Gå til innhold

Spørsmål angående vitamin A-krem, da hovedsakelig tretinoin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Ifølge BMJ Best Practice (legebasert og evidensbasert medisin) er den beste behandlingen mot tidlige rynker krem som inneholder retinoider (derivater av vitamin A). Tretinoin er det retinoidet med best effekt for rynker forårsaket av solskade, som da gjelder meg. Jeg er kun 25 år, men begynner allerede å få rynker, dette ønsker jeg å forebygge. Det skal i tillegg til å redusere rynker også gjøre porene mindre, etc.

Det som anbefales som førstevalg i behandling mot rynker er tretinoinkrem, 0.02% eller 0.05%. Problemet er at man må ha resept for å få kjøpt krem som inneholder så høye konsentrasjoner av tretinoin. Det gjør ikke saken bedre at de to kremene jeg vet om som inneholder tretinoin (airol og retiries) er på godkjenningsfritak, dvs. at legene som forskriver disse kremene må sette seg ekstra godt inn i preparatet siden det ikke har markedsføringstillatelse i Norge (enda).. 

1. Er det noen som har erfaring med bruk av tretinoinkrem mot rynker? Har det levd opp til forventningene? Pros/cons?

2. Er det dyrt?

3. Var det vanskelig å få på resept? Uten å ha problemer med kviser. 

4. Hvilken type krem har du? 

 

Anonymkode: b3102...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler at du starter med ett retinol-produkt. Da får du bygget opp en toleranse, pluss at det ikke er så sterkt for huden. Du kan starte med The ordinary 0.2%. Jeg bruker blandt annet denne, og selv denne lave konsentraten gjør virkelig noe med huden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 og bruker Airol 0,05%, startet på den i september. Startet på den i rynkeforebyggende øyemed, men jeg ser ikke noe resultater på den fronten enda - det kan imidlertid ta flere år å høste fruktene fra tretinoinbehandling sett med det blotte øyet, selv om de mikroskopiske endringene inntrer raskt. Jeg ser derimot en markant bedring i hudkvaliteten etter jeg begynte! Huden ser mye friskere og mer glødende ut, og jeg har kuttet ut foundation helt denne vinteren (jeg pleier vanligvis å være gråhvit og gusten i ansiktet på denne tiden av året). 

Det er ikke dyrt for en tube Airol, tror jeg betalte rett i underkant av 200kr. 

Nå bruker jeg den 3 ganger ukentlig, og skal trappe opp til x4 denne uken. Jeg trappet opp initialer til daglig bruk i løpet av to måneder og trodde det var sakte nok, men jeg ble veldig irritert og sår særlig rundt øynene, selv om jeg ikke påførte kremen direkte i øyeområdet. Nå går det knirkefritt, bortsett fra at jeg flasser av nærmest all ansiktshuden i perioder🤪

Vedrørende resept ved jeg ikke da jeg er lege og skrev det ut til meg selv - tenker det avhenger veldig fra lege til lege men du kan jo høre med fastlegen! Ellers er det null problem å få den hos hudlege, de forguder jo dette produktet😊 Fikk selv tips om det fra hudlegene på Rikshospitalet, det er forbruksvare der😁

Anonymkode: 3419a...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min retinolkrem i Spania, så om du er noe utenlands eller kjenner noe som er det, så fås det på apoteket der.

Anonymkode: 0367c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.1.2020 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte min retinolkrem i Spania, så om du er noe utenlands eller kjenner noe som er det, så fås det på apoteket der.

Anonymkode: 0367c...bfc

Hvilket merke/hva heter kremen? Pris? Vet du hvilken styrke?

Anonymkode: 1a4e5...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke/hva heter kremen? Pris? Vet du hvilken styrke?

Anonymkode: 1a4e5...dbb

Tipper at vedkommende kjøpte Airol på apoteket der. Her i Norge må man ha resept på den, men ikke i Spania.

Anonymkode: cc283...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt hos kosmetisk sykepleier, selger den i salongen sin. Brukt Airol. Vet ikke hva den har gjort, men har brukt a-vitaminsyre siden jeg var ung pga kviser. Er 38 år og ingen linjer i huden. 

Anonymkode: 34afe...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper at vedkommende kjøpte Airol på apoteket der. Her i Norge må man ha resept på den, men ikke i Spania.

Anonymkode: cc283...898

Det sto "retinokrem", så jeg spurte i fall kremen hun bruker har et annet merkenavn.

Anonymkode: 1a4e5...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 23.41, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke/hva heter kremen? Pris? Vet du hvilken styrke?

Anonymkode: 1a4e5...dbb

Den jeg kjøpte heter retirides og har styrke 0,05 %, kostet ca 23 Euro. Jeg skulle ha en svakere også, men den hadde de ikke inne akkurat da, så jeg endte opp med denne. Bruker den 1 gang i uka, flasser litt etter noen dager, men er ikke sår eller lignende i huden.

Anonymkode: 0367c...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 16.1.2020 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Den jeg kjøpte heter retirides og har styrke 0,05 %, kostet ca 23 Euro. Jeg skulle ha en svakere også, men den hadde de ikke inne akkurat da, så jeg endte opp med denne. Bruker den 1 gang i uka, flasser litt etter noen dager, men er ikke sår eller lignende i huden.

Anonymkode: 0367c...bfc

Jeg skal til Spania nå, og har bare et liiite spørsmål til: hvilke andre styrker finnes den i?

Anonymkode: 1a4e5...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 30.12.2019 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er 31 og bruker Airol 0,05%, startet på den i september. Startet på den i rynkeforebyggende øyemed, men jeg ser ikke noe resultater på den fronten enda - det kan imidlertid ta flere år å høste fruktene fra tretinoinbehandling sett med det blotte øyet, selv om de mikroskopiske endringene inntrer raskt. Jeg ser derimot en markant bedring i hudkvaliteten etter jeg begynte! Huden ser mye friskere og mer glødende ut, og jeg har kuttet ut foundation helt denne vinteren (jeg pleier vanligvis å være gråhvit og gusten i ansiktet på denne tiden av året). 

Det er ikke dyrt for en tube Airol, tror jeg betalte rett i underkant av 200kr. 

Nå bruker jeg den 3 ganger ukentlig, og skal trappe opp til x4 denne uken. Jeg trappet opp initialer til daglig bruk i løpet av to måneder og trodde det var sakte nok, men jeg ble veldig irritert og sår særlig rundt øynene, selv om jeg ikke påførte kremen direkte i øyeområdet. Nå går det knirkefritt, bortsett fra at jeg flasser av nærmest all ansiktshuden i perioder🤪

Vedrørende resept ved jeg ikke da jeg er lege og skrev det ut til meg selv - tenker det avhenger veldig fra lege til lege men du kan jo høre med fastlegen! Ellers er det null problem å få den hos hudlege, de forguder jo dette produktet😊 Fikk selv tips om det fra hudlegene på Rikshospitalet, det er forbruksvare der😁

Anonymkode: 3419a...69c

Er den noen som vet om en hudpleier i Oslo som gir resept på denne?

Anonymkode: 2b3ea...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er den noen som vet om en hudpleier i Oslo som gir resept på denne?

Anonymkode: 2b3ea...bc2

Eller en annet merke med tretinoin. 

Anonymkode: 2b3ea...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...