Gå til innhold

Hvor er psykologenene nå?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Jeg med mange andre har jo slitt og hatt tanker etter Ari  Behns  selvdrap. Fordi vi har opplevd selv blant nære. Noen ned tanker om det selv. Og alle andre også .

Og alle skal være åpne. Hvor er psykologene her?? Har ikke sett noen skrive i avisene?

Takk til moderatorene her. Dere har gjort en helt fantastisk jobb. All ære til dere.

Men hvor kan vi andre snakke og få info?  Sånn åpent? Trenger ingen hjelpetelefon altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal psykologene skrive i avisene? Hvorfor skal man skrive noe om en man ikke kjenner, eller har hatt som pasient? Og hvis man har hatt ham som pasient, har man ikke lov til å skrive noe om det.

Hva er det du forventer?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Hva skal psykologene skrive i avisene? Hvorfor skal man skrive noe om en man ikke kjenner, eller har hatt som pasient? Og hvis man har hatt ham som pasient, har man ikke lov til å skrive noe om det.

Hva er det du forventer?

Vet da faen

.. gi oss noe så vi kan forstå hvorfor noen velger det? Altså. De bør vite sånt. Jeg vet enda ikke hvorfor min nærmeste valgte det. Vi vil jo ha en forklaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Vet da faen

.. gi oss noe så vi kan forstå hvorfor noen velger det? Altså. De bør vite sånt. Jeg vet enda ikke hvorfor min nærmeste valgte det. Vi vil jo ha en forklaring? 

Det er et ærlig svar, om ikke annet.

Men det finnes like mange grunner til å ende sitt liv som det finnes folk som gjør det. Ja, man vil ha en forklaring, og man kan bli gal av å ikke finne en. Men man finner den nok ikke ved at en psykolog skriver noe generelt i pressen, dessverre. Å komme til fred med at noen rundt en har valgt å ende sitt liv, kan være en ekstremt langvarig prosess, og handler ofte mer om forsoning enn forklaring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det er et ærlig svar, om ikke annet.

Men det finnes like mange grunner til å ende sitt liv som det finnes folk som gjør det. Ja, man vil ha en forklaring, og man kan bli gal av å ikke finne en. Men man finner den nok ikke ved at en psykolog skriver noe generelt i pressen, dessverre. Å komme til fred med at noen rundt en har valgt å ende sitt liv, kan være en ekstremt langvarig prosess, og handler ofte mer om forsoning enn forklaring.

Ja ok.

Men jeg er redd de ikke vil være ærlige, ikke sant?  Sorry. Men sånne tanker sliter.

Men Takk For svar, og absolutt mulig du har rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2019 at 7:49 AM, SoWhat? said:

Jeg med mange andre har jo slitt og hatt tanker etter Ari  Behns  selvdrap. Fordi vi har opplevd selv blant nære. Noen ned tanker om det selv. Og alle andre også .

Og alle skal være åpne. Hvor er psykologene her?? Har ikke sett noen skrive i avisene?

Det kommer nok av dette 

Når NTB omtaler selvmord, så er de veldig opptatt av å kun viderebringe høyst nødvendige opplysninger – og unngår å legge inn unødvendige detaljer. På generell basis omtaler de heller ikke metoden – av hensyn til en eventuell smitteeffekt, opplyser Sørheim.

https://www.medier24.no/artikler/derfor-omtalte-en-rekke-medier-ari-behns-selvmord-helt-riktig-valg/481871

Media har mest sannsynlig fått beskjed om at de ikke skal spekulere på hvorfor han tok livet sitt. Det forklarer også hvorfor ingen psykologer har uttalt seg, fordi hva ellers skulle de prate om?

Tanken er at snakk om selvmord kan føre til en smitteeffekt. Jeg tror det vil ha motsatt effekt. Selvmordet til Ari Behn ville vært en god mulighet for folk til å se om det er noen i sin egen familie som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Camlon skrev:

Det kommer nok av dette 

Når NTB omtaler selvmord, så er de veldig opptatt av å kun viderebringe høyst nødvendige opplysninger – og unngår å legge inn unødvendige detaljer. På generell basis omtaler de heller ikke metoden – av hensyn til en eventuell smitteeffekt, opplyser Sørheim.

https://www.medier24.no/artikler/derfor-omtalte-en-rekke-medier-ari-behns-selvmord-helt-riktig-valg/481871

Media har mest sannsynlig fått beskjed om at de ikke skal spekulere på hvorfor han tok livet sitt. Det forklarer også hvorfor ingen psykologer har uttalt seg, fordi hva ellers skulle de prate om?

Tanken er at snakk om selvmord kan føre til en smitteeffekt. Jeg tror det vil ha motsatt effekt. Selvmordet til Ari Behn ville vært en god mulighet for folk til å se om det er noen i sin egen familie som sliter.

Eller en 'god mulighet' til å oppleve at noen blir mye dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Chantielle said:

Eller en 'god mulighet' til å oppleve at noen blir mye dårligere.

Det er forskning som viser at man bør unngå å romantisere eller rapportere om metodene for selvmord, så det bør vi unngå. Selvmord bør heller nevnes om det ikke er nødvendig, i denne saken ble det bestemt at det var nødvendig.

Men er det noen forskning som sier at hvis man nevner årsakene til et kjent selvmord, så vil det øke sannsynligheten for selvmord? Et problem i Norge er at selvmord ofte er en overaskelse, ingen har klart eller brydd seg nok til å se at en venn eller familiemedlem sliter. En større åpenhet om hvorfor folk tar selvmord kan føre at de med selvmordstanker blir sett og får hjelp før det er for sent.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Camlon said:

Det er forskning som viser at man bør unngå å romantisere eller rapportere om metodene for selvmord, så det bør vi unngå. Selvmord bør heller nevnes om det ikke er nødvendig, i denne saken ble det bestemt at det var nødvendig.

Men er det noen forskning som sier at hvis man nevner årsakene til et kjent selvmord, så vil det øke sannsynligheten for selvmord? Et problem i Norge er at selvmord ofte er en overaskelse, ingen har klart eller brydd seg nok til å se at en venn eller familiemedlem sliter. En større åpenhet om hvorfor folk tar selvmord kan føre at de med selvmordstanker blir sett og får hjelp før det er for sent.

Ja. Det kalles Werther-effekten, og er veldokumentert gjennom en lang rekke studier over svært lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Chantielle skrev:

Eller en 'god mulighet' til å oppleve at noen blir mye dårligere.

Ja, jeg fatter ikke dette. Hvor er prestene og psykologenene her?  De skulle så absolutt vært på banen. Jeg blir både sint og oppgitt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fylkesfyrsten said:

Ja. Det kalles Werther-effekten, og er veldokumentert gjennom en lang rekke studier over svært lang tid.

Så link til en studie som viser at å bli kjent med årsakene til et kjent selvmord, så vil det øke sannsynligheten for selvmord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Ja. Det kalles Werther-effekten, og er veldokumentert gjennom en lang rekke studier over svært lang tid.

Vil ikke akkurat si at den er veldokumentert.

Sitat

Although a number of studies have reported positive associations between mass media portrayals of suicide and actual suicide rates, these studies have been criticized on both methodological and statistical grounds. Perhaps the most central statistical concern is that these studies did not control for the positive correlation (i.e., dependency) between the expected and observed suicide rates before examining the impact of media publicity on the observed number of suicides.

Results of the re-analyses indicated only partial support for the Werther effect. Directions for future research are considered.

Sitat

The increase of passenger numbers of the Viennese subway, which have nearly doubled, and the decrease of the overall suicide numbers in Vienna (-40%) and Austria (-33%) since mid 1987 increase the plausibility of the hypothesis, that the Austrian media guidelines have had an impact on suicidal behavior.

Sitat

The study reexamines Phillips's findings regarding the linkage between the appearance of news stories on prominent suicides and the subsequent monthly rise of national suicides-the Werther effect. Extending Phillips's original data set to 1977, and employing the quasi-experimental method, it is found that stories on prominent suicides are likely to trigger a subsequent rise in national suicides. However, this rise may be related to the linkage of suicide with the business cycle, and the fact that more prominent suicides may occur in years when there is a downturn in the economy. This study analyzes suicide rate data with a multivariate time-series model and controls for seasonal effects, the average duration of unemployment and war. No significant linkage is found between the national suicide rate and stories on prominent suicides on the front page of the New York Times. 

https://www.researchgate.net/publication/249002563_How_robust_is_the_Werther_effect_A_re-examination_of_the_suggestion-imitation_model_of_suicide

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18082110

https://www.jstor.org/stable/2095285?seq=1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 14.23, Camlon skrev:

Det kommer nok av dette 

Når NTB omtaler selvmord, så er de veldig opptatt av å kun viderebringe høyst nødvendige opplysninger – og unngår å legge inn unødvendige detaljer. På generell basis omtaler de heller ikke metoden – av hensyn til en eventuell smitteeffekt, opplyser Sørheim.

https://www.medier24.no/artikler/derfor-omtalte-en-rekke-medier-ari-behns-selvmord-helt-riktig-valg/481871

Media har mest sannsynlig fått beskjed om at de ikke skal spekulere på hvorfor han tok livet sitt. Det forklarer også hvorfor ingen psykologer har uttalt seg, fordi hva ellers skulle de prate om?

Tanken er at snakk om selvmord kan føre til en smitteeffekt. Jeg tror det vil ha motsatt effekt. Selvmordet til Ari Behn ville vært en god mulighet for folk til å se om det er noen i sin egen familie som sliter.

Og jeg tror det kan slå begge veier. Folk kan bli inspirert til å gjøre det samme, bli en helgen. 
Og folk kan bli mer bekymret for de som ser ut til å slite.

Anyway. Ikke vær en ener på jorda, bry deg om flokken din. (Fuggeli)


Og til dere som går med tunge tanker, våg å bry dine nærmeste! 

 

 

 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.12.2019 den 15.04, Fylkesfyrsten skrev:

Ja. Det kalles Werther-effekten, og er veldokumentert gjennom en lang rekke studier over svært lang tid.

Gjelder smitteeffekten kun i tilfeller hvor man nevner konkrete selvmordsmetoder?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk trenger å forstå at psykologer løser ikke livene våre. Vi har løsningen. En time per uke løser ikke de resterende 24 timene av døgnet, men dette hjelper oss med å forstå hvorfor vi tenker på en bestemt måte gjennom dagen.

Og... Vil du at personens barn skal lese om farens psyke i hver avisene?
 
 

Endret av Kjæregutt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl

Hvis psykologer hadde svarene på slike spørsmål hadde ikke temaet vært så komplisert, men psykologer er bare mennesker de også. Psykisk sykdom kan bli veldig alvorlig, også dødelig, og grunnene er mange og individuelle. Jeg forstår at å sitte igjen uten svar er fortvilende, men dessverre så er det ingen som kan gi deg en fasit. Psykologer er også kun et verktøy for de som er relativt klare for å ta tak i sine problemer, og det er det ikke alle som er. Da er det lite psykisk helsevern kan gjøre (unntak; tvungen innleggelse). Vi må prøve å være tilstede for oss selv og våre nære og støtte opp under evt behandling som ofte gjør ting verre i en periode. Vi har en lang vei å gå, jeg krysser fingrene for at regjeringen omgjør sine prioriteringer og forvalter mer støtte til psykiatrien og systemet rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...