Gå til innhold

Har aldri reist før. Hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kommer inn via hovedinngangen til avgangshallen. Ser på skjermene som er der. Finner din flight. Der står tidspunktet når flyet går og hvilken innsjekk skranke du skal gå til. Eller gå til en innsjekkmaskin. Der kan du få hjelp av en ansatt som går rundt der. Det kommer ut en bagasjelapp som du fester på kofferten eller bag'n din. Gå så til bagdrop i nærheten av der innsjekkskrankene er.

På boardingkortet står det hvilken gate du skal til. Og det er skilt overalt. God tur og ta vare på deg selv 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow folk i denne tråden er hatere! 🙄 Bare spør deg fram på flyplassen, ha god tid så det ikke blir stress. 

Anonymkode: c9fc3...ba9

Har du vansker med å skille hat og bekymring?

Anonymkode: 6313f...1fe

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan desverre ikke reise til Europa. Ellers hadde han gjort det. Han har nevnt om vi skulle treffes i sør Korea istedenfor.. 

Men jeg ønsker å se hvor han er fra og være sammen med han der.

Takk for mange gode råd. Men jeg kjenner jeg er mer skeptisk og har mistet litt lysten på å reise etter denne tråden. Jeg er 33 år for de som lurte. 

Anonymkode: 5ddcc...feb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan desverre ikke reise til Europa. Ellers hadde han gjort det. Han har nevnt om vi skulle treffes i sør Korea istedenfor.. 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Hva i alle dager? Jeg tror du skal bare kutte kontakten med han her. Hvorfor skal du møte han egentlig? Hva er planen? Vil du bli sammen med han? Hvorfor kan han ikke komme til Europa?

Hvorfor tror du at dette er en god ide?

Anonymkode: b8127...24d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan desverre ikke reise til Europa. Ellers hadde han gjort det. Han har nevnt om vi skulle treffes i sør Korea istedenfor.. 

Men jeg ønsker å se hvor han er fra og være sammen med han der.

Takk for mange gode råd. Men jeg kjenner jeg er mer skeptisk og har mistet litt lysten på å reise etter denne tråden. Jeg er 33 år for de som lurte. 

Anonymkode: 5ddcc...feb

Hadde jeg aldri gjettet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor kan han ikke reise til Europa? 

Sikkert fordi han er etterlyst... 

Anonymkode: 43b6d...1f5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager? Jeg tror du skal bare kutte kontakten med han her. Hvorfor skal du møte han egentlig? Hva er planen? Vil du bli sammen med han? Hvorfor kan han ikke komme til Europa?

Hvorfor tror du at dette er en god ide?

Anonymkode: b8127...24d

Han har ikke visum

Anonymkode: 5ddcc...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er 33 år burde du vite såpass at Marokko ikke er det lureste stedet å dra et slikt stunt som det er å møte en ukjent mann! 

Og dette kommer fra en som har reist på første date til både London og København. Men for å si det sånn, hadde de vært fra en annen kultur enn meg, hadde jeg ikke engang vurdert det! 

Har du bestilt reisen? 

Anonymkode: 4ce99...0f8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er 33 år burde du vite såpass at Marokko ikke er det lureste stedet å dra et slikt stunt som det er å møte en ukjent mann! 

Og dette kommer fra en som har reist på første date til både London og København. Men for å si det sånn, hadde de vært fra en annen kultur enn meg, hadde jeg ikke engang vurdert det! 

Har du bestilt reisen? 

Anonymkode: 4ce99...0f8

Ingenting er bestilt.

Ts 

Anonymkode: 5ddcc...feb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg så hadde jeg ikke reist dessverre, er helt enig med de fleste svarene i tråden. Håper du tenker nøye igjennom valget du tar. 

Endret av Globe98
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke visum

Anonymkode: 5ddcc...feb

Han kan vel søke om Schengen Visa?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri, aldri, aldri reist alene til Marokko, og jeg har reist ganske mye i mitt liv. 

Det er stor sjanse for at dette blir katastrofe, ikke dra TS. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du reiser må du passe ekstremt godt på passet ditt. Helst ha i det trusa dag og natt hele tiden mens du er i Marokko. 

Og pugg adressen til den norske ambassaden/konsulatet. 

Anonymkode: d784c...ce9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

TS: Jeg er glad du tar til deg rådene i denne tråden.

Jeg har selv reist en del og vet at forskjellen mellom en kjempefin ferie og et mareritt kan være hårfin. Jeg unner deg en fantastisk opplevelse, men da må du faktisk ta de nødvendige forholdsregler for å få det til. Jeg anbefaler deg sterkt å reise sammen med noen til en tryggere destinasjon først eller hvis du ikke har noen å reise med så prøv charterferie med Ving, Apollo eller TUI til Mallorca, Kanariøyene eller Kreta først. En uke der du kan nyte ferien og dra på arrangementer sammen med andre slik at du får oppleve stedet. 

Så når du har fått litt mer reiseerfaring kan du vurdere Marokko igjen. Dessverre vil jeg fortsatt ikke anbefale deg å reise dit alene. Men jeg vet at det arrangeres reiser også dit der du er en del av et reisefølge. Det betyr at noen vet at du er der, vil savne deg hvis noe skjer og vil gi deg råd og veiledning på veien.

På generell basis - jeg vet ingenting om din venn sånn at det er sagt - ville jeg vært ultra skeptisk til personer av det annet kjønn fra land utenfor Europa. Faren for at de kun er ute etter en gullbillett til Europa er stor. I tillegg kommer faren for catfish. Det er derfor jeg anbefaler deg virkelig på det sterkeste å ha de mest kritiske brillene på. Svært mange - også voksne, oppegående mennesker - blir lurt av personer som dette på daglig basis.

En siste ting: hvis du vil vite litt mer om flyplassen kommer du langt med en tur dit. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her i Bergen er det bare en bybanetur unna. Det er selvsagt et litt større og dyrere prosjekt i Oslo. Det er likevel mulig - ta toget dit og ta rulletrappen opp i avgangshallen. Gjør deg kjent med de forskjellige skrankene, hvor automatene er, hva bagdrop er for noe. Du kan se mye uten å sjekke inn. Du kan vandre rundt der og se hvordan folk fester bagasjelapp og deretter dropper bagasjen i bagdrop. Du kan se hvordan folk går inn i sikkerhetssjekkkøen, men dit kommer du ikke inn uten billett. Men alt før det kan du gjøre deg godt kjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem for en Marokkaner å få visum med mindre han er etterlyst eller dømt for noe. Jeg traff en Egypter på nett og vi dro på ferie til Marokko for å treffes etter å ha blitt kjent i seks måneders tid, han tok fra meg passet og voldtok meg flere ganger (i begge hull) over en tredagersperiode, før han kastet passet på meg og dro avgårde med alle pengene mine. Jeg anmeldte det der nede og fikk NULL BISTAND fra politiet, de mente at jeg bare hadde meg selv å takke når jeg dro for å treffe en fremmed mann på den måten. De sa at det er langt ifra første gang det har skjedd.

Ikke dra TS. Ikke dra. Uansett, hva er langtidsplanen om han ikke kan komme seg til Europa noensinne? 

Anonymkode: 6ca49...f38

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Marokko med familien. Det ble en tur som satt en kraftig støkk i meg.. Vi ble fratatt våre pass på hotellet som vi måtte mase oss til ved hjelp av en mann for å få tilbake før avreise. Jeg og min lillesøster ble forsøkt kidnappet. Det var en lettelse å dra derfra etter en uke. Mennene flørtet med meg overalt. Jeg var bare 12 år. Never again!

Anonymkode: e2f10...824

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig bra at du ber om hjelp når du ikke har reiseerfaring i fra før. Men det er veldig mye å sette seg inn i, og litt vanskelig å få med alt her.

Før du reiser må du sørge for å ha pass, reiseforsikring og visum på plass(dersom det er nødvendig dit du skal). Organiser alt dette i god tid i forveien. Reiseforsikring kan du ordne med noen dager før, men pass og visum må ordnes så tidlig som mulig.

Så planlegger du reisen din. Datoer, fra, til og evnt mellomlandinger. Søk litt rundt etter priser på fly, det kan variere stort. Dersom du bestiller alle flyreisene selv så vær klar over at du selv tar en større risiko i tilfelle deler av turen blir forskjøvet eller avlyst. Det er en del vilkår og unntak her, men vær forberedt på å ha penger nok til å bestille nye flybilletter kjapt og heller krangle med flyselskapene når du kommer hjem. Husk og god tid på mellomlandingen, og sjekk at de forskjellige flyselskapene har avtale om overføring av baggasje mellom seg - ellers må du hente ut og sjekke inn bagasjen igjen for hver mellomlanding.

Når du skal pakke så husk at det er forskjell på innsjekket bagasje(den du leverer fra deg når du kommer på flyplassen) og håndbaggasje(den du selv tar med deg ombord i flyet). Sjekk med flyselskapet du skal reise med hvilke begrensninger som gjelder. Men hovedsaklig så er det ikke SLT du får med deg i håndbagasjen, den skal passe i hyllene over setene og maks veie 20-23kg. Pass, medisiner og andre viktige ting SKAL i håndbagasjen. Vær forberedt på at innsjekket bagasje kan bli forsinket eller forsvinne.

Når du kommer til flyplassen så ber du om hjelp. Det første du skal gjøre er å sjekke inn(enten via en bemannet skranke om det er tilgjengelig eller på egenhånd i en automat). Beregn god tid. Som førstegangsreisende ville jeg sagt tre timer før på flyplassen. Minimum to. Innsjekk kan ta 5-60 minutt alt etter hvor forberedt du er og hvor mange andre som skal reise samtidig. Så skal du igjennom sikkerhetskontrollen. Det kan fort ta 15-60 minutt eller mer alt etter hvor mange andre som er der. Og avhengig av land du reiser videre til så skal du og igjennom passkontroll. Det kan og ta tid. Beregn minst 30 minutt fra du er ferdig med alt dette til ombordstigning begynner. Da rekker du å finne gaten og stikke innom kiosk og toalett på vei til gaten. Som regel.

Når det gjelder valg av land å reise til er jeg enig med mange andre her. Landet har en kultur som er VELDIG forskjellig fra hva du er vant med, snakker til dels dårlig engelsk om noe i det hele tatt og du som turist fra Norden er som ei vandrende selvlysende gullgruve. Vær på vakt i fra du tar av med flyet i Norge til du lander i Norge igjen. Dette er ikke for å skremme deg men for å illustrere realiteten. Vi har det svært trygt her i Norge og andre land har ikke nødvendigvis den tryggheten, politikulturen eller samme tilgang til helsehjelp eller annen hjelp om det er nød. Derfor bør du velge et annet land når du har så lite erfaring som du har, eller reise dit med noen du stoler på(og det inkluderer IKKE han du skal møte der nede).

Ut over det er det fantastisk spennende å reise og selv om jeg mener at både kvinner og menn bør kunne reise hvor de vil alene uten å føle deg utsatt eller i fare, så er det mange land som ikke mener det samme. Det er virkeligheten vi må forholde oss til.

Når det gjelder typen du skal besøke så tenk deg nøye om. Veldig nøye om. ALLE kan virke trygge, normale og hyggelige på nett. ALLE! Det skal ikke være noe du baserer din sikkerhet på. Det er selvfølgelig ikke sånn at du aldri skal ta «a leap of faith» for nye opplevelser eller kjærligheten, men så uerfaren og naiv som du er så utsetter du deg for veldig veldig stor risiko. Magefølelsen din er ikke i nærheten sv å være tilpasset dette. Du har overhode ingen garanti for at at denne personen er slik vedkommende utgir seg for å være, heller ikke det med veganer. Det trenger ikke en gang å være den samme personen du har snakket med hver gang!

Et stort rødt flagg her er at vedkommende ikke vil reise til Europa for å treffe deg. I værste fall skyldes dette at vedkommende ikke har lov og det burde være grunn nok til å droppe det. Eller så forteller det at vedkommende ikke er like interessert i å treffe deg. Og da hadde jeg og droppet det. Hvorfor skal kun du reise halve verden rundt for å treffe han?

Dersom du til tross for alle rådene her om å ikke reise allikevel bestemmer deg for å reise så ta følgende forhåndsregler:

- Reis med en kompis/venninne og ta hele turen som en opplevelsestur for dere to.

- Book eget hotellrom på eget hotell personen du skal møte ikke kjenner til. Det er her du skal bo.

- Ikke fortell personen når du ankommer eller når du reiser. Avtal møte helt utenom.

- Ikke bli hentet eller kjørt til flyplassen av denne personen. Bruk taxi!

- Avtal møte på et offentlig sted/kaffe i nærheten av(men ikke på hotellet ditt) med kompis/venninne i synlig nærhet. Avtal at om du reiser deg og går alene så følger de umiddelbart med deg så du ikke er alene.

- Etter å ha blitt kjent med vedkommende over minst en kaffi eller to, introduser vedkommende for vennen din. Men ikke fortell vedkommende at du har med en venn før du introduserer de.

- Ikke vær alene på hotellrom eller i bil alene med vedkommende før du har fått en følelse av personen og hørt på meningen til vennen din om vedkommende. 


Lykke til!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått veldig gode råd av Blondie65 og Nomore82 når det gjelder det praktiske rundt det å reise. Særlig det med å ta seg en tur på flyplassen først (ikke så vanskelig i Oslo heller :).

Også veldig viktig det med å bestille eget hotellrom selv! På et ordentlig hotell. Lett å se for seg at han møter deg og tar deg med.....til et dårlig hotell eller bare et eller annet hus, der du er helt hjelpeløs. Er du på et stort turisthotell er du litt tryggere.

Men jeg fraråder også sterkt å reise. Marokko er et fattig land med mye kriminalitet. Jeg stusser på at du sier han ikke er muslim, da 98,9 % av befolkningen er det. Betyr det at du har spurt ham om det? Mange muslimske menn fra fattige land vil bagatellisere religiøsiteten sin i møte med vestlige kvinner, men er likevel dypt rotfestet i den gjennom sin kultur. Nå er det ikke automatisk negativt å være muslim, men litt negativt hvis han lyver om det.

Du virker veldig naiv, ts. Det er ikke nødvendigvis galt det, men du må ta dine forholdsregler. Reis gjerne på en fin og trygg charterferie i stedet! Behold denne mannen som en nettvenn, du trenger ikke møte ham. Det er bare veien til mye trøbbel hvis du forsøker å få til et mulig forhold. Husk at en del menn fra fattige land vil si og gjøre HVA SOM HELST for å få fordeler via deg.....det kan være "bare" sex og penger når du kommer ned dit, eller håpet om å få komme til Europa. Jeg forstår dem også, men ikke la deg bruke.

Kjære ts, glem dette. Har du ikke draget på menn? Sats på gode vennskap! :) Dra på gruppereise (tematur) og opplev verden innen trygge rammer. Lykke til.

Anonymkode: 03215...135

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han ikke kan få visum til Europa så bør det ringe noen flere klokker, TS, da er han muligens kriminell eller har blitt utvist fra ett Schengen land. 
Og om du ikke snakker fransk eller arabisk, så kan du få store problemer om du skulle trenge hjelp. 
 

Du kan beholde han som nettvenn, og du kan reise til ett annet sted om du har lyst til å oppleve noe. Dra til sør-Spania f.eks. 

Anonymkode: b87d6...325

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har reist før TS, så ville jeg neppe anbefalt en "blind date" i Marokko første gangen... 😮

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...