Gå til innhold

Har aldri reist før. Hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger du å reise til Marokko når du kunne fått i pose og sekk ved å velge syd-Spania slik jeg foreslo? Det er stor forskjellig i trygghet, kultur, politi, helsevesen m.m. mellom de to landene. 

Anonymkode: d784c...ce9

Jeg skal ikke reise alene. 

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Jeg vet det. 

Men han må få en sjanse selv om han er fra Marokko. Heldigvis er jeg ikke dum. 

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Hvorfor i alle dager må han få en tjangs? Du skylder han absolutt ingenting.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 20.37, nomore82 skrev:

Hvorfor i alle dager må han få en tjangs? Du skylder han absolutt ingenting.

Nei, men jeg lar ikke være og gi ham en sjanse bare fordi han er fra det landet. Hva om han er den rette for meg? Det er noe jeg må finne ut av.

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan du. Du er nå svært naiv.

Jeg har vist til flere artikler og advarsel om nettopp dette. Og Marokko er et typisk sted hvor lykkejegerne kommer fra. De oppsøker steder hvor det er stor sannsynlighet for å treffe personer fra ettertraktede land, hvor Norge er høyt på listen. De kommer da i kontakt med «tilfeldige» som de prater mye med, får en god tone til og etterhvert prøver å bygge opp til følelser, forelskelse og til slutt ekteskap. Da får de via deg oppholdstillatelse i Norge og har oppnådd sin drøm - og de dropper deg fortere enn du liker å tro. Men ikke han du har møtt  selvfølgelig.

Søker du på nettet vil du se at nettopp dette skjer naive mennesker over alt. Jeg linket til et par artikler og, så du ser at dette faktisk skjer. Men ikke deg.

Åpenbart har du midler til å bruke på å bare plutselig reise halve verden rundt for å treffe noen du aldri har møtt. Det er ikke gratis. Og det ser lykkejegerne etter. Men ikke han her.

Finnes drømmepartneren på andre siden av verden? Ja kanskje. Men hvorfor skal du være den eneste som legger ut for reise, opphold og bruker mye tid på å reise samtidig som du setter deg i en ufattelig sårbar posisjon? Hvorfor i alle dager kan ikke potensielle drømmemannen din møte deg på midten? Hvilken start er det på et forhold lurer jeg på?

Men han her er jo ikke sånn. Åpenbart.

For å ikke nevne at du/dere åpenbart ønsker å finne ut av om dere har kjemi og har et forhold som er liv laga. Da må jeg igjen minne om at du reiser ned til et muslimsk land hvor aktivitet og ekteskapelig omgang mellom to personer utenfor ekteskap er ULOVLIG. Dere kan faktisk bli fengslet og straffet for det. Hvor er logikken i å risikere det? Grensene og moralen for hva som passer seg der nede er noe helt annet enn hva du er vant med. For en fantastisk god ide! Og hvem tar den største risikoen? Du.

Men du er forelsket og umulig å få til fornuften. Du vil ikke se åpenbare varselsignaler på svindel, og at denne karen hverken har utgifter eller risiko med dette. Alt dette ligger på deg.

Og det er kjipt. Men du er voksen og får ta konsekvensen av valgene dine. Jeg har ingenting å tape eller vinne uansett hva du velger. God tur.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, nomore82 skrev:

Jo det kan du. Du er nå svært naiv.

Jeg har vist til flere artikler og advarsel om nettopp dette. Og Marokko er et typisk sted hvor lykkejegerne kommer fra. De oppsøker steder hvor det er stor sannsynlighet for å treffe personer fra ettertraktede land, hvor Norge er høyt på listen. De kommer da i kontakt med «tilfeldige» som de prater mye med, får en god tone til og etterhvert prøver å bygge opp til følelser, forelskelse og til slutt ekteskap. Da får de via deg oppholdstillatelse i Norge og har oppnådd sin drøm - og de dropper deg fortere enn du liker å tro. Men ikke han du har møtt  selvfølgelig.

Søker du på nettet vil du se at nettopp dette skjer naive mennesker over alt. Jeg linket til et par artikler og, så du ser at dette faktisk skjer. Men ikke deg.

Åpenbart har du midler til å bruke på å bare plutselig reise halve verden rundt for å treffe noen du aldri har møtt. Det er ikke gratis. Og det ser lykkejegerne etter. Men ikke han her.

Finnes drømmepartneren på andre siden av verden? Ja kanskje. Men hvorfor skal du være den eneste som legger ut for reise, opphold og bruker mye tid på å reise samtidig som du setter deg i en ufattelig sårbar posisjon? Hvorfor i alle dager kan ikke potensielle drømmemannen din møte deg på midten? Hvilken start er det på et forhold lurer jeg på?

Men han her er jo ikke sånn. Åpenbart.

For å ikke nevne at du/dere åpenbart ønsker å finne ut av om dere har kjemi og har et forhold som er liv laga. Da må jeg igjen minne om at du reiser ned til et muslimsk land hvor aktivitet og ekteskapelig omgang mellom to personer utenfor ekteskap er ULOVLIG. Dere kan faktisk bli fengslet og straffet for det. Hvor er logikken i å risikere det? Grensene og moralen for hva som passer seg der nede er noe helt annet enn hva du er vant med. For en fantastisk god ide! Og hvem tar den største risikoen? Du.

Men du er forelsket og umulig å få til fornuften. Du vil ikke se åpenbare varselsignaler på svindel, og at denne karen hverken har utgifter eller risiko med dette. Alt dette ligger på deg.

Og det er kjipt. Men du er voksen og får ta konsekvensen av valgene dine. Jeg har ingenting å tape eller vinne uansett hva du velger. God tur.

Hei og takk for svar.

Han foreslo ganske tidlig og møtes i Sør Korea. Som han sier, der er det ikke de strenge reglene som det er der han bor. 

Jeg hadde bare lyst til og se hvor han bor og studerer. 

Og reisene er mye dyrere til Sør Korea. Jeg får reisen til Marokko ganske billig i sommer.

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar.

Han foreslo ganske tidlig og møtes i Sør Korea. Som han sier, der er det ikke de strenge reglene som det er der han bor. 

Jeg hadde bare lyst til og se hvor han bor og studerer. 

Og reisene er mye dyrere til Sør Korea. Jeg får reisen til Marokko ganske billig i sommer.

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Hvorfor akkurat Sør-Korea? Det finnes jo ganske mange andre steder som dere kan møtes mer på halvveien og til en billigere pris.

Anonymkode: 43634...795

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar.

Han foreslo ganske tidlig og møtes i Sør Korea. Som han sier, der er det ikke de strenge reglene som det er der han bor. 

Jeg hadde bare lyst til og se hvor han bor og studerer. 

Og reisene er mye dyrere til Sør Korea. Jeg får reisen til Marokko ganske billig i sommer.

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Møtes i Sør-Korea? 😂

Hva drev han med, å sjekke geografikunnskapene dine? Eller har han ingen peiling selv? Dere bør jo heller møtes i Spania. Nærme han, billig for deg. Det går billige fly til Malaga, for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hulderen skrev:

Møtes i Sør-Korea? 😂

Hva drev han med, å sjekke geografikunnskapene dine? Eller har han ingen peiling selv? Dere bør jo heller møtes i Spania. Nærme han, billig for deg. Det går billige fly til Malaga, for eksempel.

Han har ikke visum og får ikke lov og reise til Spania. Selv om det utrolig nok bare er 15 km fra Marokko.

Han kunne søkt om det som han sier og det kommer han nok til å gjøre etterhvert.

Og jeg har jo veldig lyst og se hjemlandet hans.

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke visum og får ikke lov og reise til Spania. Selv om det utrolig nok bare er 15 km fra Marokko.

Han kunne søkt om det som han sier og det kommer han nok til å gjøre etterhvert.

Og jeg har jo veldig lyst og se hjemlandet hans.

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Om dere skal møtes til sommeren burde han ha god tid til å skaffe seg et Schengen-visum og da kan han reise til alle land i Schengen-avtalen. Om han ikke kan få et sånt visum burde alarmklokkene ringe. Høyt!

Anonymkode: a8a00...229

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du forresten sikker på at han er marokkansk statsborger, og at han ikke har innvandret til Marokko fra et annet Afrikansk land? Mtp. at han ikke kan skaffe seg visum. Marokko (som de andre nord-Afrikanske landene) er fulle av lykkejegere fra resten av kontinentet som forsøker å komme seg over til Europa. 

Anonymkode: d784c...ce9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du forresten sikker på at han er marokkansk statsborger, og at han ikke har innvandret til Marokko fra et annet Afrikansk land? Mtp. at han ikke kan skaffe seg visum. Marokko (som de andre nord-Afrikanske landene) er fulle av lykkejegere fra resten av kontinentet som forsøker å komme seg over til Europa. 

Anonymkode: d784c...ce9

Han kan skaffe seg visum. Det har vi pratet om.

Jeg er klar over dette lykkejeger opplegget. Jeg skal ta alt veldig sent og rolig. Ingen hast med noe som helst. 

Og takk for svar.

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 1/25/2020 at 12:27 AM, AnonymBruker said:

Han kan skaffe seg visum. Det har vi pratet om.

Jeg er klar over dette lykkejeger opplegget. Jeg skal ta alt veldig sent og rolig. Ingen hast med noe som helst. 

Og takk for svar.

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Jeg håper du oppdaterer oss om turen og jeg skal holde fingrene krysset for at han drømmemannen din og at det ikke er noe mel i posen. Vi blir alle litt naive av forelskelse, men det betyr ikke at det alltid behøver å gå galt. Jeg ønsker deg alt godt og et liv fullt av kjærlighet, omtanke og magiske øyeblikk! 

Anonymkode: 791a2...f39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2020 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du oppdaterer oss om turen og jeg skal holde fingrene krysset for at han drømmemannen din og at det ikke er noe mel i posen. Vi blir alle litt naive av forelskelse, men det betyr ikke at det alltid behøver å gå galt. Jeg ønsker deg alt godt og et liv fullt av kjærlighet, omtanke og magiske øyeblikk! 

Anonymkode: 791a2...f39

Hjertelig takk❤. Nå ble jeg glad. Jeg reiser i midten av juli og skal selvfølgelig oppdatere😊 Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2020 at 8:27 PM, AnonymBruker said:

Heldigvis er jeg ikke dum

Anonymkode: 5ddcc...feb

Når du turer frem etter alle advarslene du har fått er det mye som tyder på at du er akkurat det. Dessverre.

Anonymkode: 83af1...ed2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 15.2.2020 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Hjertelig takk❤. Nå ble jeg glad. Jeg reiser i midten av juli og skal selvfølgelig oppdatere😊 Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Hvordan går det med reiseplanene dine nå i disse koronatider, ts? Har du noen oppdateringer å komme med? Har han ymtet frempå om ekteskap allerede kanskje?

Det er leit å si det, men i denne tråden høres du utrolig naiv ut. Han bruker deg som inngangsbillett til Europa og Norge. Den dagen brevet med permanent oppholdstillatelse kommer i posten, er han ute av døren før du får sukk for deg. Da har han fått det han ville ha. 

Beklager å være budbringeren med dårlige nyheter til deg, ts, men det er mange i tråden som har prøvd å prente det inn i hodet ditt, men du vil ikke høre. Du bare sier at du "er ikke dum"..... vel....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, jeg er lykkelig gift med en marokkansk mann, og jeg elsker Marokko. Det er blitt mitt andre hjemland, og mens andre planlegger å tilbringe mye tid i Spania, Frankrike, Italia eller lignende når de blir eldre er det Marokko jeg setter nesa mot og vil tilbringe vintrene i den dagen jeg er fri til det. 17 år sammen har gitt meg god kjennskap til kultur og landet, og jeg synes Marokko er helt fantastisk. Flotte og rause mennesker som byr mye på deg selv. Trygt (med mindre man tar sjanser man ikke burde gjøre noen steder i verden), og veldig åpen og imøtekommende kultur. 

Det sagt, jeg ville aldri, absolutt ALDRI, funnet meg en mann bosatt i Marokko, og satset på et "lykkelig forhold" med ham. 

Den delen av kulturen kjenner jeg dessverre også altfor godt, og det samme med konsekvenser slikt får for altfor mange naive kvinner. 

Det er to årsaker til dette :

Det ene er som mange i tråden har påpekt, at det er visum som står i hodet på slike menn. Nei de får ikke visum til Europa/USA/de fleste steder i verden, med mindre de har god utdanning og jobb, og kan vise til at de eier såpass mye i Marokko at de ikke er troende til å bare søke lykken andre steder i verden. Det er utbredt fattigdom i Marokko, og drømmen om å få visum i land der det er større mulighet for å komme seg opp og frem er like utbredt. Såpass at familie både støtter opp under, og til og med legger press på unge mennesker, i forhold til å finne en måte å få visum på. Koste hva det koste må, nærmest, av hva de personlig må ofre for muligheten.

Den enkleste måten å få visum på er å finne en mann /kvinne som er naiv nok til å la seg lure til å tro at det er kjærlighet, og hjelper dem til utlandet ved å gifte seg med dem. Om vedkommende er vanvittig tykk eller stygg, betydelig eldre, eller om de egentlig allerede elsker en mann /kvinne i eget land er uvesentlig. Man lar ikke muligheten til å få visum gå fra seg, og familien "støtter" og legger press på at man gjennomfører slikt, selv om man blir direkte kvalm av tanken på å dele hus og seng med vedkommende noen år. Det er bare å holde ut, ofre seg noen år, for et større gode. Mulighet for å komme seg opp økonomisk i Europa /andre land med bedre muligheter. Familien legger også sitt håp i dette, for det er forventet at de som kommer seg opp og frem i Europa /USA vil berge også familien ut av fattigdom, med å sende penger og gaver. Alle kjenner noen som har fått det mye bedre etter at en sønn/datter kom seg ut av Marokko. At alle også kjenner noen som klarte å sende et barn til Europa /USA, men mistet kontakten etterhvert, frier man under teppet. For det er også utrolig mange som ikke klarer seg bra når de kommer seg ut av Marokko, men det er så stor skam at da hører ikke familien fra vedkommende mer. 

Det bringer meg naturlig til andre årsaken til at jeg virkelig fraråder slikt, og det er at marokkanere (spesielt menn av en eller annen grunn) er dårlig rustet for å omstille seg til for eksempel norsk kultur og levemåte. 

I Marokko er kulturen ekstremt familiær og sosial. De er vant til å ha familie og venner rundt seg hver dag, og alle kjenner og prater med hverandre. De har for eksempel et helt annet og mye nærere forhold til naboer, familie (storfamilien i flere ledd) er mye sammen, og vår måte å leve på er forferdelig ensomt og stusselig for marokkanske mennesker. 

Sørgelig mange klarer ikke å omstille seg til vår omgansform og vår måte å leve på, og de blir deprimert og ulykkelig. Den STORE drømmen om alt de skulle oppnå og hjelpe familien med, bare de fikk visum, viser seg å være et mareritt for dem. De føler seg forferdelig ensomme og alene. Ikke bare er nytt språk en utfordring, men vår kultur føles avvisende og kald for mennesker som er vant til at alle kjenner og prater med alle, og at det alltid er mange rundt dem og sterke sosiale bånd til mange. 

Det er et sjokk for dem, og de sliter med å takle overgangen. Mange blir som nevnt dypt deprimert, og dette gjør at de gjerne blir ufine og ubehagelige mot partner i sin ulykklighet, og mange tyr også til alkohol og andre former for trøst og rus som ikke er bra. 

Mange opplever også at det ikke er bare bare å komme seg opp og frem i Europa /USA også. Pengene flommer ikke inn så enkelt som forventet, og de har en familie som spent venter på resultatene av offeret de også har gitt, i det å støtte reisen og gi slipp på en sønn/datter, og skammen over å ikke klare seg så bra at man klarer å sende penger til familien gjør en vond situasjon verre for den som dro. Å dra tilbake er nærmest umulig, for det vil være en enorm skam. Å innrømme hvor fælt og vanskelig alt er, når så mange andre har lykkes med å komme seg opp og frem, det kan man rett og slett ikke gjøre. Forventningene til familien veier tungt. Hvor frustrert og ulykkelig man er i en kultur som føles kald og usosial veier tungt. Har man i tillegg bundet seg for noen år til en partner man egentlig ikke elsker, og kanskje til og med avskyr innerst inne... 

Det er en oppskrift for katastrofe for svært mange. Ikke minst for den stakkars personen som fikk dem ut av Marokko. Det er den personen som får frustrasjonen og skammen. 

Ulykkelige mennesker, som hater tilværelsen de har havnet i, og som er frustrert, full av skam og sinna på seg selv og alt og alle fordi drømmen de trodde slik på viste seg å være et mareritt, de er IKKE hyggelige å bo med! Var det ikke egentlig kjærlighet i utgangspunktet er det SVÆRT lett å bli forferdelig ufin mot den som "har skylden for" at man havnet akkurat der også. 

Mange klarer etterhvert å tilpasse seg sitt nye land og ny kultur, men det tar som regel noen år, hvor samlivet ikke akkurat er fryd og lykke. De fleste marokkanske holder ut til de får varig opphold, men selv om det skulle være et snev av kjærlighet i utgangspunktet er det neppe noe igjen av det innen de klarer å tilpasse seg livet her. 

Mange går også under. Blir alkoholikere, tyr til spilling eller hva som helst som gir en slags flukt fra den ulykkelige tilværelsen de opplever. 

I Marokko er det helt åpent og ærlig at man gifter seg med hvem som helst for å få visum, men det er ekteskap nr 2 man kan velge av kjærlighet. Kone nr 1, fra Europa /USA, kalles papir, og ingen forventer egentlig at det ekteskapet skal vare. Man regnes som heldig dersom kone/mann nr 1 ikke er ufyselig stygg, tykk eller egentlig altfor gammel, men om vedkommende er det er det ingen unnskyldning for å ikke fullføre planen. Det ville være et svik mot familien. De har for store håp og forventninger til at man "egoistisk" lar være å gjennomføre, selv om man ikke verken elsker eller liker personen. Å ofre seg noen få år, for å kunne hjelpe sin familie ut av fattigdom, det er et lite offer i det store og hele. 

Å gifte seg av kjærlighet er generelt ikke noe man kan ta som selvfølge i Marokko, også i Marokko, med marokkansk partner. Kjærlighetsekteskap, de liker at det er det, men nødvendig regnes det ikke som. Også i Marokko er det helt vanlig å gifte seg av økonomiske, praktiske og fornuftige årsaker. 

Ts, å "importere" en mann fra Marokko er å be om å bli ulykkelig. Uansett hvor mye han har lest om Norge vil han være fullstendig uforberedt på hvordan det faktisk er å leve her. Drømmen marokkanske mennesker har om Europa er basert på hva de som lykkes godt (altså sender penger til familien ) forteller, og INGEN forteller ærlig om hvor ensomt og tøft det også er, for de er jo de "heldige" som klarte det de var forventet å klare, og det ville være flaut å innrømme at det ikke er et godt liv, egentlig. Du kan heller ikke forvente at det virkelig er kjærlighet som er motivet, og selv om det skulle oppstå ekte følelser vil de krasje fort og brutalt i hvor ulykkelig han garantert vil være i Norge, temmelig lenge før han klarer å tilpasse seg. 

Det er faktisk mye enklere for oss nordmenn å tilpasse oss deres kultur. Den er for sosial for oss, men det går greit, ved at man innimellom trekker seg litt unna. Det er langt verre for dem som vant til en supersosial kultur å tilpasse seg vår kultur. De kan jo ikke tvinge folk til å være sosiale, eller til å prate med dem. Ensomheten i vår måte å leve på oppleves grusom for dem. 

Jeg er naturligvis kone nr 2. Jeg sier naturligvis, for kone nr 1 ville neppe kunne skrive lykkelig gift, om det aldri så mye var kjærlighet i utgangspunktet. Min mann hadde bodd over 10 år i Norge da vi møttes, og jeg slapp derfor å leve med ham gjennom sjokket det var å tilpasse seg vår kultur. 

Aldri i verden om jeg hadde importert en mann fra Marokko! Det er å be om å bli ulykkelig.

For ham også... men det vet og forstår ikke folk i Marokko. Drømmen om Europa er utrolig stor, og absolutt ingen forteller dem om hvilket mareritt det blir for de fleste. De som går fullstendig under hører de ikke mer fra, og de som lykkes med å klare å hjelpe familien iallefall tier også. Noen av dem lever i ren fattigdom selv, for å kunne late som de lykkes godt, hver gang de raust sender penger til familien. Noen klarer seg etterhvert virkelig godt på alle måter, men hvor frustrerende og vanskelig det var, lenge, det forteller de ikke. De vil jo ikke knuse håpet andre har om å komme seg opp og frem, bare de kommer seg til Europa. Eller får sendt en sønn/datter dit. 

Skal du gifte deg med en marokkansk mann bør det være en som bor i Europa, og har gjort det lenge nok til å takle det. 

Ellers... styr unna!!!

 

Anonymkode: 8dc72...f63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...