Gå til innhold

''XXL faller tungt på Oslo børs''


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://e24.no/boers-og-finans/i/mRndR1/xxl-faller-tungt-paa-oslo-boers

 

Veldig interessant. Forbrukermakten på sitt beste. Jeg har heldigvis aldri handlet der og har svartelistet XXL på grunn av alt som kom ut i media. Morsomt at de forklarer kundenes reaksjon med dårlig vinter. Det er ikke vinteren, det er ukulturen i XXL som så dagens lys som er problemet. Mon tro om samme effekt kan ses også de andre arbeidsplassene som utnytter arbeidstakerne?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo også bli interessant med tanke på de nye tollreglene fra 2020, som av en eller annen grunn ikke rammer klær på samme måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falt meg inn å handle på XXL etter alt som har kommet frem om dem, er nesten overrasket over at det ikke gikk enda dårligere for dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jo ikke de går konkurs da. Dette er arbeidsplassen til ganske mange mennesker, og spesielt unge mennesker. Men de må skjerpe seg over hele fjøla og skape et godt arbeidsmiljø.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
3 timer siden, nomore82 skrev:

Håper jo ikke de går konkurs da. Dette er arbeidsplassen til ganske mange mennesker, og spesielt unge mennesker. Men de må skjerpe seg over hele fjøla og skape et godt arbeidsmiljø.

Selvsagt synd for dem, men samtidig går det ikka an å holde på med slikt slavearbeid, ulønnet arbeid og elendig behandling av sine ansatte. Håper alle som jobber på XXL søker seg vekk derfra. De fortjener bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, nomore82 said:

Håper jo ikke de går konkurs da. Dette er arbeidsplassen til ganske mange mennesker, og spesielt unge mennesker. Men de må skjerpe seg over hele fjøla og skape et godt arbeidsmiljø.

Folk kjøper sportsutstyr uansett. Hvis XXL går konk vil andre sportsbutikker som behandler de ansatte bedre få mer å gjøre og ansette flere. Norge vil totalt sett bli et bedre land hvis XXL går konkurs. I motsetning til dem, når deres konkurrenter går konk, kommer jeg likevel ikke til å feire det med kake.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt av XXL er at dem har gode butikker med stort utvalg og dyktige og hyggelige ansatte. 

Men dem har en ledelse som sprer ut en stil og en kultur som faller i dårlig smak hos meg, og som sørger for at jeg bidrar med mitt til XXLs børsjfall. Jeg nekter å bruke en eneste krone i deres butikker og nettbutikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL's aksjeverdi ligger i dag på 14,25. Det er verdt å merke seg at i oktober 2016 var aksjeverdien 110,74 kr pr aksje. Det er faktisk et vanvittig aksjefall. 

Jeg hadde aksjer i XXL når dem var på topp, og solgte dem tidlig når dem begynte å rote det til for seg selv. Men at dem skulle rase ned til 14,25 hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd. Jaja 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
På 3.1.2020 den 12.18, nomore82 skrev:

Håper jo ikke de går konkurs da. Dette er arbeidsplassen til ganske mange mennesker, og spesielt unge mennesker. Men de må skjerpe seg over hele fjøla og skape et godt arbeidsmiljø.

De kommer neppe til å skjerpe seg. Da det ble avslørt at de hadde ansatte som hadde jobbet uten lønn så sa ledelsen at de ville vurdere å betale tilbake lønnen de skyldte.

Enig med de over at det bare er flott om XXX blir utkonkurrert av seriøse arbeidsgivere slik at XXLs ansatte kan bytte arbeidsgiver til noen som klarer å drive seriøst.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Juks skrev:

XXL's aksjeverdi ligger i dag på 14,25. Det er verdt å merke seg at i oktober 2016 var aksjeverdien 110,74 kr pr aksje. Det er faktisk et vanvittig aksjefall. 

Jeg hadde aksjer i XXL når dem var på topp, og solgte dem tidlig når dem begynte å rote det til for seg selv. Men at dem skulle rase ned til 14,25 hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd. Jaja 😄 

I et kurs jeg tok for 2,5 år siden skrev vi om XXL, og mens de store meglerhusene mente den skulle opp fra rundt 100 til 120-130, så mente vi den skulle ned til rundt 70. Og da var vi snille med forutsetningene, for kun den norske delen uten spesiell vekst tilsa ikke en aksjekurs på mer enn 20-30-ish. Og ned gikk den, og i ettertid enda lenger ned. En aksjekurs på over 100 var bygget på forventninger om at den eventyrlige veksten skulle fortsette. Men metningspunktet i Norge var vel kommet, så da måtte man vært avhengig av å lykkes i Europa. Sverige har vel gått ok, mens suksessen i Danmark og Østerrike har latt vente på seg, så da ble det et luftslott med tanke på internasjonalt herredømme. Det er vel først og fremst der problemet ligger, så kan man si at problemene i Norge har vært utløsende årsak til det store fallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er en arbeidsplass for mange unge, men hva slags inntrykk av arbeidslivet får de hos XXL? Meget dårlig. De ansatte fortjener bedre og selv etter rokader i ledelsen fortsatt skandalene. Så tydeligvis er det ikke håp å finne. Jeg håper også XXL erstattes av seriøse aktører. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

XXL har 28 butikker i Norge(i følge wikipedia), og i følge artikkelen hadde de 25% markedsandel i Norge i 2013 når de "kun" hadde 22 butikker(nå 28 butikker). De har altså mer en fjerdedel av markedet. Det er rimelig å anta at dette er noe lavere nå mtp nedgangen de opplever - men den er uansett fortsatt høy.

Dersom vi antar at de har i snitt ca 75 ansatte pr varehus så betyr det ca 2100 ansatte pr dags dato. I tillegg kan vi nok regne med 100-200 ansatte i konsernet ellers. Dersom XXL går konkurs så står altså ca 2300 ansatte uten jobb. Det finnes ingen andre sportskjeder i Norge som vil ha kapasitet til å ansatte halvparten av disse engang på kort tid for å dekke opp om etterspørselen dersom XXL forsvinner. Ingen. De fleste vil av bedriftsøkonomiske hensyn først og fremst prøve å dekke etterspørselen med de ansatte de allerede har - og klare det - før de må ansatte nye folk. Og det er ingen automatikk i at det blir de fra XXL.

Og min erfaring med XXL er at de har gode priser, hyggelige ansatte, godt utvalg og er godt tilgjengelig runtom i landet. Problemet som avdekkes i media er et motbydelig lederkultur som de må kvitte seg med, men min mening er ikke å håpe på at de går konkurs. Det er ikke de ansatte som er problemet - det er lederne.

Og så er det temaet om hvilken introduksjon dette er til arbeidslivet da for unge ansatte. Joda, den er kjip, men overkommelig. Tvert i mot vil jeg påstå at XXL sin introduksjon til arbeidslivet er vesentlig bedre enn mange av alternativene som finnes der ute for unge som søker seg sin første heltidsjobb eller deltidsjobb. For hva er alternativene ofte? Barer, restauranter, vekterselskaper, taxisjåfører, håndtverkere, telefonsalg, selgere, omsorgsarbeid, kundeservice, renhold etc? Pek ut EN eneste gruppe med arbeidsgivere som IKKE fra tid til annen har store svin på skogen og elendig lederskap. De finnes IKKE.

Skal det være sånn? Nei - men XXL er ikke alene. Ønsker noen å rydde opp så kjør på. Lykke til fra meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, nomore82 said:

Dersom vi antar at de har i snitt ca 75 ansatte pr varehus så betyr det ca 2100 ansatte pr dags dato. I tillegg kan vi nok regne med 100-200 ansatte i konsernet ellers. Dersom XXL går konkurs så står altså ca 2300 ansatte uten jobb. Det finnes ingen andre sportskjeder i Norge som vil ha kapasitet til å ansatte halvparten av disse engang på kort tid for å dekke opp om etterspørselen dersom XXL forsvinner. Ingen. De fleste vil av bedriftsøkonomiske hensyn først og fremst prøve å dekke etterspørselen med de ansatte de allerede har - og klare det - før de må ansatte nye folk. Og det er ingen automatikk i at det blir de fra XXL.

Det er ikke slik det virker, og så opptatt som du er av å forsvare XXL så mistenker jeg at du vet det. Hvis de går helt konkurs vil de bli kjøpt opp av en konkurrent og noen av butikkene vil bli drevet videre, akkurat som noen av G-sport-butikkene vil bli drevet videre som Intersport. Ikke alle vil få jobb, men på den andre siden vil nesten ingen av de som blir overflødige i G-sport/Intersport fusjonen få en tilsvarende jobb heller.

Antakelig blir det ikke akkurat de samme som får jobb, men hva har det å si? Det betyr bare at noen som ellers ville gått arbeidsledige vil få jobb i stedet. Totalt sett går det opp i opp.

XXL er ikke det eneste dårlige selskapet i Norge, men siden de er en versting i sin bransje trenger man ikke kunne mye statistikk for å forstå at snittet nødvendigvis må bli bedre hvis de forsvinner. I stedet blir snittet verre siden det er de som jobber i G-sport/Intersport som mister jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Det er ikke slik det virker, og så opptatt som du er av å forsvare XXL så mistenker jeg at du vet det. Hvis de går helt konkurs vil de bli kjøpt opp av en konkurrent og noen av butikkene vil bli drevet videre, akkurat som noen av G-sport-butikkene vil bli drevet videre som Intersport. Ikke alle vil få jobb, men på den andre siden vil nesten ingen av de som blir overflødige i G-sport/Intersport fusjonen få en tilsvarende jobb heller.

Antakelig blir det ikke akkurat de samme som får jobb, men hva har det å si? Det betyr bare at noen som ellers ville gått arbeidsledige vil få jobb i stedet. Totalt sett går det opp i opp.

XXL er ikke det eneste dårlige selskapet i Norge, men siden de er en versting i sin bransje trenger man ikke kunne mye statistikk for å forstå at snittet nødvendigvis må bli bedre hvis de forsvinner. I stedet blir snittet verre siden det er de som jobber i G-sport/Intersport som mister jobben.

Jeg er ikke opptatt av å forsvare XXL som kjede/bedrift, men opptatt av å prøve å få inn noen nyanser når folk skriker i kor at arbeidsplassen til ca 2300 skal legges ned. Hadde jeg vært XXL ansatt så hadde jeg opplevd det som trist å lese på nettet når folk skriver slik, og pga det negative fokuset så er jeg faktisk ikke sikker på at jeg hadde fortalt så mange hvor jeg jobbet.

Når det gjelder oppkjøp så er det ingen garanti for hverken oppkjøp eller videre drift. XXL har ca 25% av markedet i dag og dette er i et svært presset og uforutsigbart marked. Å tro at en av konkurrentene både har interesse av, kapital til og handlingsrom til å kjøpe XXL er ikke enkelt. Hadde markedsandelen vært større - kanskje. Men konkurrentene til XXL vil klare å dekke opp behovet som kommer dersom XXL går konkurs.

Og versting i bransjen.. vet vi nå egentlig det? Det er de som har vært mest i media ja, og blitt tatt seriøst med buksene nede - men betyr det at de er alene om ukultur og dårlige ledere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, nomore82 said:

Jeg er ikke opptatt av å forsvare XXL som kjede/bedrift, men opptatt av å prøve å få inn noen nyanser når folk skriker i kor at arbeidsplassen til ca 2300 skal legges ned. Hadde jeg vært XXL ansatt så hadde jeg opplevd det som trist å lese på nettet når folk skriver slik, og pga det negative fokuset så er jeg faktisk ikke sikker på at jeg hadde fortalt så mange hvor jeg jobbet.

Jeg er helt enig i at det er synd for dem som mister jobben, men hos XXL har de som kjent feiret slikt med kake når det har skjedd med konkurrentene. Hvor er sympatien din for dem? Den ensidig og ikke spesielt faktabaserte "nyanseringen" din gjør at du går glipp av det store bildet.

Hvis XXL har et så dårlig omdømme at ansatte ikke vil fortelle at de jobber der er det ene og alene bedriftens egen skyld. Medias oppgave i et fritt og demokratisk land er ikke å feie grums under teppet. Publikum må få slik informasjon for å kunne ta best mulig avgjørelser.

59 minutter siden, nomore82 said:

Når det gjelder oppkjøp så er det ingen garanti for hverken oppkjøp eller videre drift. XXL har ca 25% av markedet i dag og dette er i et svært presset og uforutsigbart marked.

25% er så mye at det er tilnærmet utenkelig at de bare skulle forsvinne helt. Det er ikke plass til så mange etableringer i sportssegmentet som vi har i dag, så hvis ikke XXL legger ned noe vil andre med en mer menneskevennlig bedriftskultur gå konkurs i stedet. Er det å foretrekke?

58 minutter siden, nomore82 said:

Og versting i bransjen.. vet vi nå egentlig det? Det er de som har vært mest i media ja, og blitt tatt seriøst med buksene nede - men betyr det at de er alene om ukultur og dårlige ledere?

Dette kalles FUD, fear, uncertainty and doubt, og brukes for å sverte når man ikke har noe reelt å komme med. Ser du ikke selv at du griper etter nok et halmstrå i ditt forsvar av XXL? G-Sport og andre er antakelig ikke engler, men når det har vært så lett å finne mye grums hos XXL, mens ikke det har kommet opp noen som helst om andre, betyr det at de etter all sannsynlighet er verst. Alternativet er en diger konspirasjon fra hele medie-Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nomore82 skrev:

 

Og versting i bransjen.. vet vi nå egentlig det? Det er de som har vært mest i media ja, og blitt tatt seriøst med buksene nede - men betyr det at de er alene om ukultur og dårlige ledere?

Nei, det er nemlig det. Butikkbransjen er tøff, det har den alltid vært. At det ikke kommer frem noe fra flere store kjeder er nok mer flaks enn noe annet. Her har det vært en målrettet kampanje, igangsatt av konkurrenter som var lei av at XXL tok så stort jafs av markedet (i andre nisjer, er konkurransen mer fordelt), og kampanjen har vært vellykket. Regner med at XXL kommer tilbake. Norske forbrukeres «moral» og indignasjon strekker seg ikke så veldig langt om det er kroner å spare, i tillegg er kortidshukommelsen nettopp det, kortidshukommelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...