelig narsissist som virkelig ødela en del av meg og sjelen min. Dagene blir lettere for hver dag, men jeg skal love dere at det har vært tøffe dager og netter. Føler virkelig at jeg begynner å bli meg selv igjen, men hver dag er selvsagt ulik. Jeg kan enda gråte en kveld over han og hva jeg trodde vi hadde, men det går bra, virkelig jeg føler meg bedre og mer meg selv igjen. Så til deg som tror du kommer til å dø av kjærlighetssorg, eller ikke klare å leve uten narsissisten, jeg skal love deg du klarer deg.  Det tar tid, men du er sterk nok ❤️