Gå til innhold

Hvordan begynne å jogge på en sunn måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann! Jeg fyller 30 nå i år, og merker at jeg har et behov for å ta bedre vare på kroppen min. Siden jeg er av typen som er dårlig til å gjøre ting med mindre jeg blir holdt ansvarlig for det - så trenger jeg et ordentlig mål. Har derfor lurt litt på om jeg skal melde meg på Oslo Maraton til høsten, og løpe et halvmaraton. Dermed har jeg noe å trene meg opp til.

Problemet nå er at jeg er i akutt dårlig form. Jeg er ikke tykk, men har kanskje 5 kg for mye. Jeg har en stillesittende jobb, så jeg får ikke beveget meg så mye der. Jeg går mye (har hund), og ligger (når det ikke er ferie) på et gjennomsnitt på 15000 skritt om dagen. Noen dager er det kanskje bare 8000, andre dager er det 25000, det varierer. 

Jeg har ikke planer om å trene for å gå ned i vekt (selv om det nok blir en bieffekt) - jeg trenger bare å komme i bedre form, og skape rutine og treningsglede for meg selv.

Er det noen som har gode tips til hvordan jeg kan sette igang? Jeg har ikke lyst til å gi meg selv slitasjeskader med en gang, så det er kanskje lurt å starte rolig?

Anonymkode: b0bee...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg startet begynte jeg å jogge ca 3 km 2 x/uke i begynnelsen, økte så gradvis med en km når jeg følte meg klar for det. 

Anonymkode: 5634a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes haugevis av nybegynnerprogram om du søker. 

Et veldig mye brukt et er c25k, eller couch to 5k. Så kan du gå videre til andre program derfra. 

Anonymkode: 5c5c4...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på utgangspunktet ditt. Du går allerede ganske mye, så vil tro at du allerede klarer å jogge et par km sammenhengende i rolig tempo? Så blir det bare å øke distansen gradvis uke for uke. Etter hvert kan du strukturere treningen mer og ha feks en langtur, en tempoøkt og en intervalløkt i uken. 

Finn et program som tar sikte på nåværende form. Feks: https://iform.nu/trening/loping/halvmaraton/halvmaraton-treningsprogram-for-nybegynnere

Anonymkode: 4d5c4...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler tredemølle, mye mer skånsomt mot knær og ledd enn å løpe ute. Tredemølla er myk og gir en svikt.

Anonymkode: 4da15...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på utgangspunktet ditt. Du går allerede ganske mye, så vil tro at du allerede klarer å jogge et par km sammenhengende i rolig tempo? Så blir det bare å øke distansen gradvis uke for uke. Etter hvert kan du strukturere treningen mer og ha feks en langtur, en tempoøkt og en intervalløkt i uken. 

Finn et program som tar sikte på nåværende form. Feks: https://iform.nu/trening/loping/halvmaraton/halvmaraton-treningsprogram-for-nybegynnere

Ja, et par km går fint, så lenge det ikke er noe særlig med oppoverbakker 😅Takk for link! Skal kikke på det. Har også sett et program fra löplabbet som jeg tenkte jeg skulle prøve meg på. Har du noen personlig erfaring?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler tredemølle, mye mer skånsomt mot knær og ledd enn å løpe ute. Tredemølla er myk og gir en svikt.

Anonymkode: 4da15...136

Har ikke mulighet for å bruke det nå, men det er mye grusveier og skog i området her som sikkert går fint. Har også gode sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, et par km går fint, så lenge det ikke er noe særlig med oppoverbakker 😅Takk for link! Skal kikke på det. Har også sett et program fra löplabbet som jeg tenkte jeg skulle prøve meg på. Har du noen personlig erfaring?

Da jeg trente til mitt første halvmaraton så hadde jeg løpt regelmessig i halvannet år, så brukte derfor programmet for nivå 2. 

Da hadde jeg økt veldig gradvis fra først å kunne jogge en liten løype på 3 km veeldig rolig, til et par måneder senere klare 5 K på 30 min, og så klare å jogge en mil sammenhengende. 

Framgang får du vet å være konsekvent med treningen, bestemme deg for å ha minst 2 økter i uken uansett. De ukene jeg slurvet unna så ble jeg satt tilbake. Det andre viktigste elementet er å øke fart og distanse gradvis for å holde deg skadefri. 

Så et program er bra med tanke på kontinuitet og evnen til å holde tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...