Jump to content
Blosy

Termin september/oktober 2020

Recommended Posts

Kardinal
På 14.2.2020 den 20.37, Ønskebarnnr2 skrev:

Dem klare ikke å se direkte at det er noe feil, men om det er mistanke om noe sånt så tar dem fostervannsprøve. Var ihvertfall det legen sa til meg 😊 men om du skal til privat UL så kan du jo kanskje bare spørre om det? 😊 Jeg tror at om du spørr blir du nok å få et ordentlig svar på dette 😊 dem kan jo ikke akkurat nekte å fortelle dette om du absolutt vil vite det 😉

På 14.2.2020 den 21.13, autorain skrev:

Når jeg har lest på dette så står det på helsedirektoratets sider at på privat ul kan de ikke ta fosterdiagnostikk, det strider med loven. Men, og et stort men; om de ser noe som kan vekke mistanke om noe skal de henvise til sykehus eller lignende. Så om du bestiller TUL så hadde jeg sjekket om legen du fikk time hos har noe spesiell arbeidserfaring eller utdanning som tilsier at han/hun har litt peiling. Det har i alle fall jeg gjort:) gynekologen som skal ta min TUL har blant annet tidligere jobbet med fosterdiagnostikk. Så føler meg trygg på at om det er noe å reagere på så ser legen det og vil henvise.

På 14.2.2020 den 22.41, snurk skrev:

@Kardinal dette er en del av offentlig svangerskapsoppfølgning i både Danmark og Sverige, men dessverre ikke lov i Norge. For å avdekke kromosomfeil tar man først en blodprøve og deretter en tidlig ul hvor nakkefolden måles. Resultatet fra både blodprøve og ul legges sammen og kombinert dannes det risikoanalyse. Hvis man har høy risiko for kromosomfeil vil man bli sendt videre for fosterdiagnostikk. Jeg bodde i Danmark under første svangerskap og var veldig glad for å få dette inkludert i oppfølgningen. I Norge kan de i teorien fatte misstanke ut fra nakkefolden fra tidlig ul uke 11-13 men nakkefolden alene er ikke nok for å påvise reell risiko.

Takk for svar👌🏻 Ble litt klokere😊 Har bestilt tidlig ultralyd 14. Mars. Er da i følge jordmor 12+3, men jeg er nokså sikker på at jeg er rundt 11 uker.

Fortsetter under...

sekundærinfertil
2 timer siden, Lottelise skrev:

Tok du den der glukose-ettellerannet-testen (husker ikke helt hva den heter 🙈) forrige gang? 

Jeg hadde første svangerskapskontroll på fredag, og da sa hun jeg ikke trengte ta den testen denne gangen, selv om jeg tok den sist. Legen begrunnet det ned at jeg ikke hadde hatt svangerskapsforgiftning forrige gang. Du får nok derfor uansett den, og oppfølging etter det vil jeg tro. Hvertfall om du får utslag på den. 

Nei tok ikke noen glukose prøve sist. Det er nytt fra 2018 at alle førstegangsfødende over 25 år må ta den, eller de som har forhøyet BMI ☺️