Gå til innhold

Få bunad fra svigermor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min svigermor kommer fra et annet sted i landet og hun vil gi meg bunaden sin. Hva tenker dere om å gå med en bunad som man ikke har tilhørighet til? Har jo tilhørighet via min svigermor, men ikke mine  foreldre eller besteforeldre.. det er jo et veldig generøst tilbud, og jeg turte uansett ikke si nei, så nå vil hun ordne den klar til meg. Har barn, men ingen jenter så ingen av mine barn som kan arve.. hun har noen jente-barnebarn som er små, så tenker at de kan jo eventuelt få den etter meg.. 

Anonymkode: abafd...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint gjort av svigermor!! Hun er nok veldig glad i deg 😊

Anonymkode: 462eb...dbd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes dette var en flott gest. Hygg deg med bunaden. Når/hvis noen spør så har du arvet den etter din svigermor som er fra Xsted. Da er det tilknytningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk og generøst av svigermor. Om tilhørighet har noe å si i det hele tatt, har du det gjennom mann og barn. Før slekten videre i den, og gi den til hennes barnebarn når tiden er moden. 

Anonymkode: 7b790...700

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldig du er. Jeg har valgt bunad fra min manns hjemsted. Vi er en familie, og jeg har tilknytning gjennom han. Hadde satt stor pris på en slik gave. Du betyr nok mye for henne!

Anonymkode: 65a84...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utakknemlig 

Det er det første som slo meg

Anonymkode: 83d05...a89

Jeg er absolutt ikke utakknemlig.. er veldig glad for å få den, men lurte bare på hva folk tenkte om det med tilhørighet.. jeg personlig har aldri tenkt så mye på det, var en venninne som kommenterte det...

TS

Anonymkode: abafd...53c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk koselig ❤️ Hadde svigermoren min ønsket at jeg hadde brukt hennes bunad hadde jeg takket ja, selv om den er fra stedet vi bor på og ikke der jeg har «tilhørighet» på noen annen måte :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hvor en arvebunad kommer fra. Tilknytningen til personen som har eid bunaden før deg er viktigere enn hvilken bunad det er. 

Bær bunaden med stolthet, og si du har arvet den av svigermor om du får spørsmål rundt den 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utakknemlig 

Det er det første som slo meg

Anonymkode: 83d05...a89

TS viser takknemlighet. Det hun spør om er hvordan bunadspolitiet vil reagere. Og generelt trangsynte A4-mennesker.

Anonymkode: 7b790...700

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt den! Bare pass på å avklare om dette faktisk er noe du får til odel og eie eller om det er for lån frem til feks. hennes barnebarn skal ha bunad. Har din svigermor flere barn? Har disse bunad? Uansett bør du gjerne be svigermor snakke med dem om de synes det er greit. Slik ikke noen opplever å bli forbigått :) rett og slett for å unngå eventuelle konflikter angående bunaden i fremtiden. Bunad er gjerne ikke noe alle tenker er verdt noe (også affeksjonsverdi) før man blir litt eldre. Så andre tanker og ønsker kan dukke opp i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Luckiness skrev:

Jeg ville brukt den! Bare pass på å avklare om dette faktisk er noe du får til odel og eie eller om det er for lån frem til feks. hennes barnebarn skal ha bunad. Har din svigermor flere barn? Har disse bunad? Uansett bør du gjerne be svigermor snakke med dem om de synes det er greit. Slik ikke noen opplever å bli forbigått :) rett og slett for å unngå eventuelle konflikter angående bunaden i fremtiden. Bunad er gjerne ikke noe alle tenker er verdt noe (også affeksjonsverdi) før man blir litt eldre. Så andre tanker og ønsker kan dukke opp i senere tid.

Hun har flere barn, en datter - og hun ville ikke ha den, for hun har bunad fra stedet vi bor på! :) 
TS

Anonymkode: abafd...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken bunad er det? Jeg syns noen bunader er veldig stygge, og kunne ikke gått med dem. Hvis bunaden er fin, og jeg vet jeg kommer til å gå med den, så hadde jeg takket ja og sagt jeg hadde arvet den av svigermor hvis noen hadde spurt om tilhørighet. Jeg fikk tilbud om å arve mormor sin, men takket nei (da gikk den til min kusine), siden jeg ikke syns det er fin. Nå har jeg kjøpt en egen fra mors fødested :)

Anonymkode: c9649...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utakknemlig 

Det er det første som slo meg

Anonymkode: 83d05...a89

Les skikkelig. Er tanken som slår meg når jeg leser ditt innlegg. 

Anonymkode: b0f4e...f1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig av din svigermor! ❤

Jeg har selv valgt bunad fra stedet min svigermor opprinnelig kommer fra, og det er fordi jeg synes det er en skikkelig fin bunad, og at det er tilknytning god nok. Hun er jo min familie nå. Datteren vår kommer nok til å arve den etter meg.

Anonymkode: b08ae...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.12.2019 den 11.51, AnonymBruker skrev:

Hei. Min svigermor kommer fra et annet sted i landet og hun vil gi meg bunaden sin. Hva tenker dere om å gå med en bunad som man ikke har tilhørighet til? Har jo tilhørighet via min svigermor, men ikke mine  foreldre eller besteforeldre.. det er jo et veldig generøst tilbud, og jeg turte uansett ikke si nei, så nå vil hun ordne den klar til meg. Har barn, men ingen jenter så ingen av mine barn som kan arve.. hun har noen jente-barnebarn som er små, så tenker at de kan jo eventuelt få den etter meg.. 

Anonymkode: abafd...53c

jeg tenker tilknytningen er sterk nok iom at det er en gave. Jeg ville ikke kjøpt en brukt bunad fra et sted som jeg ikke har noen tilknytning til, men jeg ville tatt imot en som gave fra en som sto meg nær. Det er jo tilhørighet.

Anonymkode: 7812b...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...