Gå til innhold

Har aldri reist før. Hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uerfarne og naive turister, spesielt damer som reiser alene, er alltid utsatt UAVHENGIG av hvilket land en reiser til. Jeg er mann og reiser veldig mye i forbindelse med jobb og selv som mann så får jeg ofte råd både fra lokale og fra ansatte i reiseselskaper/hoteller etc om utsatte områder og oppførsel man skal unngå - både på dagtid og på kveld/natt.

Jeg har heldigvis ikke blitt slått ned eller ranet enda - men jeg har senest i høst opplevd tvilsomme situasjoner på motorveien i Tyskland, i en taxi i Amsterdam og i et område i byen i Barcelona. Sannsynligvis klarte jeg å unngå å bli utsatt for noe i disse tilfellene fordi jeg ikke var helt naiv, hadde litt erfaring og fulgte med. Ingen av disse stedene er nødvendigvis høyrisiko steder og steder hvor en risikerer å bli drept fordi en er der - men det er steder hvor turister og tilreisende er mer utsatt enn i Norge.

I min verden skulle jeg gjerne sett at kvinner og menn kunne hver for seg reist verden rundt alene og vært like trygge uavhengig av kjønn, og like trygge som i Norge. Men det er ikke realiteten.

Og man skal være svært forsiktig med å sammenligne en reise til et land som en pakkereise hvor en uerfaren person får alt servert av et reisebyrå, både valg av hotell, sammensatt flyreise(ofte chartret direktefly), relativt trygge områder, planlagte aktiviteter og med en guide som følger med deler av tiden, og sammenligne dette med å gjøre alt selv.

Det er altså absolutt helt ok å reise til både Thailand og Marokko for å oppleve landene og være turist og feriere der. Men når trådstarter er helt ærlig i første innlegg på at vedkommende aldri har reist før og trenger tips og hjelp til hva en skal gjøre på flyplassen - da er det definitivt på sinn plass å fraråde Marokko som destinasjon. Selv en reise til Danmark kan da medføre en høyere risiko enn for folk flest som har litt erfaring med å reise.

Og når en slenger på det faktum at vedkommende skal reise alene, treffe en mann hun aldri har truffet før, som en overhode ikke kjenner, i et land med svært ulik kultur enn det en er vant med - da er det mange røde flagg som blinker..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.1.2020 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Jeg spurte han om dette og han kunne søke om visum. Men det tar kanskje lang tid. Jeg vet ikke.

Må undersøke mer. 

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Hva mer sier han når du tar opp dette med å møtes i et annet land i Europa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nomore82 skrev:

Hva mer sier han når du tar opp dette med å møtes i et annet land i Europa?

Han sier ikke noe mer enn at han gjerne vil komme til Norge og treffe meg der. Målet hans er å flytte til Norge på sikt. 

Han har lest mye om Norge og har forsøkt og lært seg språket før vi i det hele tatt fikk kontakt. 

Dette fortalte han meg helt fra begynnelsen av. 

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier ikke noe mer enn at han gjerne vil komme til Norge og treffe meg der. Målet hans er å flytte til Norge på sikt. 

Han har lest mye om Norge og har forsøkt og lært seg språket før vi i det hele tatt fikk kontakt. 

Dette fortalte han meg helt fra begynnelsen av. 

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Det jeg DA leser er at før han fikk kontakt med deg har lært seg norsk og lært seg mye om Norge. Siden det omtrent er umulig for personer utenfor Schengen å få oppholdstillatelse - unntatt hvis man får seg en jobb hos en norsk arbeidsgiver - så er hans inngangsbillett et forhold til en norsk jente som han kan gifte seg med og få oppholdstillatelse. Har du lyst å være et sånt verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier ikke noe mer enn at han gjerne vil komme til Norge og treffe meg der. Målet hans er å flytte til Norge på sikt. 

Han har lest mye om Norge og har forsøkt og lært seg språket før vi i det hele tatt fikk kontakt. 

Dette fortalte han meg helt fra begynnelsen av. 

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Og der har du motiv og metode.

Han er sannsynligvis ikke på jakt etter deg fordi dere to tilfeldigvis har kjemi. Han er på jakt etter deg fordi du er gullbilletten hans inn i Norge.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 10.16, Blondie65 skrev:

Ikke reise alene til Marokko. Jeg tror ikke noe på at det bare er nattestid som er problemet.

Da jeg var i Thailand skulle jeg gå bort til hotellet mitt noen få hundre meter bort i gaten. De andre vennene mine ville ikke hjem på dette tidspunktet, men det ville jeg. Barpersonalet var svært tydelig på at vestlige jenter som gikk alene dessverre ble sett på som "fritt vilt" av enkelte og de krevde at jeg tok tuk-tuk (motorsykkel taxi) selv den korte strekningen (de bare bestilte den, og det kostet virkelig ingenting).

Da vi ankom Phuket noen dager tidligere tok vi taxi fra flyplassen og hadde med oss utskrift av hotellreservasjonen, Likevel ble vi ikke kjørt dit, men til en taxisentral der det først ble påstått at hotellet ikke fantes, deretter at det hadde brent ned. Jeg visste at alt dette var sprøyt, og heldigvis visste jeg også at hotellet fungerte så sent som dagen før ettersom jeg hadde bekreftet bestillingen. Vi stod på vårt i ti minutter før vi ble kjørt dit vi skulle og selv da nektet taxisjåføren å gjøre den minste innsats for å finne hotellet (veldig merkelig gatesystem, der sidegatene er en del av hovedgaten. Jeg fant det etter at vi hadde betalt den sure sjåføren og bedt han kjøre). Sjåføren og taxisentralen får betalt for å kapre kunder til andre hoteller.

Dette er riktignok Thailand og ikke Marokko, men det var vår kunnskap om at dette kunne skje som reddet oss fra å bli lurt (og betale for nytt hotell). Vi hadde vært i landet før og vi hadde lest oss opp på forhånd siden vi denne gang skulle reise på egenhånd uten charterselskap.

Det var flere episoder av lignende sort - vestlige blir konstant utsatt for svindelforsøk der nede. Dessverre.

Opplevde også noe slikt i Italia - en taxisjåfør med uhederlige hensikter som heldigvis ga seg til slutt. Det har skremt meg fra å reise alene til steder jeg ikke har vært før der jeg ikke kan språket.

Ikke reis alene!

For noe tull, dårlige opplevelser finner du alle steder. Selv i norge. Folk som lures kan ofte også om det selv, blir møtt inne på flyplassen av taxisjåfører som spør om det skal ta taxi. Så svarer de ja, å tar en taxi som ikke hører de offisielle. for flyplassen for eks.

Går fint å reise rundt i hele verden alene som kvinne, jeg har vært i både marokko og thailand.

Se bare på Renate som nesten alltid pleier å reise alene: http://www.renatesreiser.com

Anonymkode: 183f1...215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du ser ingen forskjell på for eks Renate som sier hun har erfaring fra over hundre ulike land og seks ulike verdensdeler, sammenlignet med TS som selv skriver at hun aldri har reist?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 5.1.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Han sier ikke noe mer enn at han gjerne vil komme til Norge og treffe meg der. Målet hans er å flytte til Norge på sikt. 

Han har lest mye om Norge og har forsøkt og lært seg språket før vi i det hele tatt fikk kontakt. 

Dette fortalte han meg helt fra begynnelsen av. 

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Her har du jo motivet hans. Du er hans billett inn til Norge. Du betyr ingenting for ham som person, men er et verktøy slik at han kan oppnå et mål. Unnskyld, men du er veldig naiv - og det til denne mannens store glede. For ham er det jo helt perfekt at du er så godtroende. Jeg skjønner at det er tungt, for han har spilt på dine følelser og fått deg til å føle deg spesiell. Dette har han gjort veldig bevisst. Han virker genuin og som følge av dette har du tillit til denne mannen. Det bør du ikke ha. Det er så mye som skurrer her. Håper virkelig ikke du reiser til Marokko for å være med denne mannen på et hotellrom. Dette for din egen sikkerhet!

Vil fraråde deg å møte ham overhodet og anbefaler å kutte all kontakt med ham. Du blir lurt, og det er så altfor mange historier som dette som ikke har endt godt... Dersom du likevel skal møte ham, møt ham i det minste i Norge eller i et annet sivilisert europeisk land. For all del ikke i Marokko, og i hvert fall ikke på noe hotellrom!!!! Har virkelig ingen varsellamper hos deg ringt tidligere? Du er 33 år! Dette er jo rene oppskriften på at det skal gå galt. Videre må dere møtes på et offentlig sted der det er flere andre mennesker, ha gjerne med en venn. Det er lite klokt å være alene med ham. Husk at han har vokst opp med et heeelt annet kvinnesyn enn det vi er vant med, og at du for ham er et virkemiddel, en nødvendighet, for å få det han ønsker seg. Og det er ikke kjærlighet - dessverre.

Anonymkode: 8eb3b...963

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du TS tror at dette ikke kan være mulig så tok jeg meg den frihet til å finne frem noen artikler fra nettet. De er noen år gamle, men dessverre fortsatt reelle.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LJ4pP/slik-svindler-de-seg-til-norge

Sitat

De fleste svindlerne kom fra Somalia, Tyrkia og Marokko.

https://www.ta.no/nyheter/gifter-seg-til-oppholdstillatelse/s/1-111-2010029

Sitat

De norske ambassadene i Pakistan, Tunisia og Marokko ba nylig regjeringa om å granske slepphendt praksis for å stoppe proformaekteskap.

Dette er dessverre ikke et ukjent fenomen.

Selvfølgelig finnes det unntak til regelen - men her har han jo fortalt deg at Norge var av spesiell interesse FØR han traff deg. Snakk om flaks! Eller...?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bestemt deg for å kutte ut denne mannen, TS?

Anonymkode: 4b2b3...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du bestemt deg for å kutte ut denne mannen, TS?

Anonymkode: 4b2b3...5a4

Vi har fortsatt kontakt.

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer trolig til å si at han vil besøke deg, men trenger deg til å overføre noen kronasjer så han kommer seg avgårde. Og så manglet han bare litt og litt til. 

Anonymkode: b97b0...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Marrakech for to år siden (men reiste med mannen min). Vi likte oss godt der, men vi er ganske reisevante. Det er et litt overveldende land å reise til om man ikke har reist før.

om du likevel skal reise:

Når du lander i Marrakech (om det er der du skal fly til) så er flyplassen stor og moderne. Følg strømmen, så kommer du til en passkontroll. Vi måtte stå en drøy time i passkontroll. deretter følger du strømmen videre. Hvilket bånd bagasjen kommer på ser du du på skjermene. 
 

Jeg ville bestilt egen overnatting. Du kan finne ulike «riader» eller hoteller på nett. Da kan du også bestille at de henter deg på flyplassen. Hotellene og riadene har gjerne tilleggstjenester og kan hjelpe med å bestille guide eller taxi f.eks.
overnatting gjør deg også litt tryggere. Ville ikke umiddelbart stolt på en mann fra nettet- uavhengig av etnisitet. 
 

Spør gjerne en venn om å bli med deg på tur til Marokko! Det vil gjøre alt litt tryggere.

og husk reiseforsikring!

Anonymkode: c492b...182

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i Marrakech for to år siden (men reiste med mannen min). Vi likte oss godt der, men vi er ganske reisevante. Det er et litt overveldende land å reise til om man ikke har reist før.

om du likevel skal reise:

Når du lander i Marrakech (om det er der du skal fly til) så er flyplassen stor og moderne. Følg strømmen, så kommer du til en passkontroll. Vi måtte stå en drøy time i passkontroll. deretter følger du strømmen videre. Hvilket bånd bagasjen kommer på ser du du på skjermene. 
 

Jeg ville bestilt egen overnatting. Du kan finne ulike «riader» eller hoteller på nett. Da kan du også bestille at de henter deg på flyplassen. Hotellene og riadene har gjerne tilleggstjenester og kan hjelpe med å bestille guide eller taxi f.eks.
overnatting gjør deg også litt tryggere. Ville ikke umiddelbart stolt på en mann fra nettet- uavhengig av etnisitet. 
 

Spør gjerne en venn om å bli med deg på tur til Marokko! Det vil gjøre alt litt tryggere.

og husk reiseforsikring!

Anonymkode: c492b...182

Hei og takk for svar. Jeg skulle igrunnen lande i Agadir. 

Men kanskje jeg velger Marrakech om det er så moderne og greit. Da er det uansett bare fire timer for ham og kjøre i så fall. 

Har du vært i Agadir også?

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2020 den 21.17, Forbanna skrev:

Ganske modig å velge Marokko som første reisemål. Jeg var ikke imponert over flyplassen der, og det ble ikke mer forståelig når du legger til at engelsken deres ikke var altfor bra. 
 

De svindler turister. Ikke la deg trues til å gi fra deg penger. Tru med å ringe politiet hvis de blir ubehagelige. 

Hvordan er fransken din da ? Det er jo ditt ansvar å lære deg det offisielle språket, kan ikke bare forvente engelsk overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.1.2020 den 19.22, Anonymanda skrev:

Dere kan ikke dele hotellrom med mindre dere er gift, så hva er planen hans der?

Hei. Da har vi i såfall hvert vårt rom.

Ts  

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 19.04, Anonymanda skrev:

Hvordan er fransken din da ? Det er jo ditt ansvar å lære deg det offisielle språket, kan ikke bare forvente engelsk overalt.

Personen jeg skal treffe snakker bedre engelsk enn jeg gjør. 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...