Gå til innhold

Har aldri reist før. Hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått veldig gode råd av Blondie65 og Nomore82 når det gjelder det praktiske rundt det å reise. Særlig det med å ta seg en tur på flyplassen først (ikke så vanskelig i Oslo heller :).

Også veldig viktig det med å bestille eget hotellrom selv! På et ordentlig hotell. Lett å se for seg at han møter deg og tar deg med.....til et dårlig hotell eller bare et eller annet hus, der du er helt hjelpeløs. Er du på et stort turisthotell er du litt tryggere.

Men jeg fraråder også sterkt å reise. Marokko er et fattig land med mye kriminalitet. Jeg stusser på at du sier han ikke er muslim, da 98,9 % av befolkningen er det. Betyr det at du har spurt ham om det? Mange muslimske menn fra fattige land vil bagatellisere religiøsiteten sin i møte med vestlige kvinner, men er likevel dypt rotfestet i den gjennom sin kultur. Nå er det ikke automatisk negativt å være muslim, men litt negativt hvis han lyver om det.

Du virker veldig naiv, ts. Det er ikke nødvendigvis galt det, men du må ta dine forholdsregler. Reis gjerne på en fin og trygg charterferie i stedet! Behold denne mannen som en nettvenn, du trenger ikke møte ham. Det er bare veien til mye trøbbel hvis du forsøker å få til et mulig forhold. Husk at en del menn fra fattige land vil si og gjøre HVA SOM HELST for å få fordeler via deg.....det kan være "bare" sex og penger når du kommer ned dit, eller håpet om å få komme til Europa. Jeg forstår dem også, men ikke la deg bruke.

Kjære ts, glem dette. Har du ikke draget på menn? Sats på gode vennskap! :) Dra på gruppereise (tematur) og opplev verden innen trygge rammer. Lykke til.

Anonymkode: 03215...135

Han fortalte meg tidlig at han er ateist. Noe som ikke falt i smak hos meg ettersom jeg er kristen. 

Men når jeg fikk fordøyd det gikk det bra for min del. Han bryr seg ingenting om at jeg er kristen. Han og to brødre av han er ateister. Jeg spurte om det var normalt der nede. Det var det ikke. 

Det er ikke populært i hans familie da resten av dem er muslimer. 

Jeg har ikke problemer med å tiltrekke meg menn, men jeg har blitt glad i denne mannen. 

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, AnonymBruker said:

De opplysningene i tråden her fikk meg til å tenke på en viss serie........

Anonymkode: b87d6...325

Hvilken?

Anonymkode: 5cd6b...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow folk i denne tråden er hatere! 🙄 Bare spør deg fram på flyplassen, ha god tid så det ikke blir stress. 

Anonymkode: c9fc3...ba9

I utgangspunktet bør man være forsiktige med å møte andre på denne måten. Når man faktisk ikke er vant med å reise i tillegg, så bør man droppe det. Jeg ville ikke engang møtt en person i Sarpsborg med så lite kjennskap. Gærninger finnes overalt. Nr. 1 anbefaling er jo at man møter ukjente ute på et trygt sted som man kjenner godt. Ikke på et hotell i et annet land.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han fortalte meg tidlig at han er ateist. Noe som ikke falt i smak hos meg ettersom jeg er kristen. 

Men når jeg fikk fordøyd det gikk det bra for min del. Han bryr seg ingenting om at jeg er kristen. Han og to brødre av han er ateister. Jeg spurte om det var normalt der nede. Det var det ikke. 

Det er ikke populært i hans familie da resten av dem er muslimer. 

Jeg har ikke problemer med å tiltrekke meg menn, men jeg har blitt glad i denne mannen. 

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Her har du altså en god blanding av religion(kristne og muslimer + ateister), i et land som hovedsaklig er muslimsk.

Her er forresten UDIs informasjon om landet: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_marokko/id2424344/

Kan samtidig trekke frem følgende fra linken over: Utenomekteskapelig seksuell omgang er straffbart, herunder også samboerskap.

Nå kjenner ikke jeg til dine holdninger til seksuell omgang men det virker jo i det minste som om du håper på en form for romantisk opplevelse her. Vær da svært obs på kulturen i landet du skal til, og risikoen for hvordan dette oppfattes av andre i det landet du er. Selv om du eller han ikke mener noe seksuelt med noe så kan det fort oppfattes annerledes i et annet land med annen kultur enn det du er vant med.

Dersom du fortsatt er bestemt på å treffe denne mannen, til tross for alle rådene her, så ville jeg selv ha krevd å møtes på midten. Ta for eks ei uke i Paris? Ca i midten og dere får begge oppleve en by dere sikkert ikke har vært i før og kan få felles opplevelser.

Men du skriver at han ikke får visum. Rødt flagg. Spør hvorfor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, nomore82 skrev:

Her har du altså en god blanding av religion(kristne og muslimer + ateister), i et land som hovedsaklig er muslimsk.

Her er forresten UDIs informasjon om landet: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_marokko/id2424344/

Kan samtidig trekke frem følgende fra linken over: Utenomekteskapelig seksuell omgang er straffbart, herunder også samboerskap.

Nå kjenner ikke jeg til dine holdninger til seksuell omgang men det virker jo i det minste som om du håper på en form for romantisk opplevelse her. Vær da svært obs på kulturen i landet du skal til, og risikoen for hvordan dette oppfattes av andre i det landet du er. Selv om du eller han ikke mener noe seksuelt med noe så kan det fort oppfattes annerledes i et annet land med annen kultur enn det du er vant med.

Dersom du fortsatt er bestemt på å treffe denne mannen, til tross for alle rådene her, så ville jeg selv ha krevd å møtes på midten. Ta for eks ei uke i Paris? Ca i midten og dere får begge oppleve en by dere sikkert ikke har vært i før og kan få felles opplevelser.

Men du skriver at han ikke får visum. Rødt flagg. Spør hvorfor.

Takk for svar.

Jeg spurte han om dette og han kunne søke om visum. Men det tar kanskje lang tid. Jeg vet ikke.

Må undersøke mer. 

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA denne tråden kommer til å bli bra! Ender med rundstjålet, voldtatt og en sinnsyk diarè etter å spist en romantisk middag første kveldten.

Anonymkode: 037f9...bb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behandlingstid for visum kan variere fra land til land, og hvor mye arbeid det er med å kontrollere søker opp mot kravene. Men det kan fort ta 3-6 uker ja, eller mer.

Men dette er en del av planleggingen, og ikke et problem om dere skal treffes i mars.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tenker at dette er en trolletråd?

Men ser jo den, det er jo en jente som er TS, da kommer sympatien fram, - men jeg leser tråden for underholdningens del, for jeg kan ikke tillate meg å tro at dette faktisk er et reellt case :)

Anonymkode: 87041...5f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som tenker at dette er en trolletråd?

Men ser jo den, det er jo en jente som er TS, da kommer sympatien fram, - men jeg leser tråden for underholdningens del, for jeg kan ikke tillate meg å tro at dette faktisk er et reellt case :)

Anonymkode: 87041...5f6

Hvorfor har du problemer med å tro at dette er sant? Det er jo bare å tro det selvfølgelig, men jeg bare lurer. 

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å reise til syd-Spania og bo der, da kan du ta dagstur til Marokko? 

Anonymkode: d784c...ce9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å reise til syd-Spania og bo der, da kan du ta dagstur til Marokko? 

Anonymkode: d784c...ce9

Tusen takk for tips. Det skal jeg virkelig vurdere.

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips. Det skal jeg virkelig vurdere.

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Hvis du gjør det, pass på å ikke ta aller siste ferge hjem for kvelden. Ta nest siste. Plutselig skjer det noe som forhindrer deg i å rekke den...

Anonymkode: d784c...ce9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å reise til syd-Spania og bo der, da kan du ta dagstur til Marokko? 

Anonymkode: d784c...ce9

Forresten, hvis han du skal treffe bor nord i landet kan han kanskje reise til Ceuta og dere kan treffes der så slipper du å forlate spansk territorie. Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det er for marokkanere å reise dit, men tror de kan reise dit på dagstur uten visum. Spør han vennen din om han kjenner reglene for dette. 

Anonymkode: d784c...ce9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Meadow skrev:

Jeg hadde aldri, aldri, aldri reist alene til Marokko, og jeg har reist ganske mye i mitt liv. 

Det er stor sjanse for at dette blir katastrofe, ikke dra TS. 

Jeg har også reist veldig mye, og blant annet flere ganger til Marokko (Marrakesh, en by jeg er blitt veldig glad i). Det er overhodet ikke skummelt hvis man bruker hodet.  Å reise til Marokko for å bo på hotell sammen med en mann man ikke har møtt før er ikke å bruke hodet, det er helt på trynet faktisk....   

Anonymkode: 86dff...14a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også reist veldig mye, og blant annet flere ganger til Marokko (Marrakesh, en by jeg er blitt veldig glad i). Det er overhodet ikke skummelt hvis man bruker hodet.  Å reise til Marokko for å bo på hotell sammen med en mann man ikke har møtt før er ikke å bruke hodet, det er helt på trynet faktisk....   

Anonymkode: 86dff...14a

Sett bort i fra møte med han. 

Hvilke forholdsregler tar man?? Selvfølgelig ikke gå alene ute på kveldstid. Holde seg i områder med mange andre folk. 

Andre ting? 

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett bort i fra møte med han. 

Hvilke forholdsregler tar man?? Selvfølgelig ikke gå alene ute på kveldstid. Holde seg i områder med mange andre folk. 

Andre ting? 

Ts

Anonymkode: 5ddcc...feb

Ikke reise alene til Marokko. Jeg tror ikke noe på at det bare er nattestid som er problemet.

Da jeg var i Thailand skulle jeg gå bort til hotellet mitt noen få hundre meter bort i gaten. De andre vennene mine ville ikke hjem på dette tidspunktet, men det ville jeg. Barpersonalet var svært tydelig på at vestlige jenter som gikk alene dessverre ble sett på som "fritt vilt" av enkelte og de krevde at jeg tok tuk-tuk (motorsykkel taxi) selv den korte strekningen (de bare bestilte den, og det kostet virkelig ingenting).

Da vi ankom Phuket noen dager tidligere tok vi taxi fra flyplassen og hadde med oss utskrift av hotellreservasjonen, Likevel ble vi ikke kjørt dit, men til en taxisentral der det først ble påstått at hotellet ikke fantes, deretter at det hadde brent ned. Jeg visste at alt dette var sprøyt, og heldigvis visste jeg også at hotellet fungerte så sent som dagen før ettersom jeg hadde bekreftet bestillingen. Vi stod på vårt i ti minutter før vi ble kjørt dit vi skulle og selv da nektet taxisjåføren å gjøre den minste innsats for å finne hotellet (veldig merkelig gatesystem, der sidegatene er en del av hovedgaten. Jeg fant det etter at vi hadde betalt den sure sjåføren og bedt han kjøre). Sjåføren og taxisentralen får betalt for å kapre kunder til andre hoteller.

Dette er riktignok Thailand og ikke Marokko, men det var vår kunnskap om at dette kunne skje som reddet oss fra å bli lurt (og betale for nytt hotell). Vi hadde vært i landet før og vi hadde lest oss opp på forhånd siden vi denne gang skulle reise på egenhånd uten charterselskap.

Det var flere episoder av lignende sort - vestlige blir konstant utsatt for svindelforsøk der nede. Dessverre.

Opplevde også noe slikt i Italia - en taxisjåfør med uhederlige hensikter som heldigvis ga seg til slutt. Det har skremt meg fra å reise alene til steder jeg ikke har vært før der jeg ikke kan språket.

Ikke reis alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om du har hatt noen negative opplevelser, så kan jeg ikke la deg få skremme folk bort fra hverken Thailand eller Marokko. Begge steder er populære charter-destinasjoner, de ville neppe solgt mange turer hvis det var så farlig å reise dit. Det handler bare om å bruke hodet og ta vanlige forholdsregler, det gjør det her hjemme også. Det ville f.eks ikke falt meg inn å gå langs Akerselva fra Grunerløkka til Grønland på kvelden/ natten (selv om det går bra de aller fleste gangene, så foregår det mye rart der).

Marokko er et moderne muslimsk land, og de radikaliserte galningene representerer overhodet ikke styresmaktene. Det kan komme terrorangrep der, det kan det i London, Paris, Oslo, København, eller omtrent hvor som helst. Jeg har aldri vært utsatt for noe ubehagelig der, unntatt masete selgere i souken da ;) 

Thailand har jeg ikke vært i, men jeg kjenner mange nordmenn i alle aldre som reiser rundt i Thailand (noen bor der deler av året), alene eller sammen med venner. Absolutt alle jeg kjenner som har vært der skryter vilt av landet, og mange av dem reiser tilbake gang på gang. Det er også et veldig populært land for backpacking, billig overnatting og billig mat.

En og annen gærning finnes det overalt, men du kan like gjerne være så uheldig å møte ham på Karl Johan som i Phuket.....

Anonymkode: 86dff...14a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thailand og Marokko kan ikke sammenlignes. Som ensom dame er man fritt vilt i Marokko. Jeg var i en turistby i Tunis for en del år siden, sammen med kjæresten min, men selv om jeg gikk sammen med ham var mannfolka utrolig innpåslitne. Som utenlandsk kvinne føler man seg ikke trygg. IKKE reis alene! 

Anonymkode: ef562...8f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du har hatt noen negative opplevelser, så kan jeg ikke la deg få skremme folk bort fra hverken Thailand eller Marokko. Begge steder er populære charter-destinasjoner, de ville neppe solgt mange turer hvis det var så farlig å reise dit. Det handler bare om å bruke hodet og ta vanlige forholdsregler, det gjør det her hjemme også. Det ville f.eks ikke falt meg inn å gå langs Akerselva fra Grunerløkka til Grønland på kvelden/ natten (selv om det går bra de aller fleste gangene, så foregår det mye rart der).

Marokko er et moderne muslimsk land, og de radikaliserte galningene representerer overhodet ikke styresmaktene. Det kan komme terrorangrep der, det kan det i London, Paris, Oslo, København, eller omtrent hvor som helst. Jeg har aldri vært utsatt for noe ubehagelig der, unntatt masete selgere i souken da ;) 

Thailand har jeg ikke vært i, men jeg kjenner mange nordmenn i alle aldre som reiser rundt i Thailand (noen bor der deler av året), alene eller sammen med venner. Absolutt alle jeg kjenner som har vært der skryter vilt av landet, og mange av dem reiser tilbake gang på gang. Det er også et veldig populært land for backpacking, billig overnatting og billig mat.

En og annen gærning finnes det overalt, men du kan like gjerne være så uheldig å møte ham på Karl Johan som i Phuket.....

Anonymkode: 86dff...14a

Jeg har vært i Thailand to ganger. Det var ikke min mening å skremme noen fra å reise dit, det var meningen å vise hva naive turister kan bli utsatt for og at det ikke er nok å være obs på at det kan være farefullt å gå ute om kvelden.

Denne tråden handler om TS som ikke en gang har reist med fly før - og nå skal hun avsted for å besøke sin nettvenn i Marokko helt alene. Det er DET jeg forholder meg til å og prøver å vise at det ikke holder å være forsiktig etter mørkets frembrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Thailand og Marokko kan ikke sammenlignes. Som ensom dame er man fritt vilt i Marokko. Jeg var i en turistby i Tunis for en del år siden, sammen med kjæresten min, men selv om jeg gikk sammen med ham var mannfolka utrolig innpåslitne. Som utenlandsk kvinne føler man seg ikke trygg. IKKE reis alene! 

Anonymkode: ef562...8f8

Tunisia og Marokko er to forskjellige land, jeg har vært i begge og foretrekker Marokko av to grunner. Det er flere som snakker engelsk i Marokko (mine fransk-kunnskaper er lite å skryte av), og de har et litt mer avslappet forhold til religion/ religiøse leveregler (i alle fall var det slik for ti år siden, etter det har jeg ikke vært i Tunisia). 

Anonymkode: 86dff...14a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...