Gå til innhold

Dere som har gått ned i vekt ved å telle kalorier


Hatsumomo

Anbefalte innlegg

Teller dere fortsatt kalorier etter dere gikk ned det dere ønsket i kilo? 
Raser ned i vekt de gangene jeg teller kalorier, men det er tungt arbeid å skrive inn alt (Grete Roede dagbok) for hver dag og uke, krever mye planlegging som man blir ganske lei av etterhvert. Så når jeg stopper å telle så går også vekten opp igjen. Ser for meg at meg må telle kalorier fast og jevnt RESTEN AV LIVET om jeg skal klare å holde meg på vekten.

Hva gjør dere, fortsetter dere å telle etter ønsket vektnedgang? Resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innimellom gjør jeg det for å sjekke «nivået». Bruker my fitness pal, så det går ganskje kjapt, her har jeg også lagret egne måltider.

Anonymkode: 7af48...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt, falt noe av, men lærte av tellinga og holdt meg greit innenfor normal-kcal mengde (altså ikke underskudd).

Jeg gikk ned rundt 9 kg, gikk opp 2 kg, og har stått det noen mnd. Tror jeg har lagt på meg litt nå i desember da 😅😬 men skal begynne tellinga igjen i januar, prøve meg på nye 7 kg ned.

Tingne er at den harde jobben komme etter vektnedgangen. For kroppen ønsker fettet tilbake. Kroppen vil ha masse fett på kroppen og spare det til en dårlig dag. Men om man er streng, holder seg til de rundt 2000kcal (kvinne) man trenger på en dag, så vil man holde seg stabil, og når man har klart å holde seg stabil i en lengre periode vil kroppen lære seg den nye fettmengden, og ikke kreve å få alt det andre tilbake. Men det er en kamp, man må klare å være streng med seg selv. Jeg hold en del kcal underskudd i uka, men overskudd i helga = normal mengde totalt i hele uka.

Så det er bare å stå på. Det er ikke telling hele livet, men i en god periode i etterkant av vektnedgangen. 

Anonymkode: edbc9...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller i perioder. Hvis jeg går opp over «maksvekten» jeg har satt så teller jeg til jeg er nede i en fin vekt igjen. Jeg veier 57-60 kilo og kan spise rundt 1600 kalorier uten å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 5c32a...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg å beregne mengde da jeg telte, så jeg sluttet å telle kalorier etterhvert. 

Anonymkode: 04546...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg gikk på Roede kurs fra januar til august i år. Fra jan tom. mai, førte jeg ned ALT jeg spiste hver dag. Det var slitsomt men det hjalp. Jeg gikk ned 15kg. Fra mai og til nå har jeg ikke ført opp noe som helst. 

Føler jeg har god kontroll. Jeg vet hva kaloriinneholdet i veldig mye mat er. Siden jeg sluttet å føre opp har jeg kun gått opp én kg. 

Du kommer langt med disiplin. Å ikke lure deg selv. Ikke overspise. Telle kcal hele livet, det er det ingen som ønsker. Det er jo nitrist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en kronisk underestimerer, så jeg må fremdeles telle, om ikke hver dag, så i hvert fall flere ganger i uken selv om jeg har nådd målet mitt.

Om det er noe jeg må holde på med resten av livet, så får det være sånn. Dersom jeg ikke teller så går jeg opp i vekt, sånn er det bare.

Anonymkode: 209b3...fb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller, mangler noen kilo til. Har gått ned over 80 kg. Telt kalorier i 5 1/2 år. Regner med å gjøre der livet ut.

Det har blitt en vanesak. Etterhvert har jeg også lagt inn hundrevis av produkter, så det er jo sjeldent jeg faktisk må legge inn nye matvarer. Litt pes i starten, nå går det av seg selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller i perioder, etter hvert lærer du deg sirka mengde du kan spise. Glir desverre ute etter hvert, så da må jeg skjerpe meg igjen. 

Anonymkode: 4df22...385

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visse vekttall som jeg følger med på. Når jeg har nådd vekt x er det på tide å skjerpe seg, og å telle kalorier igjen. Når jeg når vekten jeg ønsker så slipper jeg litt mer opp. Sånn tror jeg at jeg må holde på hele livet ja. Er snakk om fem kg opp/ned. Skulle jeg spist intuitivt ville jeg definitivt blitt overvektig. Veldig glad i mat, men enda bedre å være i god form. 

Anonymkode: 9a517...6cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke i det daglige lenger egentlig, og det går for det meste greit. Jeg har etter hvert fått et bra repertoar av matvarer og måltider som jeg kjenner kaloritallet i sånn noenlunde, og vet hva som er en grei frokost, lunsj, middag og snack. Innimellom må jeg likevel friske opp kunnskapen og vanene litt, for det har en tendens til å skli litt ut innimellom slik at jeg på en måte glemmer i hvor stor grad jeg faktisk må begrense kostholdet mitt for ikke å legge på meg. (I periodene hvor jeg er aktiv er det så utrolig mye lettere, så det endelige målet mitt er vel å opprettholde et høyere aktivitetsnivå.)

Anonymkode: f642f...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Teller også i perioder. Har en god følelse på hva jeg inntar (etter flere år med telling), men sånn som nå etter jul har jeg begynt å telle igjen da jeg vil ned et par kg.

Anonymkode: 13c37...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2019 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Men om man er streng, holder seg til de rundt 2000kcal (kvinne) man trenger på en dag, så vil man holde seg stabil

Jeg går opp i vekt hvis jeg tar til meg 2000kcal på en dag, så det er forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man lærer seg jo hvor mye kalorier som er i mat når man teller kalorier leeeenge. Det er kunnskap som vedvarer. :) 

Anonymkode: 4d298...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 8-9 kilo ca ved å telle kalorier. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du må telle, man lærer jo hva maten inneholder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, addict skrev:

Jeg har gått ned 8-9 kilo ca ved å telle kalorier. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du må telle, man lærer jo hva maten inneholder. 

Du har gått ned i vekt med å telle kalorier men du skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det? At det var? Når man teller kalorier (og gjør det ordentlig, punktlig, veier alt man spiser osv) så får man god oversikt over hva man får i seg, ergo har man stort kontroll over sitt kaloriunderskudd og kan gå ned i vekt ganske effektivt. Men det går ikke om man sluntrer unna og f.eks dropper å telle kaloriene i olje, smør, dressinger, sauser osv. Mange tror de klarer å ta alt på øyemål og blir skuffa når de ikke går ned i vekt ved å "telle kalorier" (les: gjetta seg frem til antall gram og ikke vært nøye med å velge riktig matvare i registeret på appen). 

Anonymkode: 4d298...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
28 minutter siden, addict said:

Jeg har gått ned 8-9 kilo ca ved å telle kalorier. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du må telle, man lærer jo hva maten inneholder. 

Det går nok på at man lettere lurer seg selv og skeier oftere ut når man ikke aktivt registrerer kalorier. Har gått på den smellen selv. :ler:

Mange har nok nytte av å enten telle kalorier hele tiden, eller veie seg ofte slik at man kan gå på tellekjøret så snart vekta avviker fra ideell vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har gått ned i vekt med å telle kalorier men du skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det? At det var? Når man teller kalorier (og gjør det ordentlig, punktlig, veier alt man spiser osv) så får man god oversikt over hva man får i seg, ergo har man stort kontroll over sitt kaloriunderskudd og kan gå ned i vekt ganske effektivt. Men det går ikke om man sluntrer unna og f.eks dropper å telle kaloriene i olje, smør, dressinger, sauser osv. Mange tror de klarer å ta alt på øyemål og blir skuffa når de ikke går ned i vekt ved å "telle kalorier" (les: gjetta seg frem til antall gram og ikke vært nøye med å velge riktig matvare i registeret på appen). 

Anonymkode: 4d298...175

Leste du innlegget til TS som handlet om å måtte skrive ned absolutt alt man spiser i en bok og bruke mye tid på dette ETTER endt diett? Derav spørsmålet mitt. Man vet jo til slutt hva en matvare inneholder liksom. Det er ikke sånn at man må Google hvor mange kalorier det er i en kyllingfilet hver gang man skal spise det. Og på vedlikehold så spiller det ingen rolle om man spiser nøyaktig antall kalorier hver dag så lenge man ikke øker og øker mengde og snop. Dagene varierer og det gjør aktivitetsnivået også. Det går helt fint an å vedlikeholde ved å fokusere på riktig mat og ikke telle kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...