Gå til innhold

Hvilken puls har du når du jogger/løper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å ta 1-2 rolige turer i uken. Ca 5 km på 45 min. Da har jeg puls på 140 og nedover. Når jeg løper med litt mer fart (ca 1 gang i uken) ligger pulsen på rett under 180 (nært makspuls). Da løper jeg ikke mer enn 20 min. Hva bør man egentlig fokusere på? Lange med lav puls eller kortere med høy puls? Eller en blanding? 

Jeg ønsker å komme igod løpeform.

Anonymkode: aae9b...cc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke akkurat si at jeg er noe ekspert, men jeg tenker at en blanding mellom intervalltrening og langkjøring er best. 

Jeg løper ca. 3-4 ganger i uka. Nå varierer jeg mellom 4x4-intervaller og langkjøring på 1 time. Bruker ikke pulsklokke lenger, men har brukt å hatt en puls på 145-155 på langkjøring og rundt 180 på intervaller, så vidt jeg husker. Jeg tenker at jeg skal løpe så fort at jeg er skikkelig sliten når jeg er ferdig. Jeg føler at jeg kjenner kroppen og pulsen min godt nok til å velge intensitet uten pulsklokke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding mellom langt og rolig og kort og intenst får opp løpeformen raskt. Jeg har to rolige langturer i uken på 14-18 km, og da er pulsen rundt 150. På tempoøkter eller intervalltrening så har jeg ofte kommet opp i 190 i puls. Regner med at makspulsen er rundt 200. 

Anonymkode: 16dff...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å variere litt ja. På langkjøring ligger pulsen på 140 i snitt. Den blir høyere og høyere jo lenger jeg har jogget. På intervalldragene er jeg vel oppe i 160 - 170. Jeg har forholdsvis lav maxpuls btw. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva målet med løpingen er. Men variasjo er jo alltid bra. Hvis man ikke har spesielle mål om å bli raskere, så ville jeg fokusert mest på rolige økter. Turer hvor du kan snakke uanstrengt samtidig. Husk også at puls er veldig relativt. Noen kan ha makspuls på 210 og andre kan ha 150. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreslår at du ser på et program om du ønsker progresjon. 

For å ha fremgang, anbefales en blanding av harde intervalløkter, rolige langturer, og tempoøkter. Om du bare trener 1-2 ganger i uken (skjønte ikke helt om du mente at du bare trener 1-2 ganger i uken, eller om du mente at du bare hadde 1-2 rolige økter i uken og har andre økter i tillegg), kan du kjøre hardt begge gangene. Da ville jeg hatt én intervalløkt, og en tempoøkt (altså en økt hvor du løper med puls i sone 4). 

Anonymkode: 4aa45...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ha terskelpuls ihvertfall en halvtimes tid 3 ganger i uka for god effekt. Dvs. sone 4. Sone 2 og 3 har ingen stor effekt og bare bidrar til lengre restitusjonstid. Sone 1 er også bra, men trener du bare 3 ganger i uka bør du legge vekt på terskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å ta 1-2 rolige turer i uken. Ca 5 km på 45 min. Da har jeg puls på 140 og nedover. Når jeg løper med litt mer fart (ca 1 gang i uken) ligger pulsen på rett under 180 (nært makspuls). Da løper jeg ikke mer enn 20 min. Hva bør man egentlig fokusere på? Lange med lav puls eller kortere med høy puls? Eller en blanding? 

Jeg ønsker å komme igod løpeform.

Anonymkode: aae9b...cc1

Jeg arbeider også med å komme i bedre løpeform, pr nå så løper jeg rolig med ca 155 i puls. Ca 180 i puls ved mer fart, slik som deg. 

Har troen på at en blanding er gunstig. Intervaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har som oftest 165-170 på langkjøring og 180-190 ved intervall. Jeg får ikke pulsen lenger ned enn det selv om jeg er godt trent. Hvilepuls på morgen er i gjennomsnitt på 45. 

Anonymkode: ee51e...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 12.27, Hr. Aktiv skrev:

Du bør ha terskelpuls ihvertfall en halvtimes tid 3 ganger i uka for god effekt. Dvs. sone 4. Sone 2 og 3 har ingen stor effekt og bare bidrar til lengre restitusjonstid. Sone 1 er også bra, men trener du bare 3 ganger i uka bør du legge vekt på terskel.

I de fleste intensitesinndelingene er sone 3 terskeltrening. Sone 4 er over terskel, og øker oksygenopptaket. Sone 3 øker også oksygenopptak, men ikke i like stor grad som sone 4. Sone 3 er en sone hvor du skal unngå melkesyre. I denne sonen er målet å øke musklenes evne til å jobbe hardt over tid. Sone 3 har derfor stor effekt. En kombinasjon mellom sone 1, 3 og 4 er å foretrekke. En som trener i tre ganger i uka, kan gjerne være i sone 2, 3 og 4. Sone 2 krever lengre restitusjon enn sone 1. Med tre ganger i uka, vil for en ok trent person fint klare å restituere seg fra sone 2 i den ene økta til den neste. Hvor mye du skal være i de forskjellige sonene avhenger av hvor mye du trener - og hva målet er. Du kan også fint kombinere sone 3 og 4 på ei og samme økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å veksle mellom rolig og intensiv trening, en økt med mye tid i pulssone 4 etterfølges av økter i pulssone 1-2 de neste dagene. Jeg sliter med at jeg ikke greier å løpe rolig nok, så  lavintensitetstreningen blir gjerne gåturer i motbakke, enten fjelltur eller mølle etter vær og årstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolige langturer: 145 - 165

Intervaller: 170 - 185.

Makspulsen min er 195.

Anonymkode: 49613...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...