Gå til innhold

"Savior siblings"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du vet ikke hva dette er, jeg kan anbefale deg å se filmen "My Sister's Keeper" fordi den representerer den etiske debatten som dette har. Savior siblings er genetisk endrede mennesker født under in vitro befruktning for å være en giver av søsken med genetiske sykdommer (de fleste av dem er monogene). Dette barnet sikrer full kompatibilitet med pasienten uten tilstedeværelsen av sykdommen i genene sins. Nash-familien, som hadde en "designer baby-ish" -Adam- for sin barn Molly, snakket med media om dette. 

Teknologien forbedret, og nå kan du få en "designer baby" som har ikke noen genetisk sykdom. 

Foreldre velger å få et barn, er det rettferdig å bli født med viten om at du må redde søskenparet ditt en dag?

Skrevet (endret)

kanskje dette er bare en general debatt😅

Endret av Kjæregutt
Skrevet

Jeg ser ikke noen moralsk forskjell på å få et barn for å redde et eldre søsken, få barn fordi man savner babylukten og det er litt lenge siden nåværende minstemann var baby, for å redde forholdet eller for å ha mest mulig barn for å sikre seg og familien mot barnedød og fattigdom senere. 

Familieforøkelse har ikke alltid vært for å få og dyrke frem dette ene barnet. Alltid annen motivasjon. 

Anonymkode: 928b3...265

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke noen moralsk forskjell på å få et barn for å redde et eldre søsken, få barn fordi man savner babylukten og det er litt lenge siden nåværende minstemann var baby, for å redde forholdet eller for å ha mest mulig barn for å sikre seg og familien mot barnedød og fattigdom senere. 

Familieforøkelse har ikke alltid vært for å få og dyrke frem dette ene barnet. Alltid annen motivasjon. 

Anonymkode: 928b3...265

Forskjellen er at et barn som blir født for å redde et søsken blir brukt som nålepute og delelager, og går gjennom utallige operajsoner osv, selv om hen selv er helt frisk. Det er jo en påkjenning for det friske barnet som er helt unødvendig. Gjerne frem til barnet er 16 år, da hen kan bestemme over sin egen kropp. Det er helt vanvittig sykt at det finnes folk som gjør dette. 

Anonymkode: 51bef...8ac

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at et barn som blir født for å redde et søsken blir brukt som nålepute og delelager, og går gjennom utallige operajsoner osv, selv om hen selv er helt frisk. Det er jo en påkjenning for det friske barnet som er helt unødvendig. Gjerne frem til barnet er 16 år, da hen kan bestemme over sin egen kropp. Det er helt vanvittig sykt at det finnes folk som gjør dette. 

Det er jo ikke vanvittig. Den siste undersøkelsen gjort i høst viste at 1 av 5 barn har opplevd vold hjemme. Det er 20% av befolkingen som aldri burde ha formert seg. Og da tok man ikke engang høyde for den delen av barna som ikke vet hva vold er. (Vi vet de finnes, fordi nettsteder som kg flommer over av voksne som ikke aner at de jevnlig er utsatt for vold).

Så 20% er villig til å mishandle egne barn. 

Det overveldende flertallet av oss er villig til å la neste generasjon gå til helvete sammen med klimaet sånn at vi kan feriere på Granka, eller er villig til å ødelegge jul/påske/bursdag for en 6-åring heller enn å lide seg gjennom samfeiring med ex-en. 

De fleste, Ts, elsker ikke sine barn. De elsker følelsen av å ha barn. Cluet ligger der. 

Anonymkode: aef71...9a1

• Liker 1
Skrevet

Når er anatomi viktigere enn autonomien til barnet? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke vanvittig. Den siste undersøkelsen gjort i høst viste at 1 av 5 barn har opplevd vold hjemme. Det er 20% av befolkingen som aldri burde ha formert seg. Og da tok man ikke engang høyde for den delen av barna som ikke vet hva vold er. (Vi vet de finnes, fordi nettsteder som kg flommer over av voksne som ikke aner at de jevnlig er utsatt for vold).

Å ha et barn er vanskelig. Jeg er veldig lei for at det er mange barn som har opplevd vold hjemme, dette er veldig trist å lese. Vi må lære som mennesker i fremtiden for å unngå tidligere feil.
Og huske at mennesker som er mellom 30 og 60 år i dag er et produkt av mislykket eller vellykket medisinsk og psykologisk forskning.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel heller ikke så forbanna "vanlig" å holde på sånn med barna sine da...                 

Anonymkode: a3cbd...c6e

Nå sa jeg ikke at det var vanlig. Men det skjer. Jeg svarte bare på det TS spurte om i HI. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det overveldende flertallet av oss er villig til å la neste generasjon gå til helvete sammen med klimaet sånn at vi kan feriere på Granka, eller er villig til å ødelegge jul/påske/bursdag for en 6-åring heller enn å lide seg gjennom samfeiring med ex-en. 

De fleste, Ts, elsker ikke sine barn. De elsker følelsen av å ha barn. Cluet ligger der. 

Anonymkode: aef71...9a1

Jo, jeg synes det er vanvittig, jeg svarte selvfølgelig bare med min egen mening. Kan hende andre mener noe annet. 
at det finnes andre barn som har det verre er dessverre helt urelevant, det kan du jo diskutere i en annen tråd, for akkurat i denne tråden gjaldt det barn som blir født for å redde et søsken.

Gjest YtreYtterst
Skrevet

Spennende tema! Jeg skal se filmen så fort jeg har mulighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...